FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.09.19, 09:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  MML datasta simuun - Base pack, regions...
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8 Reply Print
Author Topic: MML datasta simuun - Base pack, regions...  (Read 79210 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #80 on: 30.10.16, 10:25 »

Joo, vaikuttaa siltä, että et ole kaukana tuon rasterihomman kanssa. Se on vähän häijy, omanlaisensa kuvio. Vaikka kuva näyttää valkoiselta tai mustalta, niin dataa se saattaa sisältää silti melkoisesti.  Se pitää vain kaivaa esille.
Photarissa sama, mutta kuvan formaatti pitää muuttaa. Kaikkein helpointa on kuitenkin saada valmis rasteri ulos Qgis ohjelmasta ja kääntää se resample.exellä land classiksi.

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #81 on: 30.10.16, 11:45 »

No niin.... tässäpä tulee rasteriohje.

Toiminto tulee kyllä minusta ihan QGIS mukana, raster valikosta Rasterize (Vector to raster)
1. Input luonnollisesti se voronoi layer
2. Attribute field.... mehän operoidaan LUOKKA tiedoilla. Jostain syystä uusin QGIS ei näytä tosiaan LUOKKAa, joten minä tein oman attribute sarakkeen "LUOKAT" samoilla arvoilla kuin MML LUOKKA attribute.
3. Output lienee selkeä, tiffiä ollaan tekemässä.
4. Raster resolution.... sinne se meille tuttu numero.  Smiley
5. OK
[ attachment removed / expired ]

Ja tulos minun tapauksessa on puhtaan valkoinen.  Smiley
[ attachment removed / expired ]

Eteenpäin.
Raster layerissa oikea klikkaus ja Properties.
Sitten säädät näin:
1. Render type Pseudocolor
2. ja 3. Min ja max arvot, johon laitetaan ne MML LUOKKA attribute numeroiden min ja max. Tässä tapauksessa Havumetsä 32710 ja olikohan varvikko 32719
4. Interpolation ei kauheasti vaikuta tässä, mutta olen laittanut exact
5. Color saa olla minkä haluaa tässä vaiheessa.
6. Value kohtaan voit korjata nuo numerot täsmäämään luokkien kanssa. Eli siinä nyt ovat Havumetsä (32710), lehtimetsä (32713), sekametsä (32714), pensaikko (32715) ja varvikko (32719).
7. OK.
[ attachment removed / expired ]

Ja nyt sitten näet ne värit rasterissa jotka olet tuolla äsken valinnut.
[ attachment removed / expired ]

Ja luonnollisesti noilla väreillä ei pärjää FSX maailmassa, vaan meidän pitää antaa nyt ne LandClass arvot rasteriin.
Eli takaisin sinne Properties valikkoon

FSX Land Class ideahan on tämä, eli meillä on Class numero, joka itse asiassa on värin RGB luku. Eli esim. havumetsälle haluan nyt antaa land class arvon 60.
Tuplaklikkaus värin päällä jota halutaan muuttaa, ja käyn muuttamassa luokan 32710 värin RGB 60,60,60 kuvan mukaisesti. Sitten OK.
[ attachment removed / expired ]

Kaikkien luokkien värit muutetaan vastaamaan Land Class taulukkoa. Tuloksena harmaasävyinen rasteri.
[ attachment removed / expired ]

Tallennetaan vielä GeoTiff jonka FSX Resample ymmärtää. (SBuilderX:stä en tiedä, saattaa toimia siinäkin.)
Oikea klikkaus raster layerissa ja sieltä Save as...
1. Rendered image
2.GTiff
3. Save as lienee taas selvä homma... tiffiä ollaan edelleen tekemässä.
4. CRS pitäisi olla WGS84 luonnollisesti
5. Extent ja tämä Resolution pitäisi olla oikein valmiiksi, mutta Resolution taulukossa on taas meille tutuksi käyneet numerot. Smiley
6. Sitten ok.
[ attachment removed / expired ]

Näin sulla pitäisi olla nyt valmis GeoTiff resampleä varten. Photaria ei tarvita.
« Last Edit: 30.10.16, 14:43 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #82 on: 30.10.16, 22:13 »

Pari juttua ennen kuin unohdan.

Sähkötolpista vielä... vois kokeilla leikata tolppapistedatasta jakelujännitelinjojen tolpat taajamien kohdalta, ja antaa taajamien tolppien olla niitä yksinkertsisia tikkuja, ja loput isompaa mallia. Näin saataisiin kolme erilaista tolppatyyppiä maisemaan ja siellä missä on rakennuksia eniten, ei kulkisi isoja linjoja. (Tai ei siis olisi niitä isoja tolppia)

Toinen vaihtoehto on piirtää itse muutama polygoni, jolla erotella tolpat. Asutuksen lähellä näyttää usein olevan jakelujännitelinjoista  koostuva "hässäkkä" ja varmaankin enimmäkseen niitä puisia tolppia.

Mietin myös suurjännitelinjoja, mutten keksinyt mitään kätevää konstia erotella eri tolppatyyppejä.

'Don't panic'
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4697
Date Registered: 14.10.01

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #83 on: 31.10.16, 12:36 »

Yllä on paljon rakettitieteellisiä asioita simumaastojen teosta. Minuakin asia kiinnostaa. Haluaisin tietää, mitä Tatu ja kumppanit oikein olette tekemässä?

yES

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #84 on: 31.10.16, 22:19 »

Tatu kiitokset hyvistä ohjeista. Kuten mainitsit, että olin melko lähellä tuossa rasterointijutussa, mutta kuitenkin niin kaukana. Väsy vei ajatuksen jumiin vaikka siinä se ol ihan silmien edessä näytöllä.

Tässä riittääkin naputeltavaa. Sain etelän suunalta parin aluelohkon perusdatat tehtyä ja nyt alettava väkertää näitä sähkölinja sekä metsikködatoja. Mainitsit että tuon metsädatan LC:n "päälle laitoit taajamat". Eli ymppäsitkö ne samaan baakeliin vai erikseen?

Sain ajettua yhden lohkon metsädatat ja siihen voronoipolygonifiluun tuleen meren alueelle isoja polygoneja ja tietty siihen rasterikuvatukseen. Pitäsköhän tosta voronoi-shp:stä leikata ne meren pääle menevät polyt veks?

Mitkä sulla oli parametrit ja asetukset resamplen inf-filussa (dither? jne...), jotta tulee samalla meiningillä nämäkin datat?

Lisäksi voitko laittaa miten nimesit ne aluedatojen baakelit, jotta voin laittaa samalla mallilla, niin tulee yhdenmukainen käytäntö.

Sitten niistä tolpista. Joo taajamien jakelujännitetolpat on niitä tikkuja ja vois kokeilla niitä taajamien ulkopuolellekin miltä näyttää. Pitää ne isot tolpat niillä Kantaverkon suurjännitelinjoilla, jos sellaiset meinasit tekaista.

« Last Edit: 31.10.16, 22:42 by Kari Reinisalo »
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #85 on: 01.11.16, 07:24 »

Tatu kiitokset hyvistä ohjeista. Kuten mainitsit, että olin melko lähellä tuossa rasterointijutussa, mutta kuitenkin niin kaukana. Väsy vei ajatuksen jumiin vaikka siinä se ol ihan silmien edessä näytöllä.

Aika paljon olen minäkin tämän asian kanssa taistellut, mutta noin sain toimimaan.  Smiley

Quote
Mainitsit että tuon metsädatan LC:n "päälle laitoit taajamat". Eli ymppäsitkö ne samaan baakeliin vai erikseen?

Joo, laitan sulle vaikka paketin, missä on resamplen inf-tiedosto malliksi, sekä koko maan taajama source. Ne pystyy latomaan päällekkäin ja tuloksena yksi landclass bgl.

Quote
Sain ajettua yhden lohkon metsädatat ja siihen voronoipolygonifiluun tuleen meren alueelle isoja polygoneja ja tietty siihen rasterikuvatukseen. Pitäsköhän tosta voronoi-shp:stä leikata ne meren pääle menevät polyt veks?

No tuota... meren päälle tulevat polygonit määrittelevät saarien land classin. Minä en leikannut pois Oulu-Kemi-Tornio alueelta. Olen leikannut voronoi polyt pois koko käyttäen valtakunnan rajaa ja kunkin työstämäni alueen rajoja.

Quote
Mitkä sulla oli parametrit ja asetukset resamplen inf-filussa (dither? jne...), jotta tulee samalla meiningillä nämäkin datat?

Kuten sanoin jo yllä, laitan sulle filettä tulemaan.

Quote
Lisäksi voitko laittaa miten nimesit ne aluedatojen baakelit, jotta voin laittaa samalla mallilla, niin tulee yhdenmukainen käytäntö.

No mulla on tällä hetkellä kaikki ihan vain Lapland nimellä. Alue käsittää sieltä sinun alueen pohjoisrajalta (Oulun eteläpuolelta) pohjoiseen Suomen alueen. En ole vielä eritellyt teitä mutta lienee ainakin viisasta tehdä hiekkatiet erikseen.

Quote
Sitten niistä tolpista. Joo taajamien jakelujännitetolpat on niitä tikkuja ja vois kokeilla niitä taajamien ulkopuolellekin miltä näyttää. Pitää ne isot tolpat niillä Kantaverkon suurjännitelinjoilla, jos sellaiset meinasit tekaista.

OK, testataan. Teen tolpat.  Smiley

Mutta nyt kutsuu Laitakaupungin laulut hanke, lähden keikalle. Laitan illalla sulle LandClass paketin.

Ja Esa... ohje oli LandClassin luomiseen.  Wink

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #86 on: 01.11.16, 23:05 »

Oliko hyvä keikka?

Aikaavievää puuhaa tuo polyjen leikkely. Yhdestä aluelohkosta leikkasin merirajasta ylimenevät osuudet voronoipolyistä veks ja pc jauhoi sitä yli 2 tuntia.

Muuten gis:ssä siinä voronoi polygons dialogissa on parametri Buffer region ja mulla on siinä 0.00000. Oliko sulla siinä gis-versiossa moinen ja mikä oli arvona?
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #87 on: 05.11.16, 18:28 »

Sori Kari... vasta tänään pääsin Windowsin ääreen. Tein puuttuvan Lappi-palasen, eli Kemi-Tornio ja itse asiassa yltää Ouluun saakka. Huomasin pari juttua... pitää vähän optimoida polygoneja, yksinkertaistin suurimpia. Pitää vissiin yksinkertaistaa muillakin alueilla.

Sitten huomasin, että sähkötolpat kyykyttivät koneen.  Undecided Vähän pelkäsinkin, että näin voi käydä kun laitetaan tuhansia objekteja alueelle. Testaan nyt jakamalla pienempiin palasiin (Useampiin bgl tiedostoihin), mutta en usko sen vaikuttavan. Varmaan pitää omat tolpat tehdä ja koittaa optimoida ne.

Laitan sulle LandClassia pakettiin jahka ehdin...

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #88 on: 06.11.16, 11:03 »

Optimoin polygoneja... Vector -> Geometry tools -> Simplify geometries
Ja tämä arvolla: 0,00001563

Oikoo vähän mutkia, ja poistaa huiman määrän pisteitä polyista, mutta ei minusta liikaa muuta muotoja. Eikä tee niistä kulmikkaitakaan, ainakaan häiritsevästi. Pakko tässä on jostain tinkiä, meillä on esim. neljä eri suotyyppiä joissa on polygoneja aivan tajuton määrä.
Vähän alueitten mukaan etenin, mutta kalliot, kivikot, pellot, niityt, suot, soistumat ja vedet saivat tämän kohtelun.

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #89 on: 06.11.16, 11:38 »

No worries on riittäny puuhaa näiden muioden datojen kanssa.

Viikolla jo ajoin noihin mainitsemiisi simplifyn, paitsi vesiin, arvolla 0.00010 ja lähti noin 2/3 veks. Tehävä vielä tuo vesien simppelöinti. Kokeiltava tuota sinun käyttämää arvoa ja verrattava tulosta. Miten moiseen arvoon päädyit? Kokeilemalla vai?

Miten pahasti ne tolpat kyykytti konetta? Mulla freimit n.20 ja maaston ja metsikön lataus välillä tökkii jos räpistimen nopeus on >200knots , kun suurjännitelinjat ja tolpat on mukana. Mutta tää pc onkin jo aikansa elänyt! Minkämoinen kokoonpano sulla on koneessa?

Yhdistitkö ne linjojen polyt yhdeksi yhdellä linjaosuudella vai onko ne polypätkinä?

Vielä niistä johtolinjojen leveyksistä Fingridin sivuilta löyty tällänen kuvatus. Joten leveitä ne vain on. Pitäskö noita lukemia noudattaa?
http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/kunnossapito/johtoalue/Sivut/default.aspx

Tein ne LC-tiffit metsiköistä ja kokeilin eri LC:llä ja osa näytti aika karseilta. Katottava vielä joitain variaatioita ja laitan sitten kommentit.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #90 on: 06.11.16, 12:02 »

No worries on riittäny puuhaa näiden muioden datojen kanssa.
Viikolla jo ajoin noihin mainitsemiisi simplifyn, paitsi vesiin, arvolla 0.00010 ja lähti noin 2/3 veks. Tehävä vielä tuo vesien simppelöinti. Kokeiltava tuota sinun käyttämää arvoa ja verrattava tulosta. Miten moiseen arvoon päädyit? Kokeilemalla vai?

Lähdin liikkeelle arvosta 0,001 ja puolitin sen aina niin kauan, että näytti kelvolliselta.  Tongue

Quote
Miten pahasti ne tolpat kyykytti konetta? Mulla freimit n.20 ja maaston ja metsikön lataus välillä tökkii jos räpistimen nopeus on >200knots , kun suurjännitelinjat ja tolpat on mukana. Mutta tää pc onkin jo aikansa elänyt! Minkämoinen kokoonpano sulla on koneessa?

En juuri mittaile FPS lukuja, koska ne nyt eivät ole päätähuimaavia koskaan. Laitan kokoonpanon tiedot alle. Mutta tolppien kanssa homma tökki pahasti ja itse asiassa tuli jokin muistivirhekin ja simu kaatui, vaikka VAS näytti sillä hetkellä FSUIPC:n kautta mitattuna noin 1.6 gigaa. Simu lataa niitä tolppia varmaan järjettömän suurelta alueelta, ja default tolpassa ei varmaankaan ole LODeja. LODeja ajattelin kokeilla omaan tolppaan, sillä saa tolpan häviämään tietyn matkan päästä.
Ilman tolppia pyörii sulavasti. Toki maisema blurrautuu välillä, mutta siihen on niin monta tekijää, että vaatii enemmän sen selvittämiseksi. Toki kaikki nämä maastopolygonit blurraavat varmasti maisemaa, kuten on jo moneen kertaan todettu, niitähän on valtava määrä.

iMac (27-inch, Mid 2011)
2,7 GHz Intel Core i5
12 GB 1333 MHz DDR3
AMD Radeon HD 6770M 512 MB

Bootcampin kautta Windows 8.

Quote
Yhdistitkö ne linjojen polyt yhdeksi yhdellä linjaosuudella vai onko ne polypätkinä?

Itse asiassa yksi iso poly, jonka SBuilderilla leikkasin QMID11 rajoihin.

Quote
Vielä niistä johtolinjojen leveyksistä Fingridin sivuilta löyty tällänen kuvatus. Joten leveitä ne vain on. Pitäskö noita lukemia noudattaa?
http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/kunnossapito/johtoalue/Sivut/default.aspx

Suurin ongelma, minkä bongasin on jakeluverkon linjojen leveys. Kun linjat menevät tien vieressä, niin siinä on nyt sellainen 15m levyinen johtolinja, vaikka todellisuudessa tien vieressä kulkee ne sellaiset pienehköt puiset tolpat.

Quote
Tein ne LC-tiffit metsiköistä ja kokeilin eri LC:llä ja osa näytti aika karseilta. Katottava vielä joitain variaatioita ja laitan sitten kommentit.

Mitenkäs ne karseilta näytti? Suurin osahan meillä on polygoneja, joten eihän sieltä alta pitäisi näkyä kuin metsää alta?  Smiley

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #91 on: 06.11.16, 20:52 »

Just kokeilen tuota sinun simppelöintiarvoa ja vertailen.

Jaa sulla on Macci. Musasoftien takia vai?

Heh mulla on pc:ssä vanha Intel Duo Core E8500 3Ghz, 8GB RAM ja näyttis Nvidia GTX960. Toi cpu tässä FSX:ssä jumittaa kaikkein eniten. VAS lukema viimeksi testilennolla oli vain n. 0.6GB ja freimit rajattu 20:iin, kun enempään ei pysty. Muttei siihen pc vielä hyytynyt. Tais tuo olla ennenkuin ajoin simplifyn noihin maastopolyihin.

Joo ne suurjännitetolpat näkyy melkosen matkan päähän ja varmaan aiheuttaa tökkimistä. Niitä pienjännitelinjoja en ole sinne vielä laittanu sotkemaan.
Linjojen leikkely vaiheessa ja yhdistettävä ne pätkäpolyt.

20kV jakelulinjat metsikössä näyttää olevan n. 10m luokkaa ja se 15m vähän liikaa ja aiheuttaa noissa tienvarsissa jne ongelmia. Hitsi kun mml ei ole erotellut tarkemmin näitä eri jänniteluokkien linjoja.

Vesistöt vielä simppelöitävä ja tsekattava sen vaikutusta.

Ne metsikkö LCt tein resamplella jollain esimerkillä minkä löysin ja metsikköjähän siellä maastossa oli. Tul vähän huonosti ilmastua se 'karsea'. Kyllä ne maastopolyt ol siellä ok ja metiköt siinä vapailla välisillä alueilla. Esim tässä aluella on valtapuustona havumetsät ja ilmakuvissa näkyy melko tummina alueina. Noissa defuLC:ssä useissa on liikaa lehtipuustoa ja näytti liian hailealta. Lisäksi jonkun LC:n kasvusto näytti aikas 'omituiselta'. Tossa jotain kombinaatioita mitä kokeilin, siinä mml:n datan numerointijärjestyksessä. Tuo 145:n kasvusto ei oikein näyttäny hyvältä. Viimenen noista äkkiseltään tuntui paraimmalta. No tuota katottava vielä tarkemmin ja noitahan voi helpohkosti vaihdella. Lisäksi ne taajamat puuttui ja vaikutti maisemaan.
LC21,145,24,17,7
LC22,145,24,17,7
LC22,5,24,17,7
LC22,25,24,17,7
LC22,25,23,69,64
Laita se käyttämäsi resample inf, niin kokeilen sillä, jos siinä on jotain eroa siihen mitä käytin. Mitä LC:tä käytit siinä Oulun alueella, mikä on näiden lohkojen naapurina, niin voin kokeilla samoilla?

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #92 on: 07.11.16, 07:29 »

Joo just, ymmärrän. Tämä on nyt vähän ongelmallinen, kun toisella (toisilla) on FTX Global tekstuurit ja toisilla defaultit. Se LC145 tuntuu olevan ainoa FTX Global lehtimetsämäinen tekstuuri. Pitää päivittää ORBX systeemit ja tutkia tapahtuuko mitään muutosta.

Katoppas.... ei mikään mestariteos, mutta näisä ei tunnu tulevan mitään FPS hittiä, eikä ne kyllä kovin hyvin maisemasta erotukaan, mikä lienee ihan realistista.

Jotenkin vähän epäilen Leenan (tolppalinkki minkä laitoit) mittasuhteita tässä tolppamallissa, mutta ei tuo nyt toisaalta pahalta näytä. Pitää käydä livenä pällistelemässä jotain tolppaa.
[ attachment removed / expired ]

Onhan se hienoa kun ne istahtaa oikeille paikoille, niin rannalle kuin pellollekin.
[ attachment removed / expired ]

Teen tolppapaketin sulle, ja laitan ne LC:t ja linkin yksityisviestillä.  Smiley

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #93 on: 07.11.16, 08:21 »

Just joo näin se menee näiden tekstuurien kanssa kun on eri settejä ja defuvariaatiot on rajalliset. Katottava sitä 145:sta vielä uudelleen.

Huomasin sellaisen, että aluelohkojen länsi-itä suuntaisessa rajalinjassa on kaistale samanmoista polyä/tekstuuria. Pohjois-eteläsuuntaisissa rajoissa ei moista näy. En muista huomanneeni tuota ennenkuin laitoin nuo LC:t. Käviskös tässä sillai, että kun tein siitä MML:n pistedatakoosteesta ekaksi boundboxilla leikaten sen datan ja sitten ajoin voronoipolyt, niin siitä reunasta jää ikäänkuin rivi dataa veks. Kokeiltava tuo että tekee sen leikkauksen vasta voronoipolydatasta. Kumminpäin tuon teit?

Tuon tarkempia mitotuksia tolpille ei ole tullut vastaan. Kyllä tuo hyvältä näyttää ja paljon paremmalta pitkillä linjaosuuksilla kuin ne defut. Saatko vielä väännettyä sen 110kV puutolppamallin, niin sillä vois laittaa niille osuuksille, missä nuo 110kV on helposti datasta eroteltavissa.
Noita eri tolppamallejahan on nykyään melkonen määrä, kuten tuolta sivulta selviää.
http://calm.iki.fi/tolpat/jarjestys/jannite
Mutta pari mallia riittää Kantaverkon osuuksille ja ne tikut sinne jakelupuolen linjoille.

Sainkin datat. Kiitos niistä.

« Last Edit: 07.11.16, 08:39 by Kari Reinisalo »
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #94 on: 07.11.16, 22:16 »

Ei ole tekstuuria vielä tässä tolpassa, mutta eikös se aivan kotoisalta näytä.  Smiley
[ attachment removed / expired ]

Kyllähän ne siistissä rivissä ovat hyvin järjestyksessä.
[ attachment removed / expired ]

Lentelin Sodankylästä (puutolppia seuraten) länteen, tolpat vaihtuivat metallisiksi, päädyin Levin alueelle ja laskeuduin Kittilään. Tässä kuvassa näkyy polygoni-maiseman ja photomaiseman raja. Ei paha tuo sähkölinjan leveys.  Wink
[ attachment removed / expired ]

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #95 on: 08.11.16, 20:40 »

Tällaisia karkeahkoja karttoja näkyy löytyvän. Saahan noista jotain osviittaa tolpille, eikä pitäisi ihan mahdoton homma olla QGIS pistedatasta erotella vaikka jännitteen mukaan.
http://www.fingrid.fi/SiteCollectionImages/fi-FI/Yritys/Voimansiirtoverkkokartta/2016/fingrid_verkkokartat_2016_syv_fin%20iso.jpg

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #96 on: 08.11.16, 23:08 »

Hyvältä näyttää tolpat. Noilla on hyvä laittaa ne ainakin 110kV:n linjat.

Tuota samaa kuvaa Fingridin sivuilta kans katsellut ja kokeeksi erottelin yhden lohkon linjadatasta 400kV:n linjat erilleen. Retkikartta.fi:n ilmakuvista näkyy kohtalaisen hyvin Kantaverkon linjoilla käytetyt tolppamallit. Pistedatan parametreissä ei tainnu olla sitä jänniteluokka tietoa, mutta naksuttelemallahan...

Mitä linjalevayksiä käytitkään noille eri tolppa/jännitelinjoille? Jotta laittelen samanmoisia, ettei erotu suuresti maastossa eri alueiden välillä.

Sen havainnoin, että simussa syysaikana tuo linjatekstuuri erottuu todella selkeästi kuin mahoton moottorväylä horisonttiin asti. Vois tuo tekstuuri olla vähän tummempi, mutta liekö defuista löytyy parempaa. En ainaskaan heti keksiny kun katselin Holger Sandmanin tekemästä (HS_FSX_Land_Class_Table_v3) koosteesta. On muuten hyvä tosta katella eri tekstuureja.

Se raita aluelohkojen länsi-itäsuuntaisilta rajoilta häippäs, kun tein homman toisinpäin. Eli leikkasin aluedatan vasta voronoipoly.shp:stä. Leikkauksen kun teki pistedatasta, niin se ilmeisesti jätti sen reunimmaisen rivin veks. Otti vain aikaa ajaa nuo voronoit uusiksi.

Mistä otit nuo taajama LC:n datat ja mitä LC:tä käytit millekin taajamatyypille? MML:n datassahan nuo on polyinä ja ei ole erittelyä eri taajamatyyppien välillä.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #97 on: 09.11.16, 10:31 »

Mietin, että teenkö vielä sen 400kV ison tolpan, joka on siis saman tyyppinen kuin default. Näyttää siltä, että omat tolpat on paremmin optimoitu, kun joudumme asettelemaan ne paikalleen XML koodilla.

Laitoin suurjännitelinjat 17m ja jakeluverkon 15m, mutta se 15m näyttää vähän liian leveältä simussa. Ja kun joudumme tekemään vähän kompromisseja näiden suhteen muutenkin, niin taidan tehdä uudet jakeluverkot 10m leveydellä.

Tekstuuri on aina vähän hankala.... ehkä sekin on vähän sellianen kompromissin paikka?

Piste-/voronoidatan leikkauksesta.... en oikein tiedä mikä siinä mätti. Itse leikkasin pisteet maan rajojen tai LOD rajojen mukaan ensin. Voronoipolyt ainakin minulla ylsivät pitkälti yli reunojen, joten leikkasin sen tuloksen vielä sitten uudelleen.

Taajamat ja keskustat on SYKE datasta: http://www.syke.fi/fi-FI/Avoin_tieto/Paikkatietoaineistot


LC101 Kerrostaloalueet
LC109 Pientaloalue
LC115 Harva pientaloalue

Keskustat näkyy olevan myös LC101.

Nämä on vaikeita, kommentoi ihmeessä jos keksit parempia yhdistelmiä. Lisäksi ihan isoimmat kaupungit tarvivat paremman keskustan esim. LC 103.

Source tiffejä, jotka lähetin, pitäisi kyllä psytyä editoimaan myös Photarilla, RGB 8-bit. Toisaalta kätevästi saat kyllä shapet myös QGISiin ja rasterit sieltä ulos. Samaan tyyliin mitä neuvoin metsävoronoipolyjen kanssa.

EDIT
Ai niin... se tiffien editointi ei onnistukaan ihan noin vain photarilla... nehän on GEOTiffejä, niistä pitäisi ottaa ensin talteen geodata, jonka voi sitten ympätä siihen LandClass sourceen.
Mäkillä olen ajanut Gdalinfo LähteenNimi.tif -> LähteenData.rtf, sullakin saattaa olla jossain jo valmiina Gdalinfo.exe kun olet QGISin asentanut.
« Last Edit: 09.11.16, 10:36 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #98 on: 09.11.16, 20:05 »

Enpä pistä hanttiin, jos haluat sen tolppamallin tehdä.

Selvä noudatellaan noita linjaleveyksiä. Se 20kV:n jakelulinja onkin ehken lähempänä sitä 10m kuin 15m.

Sitä piste/voronoi leikkailua en nyt jaksa pähkäillä tuon enempää. Maan rajoilla ja merialueilla sekä aluelohkojen välisissä pohjois-etelärajoissa ei ollu ongelmia, vain ainoastaan kahden aluelohkon välisessä länsi-itä linjassa. Jos joskus ehtii tuota paremmin pähkäileen.

Kiinnosti vain mitkä tekstuurit noihin eri taajamaluokkiin olit valinnut. Katottava vielä simusta tarkemmin miltä näyttää ja kun vertaa siihen miten oikeasti on tämän kaupungin osalta. Ilmoittelen kyllä jos jotain parannuksia keksin.

Juu se Geotiffien käpälöinti hävittää ne geodatat. Hyvä huomio. Tuota joskus tuli kokeiltua, kun jonkun fotopalan väkersin kokeeksi ja niitä värilöitä photarissa muutteli. GDAL kyllä löytyy QGIS:ssä ja erikseenkin, kun meshien vääntelyssä sitä tarvitsi.

Ja takas linjatöihin...
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: MML datasta simuun - Base pack, regions...
« Reply #99 on: 10.11.16, 06:27 »

Joko muuten keksit, kuinka vedet jäädytetään talveksi? Wink

'Don't panic'
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1