VL Myrsky II hävittäjän entisöintiprojekti esillä Keräilymessuilla Tampereella

(1/1)

JanneS:
Ilmailumuseoyhdistys ry, Suomen Ilmavoimamuseo ja Suomen Ilmailumuseo tuovat nähtävää ja koettavaa Keräilymessuille 18.-20.11 2016 Tampereen messukeskukseen Tampereelle.

VL Myrsky II -entisöintiprojekti sekä BAe Hawk -suihkuharjoituskone (HW-314) ohjaamo-osa tuodaan messukävijöiden ihmeteltäväksi ja koettavaksi. VL Myrsky palaa Tampereelle käytöstä poistamisensa jälkeen ja HW-314 koneen ohjaamoon pääsee tutustumaan niin pienet kuin isommatkin lentäjät.

VL Myrsky II -entisöintiprojekti

VL Myrsky II -entisöintiprojekti on Ilmailumuseoyhdistyksen, Suomen Ilmavoimamuseon ja Suomen Ilmailumuseon yhteisprojekti, jonka tarkoituksena on entisöidä VL Myrsky II -hävittäjälentokone MY-14 asetettavaksi näytteille suomalaisessa ilmailumuseossa vuonna 2019. Koneen aikanaan rakentaneen Valtion Lentokonetehtaan seuraaja – Patria Oyj – on projektin päätukija.

VL Myrskyn suunnittelu aloitettiin keväällä 1939, kun havaittiin ulkomaisten lentokoneiden hankinnan vaikeus sotaan valmistautuvasta Euroopasta. Talvisodan ajaksi keskeytettyä projektia jatkettiin sodan jälkeen. Jatkosodan puhkeaminen myöhästytti prototyypin valmistumista kuukausilla. Ensilento tapahtui 23.12.1941 Tampereen Härmälän lentokentällä (Messukeskuksen paikalla).

Amerikkalaisten Pratt & Whitney Twin Wasp -moottorien saanti Saksan sotasaalisvarastoista varmistui alkuvuodesta 1942 ja sarjatuotannon valmistelu saattoi alkaa. Aluksi rakennettiin kolme koesarjan konetta, jotka valmistuivat kesällä 1943. Suursarjan koneita alkoi valmistua sota-ajan vaikeissa olosuhteissa joulukuusta 1943 alkaen. Erinäisten takaiskujen jälkeen laivuekäyttö alkoi Tiedustelulentolaivue 12:ssa heinä-elokuussa 1944. Koneet osallistuivat jatkosodan viimeisten viikkojen taisteluihin ja Lapin sotaan. Sodan jälkeen koneita käytettiin vuoteen 1947 saakka. Pääosa VL Myrsky -koneista romutettiin vuosina 1952–1953, viimeinen yksilö vasta 1965. VL Myrsky -koneita rakennettiin kaikkiaan 51.

Koneen entisöintityö tehdään museaalisia periaatteita noudattaen. Työn ohjeistaa ja sitä valvoo Suomen Ilmavoimamuseon lentokonekonservaattori. Jokainen työvaihe dokumentoidaan. Lentävää Myrskyä ei olla tekemässä, vaan staattista museokappaletta. Projektin aikataulu on pitkä – ulottuu vuoteen 2019 – ja työmäärä suuri. Työmääräksi on arvioitu yli 12 000 tuntia, joista yli 5 000 tuntia on arvioitu menevän puurakenteisen siiven uustuotantoon. www.vlmyrsky.fi

Hawk-elämyskeskus 

BAe Hawk HW-314 on ainutlaatuinen elämyskeskus tarjoten vierailijan iästä riippumatta mahdollisuuden kokea aktiivikäytössä olevan suihkuharjoituskoneen ohjaamo ja samalla saada tietoa koneen käytöstä ja suomalaisesta ilmailuhistoriasta.

Koneen eturunko on sijoitettu 40 jalan merikonttiin ja kokonaisuus tarjoaa erinomaiset puitteet suomalaisen ilmailuhistorian ilosanoman välittämiseen. Elämyskeskus on tähän mennessä riemastuttanut Suomalaisia jo yli kahdessakymmenessä tapahtumassa, esimerkiksi Matka 2016, Lapsimessut, Model Expo, Tour De Sky Kuopio, viimeisimpänä Malmin lentoaseman 80-vuotisjuhlanäytöksessä ja tarina jatkuu. Elämyskeskus lanseerattiin tämän vuoden tammikuussa Helsingin Matkamessuilla, joten tarina on vasta alussa.

Osastollamme myös museokauppa täynnä houkuttelevia  ilmailuaiheisia tuotteita.

Navigation

Up one level