FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.10.17, 13:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  MML datasta simuun - Base pack, regions...
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 8 Reply Print
Author Topic: MML datasta simuun - Base pack, regions...  (Read 19146 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
MML datasta simuun - Base pack, regions...
« on: 04.10.16, 06:21 »

Oli puhetta tuolla Finland_Base_Packin yhteydessä vähän jakaa speksejä maaston osalta ja muutenkin keskustella järkevistä toimintatavoista. Varsinkin käytännöllistä kun ja jos meitä maiseman vääntäjiä löytyy useampia.

Ensinnäkin, minusta kannattaa lähestyä tätä kokonaisuutta näin:
Alimpana Finland_Base_Pack, jossa siis mesh ja Water class (joskus toivottavasti myös Land Class) Tähän voisi lisätä myös jonkinlaisen karkean tiestön.
Tämän päälle kerätään sitten tarkennuksia eri alueilta erilliseksi maisemaksi. Eli vaikka nyt se Ahvenanmaa voidaan lisätä sinne base packiin, niin mieluummin ehkä kuitenkin jokin "Finland Regions", (En yhtään tykkää tästä ORBX tyylisestä nimestä, mutta esimerkkinä  Tongue ) minne kerätään nämä paikalliset maisemanparannukset.

No tuo siis minun mielipide tällä hetkellä.

Sitten näitä speksejä:

Tiestö
Autotie IB - 2 kaistaa -    Roads_Asphalt_2_Lanes_Divided_Median   {698E20FC-1C69-4876-AF34-A6E9F531CCA5}
Autotie IIA - 2 kaistaa -   Roads_Asphalt_2_Lanes_Divided_Median   {698E20FC-1C69-4876-AF34-A6E9F531CCA5}
Autotie IIB - 2 kaistaa -   Roads_Asphalt_2_Lanes_Undivided_Median   {325DD470-B342-4D15-AC54-F67ED9F5914F}
Autotie IIIA - 1 kaista -    Roads_Asphalt_1_Lane_Undivided_Median   {07A8C850-2321-4E9A-BAFD-201D0A1DD7DA}
Autotie IIIB - 1 kaista -    Roads_Asphalt_1_Lane_Undivided_Median   {07A8C850-2321-4E9A-BAFD-201D0A1DD7DA}
Ajotie - 1 kaista -             Roads_Asphalt_1_Lane_Undivided_Median   {07A8C850-2321-4E9A-BAFD-201D0A1DD7DA}
Ajopolku                          Roads_Dirt_1_Lane_Undivided_Median   {B7A645EA-CD95-48CC-82B9-C2C3ACAE74BD}

Toisin kuin kuvittelin, niin teiden leveydet pitääkin säätää Terrain.cfg tiedostosta. Tietyyppien erot tulevat lähinnä eri leveyksistä, ja minusta tiet ovat lähtökohtaisesti vähän liian leveitä simussa. (Ehkäpä noista saisi vielä tehtyä omat kategoriat itselle, mitkä voi lisätä Terrain.cfg tiedostoon.)

Utility
Sähkölinjoja FSX ja P3D SDK listaa kaksi, utility 1 ja utility 2. Terrain.cfg kuitenkin näyttää molemmat samalla tavalla. Ehkä simussa joskus piti olla kaksi tyyppiä, mutta ei niitä kuitenkaan nykyisellään ole. Vaan MML datassapa olisi...  Undecided
Suurjännite         
Jakelujännite
Utility_1   {C942AADB-C351-4088-925E-A732C2093B63}
Utility_2   {D745C22C-FF72-4C45-9D27-809306214B7C}

LandClass (Park) polygons
Hietikko -    LandClassPoly_Tan_Sand_Beach   {74BABF2A-1C84-4932-8102-C446D69BB483}
Kallio -        LandClassPoly_Non_Mountain_Rock   {48A8AB1C-DE1E-45F0-8368-5512C50667EE}
Kivikko -      En ole vielä keksinyt tälle hyvää classia, pitää vissiin tehdä itse esim. Lava LC:stä.
Niitty -        LandClassPoly_Cold_Grassland   {49873864-A313-4AF5-89DF-27436838E17F} Tähän löytyy muitakin varteenotettavia vaihtoehtoja
Pelto -        LandClassPoly_Grass_Crops   {697631A4-0727-4B41-ADEF-976C282B0114} Tähän toki löytyy muitakin ja kannattaa vaihdella
Soistuma - LandClassPoly_Small_Leaf_Mixed_Woods   {251CA4DE-3752-4B88-A444-AF72FC65C5C9}
Suo, helppo, metsää -      LandClassPoly_Wooded_Tundra   {9FB005F1-AD97-42FA-80B3-CEAE4767FB3C}
Suo, helppo, puuton -      LandClassPoly_Mire_Bog_Fen   {174D0E70-DDBA-414E-8CD0-A29F64DDFEA1}
Suo, vaikea, metsää -      LandClassPoly_Wooded_Wet_Swamp   {E4594BD4-4AC6-4396-A468-E73E8C2E179A}
Suo, vaikea, puuton -      LandClassPoly_Marsh_Wetland   {C3A9218E-BC0F-4B9D-B8BE-E44BF2D6A83A}

Land Class
Havumetsä - LC21 Conifer boreal forest (LC62 narrow conifer forest pohjoisin Lappi, LC60 muut)
Lehtimetsä -  LC 5 Deciduous broadleaf forest - ei toimi FTX Globalilla. Ainoa järkevä on LC145
Sekametsä - LC24 Mixed forest (LC61 - Deciduous and mixed boreal forest?)
Varvikko    -  LC 9 Upland tundra (LC53 Barren tundra, LC69 Polar and alpine desert, LC17)
Pensaikko   -LC 7 Tall grasses and scrubs (LC 17 Scrub deciduous,LC64 heath scrub LC002)

Tässä oli nämä, millä kokeilin Lemmenjoen kansallispuistoa.  Smiley

Sitten MML datan ongelmia...
* Metsät on merkitty pisteillä kertomaan karkeasti mitä missäkin on, varsinaiset metsäpolygonit on datasta poistettu.  Undecided Metsät toki kannattaa tehdä LandClassina kaiken yllä olevan hässäkän alle. Näin nuo kalliot, pellot, suot jne. leikkaavat oman alueensa metsän keskelle.
* Ei ole kunnon taajamia. Löytyy taajaan rakennettu alue, mutta tällä tavoin ei löydy esim. kyliä.
« Last Edit: 15.10.16, 11:44 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1214
Date Registered: 19.06.10

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #1 on: 04.10.16, 08:51 »

Mites kun saan MML datasta ainoastaan polygoneja tai viivoja tyyliin pelto, vesistö, tie jne. enkä vaikkapa eriteltyjä tietyyppejä. QGIS ohjelmalla olen availlut niitä mutten ole saanut niistä mitään muuta irti, se ei myöskään osannut tallentaa niitä semmosessa shape muodossa jonka sbuilder ois saanut auki. Millä ohjelmalla niitä kannattaisi tutkia?

OSM datasta sain tehtyä tiet, rautatiet ja jotain vesien kaltasta sbuilderilla vaikka datan laatu oli heikko vesien osalta, mutta niitä ei ilkeä näyttää kun ei saanut eriteltyä tietyyppejä tai mitään ja tulos on aikas kummallinen. Vesistöjen tarkkuus oli heikko ja vaikkapa aurajoki päättys heti turun rajalla.

Latasin MML:n sivulta yleiskartta paketin 1:1 milj. Onko tämä oikea paketti vai väärä paketti, vau onko maastoietokanta parempi? Siitä en saanut mitään käyttökelposta aikaan, ainoastaan sain QGIS ohjelmalla auki, mutta en saanut sieltä mitään ulos sbuilderin ymmärtämään muotoon, en edes toimivaa shape tiedostoa vaikka koitin parillakin eri tavalla sen luoda. Eikä se myöskään eritellyt esim teiden tyyppejä.
« Last Edit: 04.10.16, 09:43 by Ville Lindgren »
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #2 on: 04.10.16, 10:27 »

Mites kun saan MML datasta ainoastaan polygoneja tai viivoja tyyliin pelto, vesistö, tie jne. enkä vaikkapa eriteltyjä tietyyppejä. QGIS ohjelmalla olen availlut niitä mutten ole saanut niistä mitään muuta irti, se ei myöskään osannut tallentaa niitä semmosessa shape muodossa jonka sbuilder ois saanut auki. Millä ohjelmalla niitä kannattaisi tutkia?

OSM datasta sain tehtyä tiet, rautatiet ja jotain vesien kaltasta sbuilderilla vaikka datan laatu oli heikko vesien osalta, mutta niitä ei ilkeä näyttää kun ei saanut eriteltyä tietyyppejä tai mitään ja tulos on aikas kummallinen. Vesistöjen tarkkuus oli heikko ja vaikkapa aurajoki päättys heti turun rajalla.

Latasin MML:n sivulta yleiskartta paketin 1:1 milj. Onko tämä oikea paketti vai väärä paketti, vau onko maastoietokanta parempi? Siitä en saanut mitään käyttökelposta aikaan, ainoastaan sain QGIS ohjelmalla auki, mutta en saanut sieltä mitään ulos sbuilderin ymmärtämään muotoon, en edes toimivaa shape tiedostoa vaikka koitin parillakin eri tavalla sen luoda. Eikä se myöskään eritellyt esim teiden tyyppejä.

Siis tämmösiä paloja latailet.




Sitten avaat QGIS ohjelmalla M_XXXXX_P.shp tiedoston. Sieltä löytyy maastot.
l_XXXXX_V.shp sisältää tiet ja varmaan rautatiet myös
j_XXXXX_V.shp sisältää sähkölinjat


Pystyt hakemaan Qgis Attribute table toiminnolla tiettyjä luokkia.


Aukeaa tämä ikkuna



Jos painat LUOKKA sanaa, niin QGIS järjestää taulukon numeroiden mukaan. Tämä on vähän niin kuin Excel.
Vasemmalla alhaalla on Advanced filter jossa voit valita Field filter -> 1.2 Luokka ja kirjoittaa haluamasi luokan. Tässä esimerkissä on 36200, eli järvivesi.
Sitten valitset kaikki ja suljet Attribute ikkunan. Polyt pysyvät valittuina.
EDIT -> Copy features
EDIT -> Paste features > New vector layer...




Tämä on nyt se tärkeä kohta, jotta saat lopullisen fileen jota FSX ja SBuilder ymmärtävät.
Save as... Browsella haet paikan tiedostolle ja annat nimen
CRS pitää olla WGS84
Sitten OK.

Nyt sulla on järvivedet omana shp-tiedostona ja voit sitten viedä sen vaikka SBuilderX:n ja antaa sille Legacy_Water_No_flatten GUIDin, niin saat meshiä mukailevan veden.

Saman toistat kaikille muille maastopalasille ja viivoille.  thmbup

Jos tehtäisiin shp2vec työkalulle sopivaa dataa suoraan, niin nuo pitäisi nimetä näin:

(Ensi kerralla minäkin helpotan omaa työnkulkua nimeämällä nuo oikein  Grin )
HGXLemmenjoki_lakes (HGX - Hydropolyt - eli vedet)
PKXLemmenjoki_kallio (PKX - Park polyt - eli terrain land class polygonit)
RDXLemmenjoki_tiet_IIIA  (RDX - Road lines )
UTXLemmenjoki_suurjannite (UTX - Utility - eli sähkölinjat)



Viisaammat osaavat tehdä varmaan kaiken tämän käyttämällä komentorivejä... mutta minä en osaa sellaisia.

Sitten jatketaan SBuilderX:n tai shp2vec parissa, kunhan pääset sinne asti.  Cool

'Don't panic'
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1214
Date Registered: 19.06.10

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #3 on: 04.10.16, 10:45 »

Nyt onnistus järvien teko ensialkuun thmbup Kiitoksia ohjeesta.
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 80
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #4 on: 04.10.16, 14:32 »

Tatu kiitokset kattavasta listasta mitä olet käyttänyt. Pitää katsoa tuo läpi ja verrata noihin mitä käytin, mutta aika samansuunatiselta ensivilkaisulla näyttää. Palaan tähä myöhemmin.

Sitten tähän kokonaissuden hahmottamiseen. Mikäli oikein tutlkitsin ajatustasi, niin täsääskin aikas samoilla linjoilla ollaan. Elikäs pohjalle skenetasoksi tuo Finland_Base_Pack ja sitten nuo alueet "Regions" tai toisin nimettyyn skenetasoon/tasoihin.
1. Finland_Base_Pack
- meshit
- waterclass
- LC
- karkea tieverkko ( koko maan kattava ja jos niin mitkä tieluokat?)
- metsikköalueet
- aluelohkojen (regions) excludet?
2. Regions
- vesistöt
- tieverkko
- rataverkko
- utility
- taajamat/kylät jne
- muut maastokohteet
- jne...

Itse kyllä pitäisin tieverkon kaikkinensa Regions osassa, mutta tieluokittain bgl:iin eriteltynä. Näin jos joku ei halua koko tiestöä voi poistaa siltä ne liiat osat.

Nuo excludet laitoin tuonne base packin puolelle siksi, että tällöin niillä voi poistaa kaikki simun perusjutut alueilta. Taas jos ne laittaa Regioneihin niin pitää tsekata ettei vahingossa poista jotain mitä on base packin puolelle laitettu.
Excludeista vielä sen verran, että FinlandX:ssähän on ilmeisesti sinne noihin aluebaakeleihin ympätty ne excludet ja sinä kun olet nimettynä tekijänä Sinkkosen kanssa ko skeneen, niin voitaiskos sieltä "lainata" niitä? Nehän on ilmeisesti rajattu siten, ettei naapurivaltioiden puolelta isommin mene poistoja. Ei tarvitsis sitä "pyörää" kehitellä uudestaan.

Teiden leveydet (terrain.cfg):
Jostain taisinkin lukaista, että tosiaan on näin kuin sanoit. Jos noita olemassa olevien tietekstuurien leveymäärittelyjä muuttaa, niin sehä vaikuttaa sitten globaalisti kokop simuun. En ole tätä terrain.cfg:n peukalointimahdollisuutta tutkaillut. Paree ehken olis, jos sinne saa lisättyä tätä varten omia kategorioita. Tästä sitten seuraa, että jos joku lisäkilke tekee omiaan tuohon, niin nämä sitten saattaa häippästä.

Utlity:
Näitä en vielä ehtinyt lisäillä. Tutkaista itsekkin.

MML datan ongelmia:
Joo molelmmat mainitsemasi huomasin, mutta oletkos katsonut CLC2012 dataa? Sieltä löytyy
- clc2012_fi20m vain geotif-filuna
- clc2012eu25ha shp-filu, missä on ainakin jotain (taajamat/metsikköalueita)
Vilkaseppas tuolta, mistä nuo itselle latasin ja siellä on ehken paljon muutakin tähän käyttökelpoista.
http://www.syke.fi/fi-FI/Avoin_tieto/Paikkatietoaineistot


Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1214
Date Registered: 19.06.10

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #5 on: 04.10.16, 14:51 »

Tein koeluontoisesti koko Suomen kattavan taajama ja pelto paketin. Tämä koko Suomen kattava data ei ole ollenkaan niin tarkkaa kun paikallisesti ladattava mutta mielestäni se paransi tilannetta moninpaikoin.

Olisiko tällä tavoin mahdollista se landclass tehdä? Ainakin minä sain aikas hyvän näköstä jälkeä, tuli paljon uusia kaupunkeja ja peltoakin on paljon enemmän mutta sen tarkkuus ei ole suuren suuri ja pieniä kyliä tai kaupunkeja puuttuu silti ja pellot on aikas suurpiirteiset, mielestäni silti tarkempi kun finlandX:ssä.  Lisäksi sain samaan pakettiin laitettua lisäksi tarkempa alueellista pelto ja taajama dataa yhdistettynä tarkkaan vesistödataan, eli tärkeitä alueita voi tarkentaa siten.

En usko, että minun pakettien tarkkuus tai laatu riittää, mutta mielestäni tuo voisi toimia jotenkin jos joku osaavampi tutkisi asiaa.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #6 on: 04.10.16, 15:17 »

Joo, tarkennetaan vähän.  Smiley

Ville, ei ollenkaan huono juttu. Nimittäin jos ajatellaan Base_Packia sellaisena yleisenä isona parannuksena, niin siihen sopisi tuollainen karkeampikin data oikein hyvin.

Ja mitä sitten tulee noihin Karin listaamiin asioihin... mistä tässä aloittaisin....  Grin

Base_pack
* Karkea tieverkko löytyy kätevästi liikenneviraston avoimesta datasta. Sen pystynee pöläyttämään simuun koko maan kerrallaan. Näkyi olevan valikoimaa ihan hiekkateihin asti.
* LandClass. Mulla on Corine 2012 datasta tehty rasteri, josta tulee koko Suomen LandClass. Siinä vain on vielä vähän käsityötä, koska isoja alueita on merkitty samalla classilla ja ongelmana on myös se, että en ole löytänyt vielä toimivaa resample asetusta. Rasteri on isokokoinen, ja Land Classissahan puhutaan niistä reilun kilometrin kokoisista suorakulmioista.
* Rasterista pystyy tosiaan tekemään polygoneja, joten sieltä niitä kaupunkeja ja kyliä kyllä tosiaan saa tehtyä 20m tarkkuudella. Uskoisin.
* Rataverkko kuuluu minusta myös tänne. Sekin onnistuu karkeasti liikenneviraston datasta.
* Metsiköt tulisivat siitä LandClassista.

Regions
Ajattelin tämän siis itse niin, että region on alue, jossa käytetään maksimi resoluutiota ja tehdään mahdollisimman tarkasti. Region myös sisältäisi kaiken datan, eli osittain samaa kuin base packissa. Alueelliset 2m meshit voisivat myös olla täällä. Ei tietenkään ole pakko, riippuu alueesta, mutta samallahan nuo syntyvät.
Excludet menee siten, että shp2vec.exe joko lisää QMID11 alueisiin (-ADDTOCELLS) tai defaulttina... jyrää kaiken altaan. Näin on tehty FinlandX myöskin, eli ei siellä varsinaisesti ole mitään käyttökelpoista excludea, kukin uusi data cell vain jyrää kaiken altaan. Ja näinhän ne regionit kannattaa minusta tehdäkin. Siksi puhuin siitä, että ne sisältäisivät kaiken mahdollisen datan mitä tuosta irti saa. Palaan tähän region asiaan vähän tarkemmin illemmalla, mulla on yks juttu kesken tässä.  Wink
Tässä ollaan helposti aikamoisessa liemessä, jos osa datasta tulee sieltä, toinen täältä. Minusta on helpompaa ajatella, että kukin tarkempi maisemapalikka sisältää aina kaiken tarvittavan ja aina korvaa alla olevan karkeamman datan niiltä alueilta kuin on tarpeen.

Tuo terrain.cfg asia oli tosiaan sellainen ajatus... tiedän, että se on loppukäyttäjälle hyvin hankala rasti. Ajatuksena oli siis lisätä ihan omat katergoriat teille, eikä muokata globaaleja asetuksia. Ehkä joskus tulevaisuudessa.

EDIT
Siitä 2012 Land Classista vielä... FTX Global rikkoo jotenkin tuota FSX:n normaalisysteemiä. Minulla oli ongelmia peltojen kanssa kun viimeksi testasin. Pellot eivät sulautuneet muuhun maisemaan, vaan leikkautuivat karkeasti. Voi olla kyse siitäkin, mitä pelto-LandClassia käyttää. Tai sitten on kyse jostain ihan muusta, mitä en nyt hoksaa. Mutta voin laittaa tuon koko Suomen LandClass tiedoston tähän myöhemmin, niin voitte testata.
« Last Edit: 04.10.16, 15:29 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #7 on: 04.10.16, 16:23 »

Hahaa... keksin miten pistedatasta saadaan käyttöön metsät Land Classia varten.

Viisi classia, havumetsät, lehtimetsät, sekametsät, varvikko ja pensaikko ja nuo ovat siis niitä symboloita mitä karttoihinkin merkitään kuvaamaan eri metsätyyppejä.


QGIS > Vector > Geometry tools > Voronoi polygons toiminnolla tehdään pisteistä tällainen hieno polygonitaideteos


Ja sitten yhdistellään vähän isommiksi palasiksi


Tästä edetään sitten joko
A) Pystyn lataamaan eri metsätyypit SBuilderX:n referenssiksi ja naksutella land classin käsin tälle alueelle
B) Tästä pitäisi pystyä tekemään raster ja photarin kautta resampleen ja huruutella land classit. En nyt tosin saa jostain syystä rasteria aikaan, vaikka olen näitä kyllä tehnyt ennenkin. En hoksaa mikä siinä mättää. Pitää tutkia.

EDIT

Kolmas vaihe, eli polygonien yksinkertaistaminen on turha, sain rasterin Voronoi polygons vaiheen jälkeen. Photariin, oikeat landclassit testiin ja minuutissa resample kääntää bagelin.

« Last Edit: 04.10.16, 18:48 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 80
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #8 on: 06.10.16, 16:27 »

Tatu miten sait sen Voron... polygonisetin sitten väännettyä rasteriksi. Jos tuota joskus sattus itse tarvitsemaan.

Sitten tähän skeneviritelmään. Elikäs vähän orbixen malliin mennään kuten mainitsit.
Regionitko sitten väännetään tällä FinlandX:n aluejaolla? Näin olen jo kaksi lohkoa aloitellut ja kolmas on aluilaan. Tätä pienemmillä menee vähän tilkkutäkkipuuhaksi ja isommilla taas pc ja softat jo voi nikotella.

Vertasin sitä sun tekstuurilistaa omiini ja aikalailla samat olivatten. Muutama havainto.
Tietekstuurit:
- Sulla ei listassa ollu Luokka Ia Moottoritiet tekstuuria, mutta ilmeisesti käytit samaa kuin luokille Ib, IIa ja IIb?
- Laitoin vielä noitten lisäksi Kävely/Pyörätiet seuraavasti
  - KävPyör   145 Gravel_1_Lane_Undivided_Median   {66FC74E3-5051-448E-9397-5DEE2DA6311D}
        tai
                        144 Asphalt_1_Lane_Undivided_Median   {07A8C850-2321-4E9A-BAFD-201D0A1DD7DA}
- Lisäksihän siellä on vielä luokka Polku jos haluaa laittaa
  - Polku            146 Dirt_1_Lane_Undivided_Median   {B7A645EA-CD95-48CC-82B9-C2C3ACAE74BD}
Nuo numerot on SBuilderX:n noille näyttämät numerot.

Rautatiet:
Luokkiahan on kaksi, mutta vain yksi tekstuuri.

Kivikko:
Kokeilin seuraavaa tekstuuria.
- 120 LandClassPoly_Rock  guid={9B2AAA3A-19A8-418A-BF20-749DE70B7871}
tai mahdollisesti
- 123 L_Lava
tai
- 126 LC_Rock_Volcanic

Pelto
Laitoin suraavalla. Se kun erotuu selvästi näin testailuvaiheessa.
LC_Grass_Skirting_1 guid={4FA20ECA-3D67-4657-A69E-ED828A7158E6}
Kokeiltava seuraavaan lohkoon tuota sinun mainitsemaasi.
Näitä pellon tekstuureitahan pitäisi sotkea useita alueelle, niin ois luonnolisempaa, mutta vaatinee kohtalaisesti räpeltämistä. Ehken joskus.

Virtavedet:
Pienet purot ja ojat 2-5m suraavalla, mutta tätäkin vielä harkittava oisko parempaa.
Stream_Lines_Perennial {2D3FC985-A72B-473D-B23B-D78E72E63B53}

Muut olikin samoin kuin sinun listassa.

MML:n suodatoissa oli Pohjanman alueella jotain, mistä QGIS ei oikein pitäny. Sain sen "kierrettyä" kuitenni toisella tavalla ja tutkittava vielä mikä siinä datassa oikein mätti.

Sain kahteen region-lohkoon (5309 & 5409) laitettua noista kaikki muut paitsi Niityt. Johan maisema muuttui! Kolmanteen 5509 on vedet työn alla.
Mitäs metsikköalueille vai menikö ne LC:na sinne Base settiin.? Sinne Base setin puolelle nyt en ole väsäillyt mitään.

Tästä vaan seurauksena itselle taitaa tulla PC:n hankinta, kun tämä vanha  jo vähän töksäyttelee, mutta muuten tämä vitosella hankittuSteamin FSX pelittää hyvin. Noita Orbixin settejäkin tuli alemyynneistä hankittua, mutten niitä enää tähän pc:hen laita.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #9 on: 07.10.16, 07:29 »

On vähän nyt oikeita töitä..... haittaa maiseman tekoa.  Grin

Pikaiset vastaukset tai kommentit:

* Polygoneista saa rasterin QGIS Raster menusta... etsit sieltä rasterize, vector to raster. Resoluution voit katsoa tuolta QMID and LOD values table
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc707102.aspx

LC on LOD5 tarkkuus (QMID 7), mutta käytin kuitenkin vähän tarkempaa siihen rasteriin, eli LOD 6 arvoja 0.00547179.

* Mulla ei ollut tosiaan moottoriteitä, kun en ole vielä tehnyt alueita missä on moottoriteitä. Tällä hetkellä pyörin tuolla Utsjoki - Inari - Ivalo alueella ja mietin pääni puhki miten raja-alueiden kanssa kannattaa toimia. IB on vissiin "suurin" tie luokka Suomessa, eli kannattaa tarkistaa, josko siihen saa niitä kaistoja ainakin kaksi menemään yhteen suuntaan ja divided median.

* En laittaisi kävely-, pyöräteitä, enkä polkuja maisemaan.

* Puroille sopii varmaankin joku niistä stream tekstuureista, jos ei pystytä tekemään polygoneina. Taitavat kaikki olla yhtä huonon näköisiä.  Grin

* Lava ja rock volcanic ovat ehkä vähän liioiteltuja rakkatekstuureja Suomeen. Paitsi jos tekee omat tekstuurit, niin silloin juuri nuo saattaisivat tulle kysymykseen.

* Pelloille myös kannattaa laittaa tosiaan sitä peltotekstuuria, se näyttää enemmän pellolta kuin se Grass skirting. Voithan jakaa vaikka QGIS:llä pellot useampiin palasiin ja antaa näin eri tekstuureja pelloille SBuilderX:ssä.

* Metsät kannattaisi minusta tehdä LandClassina. Polygoneissa taisi olla myös sellainen, että FSX ei tykkää jos ne menee päällekkäin. Eli ei voi olla metsäpolyä jonka päällä on esim. suo-polygoni. Metsään pitäisi leikata reikä suota varten. En ole ihan varma tästä, mutta muistelisin näin lukeneeni.

* Huomasin muuten, että jos exclude ei ole kussakin "omassa terrain setissä" mukana, niin se ei toimi oikein. Todella haastavat nyt nuo raja-alueet.



'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 80
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #10 on: 07.10.16, 08:45 »

Just muut touhut vie välillä aikaa...

Pitää kokeilla tuota rasterointia.

Laitoin näille alueille moottoriteihin tuon saman tekstuurin kuin Ib. Ainakin tääs lähistön moottoritieosuudet on MML:n datassa kahtena rinakkaisena viivana ja silloin siihen tulee rinnan kaksi kaksikaistaista tietä jaetulla keskiosalla. Katottava onko näin muuallakin.

Tosiaan nuo raja-alueet on ongelmallisia, niin maalla kuin merelläkin. Katottava tarkemmin Merenkurkun kohta ja sitten tuo itänaapurin raja-alue.

Mulla nuo on kaikki jutut vielä erillisinä bgl:nä, joten ne voi jättää veks ja pitää vaikka itselle optiona.

Purotekstuurit on kaikki aika huonoja.

Voin vaihtaa tuon peltotekstuurin. Laitoin tämän vain testausta varten, kun se erottuu hyvin maisemasta.

Jätetään ne metsiköt sinne LC:n puolelle.

Niin itellekin tuli mieleen, että ne excludet poistaa vain sitä skenetasoa alemmista ne jutut.

Eilen jäi vielä laittamati näistä filujen (shp/bgl) nimeämisestä. Mites nää ois parasta nimetä näille regioneille. Kuitenni pitää olla yhteinen käytäntö. SBuilderX:lee kelpaa ilmeisesti nimi kuin nimi shp-filulle ja se bgl tulee sitten siitä projektin nimestä. Siinähän näkyy komentoikkunassa  se lyhenne (HPX, RDX, jne) ko datalle vaikka sitä ei ole annettu, eikä sitä tule siihen nimeenkään, kun se kääntää sen bgl:ksi.
Esim Alue 5409 vaikka tiet
-  5409_Tie_Ia
vai engelskaksi
- 5409_Road_Ia
vai
- RDX5409_xxx / RDX_5409_xxx
vai muuten?

Mites laitetaanko lopulta nämä alueiden datat (HPX, RDX, RRX, jne) yhteen bgl:ään cvxxxxx, kuten FinlandX:ssä vai pidetään erillisinä?
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #11 on: 08.10.16, 06:23 »

Bgl tiedostoja ei voi yhdistää jälkikäteen, ne pitää heti tehdä siten kuin haluaa.

Miten olis teiden nimeäminen Openstreet mapin termeillä? Nehän voisivat olla sopivan kuvaavia, kun eihän nuo 1b, 2a jne. nimet kerro suomalaisillekaan mitään.

Testaan tänään, josko saisin tuota koko maan LandClassia pelittämään, jos jää aikaa, niin testaan koko maahan myös teitä.

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #12 on: 08.10.16, 11:52 »

No niin, siinä on LandClass, heitetään Finland_Base_Pack kansioon.


Finland LC


Olisin Ville voinut tietenkin tehdä sellaisen version, missä ei ole peltoja ollenkaan, niin olisi voinut testata miltä ne sinun pellot näyttävät tuossa kokonaisuudessa. Toki ne vaikuttavat vieläkin, LandClass on tosiaan aika epätarkka tapa tehdä maisemaa.

Tein taajamat Suomen ympäristökeskuksen datasta, sieltä löytyi kerrostaloalueet, pientaloalueet ja harvat pientaloalueet. Joten sekoittelin näitä kolmea eri tekstuureilla. Niin kuin oheisesta kuvasta (Oulusta) näkyy, niin vähän ehkä liioiteltua tuo highrise tekstuuri kerrostaloina, mutta näkeepähän nyt ainakin että homma toimii.  Smiley


Nyt kun tätä ehkä lukee joku muukin, niin tämä on testiversio, että omalla vastuulla saapi testata. Jos on käytössä esim. FTXGlobal Vector, niin sen tuomat maastoalueet näkyvät tämän land classin päällä.

'Don't panic'
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1214
Date Registered: 19.06.10

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #13 on: 08.10.16, 12:39 »

Eli tuossa on kaikki landclasseina tehtynä? Minulla ne oli polygoneja kaikki, fsx:sähän oletuksena metsää piisaa niin en sitä turhaan laittanut. Voisin vertailla, sitä jälkeä tuon ja omani välillä ja ottaa pari kuvaa. Mikä nyt olikaan se virallinen peltotesktuuri tässä projektissa nykyään?

Kuvassa näkyy peltoa ja kaupunkia. Pakettini lisää molempia. Paikkana Pori. Käytössä oletustekstuurit,

Isompana: http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/260471893649143259/3A88105CFE3D20AF97FFEF5EA2D4830DF8DAFD5A/


Isompana: http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/260471893649152966/D255F80D9F363986CB2D7D686923B7A13209EA2C/


Global base ja vector käytössä, sama alue:

Isompana: http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/260471959408343738/201C9CA4668B1BAAA5378D18E5092599EC4A9115/


Isompana: http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/260471959408347793/BA2EAA056BAE98C981720E0F9A1B3E24CA7557F5/


Kaikki kuvat ovat omasta paketistani. En ole vielä testannut tätä Tatun pakettia.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #14 on: 08.10.16, 13:00 »

Juu, tämä on siis ihan puhdas land class viritelmä ilman polygoneja. Eli tavallaan maaston alin kerros. Metsien pitäisi parantua sillai, että siellä missä on havu-, lehti- tai sekametsää, niin pitäisi olla simussakin nyt paikallaan.

Tähän on hyvä latoa sitten ne polygonit.

Ei ole virallista peltotekstuuria, kyllähän niitä Suomessakin on erilaisia. Kannattaa kuitenkin käyttää sellaisia tekstuureja, joissa tulee kunnon talvi. Smiley

'Don't panic'
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1214
Date Registered: 19.06.10

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #15 on: 08.10.16, 13:42 »

Tuolta syken palvelusta näkyy löytyvän jotain mitä voisin hyödyntää suomen laajuisesti jopa. Esimerkiksi merkittävät kallioalueet jne. Voisin tuommosia sovitella landclassin päälle.

Edit. Käytössä nyt tuo landclass jonka päälle lisäsin kalliot ensin uudellemaalle, näyttää tosi hyvältä tarkan meshin kanssa. Ainoa ongelma on että nuo tuskin ovat puuttomia oikeasti, miten saisi tuohon päälle puita joteskin aidon oloisesti?

Isompana: http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/260471959408665725/548D854D8532D832F5C618D948F686B52EA079A1/

« Last Edit: 08.10.16, 14:27 by Ville Lindgren »
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 80
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #16 on: 08.10.16, 14:54 »

Tatu hienoa, että sait LC:n tehtyä. Pitääkin heti tsekata miltä näyttää.

Tuli vähän huonosti ilmastua se datojen niputtaminen samaan bgl:ään. Tietenni piti sanomani, että josko ne shp-datat lopulta yhditetään yhteen bgl:ään vai pidetään erillisnä bgl:nä?

Katsoin tälläiseltä sivulta "WikiProject Finland" noista OSM:n tienimikkeistä ja siellä oli seuraavasti. En ole vielä katsonut miten itse OSM-datassa nuo on.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fi:WikiProject_Finland/Piirto-ohjeet#Tiet
Elikäs meniskö ne sitten jotenni näin.
- Luokka Ia = Moottoritie/Moottoriliikennetie = Motorway/Trunk
               Ib = Valtatie = Trunk
               IIa = Kantatie = Primary
               IIb = Seututie = Secondary
               IIIa = Yhdystie = Tertiary (paved/unpaved)
               IIIb = Paikallistie = Tertiary  (paved/unpaved)
               Ajotie = Muu tie/Pihatie = Unclassified/Residential
               Ajopolku = Muut? Metsätiet, kuntopolut ....

Eli nimetäänkö regioonille sitten esim
- 5409_Tie_Moottoritie.shp/bgl tai RDX5409_Tie_Moottoritie.shp/bgl
tai engkelskaksi
- 5409_Road_Motorway.shp/bgl  tai RDX5409_Road_Motorway.shp/bgl
jne...

Vesialueet sitten
- 5409_Meri.shp/bgl tai 5409_Sea.shp/bgl
- 5409_Järvet.shp/bgl
- 5409_Joet.shp/bgl
- 5409_Ojat_2-5m.shp/bgl
tai sitten noihin eteen se hydropolyjen HPX
- HPX5409_Järvet.shp/bgl

jne... muutkin  datat.

Olettekos laittelemassa niitä tarkempia datoja (polygonidatat) sinne Base Packkiin? Eikös ne tarkemmat esim peltodatat kuuluis sinne regioonien puolelle.

Ville minkäkokoista aluetta työstät vai onko tuo data tarkoitettu sinne Base Packkiin?
Jos työstät Regioonidataa, niin huomioi, että minulla jo työstettynä  alue poikki koko maan, joka ulottuu siihen Porin seudun pohjoispuolelle hieman Kankaanpään eteläpuolelle asti ja pohjoisessa Raahen pohjoispuolelle.  Jottet suotta työstä tuon alueen dataa.

Mites tänne noita kuvia saapi liitettyä, kun ei ole moista tullu tehtyä?

Testattava tuo Tatun LC ja palataan asiaan.

Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1214
Date Registered: 19.06.10

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #17 on: 08.10.16, 15:03 »

Virallisesti en kai tee mitään, mutta ajattelin nyt tehdä kokeeksi nuo kallioalueet, kun ne tuo paljon elävyyttää maisemaan. Teen koko suomeen ja laitan sitten latauslinkin josta voi testata.
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 80
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #18 on: 08.10.16, 17:12 »

Tatu pikahavaintona LC:n laiton jälkeen esim osa Jyväskylän keskustan aluetta oli viheraluetta ja melkosia kerrostaloja oli tässäkin mäellä, missä on oikeasti peintaloalue. Katottava tuota vielä tarkemmin, mutta joka tapauksessa melkonen parannus simun defaulttiin maisemaan.

Kun FinlandX on mukana alempana skenetasona, niin nyt tällä Base back:llä ja aluedatalla on näillä main ruska-aika ja järvet sulina, mutta eteleämpänä Jämsän seudulla missä FinlandX vaikuttaa järvet ovat jo jäässä. Grin

Kolilta kun paineli pohjoiseen niin maisema muuttui ruskaisesta erinäköiseksi ja meni hetki tajuta, että siellähän jo vaihtui vuodenaika. Seurattava milloin tässä Jyväskylän tienoolla talviaika yllättää.

Tuossa Koli aamuauringossa.


Alueet joita olen työstänyt. Numerointi FinlanX alueiden mukainen.

- sininen = 5309
- keltainen = 5409
- ruskea = 5509
- vihreä = 5609

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #19 on: 08.10.16, 17:32 »

Kuten kirjoittelin Base_Packin readme tiedostoon, niin FinlandX kansiosta pitää poistaa muutama bgl, jotta uudet tiedostot toimivat oikein. Uusien vuodenaikojen mukaan Jyväskylässä pitäisi olla nyt syksy, pohjoisempana lumeton talvi.

Land classit menee 1.2 km tarkkuudella vähän arpoen... siksipä aiemmin puhuinkin siitä, että regionsit olisi hyvä sisältää mahdollisimman paljon tarkempaa dataa.

Eihän tuo sinun sininen alue oikeasti yllä Ruotsiin saakka? Maastot tehdään qmid11 latikkoina, joten ei tarvi yltää noin pitkälle.
« Last Edit: 08.10.16, 17:38 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Pages: [1] 2 3 ... 8 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1