FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
30.05.17, 03:11

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tundra pyörä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Tundra pyörä  (Read 435 times)
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2350
Date Registered: 12.01.03

Tundra pyörä
« on: 12.11.16, 12:31 »

Voisiko joku viisaampi kertoa mistä voi nostaa koneen nokkaa ylös ilman että kannuspyörä nousee? tuo tundra pyörä on liian lätässä verrattuna oikeisiin kuviin koneesta.


Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5214
Date Registered: 14.12.05

Re: Tundra pyörä
« Reply #1 on: 12.11.16, 14:19 »

Mikäli olen oikein ymmärtänyt laskutelineen korkeutta alustan suhteen voi säätää aircraft.cfg-tiedoston [contact_points]-osiosta.

FSX:n mukana tulleen Cessna 172:n [contact_points]-osio on alla (alun kommenttiosassa on pilkulla erotettujen lukujen merkitys jokaiselle kontaktipisteelle).

****************************************************************************************
        //0  Class                                           // "nollas" eli ensimmäinen luku eli numerointi alkaa nollasta!
        //1  Longitudinal Position        (feet)
        //2  Lateral Position             (feet)
        //3  Vertical Position            (feet)
        //4  Impact Damage Threshold      (Feet Per Minute)
        //5  Brake Map                   (0=None, 1=Left, 2=Right)
        //6  Wheel Radius                (feet)
        //7  Steer Angle                         (degrees)
        //8  Static Compression           (feet)  (0 if rigid)
        //9  Max/Static Compression Ratio
        //10 Damping Ratio               (0=Undamped, 1=Critically Damped)
        //11 Extension Time              (seconds)
        //12 Retraction Time             (seconds)
        //13 Sound Type
[contact_points]
point.0 = 1,  0.90,  0.00, -4.09, 1500, 0, 0.5, 22.0, 0.25,2.5, 0.7, 0.0, 0.0, 0                            //luvut point.0:n jälkeen 0., 1., 2., 3. , jne. eli "nollas" on 1. luku 
point.1 = 1, -4.70, -4.50, -4.01, 3500, 1, 0.5,  0.0, 0.3, 2.5, 0.7, 0.0, 0.0, 2
point.2 = 1, -4.70,  4.50, -4.01, 3500, 2, 0.5,  0.0, 0.3, 2.5, 0.7, 0.0, 0.0, 3
point.3 = 2, -3.90, -18.0,  3.00, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 5
point.4 = 2, -3.90   18.0,  3.00, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 6
point.5=  2,-20.23,   0.0,  0.30, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 9
point.6=  2,  1.48,   0.0, -2.17, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 4
point.7=  2,-22.80,   0.0,  5.83, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 7
point.8=  2, -4.90,   0.0, -2.00, 1800, 0, 0.0,  0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 8

max_number_of_points = 21

static_pitch=3.02                //degrees, pitch when at rest on the ground (+=Up, -=Dn)
static_cg_height=3.765           //feet, altitude of CG when at rest on the ground
******************************************************************************************

Selitys:

Kontaktipisteiden point.0, point1 ja point.2 luokka (Class) on 1 eli ne ovat pyöriä. Koska point.1 ja point.2 ovat identtisiä lukuunottamatta etumerkkejä, niiden täytyy tarkoittaa päälaskutelineiden pyöriä. point.0 on siis nokkapyörä.

Jos haluamme vaikuttaa päälaskutelineiden pyörien pystysuoraan asemaan, pitää etsiä pystysuoraa asentoa (Vertical Position) määrittävä luku. Se on ohjeen mukaan 4. luku jokaisessa kontaktipisteessä. Tässä siis oikealle ja vasemmalle päälaskutelineen pyörälle molemmat luvut ovat -4.01. Miinusmerkki tarkoittaa sitä, että pystysuora etäisyys jostakin koneen keskipisteestä (alaspäin koska miinusmerkki) on tuo 4.01.

Jos pyöriä pitää nostaa, niin tuota lukua 4.01 pitää hieman kasvattaa (luvun itseisarvoa pienentää koska miinusmerkkinen). En tiedä mikä noissa on yksikkönä (jalka? - ei ainakaan metri) joten asia täytynee selvittää kokeilemalla. Siellähän on kirjoitettuna feet! Etsi koneesi aircraft.cfg-tiedostosta [contact_points]-osio ja tee muutokset siihen. Muista ottaa ensin alkuperäisestä varmuuskopio! Siitä on aikaa kun viimeksi olen tuota joutunut tekemään (taisi olla FS2004:n aikaan) enkä ole ihan 100% varma menikö se noin.

Tarkemmat ohjeet löytyvät FS2004:n SDK:sta (Software Development Kitistä), jonka saa ladattua netistä. Etsi kohdasta Aircraft Container SDK. Dokumentti on valitettavasti vain englanniksi.


Pekka

Edit: Perussyntini on ryhtyä kirjoittamaan ennen kuin olen edes kokonaan lukenut mistä on kyse. Korjasin tuonne pari pikkujuttua, jotka minua tarkkaavaisempi kyllä muutenkin huomaa.  Grin
« Last Edit: 13.11.16, 11:23 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2350
Date Registered: 12.01.03

Re: Tundra pyörä
« Reply #2 on: 12.11.16, 15:03 »

Kiitos Pekka, olit taas oikeassa niinkuin tavallisesti
Nyt se on ainakin sinnepäin kuin pitääkin


« Last Edit: 12.11.16, 15:20 by Pertti Lode »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Tundra pyörä
« Reply #3 on: 13.11.16, 09:56 »

Tämä on juuri sitä parasta P.Holopaista kun hän hämmästyttää näkemällä vaivaa toisten simulaattori ongelmien selvittämisessä. Esitykset ovat havainnollisia ja ymmärrettäviä ja usein ongelmat niiden avulla sitten ratkeavatkin. Oikeastaan täällä pitäisi olla oma osio hänelle "Pekan Vinkit" johon näitä juttuja sitten koottaisiin.
Smiley

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5214
Date Registered: 14.12.05

Re: Tundra pyörä
« Reply #4 on: 13.11.16, 11:21 »

Kiitos vain Jari kauniista sanoista, mutta kyllä minä todellisuudessa olen saanut täältä vähintään yhtä paljon hyviä neuvoja kuin olen yrittänyt antaa. Se kai on tämän foorumin tarkoituskin.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1