FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.07.17, 00:52

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Suomineito - Finland Base Pack
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 Reply Print
Author Topic: Suomineito - Finland Base Pack  (Read 5545 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

Re: Suomineito - Finland Base Pack
« Reply #40 on: 03.10.16, 08:44 »

Btw. käytän loistavaa Henrik Nielsonin Global AI Ship Traffic (AvSim). Siinä on jopa muutamia Suomenlahdella liikennöiviä aluksia, mm. Finlandia, Cinderella, Karibian risteilijöitä etc.

Niin aivan... kokeileppas laittaa Ship traffic 0, häipyykö terminaalit?

'Don't panic'
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #41 on: 03.10.16, 08:44 »

...
Kysyin tuota AI liikennettä siksi, koska voi olla, että itse asiassa ferry traffic AI liikenne lisää ne laiturit.  Undecided

Sama "ongelma" on Rahikaisella. Minulla on aivan julmetusti AI-liikennettä sekä lentävää että aalloilla lipuvaa. Mistähän traffic-tiedostosta tuota laitureita lisäävää ominaisuutta voisi etsiä ja mikähän simobjekti nuo laiturit voisi sisältää? Ne on kai määritelty siinä traffic-tiedostossa ikään kuin paikallaan oleviksi "AI-laivoiksi" - en ymmärrä miten muuten traffic-fileet voisivat lisätä osia maisemaan. "Arvaa ja kokeile"-menetelmää ei tohtisi käyttää tuhansien "traffic-baagelsien" tai simobjektien kanssa. Olen kyllä tähän asti kuvitellut, että nuo laiturit ovat joitain FSX:n lisäämiä maisemapalikoita. Oli miten oli maisema ilman niitä on aina paremman näköinen kuin niiden kanssa. Pois pois heti - kun vain tietäis miten.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #42 on: 03.10.16, 08:53 »

Niin, siis ruuvatkaa alkuun laiva/lautta/veneliikenne nolliin. Jos laiturit häipyvät, niin sitten tiedetään vähän enemmän niiden sielunmaailmasta. Tutkin tuota myöhemmin, nyt pitää yrittää tehdä oikeitakin töitä.  Smiley

'Don't panic'
Pertti Lode

Date Registered: 12.01.03

« Reply #43 on: 03.10.16, 09:00 »

EFMA 2004 (version 1.1) for MS Flight Simulator 2002 & 2004
(c) 2004 Bamce Fabricius, Finnish Scenery Designers (FISD)

Tatu
Voisiko Bamcen rakennukset sopia sinun Åland scenery? hän on tehnyt EFMA+EFKG,
Ei sillä väliä jos eivät ole ajankohtaisen näköisiä,paremmat kuin fsx
Juhani Kaapu

Date Registered: 22.10.08

« Reply #44 on: 03.10.16, 09:08 »

Liikenne nollilla.  Laiturit säilyvät, paatit häviävät. Päätelmä: laiturit eivät ole traffic tiedostojen sisällä, vaan maisema-tiedostoissa  (ei kai autogeneissä).
Ville Lindgren

Date Registered: 19.06.10

« Reply #45 on: 03.10.16, 09:13 »

Minulla ei ole mitään ai laivaliikennettä paitsi oletusliikenne, ja näen ne laiturit. Etteivät vaan tulisi Orbx:n pakettien myötä?
« Last Edit: 03.10.16, 09:19 by Ville Lindgren »
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #46 on: 03.10.16, 09:50 »

EFMA 2004 (version 1.1) for MS Flight Simulator 2002 & 2004
(c) 2004 Bamce Fabricius, Finnish Scenery Designers (FISD)

Tatu
Voisiko Bamcen rakennukset sopia sinun Åland scenery? hän on tehnyt EFMA+EFKG,
Ei sillä väliä jos eivät ole ajankohtaisen näköisiä,paremmat kuin fsx

Enpä tiedä, pääset itse testaamaan.  Wink Minä en nyt ala noita vanhoja maisemia sovittelemaan tai muokkaamaan jne. enkä nyt ota kantaa siihen mitkä vanhat jutut toimivat vielä FSX:ssä.

Mitä tulee laitureihin, niin pitääpä kokeilla, josko ne lähtevät ihan exclude tiedostolla pois.

'Don't panic'
Niklas Kivinen

Date Registered: 12.10.06

« Reply #47 on: 03.10.16, 10:01 »

Suomineito ehostaa kasvojaan vauhdilla, kiitos Tatun uudet maisemaparannukset.
Mun mieltäni on vaivannut maisemassa olevat kauhean näköiset lauttalaiturit, (esim. Helsingin Eteläsatamassa 3 rumilusta).
Olen yrittänyt etsiä tiedostoista niitä, mutta en ole keksinyt mistä ja minkänimisiä ovat. Simu on siis FSX:
Onko asia muita vaivannut ja onko kenelläkään tietoa, miten ne saisi häviämään; mielestäni vaikka koko maailmasta. 

* Itsellä hävisi nuo default rumilus laiturit Helsingin Eteläsatamasta ellen väärin muista kun asensin Jari Varje:n Helsinki Scenery päivityksen helsinki_20090827.zip http://jpv.kapsi.fi/flightsim/category/scenery-projects/page/2/

Niklas.K -Finland Kanta-Häme
Ville Lindgren

Date Registered: 19.06.10

« Reply #48 on: 03.10.16, 10:04 »

Tuo on sama versio Helsingistä jonka linkkasin aiemmin ja joka minulla on asennettuna. Se ei ainakaan ole poistanut laitureita.
Juhani Kaapu

« Reply #49 on: 03.10.16, 10:16 »

Enpä tiedä, pääset itse testaamaan.  Wink Minä en nyt ala noita vanhoja maisemia sovittelemaan tai muokkaamaan jne. enkä nyt ota kantaa siihen mitkä vanhat jutut toimivat vielä FSX:ssä.

Mitä tulee laitureihin, niin pitääpä kokeilla, josko ne lähtevät ihan exclude tiedostolla pois.
Laiturit saa poistettua poistamalla kansiosta FSX/Scenery/Global/Texture kaksi tiedostoa gen_pier.dds ja gen_pier_LM.dds muuttamalla ne muotoon gen_pier.dds.OFF ja gen_pier_LM.dds.OFF
Ko. kansiossa oli vielä kolmaskin "pier"-kansio, gen_pier_specular.dds, mutta sen poistamisen vaikutusta en havainnut ainakaan Suomen satamissa. Joten Tatun ei tarvitse tehdä exclude BGL:liä.
_
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #50 on: 03.10.16, 14:17 »

Laiturit saa poistettua poistamalla kansiosta FSX/Scenery/Global/Texture kaksi tiedostoa gen_pier.dds ja gen_pier_LM.dds muuttamalla ne muotoon gen_pier.dds.OFF ja gen_pier_LM.dds.OFF

Tekstuurien poistaminen ei yleisesti ottaen ole välttämättä hyvä tapa, se aiheuttaa simussa virheen ja ketjun, jossa simu yrittää etsiä puuttuvaa tekstuuria. Tosin jos homma toimii, eikä siitä synny ongelmia, niin kaikkein helpoin tapahan tuo on saada objektit häviämään.

'Don't panic'
Kari Reinisalo

Date Registered: 03.10.16

« Reply #51 on: 03.10.16, 16:28 »

Finland_Base_Pack ja varsinkin tuo Åland näytti  hyvältä, joten arvelin laittaa muutaman kommentin aiheeseen liittyen.

Paljon on virrannut vettä jokiloissa siitä kun FinnTerrainia FS9:iin naputeltiin.

Tatu jo maalaili pirujen pääsevän irti, mutta jos et ihan itseksesi halua kisailla niiden kanssa tätä vääntäessä, niin ehdottaisin urakan jakamista paloihin vähän tuon FinnTerrainin tapaan, joka tehtiin isommalla porukalla? Itse ainakin voin tehdä osia alueesta. Osittain tätä jo taannoin aloittelin, kun alkoi harmittamaan FinlandX:ssä tässä EFJY:n ympäristössä järvien väärät korkeudet varsinkin kunnon meshillä. Otin FinlandX:n mukaisen QMID-aluejaon lohkon (5409) tästä alueelta ja siihen alueelle väänsin MML:n datasta toistaiseksi vedet (meri, järvet, joet ja 2-5m ojat), tiet, rautatiet, pellot, kallioalueet, kivikot. Tälläin jakamalla alueen nuo MML:n datakin on vielä kohtalaisesti käpisteltävissä.

Jos nyt tätä Finland_Base_Pack:iä porukalla, isommallakin meinattais vääntää esim tuon QMID-aluejaon mukaisesti, niin olis sovittava yhteiset käytännöt tehtävistä maastokohteista ja niiden tekstuureista sekä nimeämiskäytnnöstä jne.

Vielä muutama kommentti Finland_Base_Pack:stä

1. Meshit
Kyllä vaan maisema näyttää jeevelin hyvältä kunnon meshillä räpistimillä pöristellessä!
Olen pyrkinyt pitämään kaikki meshiskenet erillisinä simussa, mutta ei tuo noiden laitto tähän paketin sisään haittaa, kun ne voi siirtää erikseen. Minulla kun oli jo tuo koko maan kattava 10m LOD12 meshi, niin otin sen vain setistä veks. Lisänä on 2m LOD16 meshiä joillekin alueille. Tein tuon 10m LOD12 meshin MML:n datan mukaisina paloina ja voin poistaa siitä ne osat "turhina" mille on tuo 2m LOD16 meshi. Tällöin nämä meshiskenet onkin pidettävä erillisinä filujen suuren määrän vuoksi.

2. Vesistöt
Tatu olet oikeassa noiden vesistöjen suhteen, sillä kuten ehdotit.
- Merialue korkeudelle 0
- Järvet on  helpointa ja nopeita laittaa seuraamaan meshiä. Pieniä juttuja tästä aiheutuu kuten mainitsit, muttei nuo isoja ole. Myöhemmin voi korjata tarkoille korkeuksille, jos on tarvetta ja datasta löytyy tähän apuja.
- Virtavedet (joet, ojat jne) seuraamaan meshiä.

3. Eri maastokohteet
Kannattaa mielestäni pitää erillisissä bgl:ssä, kuten Åland-skenessä, eikä niputtaa FinlandX:n tapaan. Näin korjausten ja päivitysten tekeminen helpompaa.

Siinä jotain pikaisia huomioita.

Jos tästä porukkaprojektia saadaan aikaan, niin palataan asiaan.
Juhani Kaapu

« Reply #52 on: 03.10.16, 17:00 »

Minulla on sellainen käsitys, että FSX valitsee aina kulloiseenkin maisemaan parhaimman meshin riippumatta sen sijainnista.
Näin ORBX palstoilta olen monesti lukenut.
Kari Reinisalo

« Reply #53 on: 03.10.16, 17:11 »

Juu eiköhän se lie näin ole, että simu se ottaa sen parraimpiresoluutioisen meshin. Tuo mitä laitoin tuohon on vain oma pinttynyt käytäntöni näiden skenejen suhteen ja vanhoista tavoista on...   Grin
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #54 on: 03.10.16, 18:03 »

Onhan se mukava kuulla, että homma kiinnostaisi muitakin.

Vastaan helpoimpaan juttuun ensin... eli FSX lukee meshit tarkimmasta epätarkempaan ja jos sattuu kilpailevia korkeustietoja (jotka ovat siis samaa tarkkuutta) niin Scenery library listassa ensin ladattu (listassa alimpana) voittaa. Tämä on siis käänteinen verrattuna muuhun maisemaan. Suomessa meillä ei nyt taida olla enää ongelmaa, 10m koko maa on tarkin mitä saa ja siihen noita 2m paloja lisäksi... ei ainakaan tällä hetkellä pitäisi olla kilpailua.

Mitä tulee sitten tuohon yhdessä tekemiseen.... ei meitä taida montaa olla. Vaikka prosessi kaiken kaikkiaan on tuhat kertaa yksinkertaisempi ja miellyttävämpi kuin silloin joskus kun FS2002 keksittiin tehdä vedet, niin ei ehkä QIS-ohjelmat taivu kaikilla + kaiken kääntäminen ja editointi simuun. Ehdottaisin, että he jotka osaavat datasta jotain tehdä, niin ilmoittautuvat porukkaan. Tässä vaiheessa en ihan vielä lähtisi koordinoimaan tätä sen kummemmin.

Mutta hyvä tietää Kari... sulla on siis Jyväskylän aluetta valmiina. Kannattaisi varmaan tuonne Maisemansuunnitteluosioon perustaa aihe, jossa on lista käytetyistä LC numeroista. Tosin toisaalta.... eihän se haittaa jos alueet näyttävät erilaisilta, ei Suomikaan näytä samalta Utsjoella ja Porvoossa.  Smiley

'Don't panic'
Kari Reinisalo

« Reply #55 on: 03.10.16, 19:32 »

Juu kiitos "oikaisusta" noitten meshien suhteen.

Just jonnilaista opettelua tuo QGIS:kin vaati ennenkuin sillä sai jotain aikaan. No katsotaan innostuuko kukaan asiasta ja jos ei niin... Itellä jonniverran aikaa räpeltää näitä datoja.

Tämän alueen, mitä olen työstänyt koordinaatit ovat xMin,yMin 22.5,61.875 : xMax,yMax 26.25,64.6875. Tuolla alueella on kaikki ne data, mitä edellä mainitsin tekstuureilla mitkä niihin pikaisesti valistin. Tekstuureitahan noihin on helppo vaihtaa, kunhan ensin on saanut sen shp-filun kasaan. Seuraavaksi ajattelin ottaa työstettäväksi tuon alueen länsi- tai/ja itäpuolisen lohkon(t), niiden datasta kun tämän alueen mukana osa on jo työstetty shp-filuiksi asti.

Se mitä tuolla sopimisella noista käytettävistä kohteista ja niiden tekstuureista tarkoitin ensisijasesti sellaisia koko maan kattavia juttuja, kuten tieverkosto, rautatiet vesistö osia jne. Paljonhan maisemassa on siellä Lapin suunnalla toisennäköistä kuin täällä.

Pistä Tatu sinne Maisemansuunnitteluosioon aihe tästä, niin voin laitella sinne infoa käyttämistäni tesktuureista jne ja voidaan siinä sopia tarkemmin näistä.

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #56 on: 04.10.16, 07:10 »

Tekstuurien poistaminen ei yleisesti ottaen ole välttämättä hyvä tapa, se aiheuttaa simussa virheen ja ketjun, jossa simu yrittää etsiä puuttuvaa tekstuuria. Tosin jos homma toimii, eikä siitä synny ongelmia, niin kaikkein helpoin tapahan tuo on saada objektit häviämään.

Jos on tekstuuri, niin jossain on myös objekti, joka sillä päällystetään. Näin olen käsittänyt. Olisi mukava tietää mikä ja missä tuo laituriobjekti on? Voihan tietenkin olla myös niin, että se on leivottu jonkun suuremman baagelsin sisään, jolloin ainakin minulta loppuvat konstit sen poistamiseen ilman, että samalla jotain tähdellisempää menee pesuveden mukana.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #57 on: 04.10.16, 07:12 »

Jos on tekstuuri, niin jossain on myös objekti, joka sillä päällystetään. Näin olen käsittänyt. Olisi mukava tietää mikä ja missä tuo laituriobjekti on? Voihan tietenkin olla myös niin, että se on leivottu jonkun suuremman baagelsin sisään, jolloin ainakin minulta loppuvat konstit sen poistamiseen ilman, että samalla jotain tähdellisempää menee pesuveden mukana.

Totta kai se on jonkun bagelin sisällä, mutta todennäköisesti ei omana bagelina. Poistaminen siis onnistunee tekemällä paikallinen Exclude laiturin ympärille. Ja kyllä, jokaiselle erikseen.  Tongue

'Don't panic'
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #58 on: 04.10.16, 10:51 »

Voisitteko laittaa ison tukun kuvia FSX-simusta varustettuna Tatun Suomineito-paketilla? Minua kiinnostaa erittäin paljon, miltä Suomi näyttää 10 metrin ja osin jopa 2 metrin meshillä.

Ainakin seuraavista paikoista haluaisin kuvia - miksei muualtakin:

1. Helsingin keskusta,Tähtitorninmäki. Linnanmäki, Lauttasaari, Kallio, muut mäkiset kohdat

2. Kalkkikallio, Malmin kentän ympäristö, Helsinki-Vantaan ympäristö

3. Täyttömäet Vuosaari, Konala

4. Espoosta Nuuksion aluetta, Espoon aluetta Ykköstien varrelta Ikealta Helsinkiin päin

5. Saana seutuineen ja muutkin Lapin tunturit kuten Levi, Ylläs, Pyhä, Ruka, Kaunispää, Kiilopää, Sokosti

6. Jyväskylän eteläpuolen seutua

7. Muuta mäkistä seutua!

Itselläni on vain FS 2004, kuten kaikki tietävät. Embarrassed

Kiitos vaivoista ja kiitos Tatulle!

yES Smiley

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #59 on: 04.10.16, 11:36 »

'Don't panic'
Pages: 1 2 [3] 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1