FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.12.18, 09:11

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 5 Reply Print
Author Topic: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?  (Read 31802 times)
Esa Sairio
Online Online

Posts: 4421
Date Registered: 14.10.01

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #20 on: 15.01.17, 19:36 »

Pitää uskoa ja luottaa että Tatu ratkaisee "oikean datan" ongelman. thmbup

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Online Online

Posts: 4421
Date Registered: 14.10.01

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #21 on: 16.01.17, 09:25 »

Toivottavasti Tatu informoi, mikä on tilanne meshin suhteen.

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1312
Date Registered: 19.06.10

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #22 on: 16.01.17, 09:37 »

Eiköhän se tieto aikanaan tule. En nyt usko että hän sitä itselläänkään pitää jos valmiiksi saa, kun täällä sitä kuitenkin kyselty.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #23 on: 16.01.17, 12:48 »

No nyt saattaa olla, että alkaa näkymään valoa tunnelin päässä. Pena sen tuossa loppumetreillä keksi, että otetaan sieltä vanhasta datasta ne palikat ja paketoidaan uudelleen. Eihän siitä kukaan huomaan mitään eroa, kun kerrotaan kansalle, että tässä on 19.2m tarkkuus.  Tongue

(Todellisuudessa näyttää siltä, että bil-tiedostojen pitää olla 16-bittisiä eikä 32-bittisiä, joten konvertoin niitä parastaikaa MacBookilla. Testipala alkoi näyttää ihan meshin näköiseltä.)

'Don't panic'
Esa Sairio
Online Online

Posts: 4421
Date Registered: 14.10.01

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #24 on: 16.01.17, 13:30 »

Hyvä Tatu (ja Pena jota en tunne). Nyt tämä käy jännittäväksi.

Ilmoittaudun uuden meshin betatestaajaksi! Tongue

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #25 on: 16.01.17, 13:34 »

Hyvä Tatu (ja Pena jota en tunne). Nyt tämä käy jännittäväksi.

https://www.youtube.com/watch?v=d1CuRK-DEXU

Quote
Ilmoittaudun uuden meshin betatestaajaksi! Tongue

Jep, mulla ei ole FS2004 asennettuna, eikä kovalevyllä riitä tila sen asentamiseen, että todellakin saat testata. Smiley

'Don't panic'
Esa Sairio
Online Online

Posts: 4421
Date Registered: 14.10.01

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #26 on: 16.01.17, 14:30 »

Mieluusti testaan kunhan saat valmiiksi testiversion. Kovalevylläni on ja pysyy FS 2004. Sen sijaan FSX loistaa poissaolollaan ja saa loistaakin kuin Lapin revontulet (nykyisellä tietokonetehollani).

yES Grin

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #27 on: 16.01.17, 17:45 »

On tämä kyllä aina tämmöstä säätöä... sain datan kääntymään bgl:ksi, mutta pirulainen teki aukot LOD-rajojen kohdille. Nyt yritän seuraavaksi yhdistää sourcedatan ja koittaa leipoa bagelit sitten siitä.

Mene vain Esa nukkumaan, ei tämä tänään valmistu.  Sad

'Don't panic'
Esa Sairio
Online Online

Posts: 4421
Date Registered: 14.10.01

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #28 on: 16.01.17, 20:39 »

Menenkin piakkoin nukkumaan. Näin eläkkeellä tulee valvottua myöhempään ja nukuttua aamuisin pitempään kuin töissä ollessa.

Nyt vaikkapa huippuluokan meshin valmistusta on sen takia helpompi odottaa. Grin

yES


i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 229
Date Registered: 03.10.16

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #29 on: 16.01.17, 21:56 »

Tatu huomioitko seuravan tuota fs9 meshia tehdessä. Osu moinen teksti silmiin selaillessa. Tuossa on kyse fotomaisemasta FS9:lle, mutta toinen ja kolmas kappale vois lie antaa osviittaa siihen LOD-rajaongelmaan tai sitten ei. Elikäs pitää tehdä usealla LOD-arvolla bufferimesh baakelit sen parhaimman reson (LOD11?) seuraksi.

"BTW: Use of the pre-FSX SDK (aka "legacy") Resample methods to make terrain-mesh clinging photoreal textures will not require limitation of source imagery bit-depth to below 24-bit for BSQ / BMP texture "mesh" tiles, and photo-real aerial imagery will display without visible 'black' texture seams between the LOD-13 quad sized texture tiles at 4.75 pixels per Meter resolution ...as those texture tiles also 'automatically' cling to the underlying, higher-resolution terrain mesh.

The caveat is that one will likely need to make additional "buffer" resolutions of terrain mesh BGLs at LOD-7 through LOD-9, possibly also LOD-10, to prevent gaps in terrain mesh tiles described as "sky blue slivers" < ...not to be confused with "Hi-Yo Silver !" :p > ...being seen at a distance between edges of adjacent LOD-13 quad sized texture tiles in some mixed altitude terrain contour scenarios.

Prior to FSX, all terrain mesh BGLs can contain only a single LOD, so one will have multiple terrain mesh files in a (IMHO) "properly" developed mixed altitude terrain scenery package."

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #30 on: 17.01.17, 11:59 »

Joo, no siis tuo LOD juttu menee siis FS2004 sillai, että LODit pitää olla kukin omalla bgl tiedostolla. Se on tiedossa, samoin kuin se, että ne kannattaa tehdä.

Mutta en käsitä tätä systeemiä... vaikka kuinka yritän levittää destination koordinaatit LOD alueen rajalle, niin aina tulee tyhjää alueiden väliin. Ja tyhjä alue on aina se LOD ruudukon kokoinen, mitä olen kulloinkin tekemässä. Kummallista... en hoksaa enää mikä tässä on vikana.



EDIT
Ilmeisesti Resample vetää rajat tasan tarkkaan aina kuhunkin LOD ruudukkoon ja jos jossain ruudukossa on osaksi tyhjää, niin sitä ruutua ei huomioida olipa koordinaatit sitten Kiinasssa tai Kanadassa asti...
« Last Edit: 17.01.17, 12:10 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Esa Sairio
Online Online

Posts: 4421
Date Registered: 14.10.01

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #31 on: 17.01.17, 12:12 »

Voitko Tatu laittaa nykyisen "työversion" ladattavaksi, niin asennan sen FS 2004:ään ja katson miltä näyttää. En osaa tietenkään neuvoa sinua noissa LOD-asioissa ja muutenkaan. Mutta kiinnostaa tuo mesh!

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #32 on: 17.01.17, 12:14 »

Voitko Tatu laittaa nykyisen "työversion" ladattavaksi, niin asennan sen FS 2004:ään ja katson miltä näyttää. En osaa tietenkään neuvoa sinua noissa LOD-asioissa ja muutenkaan. Mutta kiinnostaa tuo mesh!

yES

Voin tehdä sulle rikkinäisen teestipalan. Mistäpäin Suome laitetaan?

'Don't panic'
Esa Sairio
Online Online

Posts: 4421
Date Registered: 14.10.01

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #33 on: 17.01.17, 12:45 »

Voin tehdä sulle rikkinäisen teestipalan. Mistäpäin Suome laitetaan?
Mitä sinulla on valmiina?

Ainakin Saanan seutu kiinnostaa - olen tehnyt sieltä photomaisemankin. Ja on korkeuseroa 530 metriä Kilpisjärven pinnasta Saanan 1030 metriselle huipulle. Tuttu ja todella hieno paikka myös oikeassa elämässä.

Ja sitten tietysti pääkaupunkiseutu, lähinnä Espoon Nuuksio, jossa on lähes 100 järveä ja aika paljon muutamien kymmenien metrien korkeuseroja. Täälläkin photomaisema.

yES


i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #34 on: 17.01.17, 12:46 »

Käsivarsi ja siitä vastaavasti "Suomen päähän"  Grin itään päin.
https://www.dropbox.com/s/641ej9q2bjzaj3q/FS2004_testmesh.zip?dl=0

Oletan, että esim. Saanalla on ongelmia näkyvissä, sillä seudulla muutenkin vähän pahan näköistä.  Mutta onhan siellä ehjääkin tavaraa niin näet kyllä myös varmaan eron vanhan ja uuden välillä.

'Don't panic'
Esa Sairio
Online Online

Posts: 4421
Date Registered: 14.10.01

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #35 on: 17.01.17, 13:48 »

Asensin koemeshin.

En nähnyt Saanassa juuri muutosta. Teinkö oikein kun laiton koemeshin heti simussa Addon sceneryn yläpuolelle, jolloin kaikki muut asentamani lisäosat kuten Finnmesh, ovat koemeshin yläpuolella.

Sitten laitoin fs9.cfg:ssä Terrain Vertex Levelin arvoon 21 kun se vakiona on 19.

Palaan asiaan, kunhan käyn kohta pelaamassa ensin sulkapalloa!

yES


i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #36 on: 17.01.17, 14:03 »

Asensin koemeshin.

En nähnyt Saanassa juuri muutosta. Teinkö oikein kun laiton koemeshin heti simussa Addon sceneryn yläpuolelle, jolloin kaikki muut asentamani lisäosat kuten Finnmesh, ovat koemeshin yläpuolella.

Sitten laitoin fs9.cfg:ssä Terrain Vertex Levelin arvoon 21 kun se vakiona on 19.

Palaan asiaan, kunhan käyn kohta pelaamassa ensin sulkapalloa!

En nyt muista mikä se FinnMeshin tarkkuus parhaimmillaan olikaan. En nyt myöskään muista miten ne meshit ladataan, taisi olla sillai, että alimmainen alue ladataan päälimmäiseksi. Joku jippo siinä muistaakseni on.

Mutta mutta... siis Terrain vertex level on oikein, eli 21.

Voithan kokeilla pitää vanhan meshin aktiivisena ja asentaa vain sen tarkimman (LOD 11) omana maisemana. Ja sitten sen jälkeen kokeile muuttaa maisemien järjestystä.

Jos FinnMesh on 38m dataa, niin ei se 19m ole hurjasti parempi.

Ja on muuten myös mahdollista, että Saanan kohdalla on reikä, eikä se näy. Kuten sanoin, se on aika sekainen alue. Mutta siinä on komeita nyppylöitä käsivarressa kun lähdet etelään päin, siitä pitäisi pystyä vertailemaan maisemia.

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #37 on: 17.01.17, 15:33 »

Kyllä se Saana melkein kokonaan näkyy. Kaakkoiskulma leikkautuu pois.



Luulen, että tämä homma menee niin, että pitäisi olla täytettä reuna-(/raja)alueilla, eli Ruotsi, Norja ja Venäjä datassa mukana, jotta saisi koko Suomen irrotettua mukaaan. Ja saumakohdat eri tiedostojen välillä osittain samaa, jotta leikkauskohta pysyy järkevänä.

Koko Suomen bil-tiedosto (16 bittisenä) mitä yritin tehdä kasvoi 3 gigan suuruiseksi ja siitä puuttuu puoli Suomea. Datan määrä alkaa olla niin valtavaa, ettei välttämättä pysty tekemään koko maata yhteen tiedostoon. Paloja on yhteensä 23, joten aikamoinen palapeli tästä taitaa tulla...

'Don't panic'
Esa Sairio
Online Online

Posts: 4421
Date Registered: 14.10.01

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #38 on: 17.01.17, 16:12 »

Tulin juuri jatkamaan kokeiluja. Finnmeshin tarkkuus on muistaakseni 75 metriä.

Palaan asiaan!

yEs

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1312
Date Registered: 19.06.10

Re: Miten tehdään mesh FS 2004:lle?
« Reply #39 on: 17.01.17, 16:30 »

76.4m se tais olla jos pilkkua viilaillaan

Finnmeshin manuaalista
Quote
The sources he uses are 1:100 000 and 1:50 000 Russian topographic maps and data output is the SRTM3 format, three arc second data. We have then made some minor corrections and converted the data for the flight simulator and release it  now as a LOD9 (samplesize 76.4 meters) mesh scenery. This is the most accurate mesh scenery that has ever been released for the whole Finland for Microsoft Flight Simulator (any version).
Pages: 1 [2] 3 4 5 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1