FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
13.12.18, 01:19

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  EFKU - Kuopio projekti
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 Reply Print
Author Topic: EFKU - Kuopio projekti  (Read 30548 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #20 on: 16.03.17, 15:01 »

Kokeileppas Aleksi näitä. Ohessa on photomaisema EFKU alueelle. Istahtaako kohilleen? En jaksanut vääntää watermaskia siihen vielä, mutta pitäisi kesäisen maaston kuiten näkyä. (Muita vuodenaikoja ei siis ole)

Myöskin ohessa on 2m mesh EFKU alueelle. Muistaakseni FS2004:ssa EFKU oli ärsyttävä alue maaston suhteen, toivottavasti siitä saa siistimmän FSX:ssä.   Cool

https://www.dropbox.com/s/vlicq2ofbrddojm/EFKU_terrain.zip?dl=0

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #21 on: 17.03.17, 10:24 »

Jees. Älä käännä pääkiitotietä, se on varmaan simussa kohdillaan, ja tulee ongelmia sitten eri lisäosien ja navdatan kanssa.

Arvasin, että jonkin sortin mesh-ongelmaa tulee, kun siinä on vettä niin lähellä. Todennäköisesti suurin ongelma on kuitenkin EFKU default flatten, joka on todennäköisesti aivan liian suuri. Se pois, ja oma tarkempi flatten tilalle. Sitten jyrkänteet voi pyöristää ainakin ADE pro versiolla, jolla saa suht helposti eri korkeuksia asetettua flatten polygonin pisteille. Saattaa se toimia ilmaisessakin versiossa.

Kun tämä on tehty, niin edelleen voi olla, että vieressä oleville järville on annettu jokin korkeus, ja ORBX korkeus ei aina ole oikea. Joten se pitää säätää sitten vielä, jos tarvetta on.

EDIT
Jos photari alue on ok, niin voin tehdä tuon osuuden. Olen niitä pyöritellyt niin paljon, että pitäisi tulla aika kätevästi.
« Last Edit: 17.03.17, 10:39 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4416
Date Registered: 14.10.01

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #22 on: 19.03.17, 07:00 »

Jees. Älä käännä pääkiitotietä, se on varmaan simussa kohdillaan, ja tulee ongelmia sitten eri lisäosien ja navdatan kanssa.

Arvasin, että jonkin sortin mesh-ongelmaa tulee, kun siinä on vettä niin lähellä. Todennäköisesti suurin ongelma on kuitenkin EFKU default flatten, joka on todennäköisesti aivan liian suuri. Se pois, ja oma tarkempi flatten tilalle. Sitten jyrkänteet voi pyöristää ainakin ADE pro versiolla, jolla saa suht helposti eri korkeuksia asetettua flatten polygonin pisteille. Saattaa se toimia ilmaisessakin versiossa.

Kun tämä on tehty, niin edelleen voi olla, että vieressä oleville järville on annettu jokin korkeus, ja ORBX korkeus ei aina ole oikea. Joten se pitää säätää sitten vielä, jos tarvetta on.

EDIT
Jos photari alue on ok, niin voin tehdä tuon osuuden. Olen niitä pyöritellyt niin paljon, että pitäisi tulla aika kätevästi.
Neuvokaa minullekin tuon ADE pron käyttö, niin voisin aloittaa jos osaan, jyrkänteiden pyöristyksen EFHK:lta FSX:ssä.

Tietysti parasta olisi että Tatu pyöristäisi nämä jyrkänteet Suomen kaikilta kentiltä, joissa niitä esiintyy, kun käyttää Tatun itsensä tekemää loistavaa Suomen Base-meshiä 10 metriä/2 metriä! Sitten perään jyrkännejärvet Suomesta niin että muuttaa veden korkeutta.

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Aleksi Luomanmäki
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 11.02.03

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #23 on: 23.03.17, 17:41 »

Jees. Älä käännä pääkiitotietä, se on varmaan simussa kohdillaan, ja tulee ongelmia sitten eri lisäosien ja navdatan kanssa.

Arvasin, että jonkin sortin mesh-ongelmaa tulee, kun siinä on vettä niin lähellä. Todennäköisesti suurin ongelma on kuitenkin EFKU default flatten, joka on todennäköisesti aivan liian suuri. Se pois, ja oma tarkempi flatten tilalle. Sitten jyrkänteet voi pyöristää ainakin ADE pro versiolla, jolla saa suht helposti eri korkeuksia asetettua flatten polygonin pisteille. Saattaa se toimia ilmaisessakin versiossa.

Kun tämä on tehty, niin edelleen voi olla, että vieressä oleville järville on annettu jokin korkeus, ja ORBX korkeus ei aina ole oikea. Joten se pitää säätää sitten vielä, jos tarvetta on.

EDIT
Jos photari alue on ok, niin voin tehdä tuon osuuden. Olen niitä pyöritellyt niin paljon, että pitäisi tulla aika kätevästi.

Kyllä apu vaan kelpaa alottelevalle sceneryntekijälle.

Jos millään mahdollista niin saisitko upattua mihinkään tuosta kentästä uudelleen projisoitua kuvaa mulle pohjaksi blenderiin niin pääsen työstämään "tarkat" groundpolyt, nyt kun tekniikka on jo suht hallussa, jos mahdollista niin sen verta suurella detaililla että saapi piirrettyä tarkasti nuo platat ja rullaustiet

EFKU (KUO)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #24 on: 23.03.17, 17:59 »

Kyllä apu vaan kelpaa alottelevalle sceneryntekijälle.

Jos millään mahdollista niin saisitko upattua mihinkään tuosta kentästä uudelleen projisoitua kuvaa mulle pohjaksi blenderiin niin pääsen työstämään "tarkat" groundpolyt, nyt kun tekniikka on jo suht hallussa, jos mahdollista niin sen verta suurella detaililla että saapi piirrettyä tarkasti nuo platat ja rullaustiet

Voin laittaa, huomenna. Mutta siinä on sellainen juttu, että WGS84 kuva näyttää litteänä tosi hassulta, että luulen että sen perusteella jos teet niin menee päin __________________ ! 
Itse olen tehnyt sillä MML kuvalla siinä projisiossa mikä MML tulee, ja ihan hyvä on tullut. Kunhan kiitotie on kohillaan, niin tuossa 3km matkalla heitto on niin pientä, että kyllä sen maiseman pitäisi siihen istahtaa ihan hyvin kun teet vain sillä mikä sulla nytkin vissiin on siellä taustalla.  Smiley

Mietin sitten tuota maastoa, se on kyllä aivan hemmetin haastava. Onko vanhalla kiitotiellä mitään liikennettä? Siis lähinnä sillä järven puoleisella pätkällä? Sitä mietin, että riittäisikö siinä pelkkä ilmakuva. Maaston saisin näin laskemaan siististi alas kohti järveä. Tällaisenaan siihen tulee väkisinkin jyrkänne.

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #25 on: 23.03.17, 18:15 »

Itäpuolella ei tietääkseni ole mitään liikennettä, lännen puolella eli tien puolella on tuo FH60 tukikohta. Katsotaan millanen tulee tuon originaalin pohjan kanssa, pitää vaan ensin vääntää se suoraksi blenderissä mikä on vähän työn ja tuskan takana.

En nyt ihan ymmärrä.... kerrotko vähän miten tuota nyt teet. Oletin, että sinulla on pohjalla ilmakuva (tai kartta) ja että pääkiitotie on samoilla koordinaateilla kuin ADE antaa default maisemassa. (?)

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #26 on: 24.03.17, 05:36 »

Äh, ei mitään, otin ADE:sta tuon kuvan leveyden ja korkeuden sekä suunnan, nyt mätsää blenderissä aika tarkalleen samaa

Niin, juu. Tuo on vähän säätöä aina, että saa kuvan kohdilleen, mutta juuri noinhan se onnistuu.  thmbup

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #27 on: 24.03.17, 14:36 »

Kyllä tämä tästä....  Smiley

Tein watermaskin ja blendmaskin, vuodenajat ja hurautin autogentönöt maisemaan. Vähän pitää magentaa poistaa ilmakuvasta vielä, kun ei nuo vedet oikein pelitä hyvin, ja tietysti generoida vähän puita sekaan. Muuten jo aikas hyvä etten sanoisi.... Monipuolinen on maisema Kuopion kentän ympärillä.  Smiley





'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #28 on: 24.03.17, 16:44 »

Mahtavaa! Se on vähän säätöä välillä, kun kunnon työkaluja maiseman tekemiseen vain ei ole. Tai siis on, mutta ne eivät pelaa yhteen. Olispa mahtava kun Blenderiin tai gMaxiin (tai Maxiin) saisi ADE toiminnot esim.

Meanwhile in Lapland.... kasvatin savolaisen metsän.  Smiley


'Don't panic'
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5391
Date Registered: 14.12.05

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #29 on: 18.04.17, 07:27 »

Jo olisi aikakin saada Kuopioon Orbx-maisemien kanssa yhteensopiva kenttämaisema.

Minulla on ikivanha FISDin FSX:lle "pätsätty" EFKU (J. Varje). Se toimi välttävästi/tyydyttävästi ennen Orbx-kilkkeiden asennusta (siis FinlandX:n kanssa). Orbxin asennuksen jälkeen järvet kentän kahta puolta ovat kasvaneet puuta (ja talojakin siellä järvissä on). Joensuun väärässä paikassa olevat (autogen)talot ovat pientä tämän rinnalla.  Huh


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #30 on: 18.04.17, 09:54 »

Tatulle vielä kyssäri, minulla ainakin paistaa tuolta photon alta tuo default scenery, onkohan tuossa photoscenessä vai minun päässä vika, tämä siis P3D 3.4 FTX Global + OpenLC EU

Näyttää hyvältä.  Smiley

Joo, siis default näkyy, koska alla oleva maisema ei ole tarpeeksi tarkka. FTX Global muuttaa vain tekstuurit, OpenLC EU muuttaa tekstuureja edelleen ja laittaa suht oikeanlaista tekstuuria oikeille paikoille. Kumpikaan näistä ei muokkaa vesistöjä tai teitä.

Ja jotta photomaiseman vesi on vettä, täytyy olla vesipolygoni photomaiseman alla niissä kohdissa, missä halutaan olevan vettä.

'Don't panic'
Lasse Honkanen
Offline Offline

Posts: 12
Date Registered: 10.10.16

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #31 on: 23.04.17, 07:46 »

Sbuilderilla luot lammet ja muotoilet maaston linjat suoraan noihin kohtiin josta default maisema näkyy ja excludetat samalla ohjelmalla tuon default polygonin ja teet uuden joka myötäilee vaan kiitoradan ja terminaalin aluetta. Pienellä editoinnilla tulee hyvää jälkeä.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4416
Date Registered: 14.10.01

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #32 on: 24.04.17, 15:35 »

Hyvältä näyttää!

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Aleksi Luomanmäki
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 11.02.03

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #33 on: 26.04.17, 19:38 »

Spämmätään nyt sit kunnolla ku vauhtiin päästiin, kiitotie siis nyt valmis....ts näyttää omaan silmään ainakin hyvältä, vielä tehtävänä olisi GA-apron ja mil-aproniksi joku asfaltinläntty vain. Ainoa mitä nyt saattaa vielä hifistellä on tuon pohja-asfaltin tekstuuri, mutta muutoin projekti varmaan siirtynee kohta takaisin nuiden kenttärakennusten mallintamiseen ja teksturointiin + taxi-kyltit ym pikkuhilppeet.













Ja sit vielä oikee tällane mainoskuva  Grin


ja löytyvät siis taas isompana -> https://puush.me/aekki/Gallery


EFKU (KUO)
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4223
Date Registered: 19.06.07

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #34 on: 27.04.17, 00:47 »

Oikein hyvältä vaikuttaa  thmbup
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5391
Date Registered: 14.12.05

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #35 on: 27.04.17, 06:57 »

Tekisi mieli sanoa kuten yhdysvaltalainen "Cannot wait".

Tällä hetkellä näyttää tältä (Orbx + J. Varjen FS2004-maisemasta FSX:lle muokattu EFKU):






FSX:n oletusmaiseman kanssa noita "vesittyneitä metsiä ja taloja" ei ole eli siinä sentää korkeudet ovat kohdallaan. Orbx-vektorin asetuksista ei EFKU:a löydy joten sieltäkään ei korkeutta voi muokata. Automaattinen toiminto (kaikkia maisemia koskien) ei jostain syystä toimi, vaan tuottaa virheilmoituksen?

Kuvassa näkyy myös sama ilmiö kuin Joensuussa. Orbx:in asennus lisää Kuopionkin kentän välittömään läheisyyteen noita asutustaajamia (autogen?), joita siellä ei todellisuudessa ole.

Pekka

Edit:  Muut vaihtoehdot:               Orbx + FSX:n oletuskenttä EFKU  -> ei ongelmaa
                                                  Ennen Orbxin asennusta  FinlandX + J.Varjen EFKU (kuten yllä) -> ei ongelmaa

« Last Edit: 27.04.17, 14:31 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1312
Date Registered: 19.06.10

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #36 on: 27.04.17, 09:24 »

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5391
Date Registered: 14.12.05

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #37 on: 27.04.17, 14:09 »

Kiitos tiedoista. Tuo kuvassa näkyvä ongelma oli kyllä olemassa jo silloin kuin auto-scan vielä toimi. Virheilmoitus ilmestyi uusimman päivityksen asennuksen jälkeen.

Edit: Kyseiset tiedostot eivät tosin löytyneet kansiosta FTX_VECTOR (kuten ohjeessa oli) vaan sen alikansiosta FTX_VECTOR_APT. Otin varmuuden vuoksi niistä varmuuskopiot ennen poistamista. Siellä oli muitakin inactive-tiedostoja. En koskenut niihin.

« Last Edit: 27.04.17, 14:33 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Aleksi Luomanmäki
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 11.02.03

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #38 on: 03.05.17, 14:43 »

Asfaltti sai viimeiset silaukset, on se vaan jännä miten paljon voi pelkillä tekstuureillakin saada aikaan, eikä ole tekstuuri kuin normaali 1024px







ja isompana taas https://puush.me/aekki/Gallery

edit. väärät tekstuurikoot
« Last Edit: 03.05.17, 16:27 by Aleksi Luomanm?ki »

EFKU (KUO)
Aleksi Luomanmäki
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 11.02.03

Re: EFKU - Kuopio projekti
« Reply #39 on: 05.05.17, 09:33 »

Esittäisin toivomuksen jos jollakin on niin tarvitsisin kenttärakennusten teksturointiin kuvia kentästä/kentältä joita voisi käyttää referenssinä ja mahdollisesti materiaalina, mitä korkeampiresoluutioisia niin parempi.

EFKU (KUO)
Pages: 1 [2] 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1