Trafin lamapolitiikkaa

<< < (5/6) > >>

HannaR:
toki toikin on totta. Valitettavasti mun autolla ei paljon ohitella koska a) se ei jaksa kiihtyä ja b) jos kiihtyy, bensankulutus on astronominen eikä mulla oo varaa siihen

oh2dw:

Heikon pohjan ja asvaltin syytä että urat muodostuvat, kaikista mitoista ja väitteistä huolimatta en saa tavallisen henkilöauton rengasväliä sopimaan asvalttiuriin, viisi eri versiota kokeillut tänäkin keväänä, painavat autot ne urat sinne tekasee.

Nastat ne urat kaivavat; on kait selvää, että piikit rouhivat asvalttia. Se, että urat eivät ole juuri henkilöauton raidevälin mukaiset, johtuu siitä, etteivät kaikki aja juuri samassa kohtaa kaikkialla, vaan hajontaa on. Se levittää uria. Jotenkin tuntuu erikoiselta, että jotkut nastarenkailijat ovat sitä mieltä, että urat, pölyn nousu jne jne ovat kaiken muun paitsi nastarenkaiden syytä? Hätähuutoja? Asun sellaisessa paikassa, jossa on minimaalisesti raskasta liikennettä näillä paikallisteillä. Tiet ovat surkeassa kunnossa urien ja urapaikkausten takia. Kaarteet ovat sellaiset, joissa urat ovat syvimmillään. Nastojen aiheuttamaa.

hynkel:

Nastat ne urat kaivavat; on kait selvää, että piikit rouhivat asvalttia. Se, että urat eivät ole juuri henkilöauton raidevälin mukaiset, johtuu siitä, etteivät kaikki aja juuri samassa kohtaa kaikkialla, vaan hajontaa on. Se levittää uria. Jotenkin tuntuu erikoiselta, että jotkut nastarenkailijat ovat sitä mieltä, että urat, pölyn nousu jne jne ovat kaiken muun paitsi nastarenkaiden syytä? Hätähuutoja? Asun sellaisessa paikassa, jossa on minimaalisesti raskasta liikennettä näillä paikallisteillä. Tiet ovat surkeassa kunnossa urien ja urapaikkausten takia. Kaarteet ovat sellaiset, joissa urat ovat syvimmillään. Nastojen aiheuttamaa.

Oletko mitannut asfaltin paksuuden, vai mihin tämä lausunto oikeasti perustuu? Paikallisteiden painumat johtuvat usein siitä, että tien pohja painuu asfaltin alla, joka tietysti näkyy sitten myös monttuna itse päällystessä, joka on taipunut mutkalle.

PeteL:
Törmäsin sattumalta lisensiaattityöhön, joka käsittelee juurikin tien kulumista:

http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf

Ajonopeuden ja urasyvyyden kasvun välillä ei havaittu selvää tilastollista yhteyttä. Sitä  vastoin urien poikkipinta-alan muutoksena ilmenneen päällystemateriaalin tienpinnasta   irtoamisen ja ajonopeuden  välillä  oli  selvä  positiivinen  korrelaatio.
Syy mainittuun urasyvyyden ja urien poikkipinta-alan eroon selitettävänä muuttujana voi mahdollisesti liittyä siihen, että
ajokaistan leveyden ja nopeusrajoituksen välillä on merkittävä positiivinen korrelaatio.

Deformaation osuus päällysteiden kokonaisurautumisesta taajamissa vaikuttaa mahdollisesti olevan  aliarvioitu, ja nastarenkaiden  osuutta on voitu samanaikaisesti yliarvioida.

Ja itse lisensiaattityössä paljon muuta syventävää asiaa.

hynkel:
Tuo deformaatio on juuri siis sitä, mistä itse puhuin edellisessä viestissä. Materiaalia ei siis deformaatiossa katoa tiestä mihinkään, mutta se vain joko painuu tasona alemmaksi niiden urien kohdalta (tien pohjan pettäessä), tai vaihtoehtoisesti siirtyy pintapaineen synnyttämien urien viereen nostaen tienpintaa niillä alueilla.

Ohessa karrikoituna:

Navigation

Up one level

Next page

Previous page