FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.11.17, 09:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Trafin lamapolitiikkaa
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Trafin lamapolitiikkaa  (Read 8931 times)
Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: Trafin lamapolitiikkaa
« Reply #20 on: 06.06.16, 10:29 »

toki toikin on totta. Valitettavasti mun autolla ei paljon ohitella koska a) se ei jaksa kiihtyä ja b) jos kiihtyy, bensankulutus on astronominen eikä mulla oo varaa siihen Cheesy

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Trafin lamapolitiikkaa
« Reply #21 on: 08.06.16, 08:08 »

Heikon pohjan ja asvaltin syytä että urat muodostuvat, kaikista mitoista ja väitteistä huolimatta en saa tavallisen henkilöauton rengasväliä sopimaan asvalttiuriin, viisi eri versiota kokeillut tänäkin keväänä, painavat autot ne urat sinne tekasee.

Nastat ne urat kaivavat; on kait selvää, että piikit rouhivat asvalttia. Se, että urat eivät ole juuri henkilöauton raidevälin mukaiset, johtuu siitä, etteivät kaikki aja juuri samassa kohtaa kaikkialla, vaan hajontaa on. Se levittää uria. Jotenkin tuntuu erikoiselta, että jotkut nastarenkailijat ovat sitä mieltä, että urat, pölyn nousu jne jne ovat kaiken muun paitsi nastarenkaiden syytä? Hätähuutoja? Asun sellaisessa paikassa, jossa on minimaalisesti raskasta liikennettä näillä paikallisteillä. Tiet ovat surkeassa kunnossa urien ja urapaikkausten takia. Kaarteet ovat sellaiset, joissa urat ovat syvimmillään. Nastojen aiheuttamaa.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Trafin lamapolitiikkaa
« Reply #22 on: 08.06.16, 09:12 »

Nastat ne urat kaivavat; on kait selvää, että piikit rouhivat asvalttia. Se, että urat eivät ole juuri henkilöauton raidevälin mukaiset, johtuu siitä, etteivät kaikki aja juuri samassa kohtaa kaikkialla, vaan hajontaa on. Se levittää uria. Jotenkin tuntuu erikoiselta, että jotkut nastarenkailijat ovat sitä mieltä, että urat, pölyn nousu jne jne ovat kaiken muun paitsi nastarenkaiden syytä? Hätähuutoja? Asun sellaisessa paikassa, jossa on minimaalisesti raskasta liikennettä näillä paikallisteillä. Tiet ovat surkeassa kunnossa urien ja urapaikkausten takia. Kaarteet ovat sellaiset, joissa urat ovat syvimmillään. Nastojen aiheuttamaa.

Oletko mitannut asfaltin paksuuden, vai mihin tämä lausunto oikeasti perustuu? Paikallisteiden painumat johtuvat usein siitä, että tien pohja painuu asfaltin alla, joka tietysti näkyy sitten myös monttuna itse päällystessä, joka on taipunut mutkalle.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Trafin lamapolitiikkaa
« Reply #23 on: 08.06.16, 09:29 »

Törmäsin sattumalta lisensiaattityöhön, joka käsittelee juurikin tien kulumista:

http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf

Quote
Ajonopeuden ja urasyvyyden kasvun välillä ei havaittu selvää tilastollista yhteyttä. Sitä  vastoin urien poikkipinta-alan muutoksena ilmenneen päällystemateriaalin tienpinnasta   irtoamisen ja ajonopeuden  välillä  oli  selvä  positiivinen  korrelaatio.
Syy mainittuun urasyvyyden ja urien poikkipinta-alan eroon selitettävänä muuttujana voi mahdollisesti liittyä siihen, että
ajokaistan leveyden ja nopeusrajoituksen välillä on merkittävä positiivinen korrelaatio.

Deformaation osuus päällysteiden kokonaisurautumisesta taajamissa vaikuttaa mahdollisesti olevan  aliarvioitu, ja nastarenkaiden  osuutta on voitu samanaikaisesti yliarvioida.

Ja itse lisensiaattityössä paljon muuta syventävää asiaa.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Trafin lamapolitiikkaa
« Reply #24 on: 08.06.16, 20:11 »

Tuo deformaatio on juuri siis sitä, mistä itse puhuin edellisessä viestissä. Materiaalia ei siis deformaatiossa katoa tiestä mihinkään, mutta se vain joko painuu tasona alemmaksi niiden urien kohdalta (tien pohjan pettäessä), tai vaihtoehtoisesti siirtyy pintapaineen synnyttämien urien viereen nostaen tienpintaa niillä alueilla.

Ohessa karrikoituna:


0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Trafin lamapolitiikkaa
« Reply #25 on: 16.06.16, 18:37 »

Nastat ne urat kaivavat; on kait selvää, että piikit rouhivat asvalttia. Se, että urat eivät ole juuri henkilöauton raidevälin mukaiset, johtuu siitä, etteivät kaikki aja juuri samassa kohtaa kaikkialla, vaan hajontaa on. Se levittää uria. Jotenkin tuntuu erikoiselta, että jotkut nastarenkailijat ovat sitä mieltä, että urat, pölyn nousu jne jne ovat kaiken muun paitsi nastarenkaiden syytä? Hätähuutoja? Asun sellaisessa paikassa, jossa on minimaalisesti raskasta liikennettä näillä paikallisteillä. Tiet ovat surkeassa kunnossa urien ja urapaikkausten takia. Kaarteet ovat sellaiset, joissa urat ovat syvimmillään. Nastojen aiheuttamaa.

Täsmälleen samaa mieltä. 
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Trafin lamapolitiikkaa
« Reply #26 on: 16.06.16, 19:08 »

Heh,
Sainpas taas aikaan jotain  Grin

Deformaatio on ongelma lämpimällä, eli siis kesäisin. Siihen on iha sama mitä renkaan pinnalla on.
Urien mittaukseen ei tosiaankaan tarvitse mittalaitteita kunhan vain liikkuu tien päällä säännöllisesti. Olen ajanut melko paljon siellä sun täällä, nykyisin toki vähemmän, mutta vieläkin kilometrejä tulee noin satatuhatta vuodessa.

Mihin tutkijaspesialistit vetävät vaarallisen rajan?
Sen ilmeisesti voi mitata ja määrätä faktaksi.

Mitä sitten kun eri päivinä kitka on eri kuin toisena. Ilmeisesti on niin, että nastarenkaiden kitka riittää jokaisena päivänä ja jokaisessa paikassa, eli siis todella liukkaillakin keleillä. Kun samaa kitka-arvoa käytetään kitkarenkailla, todetaan, että kitkarenkaan ja tien välinen kitka ylittää reilusti tuon rajan paitsi yhtenä päivänä vuodessa.
En edes oikolue ylläolevaa, koska ei sitä ymmärrä korjattunakaan. Kerron tässä paremman puoliskoni (joka ei huoli nastarenkaita) äsken antaman kommentin talviajosta: "se on vain ja ainoastaan korvien välistä kiinni onko renkaiden pito liukkaalla riittävä vai ei". Olen myös itse samaa mieltä.

Mutta jatkakaa haastelua, minulla on paljon popcorneja  Smiley
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Trafin lamapolitiikkaa
« Reply #27 on: 16.06.16, 19:41 »

Deformaatio on ongelma lämpimällä, eli siis kesäisin. Siihen on iha sama mitä renkaan pinnalla on.

Niin on. Kevään jälkeen onkin ollut taas mukava seurata urien nopeaa kasvua, kun säät lämpenivät.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Trafin lamapolitiikkaa
« Reply #28 on: 16.06.16, 21:14 »

Eiväthän ne urat kenellekään mieluisia ole, mutta kyllä siihen ajettavuuteen ja urista aiheutuviin haittoihin voi itsekin vaikuttaa. Kun ensimmäisen kerran ajoin poikani Volvo V40:llä, jossa oli madallettu jousitus ja matalaprofiiliset renkaat, silloin vasta huomasin kuinka huono auto voi olla ajettavuudeltaan urissa. En ollut aiemmin huomannut sen kummemmin Pösöllä kuin Mersullakaan niin suurta urien vaikutusta ajettavuuteen.

Seppo 
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1