Tundra pyörä

(1/1)

PerttiLode:
Voisiko joku viisaampi kertoa mistä voi nostaa koneen nokkaa ylös ilman että kannuspyörä nousee? tuo tundra pyörä on liian lätässä verrattuna oikeisiin kuviin koneesta.


pho201:
Mikäli olen oikein ymmärtänyt laskutelineen korkeutta alustan suhteen voi säätää aircraft.cfg-tiedoston [contact_points]-osiosta.

FSX:n mukana tulleen Cessna 172:n [contact_points]-osio on alla (alun kommenttiosassa on pilkulla erotettujen lukujen merkitys jokaiselle kontaktipisteelle).

****************************************************************************************
        //0  Class                                           // "nollas" eli ensimmäinen luku eli numerointi alkaa nollasta!
        //1  Longitudinal Position        (feet)
        //2  Lateral Position             (feet)
        //3  Vertical Position            (feet)
        //4  Impact Damage Threshold      (Feet Per Minute)
        //5  Brake Map                   (0=None, 1=Left, 2=Right)
        //6  Wheel Radius                (feet)
        //7  Steer Angle                         (degrees)
        //8  Static Compression           (feet)  (0 if rigid)
        //9  Max/Static Compression Ratio
        //10 Damping Ratio               (0=Undamped, 1=Critically Damped)
        //11 Extension Time              (seconds)
        //12 Retraction Time             (seconds)
        //13 Sound Type
[contact_points]
point.0 = 1,  0.90,  0.00, -4.09, 1500, 0, 0.5, 22.0, 0.25,2.5, 0.7, 0.0, 0.0, 0                            //luvut point.0:n jälkeen 0., 1., 2., 3. , jne. eli "nollas" on 1. luku 
point.1 = 1, -4.70, -4.50, -4.01, 3500, 1, 0.5,  0.0, 0.3, 2.5, 0.7, 0.0, 0.0, 2
point.2 = 1, -4.70,  4.50, -4.01, 3500, 2, 0.5,  0.0, 0.3, 2.5, 0.7, 0.0, 0.0, 3
point.3 = 2, -3.90, -18.0,  3.00, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 5
point.4 = 2, -3.90   18.0,  3.00, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 6
point.5=  2,-20.23,   0.0,  0.30, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 9
point.6=  2,  1.48,   0.0, -2.17, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 4
point.7=  2,-22.80,   0.0,  5.83, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 7
point.8=  2, -4.90,   0.0, -2.00, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 8

max_number_of_points = 21

static_pitch=3.02                //degrees, pitch when at rest on the ground (+=Up, -=Dn)
static_cg_height=3.765           //feet, altitude of CG when at rest on the ground
******************************************************************************************

Selitys:

Kontaktipisteiden point.0, point1 ja point.2 luokka (Class) on 1 eli ne ovat pyöriä. Koska point.1 ja point.2 ovat identtisiä lukuunottamatta etumerkkejä, niiden täytyy tarkoittaa päälaskutelineiden pyöriä. point.0 on siis nokkapyörä.

Jos haluamme vaikuttaa päälaskutelineiden pyörien pystysuoraan asemaan, pitää etsiä pystysuoraa asentoa (Vertical Position) määrittävä luku. Se on ohjeen mukaan 4. luku jokaisessa kontaktipisteessä. Tässä siis oikealle ja vasemmalle päälaskutelineen pyörälle molemmat luvut ovat -4.01. Miinusmerkki tarkoittaa sitä, että pystysuora etäisyys jostakin koneen keskipisteestä (alaspäin koska miinusmerkki) on tuo 4.01.

Jos pyöriä pitää nostaa, niin tuota lukua 4.01 pitää hieman kasvattaa (luvun itseisarvoa pienentää koska miinusmerkkinen). En tiedä mikä noissa on yksikkönä (jalka? - ei ainakaan metri) joten asia täytynee selvittää kokeilemalla. Siellähän on kirjoitettuna feet! Etsi koneesi aircraft.cfg-tiedostosta [contact_points]-osio ja tee muutokset siihen. Muista ottaa ensin alkuperäisestä varmuuskopio! Siitä on aikaa kun viimeksi olen tuota joutunut tekemään (taisi olla FS2004:n aikaan) enkä ole ihan 100% varma menikö se noin.

Tarkemmat ohjeet löytyvät FS2004:n SDK:sta (Software Development Kitistä), jonka saa ladattua netistä. Etsi kohdasta Aircraft Container SDK. Dokumentti on valitettavasti vain englanniksi.


Pekka

Edit: Perussyntini on ryhtyä kirjoittamaan ennen kuin olen edes kokonaan lukenut mistä on kyse. Korjasin tuonne pari pikkujuttua, jotka minua tarkkaavaisempi kyllä muutenkin huomaa. 

PerttiLode:
Kiitos Pekka, olit taas oikeassa niinkuin tavallisesti
Nyt se on ainakin sinnepäin kuin pitääkin


Wanhis:
Tämä on juuri sitä parasta P.Holopaista kun hän hämmästyttää näkemällä vaivaa toisten simulaattori ongelmien selvittämisessä. Esitykset ovat havainnollisia ja ymmärrettäviä ja usein ongelmat niiden avulla sitten ratkeavatkin. Oikeastaan täällä pitäisi olla oma osio hänelle "Pekan Vinkit" johon näitä juttuja sitten koottaisiin.

pho201:
Kiitos vain Jari kauniista sanoista, mutta kyllä minä todellisuudessa olen saanut täältä vähintään yhtä paljon hyviä neuvoja kuin olen yrittänyt antaa. Se kai on tämän foorumin tarkoituskin.

Pekka

Navigation

Up one level