FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.10.17, 13:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Mitäs sitten?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print
Author Topic: Mitäs sitten?  (Read 10786 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Mitäs sitten?
« Reply #20 on: 04.01.17, 19:22 »

Ihan oikeastiko olette sitä mieltä, että pitäisi saada uusi Helsinki-Vantaa? Sen kun saa tehtyä, niin sitten pitää taas päivittää Rovaniemi ja sen jälkeen on taas EFHK kasvanut. Grin

Oletteko kyselleet Aerosoftin suunnasta mitään päivitystä Mega Helsinkiin? Kaikkein järkevintä olisi päivittää se maisema, kuin nyhjästä tyhjästä uusi EFHK.

'Don't panic'
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 253
Date Registered: 22.02.16

Re: Mitäs sitten?
« Reply #21 on: 04.01.17, 21:43 »

Oletteko kyselleet Aerosoftin suunnasta mitään päivitystä Mega Helsinkiin? Kaikkein järkevintä olisi päivittää se maisema, kuin nyhjästä tyhjästä uusi EFHK.

Lieneekö tuolla A-Flightillä mitään mielenkiintoa tehdä enää? Aerosoft EHFKlle ei taida olla olemassa edes natiivia P3Dv3 installeria, vaikka sen toki saakin toimimaan. Rovanniemesi on sen verran hyvää jälkeä, että jos Helsingista teet samanlaisen niin Aerosoft voisi varmaan suostua myymääkin molempia? (tosin olisiko Aerosoft se paras yhteistyökumppani niin ei mitään tietoa).

Oma ääni EFHKn puolesta, mutta käytännössä Suomessa lennän vain sinne, joten ehkä vähän "väärin" pyytää sinulta resursseja sen tekoon, kun moni täällä odottaa jotain korpikenttää joiden tekijöitä tuskin tlee olemaan kuin sinä ja muutama
muu aktiivinen täällä.

EFHKn sattaa joku iso firmakin tehdä uudestan.
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1214
Date Registered: 19.06.10

Re: Mitäs sitten?
« Reply #22 on: 04.01.17, 22:34 »

Kenttähän on vain yksi osa lentämistä, mielestäni ne laskun ja nousun sekä lennon aikaiset maisemat ovat tärkeimpiä. Suurinosahan lennosta tapahtuu muualla kun kentällä. Afcad päivitys voisi olla jo merkittävä parannus oletus efhk:ohon, esim. sen tulevan eteläisen suomen paketin kanssa samassa. Itselleni oletus efhk kelpaa semmosenaankin sehän on varsin hyvin tehty, mutta muut kentät eivät oikein näytä itseltään.
« Last Edit: 04.01.17, 22:39 by Ville Lindgren »
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2378
Date Registered: 12.01.03

Re: Mitäs sitten?
« Reply #23 on: 05.01.17, 09:18 »

Eikö se riittäisi jos noihin pikku kenttiin jotka eivät ole lentoliikenteen pisteinä  tekisi vain rakennukset, ne kiitoradat voisi olla ne alkuperäiset, eikä se minua häiritse vaikka ovat väärässä suunnassa ja hiukan sivussa, se on kuitenkin rakennukset kun tekee kentän elävämmän näköiseksi.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Mitäs sitten?
« Reply #24 on: 06.01.17, 00:45 »

Eikö se riittäisi jos noihin pikku kenttiin jotka eivät ole lentoliikenteen pisteinä  tekisi vain rakennukset, ne kiitoradat voisi olla ne alkuperäiset, eikä se minua häiritse vaikka ovat väärässä suunnassa ja hiukan sivussa, se on kuitenkin rakennukset kun tekee kentän elävämmän näköiseksi.

Hyvä idea! Tuolla metodilla meikäläisen Vampula projektikin olisi aikoinaan valmistunut. Rakennukset on nimittäin suhteellisen helppo tehdä ja sijoittaa paikoilleen.
Photorealistisen kiitotiealueen tekeminen valoineen ja vuodenaikoineen onkin sitten jo älyttömän vaikea juttu, paljonkin vaikeampi kuin photosceneryn tekeminen normaaliin maastoon.
Pystyykö tuollaisia photopohja kenttäalueita enään kukaan täällä edes tekemään muuta kuin T. Kantomaa. Juttu on vain niin, että nykyään käyttäjien laatuvaatimukset ovat pilvissä. Vaikka joku vähän jotain osaisikin tehdä niin ei enään kehtaa kuin ehkä omaan käyttöön jos sitäkään!
 Grin

Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13575
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: Mitäs sitten?
« Reply #25 on: 06.01.17, 07:48 »

Ivalosta päivitetty versio, kun siellä on terminaalia myllätty viime vuosina oikein urakalla. Cheesy Kuvia saa kyllä tarvittaessa vaikka kuinka paljon.


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Mitäs sitten?
« Reply #26 on: 06.01.17, 08:33 »

Ivalosta päivitetty versio, kun siellä on terminaalia myllätty viime vuosina oikein urakalla. Cheesy Kuvia saa kyllä tarvittaessa vaikka kuinka paljon.

Tämmöset on aina houkuttelevia, kun tarjotaan materiaaliakin. Grin

Tosin Ivalo pitäisi tehdä kokonaan uusiksi, vanhat tekstuurit (alkuperäiset sourcet) ovat tuhoutuneet ja tekstuurien tekeminen DXT1 pakatuista tiedostoista tekee niistä joskus aikamoista mössöä.  Undecided Tosin saattoi siellä olla jotain tönöjä, jotka menee samalla mallilla ja tekstuurilla.
Ivalo on kyllä komealla paikalla ja nyt varsinkin hyvän näköinen, kun ympäristön maasto on oikein.

Mitä tulee Pertin ja Jarin juttuihin tönöistä, niin asia tuppaa olemaan juurikin toisinpäin.... kiitotiet on suht helppo tehdä kun on nykyään ilmakuvat ja kaikki. Ne rakennukset aiheuttavat paljon enemmän päänvaivaa.

'Don't panic'
Ismo Nurmi
Offline Offline

Posts: 3390
Date Registered: 23.10.03

Re: Mitäs sitten?
« Reply #27 on: 06.01.17, 09:41 »

Juu älkää kinutko Tatulta sitä Hki-Vantaata. Se maksullinen on ihan hyvä ja riittävä. Mikään kaupallinen taho ei kuitenkaan tee meidän sisämaan kenttiä. Jonnekkihan sitä voisi sieltä Vantaalta lentää...
Tuomas Virtanen
Online Online

Posts: 245
Date Registered: 28.10.06

Re: Mitäs sitten?
« Reply #28 on: 06.01.17, 10:30 »

Lapin kentät vois olla kyl ihan kiva lisä. Kotimaanlennot kun on ihan sopivan mittasia niin olis kiva jos kentätkin näyttäis oikeanlaisilta, esim. Ivalo ja Kittilä.

En tee mitään siksi, että muut tekevät niin.

Henry Weber
Offline Offline

Posts: 152
Date Registered: 28.02.13

Re: Mitäs sitten?
« Reply #29 on: 07.01.17, 12:39 »

Lapin kentät vois olla kyl ihan kiva lisä. Kotimaanlennot kun on ihan sopivan mittasia niin olis kiva jos kentätkin näyttäis oikeanlaisilta, esim. Ivalo ja Kittilä.

+1

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Mitäs sitten?
« Reply #30 on: 07.01.17, 19:08 »

Tämmöset on aina houkuttelevia, kun tarjotaan materiaaliakin. Grin
Mitä tulee Pertin ja Jarin juttuihin tönöistä, niin asia tuppaa olemaan juurikin toisinpäin.... kiitotiet on suht helppo tehdä kun on nykyään ilmakuvat ja kaikki. Ne rakennukset aiheuttavat paljon enemmän päänvaivaa.

Hmmm . . . jaa, minusta ne kenttäpohjat ovat hankalammat. Tosin minulla oli hyvät kuvat lähes kaikista rakennuksista. Huh
No tee sitten Vampula X:lle niin minä voin yrittää kääntää sen sitten Fs-2004:lle Grin

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Mitäs sitten?
« Reply #31 on: 12.01.17, 12:48 »

Jaahas! Viikkoon ei ole kukaan kommentoinut mitään. Vaikeneminen on myöntymisen merkki, elikkä Vampulaa sieltä on sitten ilmeisesti tulossa! Grin

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Mitäs sitten?
« Reply #32 on: 12.01.17, 13:42 »

Jaahas! Viikkoon ei ole kukaan kommentoinut mitään. Vaikeneminen on myöntymisen merkki, elikkä Vampulaa sieltä on sitten ilmeisesti tulossa! Grin

Nope. Ivalo ens alkuun...

'Don't panic'
Matti Westerholm
Offline Offline

Posts: 142
Date Registered: 08.10.06

Re: Mitäs sitten?
« Reply #33 on: 12.01.17, 16:45 »

Ivalo olisi tosi kiva!
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3371
Date Registered: 18.12.01

Re: Mitäs sitten?
« Reply #34 on: 12.01.17, 16:50 »

Ivalo olisi tosi kiva!

Kyllä kelpais, kuten Kittilä ja Kuusamokin (Vaasa, Kajaani, kuopio......)  Grin

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Mitäs sitten?
« Reply #35 on: 12.01.17, 20:14 »

Olen tosiaan aloittanut Ivalon. Vetäsin asfaltit pintaan ja sen jälkeen tein siihen halkeamat.  Tongue Seuraavaksi fiksaan asfaltin reunat ja maalailen merkinnät asfalttiin.

Olen tekemässä tätä vähän eri tyylillä kuin Rovaniemeä, jos onnistuu, niin pystyn aika helposti siirtämään samat materiaalit muillekin kentille. Tavoitteena siis yrittää vähän nopeuttaa tahtia kenttien suhteen. Mietin jo sitäkin, että pitäisikö yrittää rinnakkain rakennella kenttiä. Siinä saattaisi lopun perin voittaa aikaa, kun kuitenkin samoja juttuja tehdään joka kentälle. No joka tapauksessa Ivalon jälkeen voisin valita jonkun etelän kentistä. Helsingin kaupungin karttasivulla on mahtava ilmakuva Malmin kentästä, oletan myös että täällä foorumilla/siellä etelässä on myös porukkaa, joka voi avustaa referenssikuvien ja tekstuurikuvien kanssa, joten saattaisi se Malmi olla varsin hyvä vaihtoehto. Sitä paitsi onhan siinä tyyliä... ei ole mikään laatikkoterminaali.  Grin 

'Don't panic'
Ismo Nurmi
Offline Offline

Posts: 3390
Date Registered: 23.10.03

Re: Mitäs sitten?
« Reply #36 on: 13.01.17, 17:33 »

Malmi sopisi hyvin tähän hetkeen, tiedä vaikka voitaisiin hyödyntää puolustustaistelussakin. thmbup
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Mitäs sitten?
« Reply #37 on: 15.01.17, 21:09 »

Kenttähän on vain yksi osa lentämistä, mielestäni ne laskun ja nousun sekä lennon aikaiset maisemat ovat tärkeimpiä.
Niin. HEL:llahan ei enää voi edes rullata rullauskarttojen mukaan, kun koko asemataso vedetty täysin uusiksi nose-puolelta, samoin D:lta. Ja länsipäädystä. Mitä näitä nyt on. Mutta toki, onhan niitä DHL:n terminaaleja tai Keimolan golfkenttää kivempi katsella siinä lentoonlähdön aikana tekemisen puutteessa kuin rullata kartan mukaan oikeita rullausteitä pitkin kiitotielle... Roll Eyes


"When we left earth it changed our world"
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Mitäs sitten?
« Reply #38 on: 16.01.17, 06:08 »

No, ettekö te voi käyttää sitten vanhentuneita rullauskarttoja jotka pätevät kentällä? Minun mielestä simulaattorin maailmassa voi ihan hyvin lentää menneessä ajassa, vanhaan malliin. Onko kaikki pakko olla ajan tasalla. Kohtuuton vaatimus, varsinkin kun suomessa on nykyään vain yksi aktiivinen desingeri joka noita pystyy päivittämään. Joskus noita desingerejä oli toistakymmentä mutta se oli silloin se.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9027
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Mitäs sitten?
« Reply #39 on: 16.01.17, 13:30 »

Juu, kuten olen jo sanonutkin, itse ymmärrän kyllä hyvin tarpeen EFHK maisemallekin, mutta kynnys on aika korkea lähteä sitä tekemään materiaalin puutteessa. Oikeasti FSDT, FlyTampa, FlightBeam ja mitä näitä nyt onkin... eivät isoja kenttiä tee täysin valokuvista, vaan tehdään itse "oikeannäköiset" tekstuurit. Siinä on aika hemmetinmoinen homma photarilla vääntää talon seiniä, lopputulos on kyllä parhaimmillaan oikeinkin hyvä. Olen tuota jonkin verran itsekin tehnyt, ja siihen sitä aikaa saa kyllä menemään.

Kuten jo kävi ilmi, kentän pohjat ovat tavallaan vähän helpompi juttu, koska ilmakuvista ja kartoista näkee nykyään niin hyvin mitä mihinkin pitää laittaa. Lähdin tekemään Ivaloa nyt niin, että perusasfaltin päälle ladotaan yksityiskohtia. Punertava, harmaa ja musta asfalttimateriaali, saumakohtiin istutetaan saumatekstuuri sauman päälle ja reunoille reunatekstuurin pala niin kuin Rovaniemellä. Pelittää minusta ihan mukavasti, ja tällä systeemillä voi nyt sitten jatkaa samoilla materiaaleilla muuallakin. Vähän niin kuin sillä ADE tai AFCAD ohjelmalla tekisi, mutta gmaxilla saa helpommin tehtyä tarkempaa, eikä XML kentät taida tukea mitään sauma- ja reunatekstuureja.

No enivei... mietin tässä yksi päivä sitäkin, että EFHK ja EFHF kannattaisi suunnitella yhdessä. Niissä voisi hyödyntää samoja materiaaleja, ja kun ovat niin lähekkäin, niin ehkä jopa jotkut jutut menisivät yhdellä drawcallilla.

En usko, että EFHK sisältää mitään mitä en osaisi tehdä, mutta tällä hetkellä ainakin materiaalia on tasan ilmakuvan verran ja sekin on aikamoinen hiekkalaatikko.
(Retkikartta.fi sivulta näkee MML ilmakuvan, Googlella on parempi ja uudempi kuva mutta sitä ei voi käyttää muuta kuin referenssinä.) Finavialta on vaikea saada tietoa olisiko valokuvaus mahdollinen ilmaiseksi vai pitääkö maksaa mukana seuraavan tyypin palkkakustannukset. Jos maksaa, niin maksaa satoja euroja. Ja joka tapauksessa tulee noita osioita, joita ei helposti voi tehdä kuvista tekstuureihin, vaan täytyy itse säätää puuttuvat ja päällekkäiset palaset kohdilleen. Tässä nyt vain siis ääneen mietin tuota mainitsemaani muiden tekijöiden tyyliä... eli generoidaan itse terminaalin tekstuurit.

No jopas tuli taas juttua, joka voipi mennä vähän yli hilseenkin loppukäyttäjän kohdalla, mutta olisko lopputulema sitten tämä:
Pystyykö joku tarjoamaan valokuvia tesktuuri- ja referenssikäyttöön EFHK ja EFHF kentiltä?

'Don't panic'
Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1