FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.03.19, 14:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  EFKU - Kuopio projekti
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: EFKU - Kuopio projekti  (Read 42503 times)
Aleksi Luomanmäki
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 11.02.03

EFKU - Kuopio projekti
« on: 04.02.17, 22:16 »

Eli siis kyseessä scenery projekti joka tullee kattamaan ainakin alkuvaiheessa Kuopio Rissalan lentoaseman. Mitään deadlinea tms ei ole määritetty vaan scenery edistyy aina sitä mukaa kun päivätyöltä ja muulta elämältä aikaa riittää.

Lyhyesti

  • Siilinjärvellä sijaitsevan Kuopio Rissalan lentokentän laadukas mallinnos, alkuvaiheessa ei välttämättä MIL puolen alueita.
  • Alkuvaiheessa P3D v3 yhteensopivuus, (Hyvinkin) mahdollisesti myös FSX myöhemmin
  • Custom tekstuurit sekä custom ground polygon sekä vuodenajat (ainakin talvi)
  • Kentän välittömän lähesyyden kattava photoreal scenery (Kiitos Tatu Kantomaa)
  • Mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman kevyt VAS/FPS laadusta tai visuaaleista kärsimättä
« Last Edit: 26.04.17, 19:59 by Aleksi Luomanm?ki »

EFKU (KUO)
Mikko Kärkkäinen
Offline Offline

Posts: 1328
Date Registered: 11.12.11

Re: Strategisia mittoja
« Reply #1 on: 05.02.17, 02:24 »

Mikäs siinä nousee?

”Vain linnut ja narrit lentävät päivänvalossa, mutta vain pöllöt ja hölmöt öisin.”
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08

Re: Strategisia mittoja
« Reply #2 on: 05.02.17, 07:18 »

Mikäs siinä nousee?

Näyttäisi olevan Kuopio.

Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4619
Date Registered: 13.04.09

Re: Strategisia mittoja
« Reply #3 on: 05.02.17, 10:23 »

Kuopiohan tuo on.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9527
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Strategisia mittoja
« Reply #4 on: 05.02.17, 14:15 »

Rakennusten korkeuksia saa aikalailla arvailla... tai arvioida. Monesti auttaa kun katsoo kuvia joissa näkyy jokinn "standardi"osa, esim. 2m korkuinen ovi. Siitä voi jo aika hyvin päätellä loput, tai pääsee siis jo aika pitkälle.

'Don't panic'
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 138
Date Registered: 13.10.08

Re: Strategisia mittoja
« Reply #5 on: 05.02.17, 18:26 »

Itse tein joskus yli 15 vuotta sitten photo-maisemaa Turun seudusta. Tein maisemaan myös muutamia rakennuksia. Rakennuksen seinän pituus on helppo mitata ilmavalokuvasta. Rakennuksen sivukuvasta on sitten helppo laskea seinän korkeus kun pituus on jo tiedossa.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9527
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Strategisia mittoja
« Reply #6 on: 06.02.17, 16:50 »

Pistetääs vielä muutama lisää. Vanha ja uusi torni pystyssä, tosin tuo vanha näyttää jotenkin hassulta nyt, saa nähdä joutuuko vielä tekemään uusiksi, lisäksi tuo sisäänkäyntien katos on saanut tolppia alleen.

Joku joka näitä on aiemmin väsäillyt simuun, mitenkä paljon uskaltaa yksityiskohtia mallintamalla tehdä ilman että simulaattorin suorituskyky ei aivan täysin romahda?

Anna mennä vaan.  Wink

FSX ja P3D tarvitsevat enemmän huolellista Draw call suunnittelua. Tarkoittaa siis sitä, että eri materiaalit, mitä nyt noiden tönöjän pintaan vedät muodostavat sarjan draw call käskyjä. Ne pitäisi pitää mahdollisimman vähäisinä. Eli esim yksi tekstuuri on yksi draw call. Jos materiaaliin lisätään päivätekstuurin (Diffuse map) lisäksi bump map (+1 draw call), specular map (+1 draw call) ja yövalaistus (+1 draw call), niin huomaat kuinka yhdelle tekstuurin palaselle tuli jo 4 draw callia. Näin esim. on parempi tehdä yksi 1024 x 1024 pikselin kokoinen tekstuuri (tässä esimerkissä 4 draw call), kuin neljä 512x512 kokoista (4x4=16 draw call  Shocked ) (Olen itse jopa miettinyt, että joku terminaali tai vastaava iso rakennus saattaisi olla hyvä tehdä 2048x2048 kokoiselle tekstuurille, ja pitää draw call miniminä)

Ymmärtänet idean.  Smiley

'Don't panic'
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #7 on: 07.02.17, 06:48 »

Millä ohjelmalla mallinnat, onko tuo tehty SketchUp:illa? Näyttää kyllä hyvältä. Smiley

Aleksi Luomanmäki
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 11.02.03

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #8 on: 07.02.17, 08:17 »

Ei ole ketsupilla tehty, blender mallinnosohjelmaa olen tässä samalla opetellut ja tehnyt tuota kuopion modellia

EFKU (KUO)
Kalle Heinonen
Offline Offline

Posts: 1468
Date Registered: 04.09.05

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #9 on: 07.02.17, 23:03 »

Hyvältä näyttää! Mihin simuun tätä ensisijaisesti suunnittelet?

Jaakko Pyrrö
Offline Offline

Posts: 64
Date Registered: 28.03.16

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #10 on: 11.02.17, 18:12 »

Näyttää todella hienolta. Pieni varoitus: Sketchup ohjelmaa EI saa käyttää kaupalliseen ilman lisenssiä ja se %&%%¤ lisenssi maksaa yli 500€  Shocked .
Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1464
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #11 on: 11.02.17, 20:38 »

Pieni varoitus: Sketchup ohjelmaa EI saa käyttää kaupalliseen ilman lisenssiä ja se lisenssi maksaa yli 500€.

Harvassa on kaupallisten ammattilaisohjelmien ilmaisversiot, joita saa täysin vapaasti käyttää. Toisaalta SketchUpin ilmaisversio on aivan riittävä harrastuskäyttöön. Ohjelmalla suunniteltuja luomuksia saa julkaista vapaasti mutta niistä ei saa pyytää maksua.

Hyvältä näyttää Aleksin projekti! Jossakin omassa jemmassa, vanhojen kovalevyjen syövereissä on kaksikin SketchUpilla X-Planelle tekemääni EFKUa. Ensimmäiseen käytin avuksi muistaakseni Jari Varjeen vanhaa FS2004 mallinnusta josta sai karkeasti apuohjelmilla käännettyä vanhojen rakennusten raameja SketchUpille. Ilman textureita mutta X-Planessa texturit meni muutenkin uusiksi. Toinen versio oli lähinnä päivitys edellisestä uusilla rakennuksilla ja muilla X-Plane herkuilla.

Kyllä, se on opettavaista, hauskaa ja hyvää ajanvietettä tehdä välillä tällaisia lentokentän mallinnusprojekteja. Varsinkin omaksi iloksi. Heti, jos paketti pitäisi julkiseen levitykseen laittaa, tekemistä olisi paljon enemmän. Smiley
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9527
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #12 on: 12.02.17, 17:11 »

Aavistuksen on taxilinjat ehkä liian kirkkaan keltaiset vielä

En näe kuvasta, mutta laita taxilinjoja vähän näkymään läpi enemmän, niin eivät ole niin kirkkaat ja sulautuvat hyvin pohjaan.  Smiley

'Don't panic'
Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1464
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #13 on: 12.02.17, 21:07 »

Noniin, tänään pääpiirteittäin kenttä väännetty, voisi melkein sanoa että rautalangasta

Mainiota. Aiotko tehdä myös lääkärihelikopterille paikan? Sehän majailee nykyään siellä vanhan poikkikiitotien länsipäädyssä. Minä aloitin jo kerran mallintamaan FinnHEMS 60:n Kuopion kaupunkialueelle Kelloniemeen suunniteltua uutta tukikohtaa mutta panin projektin odotukseen, koska tukikohdan siirtokaan ei tunnu nyt etenevän. Homma jatkuu siis toistaiseksi Rissalassa.
Aleksi Luomanmäki
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 11.02.03

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #14 on: 15.02.17, 16:50 »

Ajatuksena olisi mallintaa kyllä koko kenttä, mil puolesta en tiedä, sinne mahdollisesti pelkkä platta. Sitten olisikin enempi tietäville kysymys, mihin kannattaa referenssipiste esim siis modelin xyz keskipiste että se myös suurinpiirtein on simussa oikealla paikallaan.

EFKU (KUO)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9527
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #15 on: 15.02.17, 18:43 »

...mihin kannattaa referenssipiste esim siis modelin xyz keskipiste että se myös suurinpiirtein on simussa oikealla paikallaan.

Ei sillä ole väliä, kunhan itse tiedät missä piste on.  Wink

Itse olen kiitotien laittanut yleensä keskelle ja ottanut ADE ohjelmalla koordinaatit ja suunnan.


'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9527
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #16 on: 20.02.17, 04:56 »

Hyvältähän se näyttää. Käännätkö pohjan simuun Groundpolygon wizardilla? FSX maapallo on pyöreä ja se aiheuttaa omat ongelmansa. Isot polygonit pitää pilkkoa pienemmiksi, n. 100m paloihib. Gp wizard osaa sen tehdä, mutta minä olen pilkkonut itse. Tiedän ainakin sitten miten se menee.

Jos olet käyttänyt GP Wizardia, niin tarkista ongelmakohdan polyjen pisteet. (Vertex) Ne pitää olla korkeudella 0, eli maan tasalla, muuten GP Wizard filtteröi ne pois.

Rullaustien keskilinjan viivan ei pitäisi jatkua yhtenäisenä hold short kohdassa.

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9527
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #17 on: 13.03.17, 18:23 »

Kyllä MML kuvissa on tiedot mukana, mutta oletko muuttanut MML kuvan WGS84 projektioon? Vai onko tarkoitus laittaa vain tuollainen pieni pala kentän alle?

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9527
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #18 on: 13.03.17, 18:36 »

Niin, katsos kun meillähän on maapallo tässä, Kuopiossakin  Smiley niin suorakulmion muotoista kuvaa ei oikein saa siihen istumaan. Se heittää aina jostain nurkasta. Jos alue on isompi kuin tuo, ja olet siis tekemässä ihan oikeaa photomaisemapalasta (autogeneineen) niin MML kuva pitää ensin konvertoida WGS84 projektioon, jolloin se istahtaa kyllä täsmälleen oikealle paikalle simussa. Täällä on ketju MML Ilmakuvista, joissa on ohjeet miten photomaisema tehdään.

Jos taas kyseessä on tuollainen pieni alue kentän alle, niin ehkäpä silloin on parasta vain laittaa kiitotie oikein ja kääntää sitä vanhaa poikkikiitotietä ADEssa vähän. Se kyllä saattaa olla simussa väärinkin defaulttina, ei ne aina täsmää.

EDIT
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,103665.msg1370281.html#msg1370281


'Don't panic'
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4619
Date Registered: 13.04.09

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #19 on: 15.03.17, 11:44 »

Onkos tätä saatavilla tulevaisuudessa P3D:lle?  thmbup

Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1