FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.08.17, 00:25

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  MML datasta simuun - Base pack, regions...
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 8 Reply Print
Author Topic: MML datasta simuun - Base pack, regions...  (Read 15528 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8981
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #40 on: 11.10.16, 11:03 »

Jaa ettei gridiluvut osuna kohilleen. Tossaa on sellaset, mitä tein koko maan alueen kokoisen gridin.

QMID11 grid QGIS:llä:
-Grid extent (xmin,xmax,ymin,ymax)
18.75,33.515625,59.23828125,70.3125
- X spacing
0.234375
- Y spacing
0.17578125

QMID7 grid QGIS:llä:
-Grid extent (xmin,xmax,ymin,ymax)
18.75,30.0,59.0625,70.3125
- X spacing
3.75
- Y spacing
2.8125

Kiitos.  Smiley

Quote
Liekö se LC saanut aikaan sen, että melkein koko Jyväskylän keskusta on viheraluetta.?

Varmaankin näin. Hommahan menee niin, että resample laskee minkälaisia ruutuja on sillä 1.2km alueella, ja sen tuloksena sitten saadaan se landclass ruutu simuun. Pystyt SBuilderilla tekemään tarkemman LandClassin, jonka kyllä pitäisi näkyä kun Finland_Base_Pack on alimpana maastolisurina.
Helsinki on myös ihan kökkö.  Grin Pyöräytät Jyväskylään photarin seuraavaksi....  Tongue
Tarkistan josko löytyy keskustanalueet vielä erikseen jotenkin käyttökelpoisena, niin sais varmennettua tuota kaupunkitekstuurin osumista oikealla kohdalle.


Quote
Eikö se excluudaava polyblokki voi olla pieni kunhan se vaan ylittää sen QMID11-blokin rajan, niin se poistaa koko sen blokin datan? Olin jostain näin taannoin lukevinani.

Kyllä näin olen ymmärtänyt. Jostain luin, että sen excluden täytyy koskettaa jotain polya. Mutta että jos koskettaa esim. peltoa, niin sitten lähtee kaikki "Park" polyt soineen niittyineen peltojen lisäksi. Mulla kyllä käytännössä on yleensä kaikki hävinnyt kun on sinne QMID11 blokkiin vähänkin koskenut.

Quote
Mistäs tuon Suomen 'pään'  alueen valtakunnan rajat otit tuohon? MML:n datasta vai?

Juu.... kuntajako 1:10 000
Sitten tein bound boxing maastopoly layerin extent toiminnolla, jolla leikkasin kuntajako polysta oikean palasen. Ja sitten tätä kuntajako palasta käytin leikkaamiseen, kun leikkasin OpenStreet Mapin datan pois Suomen alueelta.


Quote
Shp2Vec Toolin -ADDTOCELLS parametristä oli lausuttu seuraavasti.
"The flag -ADDTOCELLS is optional, and simply indicates the new data should be merged with existing data, and not replace it."
Tulkitsen tuon siten, että jos tuota käyttää niin se yhdistää (merge) tuon datan sen olemassaolevan data kanssa ja jos ei käytä niin silloin korvaa datan. Eli excludaa jos sen 'tyhjällä' täyttää.

Justiin näin. Olen nyt tehnyt tuolla shp2vec systeemillä, sillä on helppo vaihtaa tekstuureita ja lykätä muokattuja shape tiedostoja kehiin jos tarvii. Vähän mietin tuota datan leikkaamista, minkä sinä olet tehnyt QMID7, että se kuulostaa kyllä järkevältä, mutta en nyt ole kuitenkaan sitä itse seurannut. Pystyn tekemään nyt sitten seuraavan lappi alueen joukon jatkoksi tuolla shp2vec työkalulla, joten eiköhän tästä selviä. Sillä ei liene juurikaan merkitystä simun kannalta, että onko terrain palaset QMID7 tai tai jotain muuta kokoa.

Quote
Tuosta naapuralueiden täyttämisestä tul mieleen, että voisko sen tehdä seuraavasti.
Ottaa tosta QGIS:llä tehdystä 11-gristä raja-alueen blokit, mitkä menee naapurin alueelle. Sitten näillä ja valtakunnan raja-shp:llä saa esim OSM-datasta leikattua datan naapurin puolelta, minkä voi yhdistää Suomen puolen dataan noihin 11-blokkeihin. Ellei sitten yhdistä noita ylimeneviä gridiblokkeja yhdeksi polyksi, jolloin sen naapurin datan sais leikattua sieltä kerralla. Kokeiltava tätä itärajan pinnassa.

Tästä haaveilin itsekin, pitää nyt seuraavalla kerralla tehdä QGIS LOD-gridin avulla nuo leikkaukset. Ehdin jo tehdä korjaukset SBuilderilla leikaten, eipä tuo nyt mikään mahdoton urakka ollut. Dataa on pohjoisessa aika vähän.
« Last Edit: 11.10.16, 12:14 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8981
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #41 on: 11.10.16, 16:38 »

Kokeileppa Kari tällä nyt Jyväskylää. Onko vieläkin kaupungin tilalla nurmikkoa? Lisäsin LandClassin keskusta- ja kaupanalueista. Siinä on jonkin verra varaa tehdä eri tekstuureillakin, nyt siinä on muistaakseni LC101, Large City Urban Grid Wet.


Finland LC


Siinä on samalla koko maan kattava tieverkosto. Se nyt on mitä on... mutta näyttäisi siltä, että aika äkkiähän tässä saadaan kunnon regionit Suomeen, joten Airbus lentäjille ehkä tuollainen yksinkertaisempi tieverkosto on ihan ok.


'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 79
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #42 on: 11.10.16, 19:00 »

Pitääpä tsekata tuo uusi LC ja se roadnetwork.

Harkittava sitä photaria tähän kaupunkialueelle. Photarit vaan syö sitä VAS:ia.
LC:ia ei olekkaan tullu vielä tehtyä, joten menee opetteluksi, mutta hissukseen ja kun saa nämä alueiden muut data kohilleen.

Pakertelin sen rajantakaisen datan kanssa ja sainkin sinne naapurin puolelle järviä ja teitä. Tein sen vähän siihen mallin kuin aiemmin sanoin. Eli otin MML:n datasta valtakunnan rajan, QMID11-gridistä ne raja-alueen blokit eli käytännössä sama alue kuin se excludefilu ja osm:sta  datat. Sillä rajaviivalla leikkasin blokeista naapurinpuoleisen suikaleen. Se ko pätkän yhdistetty rajaviiva ei sellasenaan käyny leikkaamiseen vaan piti dissolvata yhtenäiseksi. Sillä suikaleela kun suoraan erotin siitä osm-datasta, niin joko epäonnistu tai  jäi joitain järviä pois. Lohkasin sitten ekana clipillä siitä osm-datasta sen alueen BoundBox:lla ja sitten taas siitäpalasta tuon suikaleaalueen datat. Järvet sai sitten otettua ja laitoin ne erilliseen bgl:ään sekä tiet. Joet sai myö irti, mutta kun appendilla otti sitä shp-filua SBuilderX:ään, niin valikosta ei ollu sitä samaa Legacy_LWM_Water_NoFlatten:niä, mitä järville sai laitettua.

Laitoitko sinne pohjoiseen naapurin puolelle jokia OSM:datasta ja jos niin miten sen teit?

Muuten rajanpintaan näytti nuo järvet ja tiet asettuvan, mutta joissain kohdin on ihan rajaviivalla vähän oudon näkösiä järvenlätäköitä. Sellasia kapeita rajaviivan suuntaisia. Katottava näkyykö moisia kartoissa. Muutenhan se naapurin puoli on pääosin metsää ja taitaa vain Värtsilän taajama osua tuohon alueeseen. Tiiä kannattaako tuonne nyt paljon muuta ruveta nysväämään.

Saathan niistä aluedatoista (shp), mitä olet jo tehnyt isommalle alueelle laitettua sen noihin QMID7 lohkoihin QGIS:ssä BoundBox:lla leikkamalla ja sit baageloimalla. Joka tapauksessa katottava ettei tule päällekkäisyyksiä.  Liekö tämän Tätä lohkojakoa ajattelin, siksi ettei alue ole liian pieni tai suuri datojen käpistelyyn, jotta tämä vanha pc:kin vielä jaksaa väänellä noita ja jos jotain korjailtavaa niin ei tarvitse liian suurta datamäärää käpistellä. Ja tietty jos ois usiampia tekijöitä...

Kohtalaisen nopsaanhan tälläin saa jälkeä aikaan ja ei ne Bussimiehet, tässä itekkään, ehdi siellä pukoissa maisemia kahtelleen, mitä nyt vähän kenttien lähiseutua. Silloinkin kokolailla selkeästi tunnistettava maasto ja joitain kohteita riittää. Tällä vanhalla PC:llä Aerosoftin bussilla ajellessa terrainia ei jaksa vääntää ja välillä se muuttuu ihan 'mössöksi'. Joutuu tuolloin lennon save ja load sen siitä jotta maisemat pysys perässä. Mikä bussi sulla on, kun näky jossain kuvissa?

Mutta nyt kokeilemaan niitä uusia päivitysfiluja.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8981
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #43 on: 12.10.16, 06:10 »

Pitääpä tsekata tuo uusi LC ja se roadnetwork.

Harkittava sitä photaria tähän kaupunkialueelle. Photarit vaan syö sitä VAS:ia.
LC:ia ei olekkaan tullu vielä tehtyä, joten menee opetteluksi, mutta hissukseen ja kun saa nämä alueiden muut data kohilleen.

Ei noita photareita minusta kannata sen vuoksi vältellä, että syö VASia. Ne voi aina järjestellä pakettiin vaikka omaksi osioksi, jonka voi sitten kätevästi napsauttaa pois päältä.


Quote
Joet sai myö irti, mutta kun appendilla otti sitä shp-filua SBuilderX:ään, niin valikosta ei ollu sitä samaa Legacy_LWM_Water_NoFlatten:niä, mitä järville sai laitettua.

Laitoitko sinne pohjoiseen naapurin puolelle jokia OSM:datasta ja jos niin miten sen teit?

En laittanut sellaisia viivoista tehtyjä jokia, jos niitä tarkoitat. Kaikki vesipolygonit laitoin kyllä, mitä irti lähti. Ihan normaalisti Append ESRI shape SBuilderilla.... ihan hyvin toimi. Tein eriillisiä shape tiedostoja, Vedet, suot, pellot, niityt ja tiet. Muuta sieltä nyt ei oikein saanutkaan.

Quote
Muuten rajanpintaan näytti nuo järvet ja tiet asettuvan, mutta joissain kohdin on ihan rajaviivalla vähän oudon näkösiä järvenlätäköitä. Sellasia kapeita rajaviivan suuntaisia. Katottava näkyykö moisia kartoissa. Muutenhan se naapurin puoli on pääosin metsää ja taitaa vain Värtsilän taajama osua tuohon alueeseen. Tiiä kannattaako tuonne nyt paljon muuta ruveta nysväämään.

Ettei ne kapeat viivat vain ole aiheutuneet leikkausoperaatiosta? Ja kuten olen aiemminkin sanonut, ja sinäkin totesit, ei siinä Venäjällä ole paljon mitään heti rajan takana. Metsä pitäisi vain saada simussakin semmoiseksi hoitamattomaksi ryteiköksi.  Grin Suomen ja Venäjän rajalla on muuten oikeasti hakattu alue. Semmoisen viivanhan sinne pystyis ehkä tekemään.

Quote
Saathan niistä aluedatoista (shp), mitä olet jo tehnyt isommalle alueelle laitettua sen noihin QMID7 lohkoihin QGIS:ssä BoundBox:lla leikkamalla ja sit baageloimalla. Joka tapauksessa katottava ettei tule päällekkäisyyksiä.  Liekö tämän Tätä lohkojakoa ajattelin, siksi ettei alue ole liian pieni tai suuri datojen käpistelyyn, jotta tämä vanha pc:kin vielä jaksaa väänellä noita ja jos jotain korjailtavaa niin ei tarvitse liian suurta datamäärää käpistellä. Ja tietty jos ois usiampia tekijöitä...

Saan toki, ajattelin seuraavan satsin leikata jotenkin sitten. Pidän huolen, että kun törmätään jossain kohtaa Suomea, niin en pyyhi sinun dataa pois.   Cool

Quote
Kohtalaisen nopsaanhan tälläin saa jälkeä aikaan ja ei ne Bussimiehet, tässä itekkään, ehdi siellä pukoissa maisemia kahtelleen, mitä nyt vähän kenttien lähiseutua. Silloinkin kokolailla selkeästi tunnistettava maasto ja joitain kohteita riittää. Tällä vanhalla PC:llä Aerosoftin bussilla ajellessa terrainia ei jaksa vääntää ja välillä se muuttuu ihan 'mössöksi'. Joutuu tuolloin lennon save ja load sen siitä jotta maisemat pysys perässä. Mikä bussi sulla on, kun näky jossain kuvissa?

Flight Sim Labs A320, mutta enemmän olen nyt koptereilla tarkistellut paikkoja. Sehän tässä on, että dataa ollaan nyt laittamassa aivan tolkuton määrä maisemaan. Kyllä siinä alkaa välillä tekstuurit jo blurrautua. Mutta edelleenkin minusta silleen, että Base packilla pärjäisi jo aika hyvin ja sitten nämä alueet VFR hommiin.

'Don't panic'
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5231
Date Registered: 14.12.05

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #44 on: 12.10.16, 07:34 »

...
Ettei ne kapeat viivat vain ole aiheutuneet leikkausoperaatiosta? Ja kuten olen aiemminkin sanonut, ja sinäkin totesit, ei siinä Venäjällä ole paljon mitään heti rajan takana. Metsä pitäisi vain saada simussakin semmoiseksi hoitamattomaksi ryteiköksi.  Grin Suomen ja Venäjän rajalla on muuten oikeasti hakattu alue. Semmoisen viivanhan sinne pystyis ehkä tekemään.
...

Venäjän rajan takana Venäjän puolella on 10 km:n rajavyöhyke, jonne turistilla ei ole asiaa (eikä taida olla paikallisillakaan) ilman erillistä rajavyöhykelupaa (tosin valvonta on harvaa). Sen takanakaan metsää ei (yleensä) ole hoidettu, mutta sitä on kyllä kaadettu valtavat määrät. Google Earthissa ja muissa karttaohjelmissakin näkyy selvästi metsän väristä poikkeavia monikulmioita (tai epämääräisemmän muotoisia alueita), joissa on ikään kuin tummia pilkkuja. Nuo ovat (paljaaksi)hakkuualueita ja ne "pilkut" alueiden keskelle jätettyjä siemenpuita? Maastossa on myös paljon metsäautoteitä, joille ei kuitenkaan ole aina asiaa muilla kuin raskaalla kalustolla tai maastoautoilla. Nuo noudattelevat paljolti entisiä sotaa edeltäviä suomalaisia teitä, mutta paljon on myös aivan uusia varta vasten tehtyjä. Viimeksi kävimme noita ihmettelemässä toukokuussa isäni entisillä mailla.

Venäjällä tiestön kunto (tuolla Karjalassa) on keskimäärin surkea jopa sellaisilla "pääteillä" kuten Värtsilästä Sortavalaan. Tosin ero Pohjois-Karjalan tiestöön pienenee vähitellen - ei kuitenkaan sen takia, että siellä paranisi vaan siksi, että sen jälkeen kun P-Karjalan tiestön ylläpidosta alkoi vastata Kuopiossa toimiva hallinto tiestö täällä on alkanut rappeutua. Meni vähän off topiciksi, mutta menköön.

Pekka
« Last Edit: 12.10.16, 07:52 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8981
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #45 on: 12.10.16, 09:44 »

Venäjän rajan takana...

Meni vähän off topiciksi, mutta menköön.

Pekka

 Grin Jep.

Sitten asiaan... hienosti näkyy, kuinka havumetsä loppuu. (punainen alue) Sekametsää on vähän laajemmalti (ketainen) ja loppu varvikkoa, pensaikkoa ja lehtimetsää (oranssi).


'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 79
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #46 on: 12.10.16, 14:44 »

Tatu onks toi kuva simusta vai TmfVieweristä? Kyllä siinä hyvin toi kasvillisuuden muutos näkyy.

Se LC:n päivitys paransi JKL:n keskustaa huomattavasti ja ne huimat pilvenpiirtäjät katosivat. Katottava vielä pelkästään silla Base Packillä miltä näyttää.

Vielä niistä rajanpinnan järvistä. Osa noista varmaankin on ihan oikeitä järviä, lampia jne... Kattelen vielä karttajutuista löytyykö noihin selkoa.
Pitäsköhän laittaa Pekalle tuo itäisen lohkon betadata, niin voisit itse katsoa miltä näyttää ja kommentoida?

OSM-datassa on kummallisuusksia esim noiden järvien suhteen. Otin data GeoFabrik.de:ltä ja sitten suoraan QGIS:iin (live?) ja leikkasin molemmista tuon järvidatan tolta alueelta ja kas kummassakin osa datoista erilaisia. Toisessa on jotkut järvet, kun taas toisista ne puuttuu sillein ristiin ettei se tunnu loogiselta. Tossa GeoFabrikin datassa oli jokunen isohko lätäkkö mikä taas tosta QGIS:llä kaapatusta puuttu ja taas päinvastoin. No jos noista yhdistelis...

Ei sitä naapurin puolta nyt näin alkuun, kun kyse on vain noista pienistä täytealueista excluden takia, ainakaan kovin tarkasti jaksa pakertaa ja se tasanen metsikkö nayttää näin alkuun ihan Tongue. Katottava myöhemmin jos tarmoa riittää ja sit siinä sen 'korjatun' alueen ja muun välillä on taas yhtä selkiä raja kuin nyt tuossa rajalla on. Laitoin nyt alkuun niitä samoja pienin lisäyksin mitä Tatukin tuonne pohjoiseen mitä datasta löyty.

Offtopiccina jotta kyllä tämän maan infrastruktuurit ja muukin rapistuu vauhdilla muuallakin kuin siellä Pekan suunnalla, kun sitä rahaa ei mukamas ole kuin johonkin tärkeämpiin...

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5231
Date Registered: 14.12.05

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #47 on: 13.10.16, 16:45 »

...
Pitäsköhän laittaa Pekalle tuo itäisen lohkon betadata, niin voisit itse katsoa miltä näyttää ja kommentoida?
...


Kun teidän (Tatu ja sinä) keskustelua kuuntelee (kirjoittelua lukee), tuntuu samalta kuin lääkärit keskustelisivat. Hätäisesti ymmärtää mistä taudista on kyse, mutta itse termistö on kuin munkkilatinaa.  Grin

Toisin sanoen en ymmärrä mitään maisemien 3D-mallintamisesta. Hallitsen simuista lisäosien asentamisen ja lentämisen lisäksi ainoastaan afcadien ja AI-liikenteen teon kohtuullisesti.

Jos sinulla taas on jotain valmista maisemaa jonnekin, voin toki kokeilla miltä se näyttää FSX:ssä. Venäjältä minulla ei tosin ole omakohtaista kuvaa maisemista muualta kuin maanpinnan tasolta ja sitäkin vain tästä Värtsilän (Niiralan) raja-aseman lähistöltä. Isäni omisti maatilan tuolla entisellä Soanlahdella (vähän toistakymmentä kilometriä nykyiseltä rajalta itään) ja äitini syntymäkoti oli Sortavalassa.

[offtopic]

Noilla paikkakunnilla on tullut käytyä usein heti Gorbatsovin ajoista lähtien (eli heti kun sinne pääsi). Nyt eläkeläisenä minulla on pitkäaikaisviisumi ja käyn Venäjällä muutenkin useita kertoja vuodessa esimerkiksi tankkaamassa autoa. Venäjän polttoaineen hinnoilla ja nykyisellä ruplan kurssilla (puolet halvempi kuin ennen kauppasaartoa) se on silkkaa säästöä joka kerta. Miljonäärit "verosuunnittelevat" piilottamalla miljoonia veroparatiiseihin ympäri maapallon. Tämä Venäjällä tankkaus on käytännössä ainoa tapa eläkeläisen harrastaa "verosuunnittelua". Silti paikallisten aviisienkin palstoilla lähes viikottain meitä paheksutaan kuin maansa myyneitä. Negatiivista kirjoittelua noista miljonääriketkuista en ole huomannut. No, eiväthän sitä pian huomaa veroviranomaisetkaan, kun SSS-jallitus edelleen ajaa hallintarekisteriä ja muita miljoonien piilotuskeinoja.

Ainut hankaluus Venäjällä tankkaamisessa ja muussa vierailussa on Venäjän byrokratia. Rajan ylitys sillä puolen voi viedä joskus pitkänkin ajan, mutta eläkeläisellähän on aikaa.

En ole tupakkimies, mutta kummastuttaa silti tämä uusi lainsäädäntö, jossa tupakan tuontia kiristettiin yhtä tiukaksi kuin alkoholin tuontirajoitukset jo olivat. Samaan aikaan Etelä-Suomen väki rahtaa Virosta ja ja muualta Keski-Euroopasta viinaa pakettiautolasteittain. Sen täytyy vaikuttaa jo kansantalouteenkin toisin kuin tämä satunnainen ja hyvin pienimääräinen Venäjältä tuonti.

[/offtopic]

Pekka

« Last Edit: 13.10.16, 17:13 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8981
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #48 on: 14.10.16, 11:44 »

Huomasin sellaisen, että viivoissa (tiet, sähkölinjat, varmaan rautatiet myös...) on "pisteitä" aivan valtavasti. Suorakin kohta, tai ainakin kohta joka näyttää lähes suoralta, saattaa sisältää kymmeniä pätkiä. Kannattaa QGIS:llä tehdä "simplify" viivoille. (tein ihan sillä deefault asetuksella 0,0001)
Kokeilin myös kallio polygoneille, ja kyllähän sieltäkin lähtee tavaraa pois, tosin myös hiukan yksinkertaistaa polyja, mutta en nyt äkkiseltään huomannut että simussa haittaisi.
Suot koostuvat niin monesta osasta (soistuma, suo, vesi) etten nyt alkuun niitä lähtenyt yksinkertaistamaan. Ne näyttävät hyviltä kun ovat yhteen sulautuneet.

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 79
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #49 on: 14.10.16, 18:57 »

Just kyllä noissa 'suorissa viivoissa' pisteitä on melkosesti. Käytävä nuo shp-filut läpi. Huomasitko vaikutusta freimireittiin, kun simplifoit viivat?

Sain fixattua rajalta veks ne oudot järvet, mistä aiemmin mainitsin. OSM-datassa noista suurin osa oli sellaisia, missä rajalla ollut suoalue oli laitettu siihen water-kategoriaan. Näytti jo paljon paremmale tuo rajanpinta. Vielä siellä on joitain ihmeellisiä rata/tie(?)-linjoja, jotka tulee kaukaa naapurin puolelta ja joko päättyy jonkun matkaa rajan tällä puolen tai tekee kierroksen ja palaa takas sinne itäsuuntaan. Tutkittava tarkemmin mitä nuo oikein on.
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 79
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #50 on: 16.10.16, 21:16 »

Taas män viikonloppu muissa kuvioissa.

Senverran kerkesin vielä noita mainittuja dataihmeellisyyksiä tsekkaamaan, että hempskuta pitäs olla tarkempi kun työstää noita juttuja. Oli siihen osm-datasta erotettuun water-datan shp-filuun jääny ylimääräistä, vaikka olin ne olevinaan poistanu ja ne ilmeisesti veti ne suot siinä rajalla vesilätäköiksi. Se ylimmääräisten teiden juutukin selkeni ja oli excluden tekosia, mikä mulla oli silloin käytössä. Tein sen laittamalla siihen erikseen ne mitkä pitää poistaa ja siitä versiosta oli jääny nuo tiet excluudamati. No ne läks kun korjas tuon mokan.

Tein tuolle lohkolle rajaviivasta bgl:n ihan vaan tietekstuurilla ja sitä seuraillen helppo tsekata maisemaa alueelta.

Lisäsin joitain suoplänttejä naapurin puolelle rajaa mitä osm-datassa oli, mutta näyttävät aika karseilta, kun rajautuvat sillä puolella terävästi siitä perusmetsiköstä. Jos tuolle alueelle ois kunnon LC, niin se vois parantaa näkymää. Taidan jättää ainakin nyt tuon naapurin puolen työstämisen tähän. Voihan tätä sitten joskus jos...

Ootkos Tatu tehny uusia lisäyksiä sinne Lapin alueen datoihin? Muistaakseni sulla oli siinä efro:n skenessä katuvaloja lisättynä. Kantsisko moisia näihin aluedatoihin sotkea? Jostain olin lukevinani, että saattavat isommin laitettuina kuormittaa simua.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8981
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #51 on: 17.10.16, 17:10 »

Joo.... katuvalot.  Smiley Mulla kun on FTX Global, niin se nyt vaan pakottaa tietyt asiat olemaan niin kuin ORBX haluaa. Eli katuvalot tulevat sen mukana. Ne on kyllä aikas helppo lisäillä ja itse asiassa Liikenneviraston datasta löytyy valaistut tienpätkät.  Shocked Että jos piti sitä realismia hakea... Kyllä ne saattaa jossain FPS vaikuttaa myös, mutta en tiedä onko iso ongelma.

Mitäs sitä muuta.... on mulla yks villi idea jota pitää kokeilla.... ei siitä vielä enempiä.

Tulentekopaikat olen pyöräyttänyt lappiin tässä samalla... niitä voi sitten etsiä kissojen ja koirien kanssa.  Tongue Tuliahan nuo onnettomat simuoliot eivät pitele kuin joskus, kummaa porukkaa....


Olen Sodankylän korkeudella tulossa kovaa vauhtia etelää kohti....  Smiley

Muutamia havaintoja:
* Sähkölinjat. Ärsyttää kun näkee niitä isoja sähkötolppia joka paikassa.... Mietin, että suurjännitelinjat voisi vetää sillä simun Utility GUIDilla, mutta jakelujännite joko A) keksiä jotain muuta, tai B) jättää pois.
* Suot toimivat Lapissa minusta hienosti ja niitä on aivan helvetisti....  Tongue
* Kuten jo mainitsin... ORBX (taas kerran) tuhoaa kaikki pelkästään lehtimetsät mitä simusta defaulttina löytyy. FTX Global simuilijoilla näkyy nyt jonkin sortin sekametsää sielläkin, missä pitäisi olla vain lehtimetsää. Kokeilen varmaan tehdä oman tekstuurin, tai kysellä ORBX ihmisiltä, että onko juuri tosi, että pitää ihan tällä tavalla sorkkia simua.

Siinä kai kiihkeimmät tällä hetkellä.

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 79
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #52 on: 17.10.16, 22:36 »

Just joo tuosta ORBX:sta oletkos Tatu muuten huomannut seuraavanlaisen kommentin Holger Sandmanilta, joka on yksi näitä ko lisurin tekemiseen osallistuneista. Osu tuo silmiin muistaakseni FSDeveloperin foorumilta. Tuon lisäksi taisin jossain (avsim-foorum?) nähdä että olisivatten myös lclookup.bgl:ää paukaloineet. Katoppas simusta onko tuossa terrain.cfg minkälaisia uusia lisäyksiä sen ORBX:n toimesta ja onko se lclookup.bgl alkuperainen vai muokattu? Ettei se just sit noiden takia sotke niitä metsätyyppejä jne.
Niin sulla oli vain tuo FTX Global vai myös LC-Europe ja Vector?
"both Ultimate Terrain X and Orbx Vector (and FTX Regions) add their own entries to the terrain.cfg file, they don't alter the existing default blocks. Thus, as long as you stick to the default entries then all users should have them in their terrain.cfg file. If you don't want to inadvertently call non-default entries then it's probably a good idea to store a copy of the default terrainc.fg file with your project documents and only use that file as reference for picking GUIDs."

Katottava niitä katuvalodatoja sieltä Liikenneviraston datasta ja taitaa nuo löytyä myös MML:n datoistakin. Jos kokeeksi laittais pienelle alueelle tähän lähistölle.

Sähkölinjoista samanlaiset havainnot eli niitä julmettuja metallitolppahäkkyröitä joka puolella. Napattava se jakelujännitelinjasto toistaiseksi veks. FS9:n FinnTerrainissa nämä tais muistaaksen olla tehty muuten kuin simun omilla defujutuilla. Katottavakin FS9:stä miltä nuo näytti.

Suot Suomen puolella toimii OK ja niitä on, kuten sanoit julmetusti muuallakin kuin siellä pohjoisessa. Jos joku väittää, että suot lopuu tästä maasta, niin katselkoon vain tarkemmin karttoja. Itärajan tuolla puolen niitä sille 'täytealueelle' oli vain ihan siinä rajan lähellä ja näyttivät karseilta, kun siitä eteenpäin oli vain metsikköä. Muutenkin se data noille itäpuolen alueille on aikas heppoista.

Sitten siitä QGIS:n Simplify:stä. Sanoit että teit sillä default asetuksella 0,0001. Tätä taisin käyttää joskus muutama vuosi sitten ja nyt nuo dialogi-ikkunat tässä uudessa versiossa on erilaiset, eikä tuo defulukema 0,0001 osuna het silmiin. Eli teitkö se jommalla kummalla noista ja kuvissa olevilla asetuksilla?

1. Vector---> Geometry Tools ---> Simplify geometries (Tolerance=1.00000)


vai

2. Processing ---> Toolbox ---> GRASS GIS 7 commands ---> v.generalize.simplify (Tolerance=1.00000, Method=douglas)


Molemmat näytti antavan samanmoisen tuloksen, mutta jälkimäisessä lopputulosta voi säätää tarkemmin jos haluaa ja tuolla Advanced parameters:ssä oli lukema 0.0001 parametrissä v.in.ogr min area. Liekö tuo just se defuasetus?

Odotellaan mitä villiä sieltä on tuloillaan...
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8981
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #53 on: 18.10.16, 08:18 »

Onpas eri näköinen QGIS... eipä sillä defuarvolla taida olla väliä. Pääpointti se, että kannattaa tarkistaa ja yksinkertaistaa viivat. Otin itse asiassa sähkölinjoista reippaammalla otteella mutkia pois, ja teistäkin aikalailla.

Juu, ei löydy itäpuolelle ainakaan openstreet mapista juuri dataa... enkä nyt jaksa sillä päätäni vaivata. Ruotsiinkaan ei juuri polyja tunnu tulevan, mutta teitä kyllä ihan kiitettävästi. Oli kyllä pala Ruotsia MML datassakin...

Silloin tällöin tulee virhe openstreet mapista tehdyistä shp fileistä, mutta olen ajanut korjauksen niille QGIS:llä niin sitten on toiminut. Mahdollisimman paljon pyrin liittämään ne noihin MML datan shp tiedostoihin mukaan.

Mitä tulee FTX Globaliin ja terrain.cfg ja lclookup tiedostoihin, niin kyllä varmasti ne ovat muokatut. Sinänsä LandClassit toimivat oikein, "ovat siis olemassa", mutta tekstuurit ja puusto eivät täsmää oikein hyvin nimiin joka kohdassa. Pitää koittaa kattoa miten tuo menee, paha sille on mitään tehdäkään, kun FTX tuotteet vaatii muokatut tiedostot.

Katuvalot olen tehnyt xml-objekteina Scenproc ohjelmalla. Sillä saisi omat tolpatkin sähkölinjoille, mutta ei taida olla sellaista "maastoviivaa" jossa ei olisi niitä tolppia mukana. Teen valot koko Suomeen, niin voit testata.
« Last Edit: 18.10.16, 08:56 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 79
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #54 on: 18.10.16, 10:11 »

Vai on QGIS erinäköinen? Tämä on melko uusin version v2.16.1. Vanha meni kun viime vuonna vaihdoin W7:n.

Äkkiseltään arvattuna se simplify ajo veks noin puolet pisteistä rautatielinjasta. Källättävä vielä tiet jne...

Tuo itänaapurin puoli saapi olla niinkuin on lisättyine teineen, järvineen jokineen...

Scenproc ohjelma on tullu vastaan monesti, mutten ole moista vielä kokeillut. Ladattava moinen softa ja katottava joskos sitä osais käytellä. Kun tuolla ne katuvalot teit niin oliko sulla jostain data niistä valotolppien todellisista paikoista millä ne asettelit softaan? Latasin Liikenneviraston katuvalodataa ja pikaisesti kun kurkkasin niin näytti, että on vain viivoina ne tieosuudet millä valoja on.

Niistä sähkölinjoista näyttää ja tuntuu vähän siltä ettei ne suurjännitetolpat, mitä se sinne laittelee, ole ihan oikeilla kohdin vaan siellä täällä. MML:n datassa tais olla noita suurjännitetolppien paikkoja ja niistä sais ainaskin ne kohdilleen. Se maastoviiva minkä sillä Utility-1 tekstuurilla se teki ei näy kuin osissa maastoa pätkittäin. Esim pellot ja muutkin maastokohteet peittää sen. Jos etes nuo tolpat laittais kohilleen. FinnTerrainissa se "maastoviiva" tais olla jotain muuta kuin defaulttia ja samoin ne tolpat.

Eivät silloin aikoinaan tekijät/MS ole ajatelleet simussa ois hyvä jos nuo lisäykset, kuten ne ORBX:n jutut vois olla kokonaan eri konfisfilussa. No tekis nyt joku taho pian sen kokonaan 64-bittisen simun sillein modulaarisena, että näistä VAS ym rajoitteista pääsis ja nuo lisäykset ei sotkis sitä perusosaa. Heh sit taas tietty joutus leväyttään lompsan auki ja laittaa "visa" vinkumaan.
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1191
Date Registered: 19.06.10

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #55 on: 18.10.16, 12:47 »

Orbx:llä on joku systeemi millä ne saavat normaalia enemmän landclass tekstuuripaikkoja käyttöön. Aiemmin oli vissiin fsx rajotusten mukaan, mutta sitten tekivät jotain millä vissiin sai enemmän niitä laitettua sinne.

http://www.orbxsystems.com/forum/topic/115958-orbxlibs-160528/
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8981
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #56 on: 18.10.16, 19:14 »

Syttykö valot?


Valaistus



'Don't panic'
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1191
Date Registered: 19.06.10

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #57 on: 18.10.16, 19:40 »

Pitäisi kai poistaa global base jos haluaa käyttää erillisiä valoja? Vai saikos siinä otettua ne valaistukset kokonaan pois käytöstä Centralista käsin.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8981
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #58 on: 18.10.16, 20:16 »

Pitäisi kai poistaa global base jos haluaa käyttää erillisiä valoja? Vai saikos siinä otettua ne valaistukset kokonaan pois käytöstä Centralista käsin.

En muista. Hyvä pointti tuo... Voi olla, että ne saa pois päältä. Smiley

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 79
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #59 on: 19.10.16, 21:55 »

ORBX:sta ei ole käyttökokemusta, mutta lclookup.bgl ja terrain.cfg on siksi monesti tullu vastaan, että eiköhän ne näyttele isoa roolia tuossa Villen mainitsemassa lc-paikkojen ym lisäyksessä. No se siitä.

Tatu kiitos kyllä ne valot syttyi osalle tieverkkoa eli siihen Liikenneviraston/valtion hallinnoimalle osalle tieverkkoa, missä valaistus on. Teitkö tuon Scenproc:lla? Siinä oli mukana FinlandXII_trees.BGL. Onko tuo se sama,  mikä on Rovaniemi_revisited skenessä? Ainaskin näytti melko samalta ja jos niin mitä se tässä setissä saapi aikaan? Katselin löytyskö nota valotolppapaikkojen datoja tästä kaupungin alueelta, mutten ainaskaan heti löytäny.

Scenproc:
Johan otti aikaa ja syventymistä ennenkuin sillä sai jotain aikaan. Otin MML:n datasta Suurjännitetolppien paikat tästä aluelohkosta ja sain väännettyä tällä bgl:ksi. Heitin simuun ja vertasin sitä jo aiemmin tehtyyn suurjännitelinjastoon (Utility). Sen huomas heti, että nyt on tolpat oikeissa paikoissa. Tuossa aiemmassa tolpat oli linjalla epämääräisin välein. Ainut mikä sitten tosin 'häritsee' on nämä defaultit tolpat. Harmi kun defaultobjekteissa ei ole parempia. Ne metallihökötykset näyttää karseilta niillä osin voimalinjoja, missä moisia ei ole.
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 8 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1