FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
04.07.20, 11:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Prepar3D V4
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 61 62 [63] 64 Reply Print
Author Topic: Prepar3D V4  (Read 196591 times)
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1240 on: 20.05.20, 12:23 »

Asiallinen testi. En tuota ohjelmaa tarvitse.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1241 on: 20.05.20, 12:42 »

Kun lensin aiemmin FSX:llä, esiintyi tuota autogenien ryöpsähdysmäisyyttä useinkin. Jos lensi matalalla Hesasta vaikka länteen, jäivät autogenit kokonaan pois vaikka perusmaasto piirtyi suhteellisen rivakasti. Tämä oli raivostuttavaa. Edes asetusten pienentäminen jonnekin keksitasolle ei auttanut.

Kaikki muuttuP3D4:n myötä. Autogenit näkyvät lennettäessä jo tosi kaukaa ja näyttää että ne olisivat ollee siellä aina! Realistista. Omat asetukseni eivät ole täysillä, mutta scenery complexity = very dense, autogen and scenery draw ditance = high ja sekä autogen vegetation ja buildings kumpikin= very dense.

Ehdotan että Mika voisi kokeilla seuraavia:

1. Säädä mesh resolution arvoon 5 metriä
2. Texture resolution arvoon 60 cm
3. Dynamic lights POIS (tehosyöppö)
4. Casting and receving/Terrain POIS
5. Volymetric Fog POIS (tehosyöppö)

Toisaalta kannattaisi kytkeä pilvien varjot päälle eli Reflections/clouds toimintaan. Samoin AA=4XSSAA ettei simu välky.
« Last Edit: 20.05.20, 14:37 by Esa Sairio »

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tapio Ehder
Offline Offline

Posts: 341
Date Registered: 10.09.16

Re: Prepar3D V4
« Reply #1242 on: 20.05.20, 15:44 »

Mika pohti: "Toki jos muistia on 8Gb, kuten Tapiolla niin tilanne saattaa olla toinen?"  Kyllä näin on. Olen selvästi huomannut simun pysyvän sujuvana jopa 3 tunnin lennoissa, kun aikaiemmin alkoi pitkillä lennoilla tulla stutteria. Tosiaan jos muistia on 16 gigaa ei tällä syteemillä ole paljon merkitystä.

HP h8-1111sc Intel(R) Core (TM) i5-2320 CPU@3.00 GHz, Muisti (RAM): 8,00 Gt Nvidia GT530
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4591
Date Registered: 18.12.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1243 on: 20.05.20, 16:20 »

Kun lensin aiemmin FSX:llä, esiintyi tuota autogenien ryöpsähdysmäisyyttä useinkin. Jos lensi matalalla Hesasta vaikka länteen, jäivät autogenit kokonaan pois vaikka perusmaasto piirtyi suhteellisen rivakasti. Tämä oli raivostuttavaa. Edes asetusten pienentäminen jonnekin keksitasolle ei auttanut.

Kaikki muuttuP3D4:n myötä. Autogenit näkyvät lennettäessä jo tosi kaukaa ja näyttää että ne olisivat ollee siellä aina! Realistista. Omat asetukseni eivät ole täysillä, mutta scenery complexity = very dense, autogen and scenery draw ditance = high ja sekä autogen vegetation ja buildings kumpikin= very dense.

Ehdotan että Mika voisi kokeilla seuraavia:

1. Säädä mesh resolution arvoon 5 metriä
2. Texture resolution arvoon 60 cm
3. Dynamic lights POIS (tehosyöppö)
4. Casting and receving/Terrain POIS
5. Volymetric Fog POIS (tehosyöppö)

Toisaalta kannattaisi kytkeä pilvien varjot päälle eli Reflections/clouds toimintaan. Samoin AA=4XSSAA ettei simu välky.

1. on 10, ja myös Suomi sceneryissä päällä 10.
2. En ole kokeillut =7cm
3. Tällöin ei lentokenttien yövalaistus toimi, eikä AS bussin valotkaan näy (taxi/landing/rwy turnoff) pidän siis päällä.
4. tällöin ei näy maaston varjoja.
5. En tiedä missä vaiheessa on päälle mennyt, mutta kun huomasin eräästä vastauksestasi että on päällä niin otin aikoja sitten pois.

Reflections ei ole varjo, vaan heijastus (mainittu tehosyöppönä useissa ohjeissa) 4XSSAA ei tarpeellinen, 2XSSAA saa riittää.

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1244 on: 20.05.20, 16:35 »

Mitä tuo Reflections oikein vaikuttaa esim. pilviin? Olet oikeassa, se ei tarkoita pilvien varjoja.

Pilvien varjothan ovat Cast ja sieltä ruksattuna clouds. Otin pois tuon reflections/clouds kun en huomaa eroa.
« Last Edit: 21.05.20, 06:40 by Esa Sairio »

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4591
Date Registered: 18.12.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1245 on: 20.05.20, 18:01 »

Kaippa niihin pilviin jotain heijastuu, lentokone? aurinko tai kuu? viisaammat kertokoot, itse en ole perehtynyt Embarrassed

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6514
Date Registered: 27.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1246 on: 21.05.20, 12:16 »

Ehdotan että Mika voisi kokeilla seuraavia:

1. Säädä mesh resolution arvoon 5 metriä
2. Texture resolution arvoon 60 cm
3. Dynamic lights POIS (tehosyöppö)
4. Casting and receving/Terrain POIS
5. Volymetric Fog POIS (tehosyöppö)

Toisaalta kannattaisi kytkeä pilvien varjot päälle eli Reflections/clouds toimintaan. Samoin AA=4XSSAA ettei simu välky.

Kun Mikalla simu kuitenkin tuntuu toimivan niin en ymmärrä, miksi Mikan pitäisi lainkaan kokeilla sun puolestasi tätä. Sanot ettet tarvitse mutta silti jonkun pitäisi sulle testata tuota. Jos sua kiinnostaa tulokset niin kokeile itse.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1247 on: 21.05.20, 13:27 »

Kun Mikalla simu kuitenkin tuntuu toimivan niin en ymmärrä, miksi Mikan pitäisi lainkaan kokeilla sun puolestasi tätä. Sanot ettet tarvitse mutta silti jonkun pitäisi sulle testata tuota. Jos sua kiinnostaa tulokset niin kokeile itse.
Olen laittanut tuon kokeiluohjeen väärään paikkaan. Sen piti olla siinä keskustelussa, jossa Mika valitti, että hänen simussaan autogenit hyppäävät ryöpsähdyksinä näkyviin.

Ei minulla ole autogeneissä ongelmia, vaan Mikalla!


i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1248 on: 01.06.20, 07:47 »

Avsimissä oli varsin hieno juttu siitä, kuinka ihmiset rajoittavat frameja. Enemmistöllä on P3D:ssä simun sisäinen rajoitin arvossa 30, vsync pois päältä ja triple puf myös pois. Itselläni on tämä asetus.

Tosin tuossa kokeilu on tehty P3D5:lla, toimiikohan samoin 4-versiossa (itselläni)?

Kyselyn tekijä on tehnyt perusteellisen kokeilun, mikä rajoitustapa tuo parhaan tuloksen eli framet lennettäessä vaihtelevat mahdollisimman vähän. Kun kyseessä on 60HZ:n näyttö (yleisin) hän suosittaa että käytetään RTSS-ohjelmaa asetuksella "scanline sync x/2 = -1". Tällöin framevaihtelu oli lennettäessä erittäin pientä.

Koska en täysin ymmärrä teknistäkään englantia, haluaisin tänne asiallisen ja tarkan vastauksen, mikä on RTSS ja miten sitä käytetään, jotta voin kokeilla P3D4:ssa tuota yllämainittu "tweakki". thmbup

Opiskelin lisää. Eipä taida kannattaa edes kokeilla tuota RTSS:ää. Jos oikein ymmäsrin (?) tuo ohjelma pitäisi käynnistää joka kerta, kun simunkin käynnistää. Turhan hankalaa.

Parasta on odottaa MSFS2020-simua!




« Last Edit: 01.06.20, 14:11 by Esa Sairio »

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1249 on: 12.06.20, 09:42 »

Tein taas paljon testejä P3D4.4-simulle. Varmasti nämä asiat ovat tuttuja osalle täällä kirjoittavista harrastajista, mutta mikä on testatessa kun on aikaa ja kiinnostusta! Grin

Halusin selvittää varsin tarkasti, millä säädöillä on vaikutusta stuttereihin eli pieniin katkoihin. Lähtötilanne kaikissa testeissä on sama eli Aerosoftin A321 EFHK:n radalla 22L, kenttänä Aerosoftin (Mega) EFHK. Asennettuna kaikki Suomen phorosceneryt, South Finland ja North Finland. Framet rajoitettu arvoon 30.

Valitsin tähän testiin simusta Options-Word-valikosta alemman alavalikon eli Scenery Objects. Muuttelin tuon asetuksia yksi kerrallaan, lähdin lentoon tasan samalla tavoin ja tutkin stuttereita kiitoradalla heti sen jälkeen, kun kaasu on työnnetty lentoonlähtöasentoon ja kone alkaa kihtyä kunnolla, mutta ennen ilmaan nousua.

Omat perusasetukset ovat:

Scenery complexity=very dense
Autogen and scenery draw distance=high
Autogen vegetation density= very high
Autogen building density=very high
Dynamic 3D:ssä EI RUKSIA.

Näillä asetuksilla heti lähtökiihdytyksessä on kiitoradassa yksi selvä nykäys (stutter) ja pieniä nykäyksiä jatkossakin. Ilmasta katsoen rakennuksia ja puustoa on "riittävän" paljon ja myös autogenit tulevat näkyviin varsin kaukaa, joka on realistista.


Testi 1:

Yllämainitut asetukset ylhäältä alaspäin muutettu arvoihin: very sparse, low, sparse, sparse

Kiioradalla EI stutteria.


Testi 2:

Yllämainitut asetukset ylhäältä alaspäin muutettu arvoihin: very dense, low, sparse, sparse

Kiitoradalla EI stutteria.


Testi 3:

Yllämainitut asetukset ylhäältä alaspäin muutettu arvoihin: very dense, high, sparse, sparse

Kiitorallaa ON stutteria!


Testi 4:
 
Yllämainitut asetukset ylhäältä alaspäin muutettu arvoihin: very dense, medium, sparse, sparse

Kiitoradalla EI stutteria.


Testi 5:
 
Yllämainitut asetukset ylhäältä alaspäin muutettu arvoihin: very dense, medium, normal, normal

Kiitoradalla EI stutteria.


Testi 6:

Yllämainitut asetukset ylhäältä alaspäin muutettu arvoihin: very dense, medium, dense, dense

Kiitoradalla EI stutteria


Testi 7:

Yllämainitut asetukset ylhäältä alaspäin muutettu arvoihin: very dense, medium, very dense, very dense

Kiitoradalla EI stutteria


Johtopäätös: Stutteriin vaikuttaa olennaisimmin näistä vain yksi säätö eli Autogen and scenery draw distance


Tein vielä alussa mainituilla perusasetuksillani muutaman lisätestin.

Lisätesti 1. Totesin ettei meshin tarkkuudella ole eroa stutteriin arvolla 10 metriä tai arvolla 5 metriä. Siispä jätän 5 metrin asetuksen.

Lisätesti 2: Texture resolution (sivulla Image ans Texture quality). Voi olla 2048x2048 tai 1024 x1024, ei vaikuta stutteriin. Siis jätän isomman arvon.

Lisätesti 3: Shadows quality: Low tai medium. Ei vaikuta stutteriin. Siis jätän mediumin.

Lisätesti 4: Use high resolution terrain textures. Voi olla ruksi tai ei, ei vaikuta stutteriin. Siis pidän ruksin.

Lisätesti 5: Antialiasingin säätö. Kokeilin arvoa 8XSSAA (normaalisti minulla 4XSSAA) ei vaikuta stutteriin tämäkään. Sen sijaan framet putoavat reilusti asetetusta 30 tasosta jonnekin 20-23 tasolle ja lento ei ole sulavaa, joten käytän 4XSSAA. Isompi arvo olisi siitä hyvä että objetien pienikin villkkuminen loppuisi lähes täysin.


Loppupäätelmä:

Jos haluan realistisemman maiseman taloineen ja puustoineen, pidän Autogen and scenery draw distancen arvossa high ja sallin lentoonlähdössä ja lennettäessäkin silloin tällöin pienen stutterin. Jos haluan tinkiä autogenien näkyvyydestä kaukana ja saan samalla tasaisemman lennon, laitan asetuksen asentoon medium.

Onko jollakin ehdotuksia, miten stutterin saisi pois pienentämättä autogenien näkyvyysaluetta muulla tavoin kuin ostamalla tehokkaimman mahdollisen uuden tietokoneen näytönohjaimineen?












« Last Edit: 12.06.20, 09:47 by Esa Sairio »

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1250 on: 14.06.20, 09:55 »

Testit jatkuvat. Otin käsittelyyn paljon puhutun FFTF:n säätämisen prepar3D.cfg:ssä.

Testasin vaikuttaako fftf:n arvon vaihtaminen kiitoradalla lähdössä esiintyvään stutteriin. Muuten samat säädöt ja sama lentoonlähtötilanne kuin edellisessä testissä, jossa mittailin mm. Scenery Object-säätöjen vaikutusta stutteriin.

Testi 1: fftf  0.01 = on stutteria

Testi 2: fftf  0.10 = on stutteria

Testi 3: fftf  0.20 = on stutteria

Testi 4: fftf 0.33 eli vakio = on stutteria

Testi 5: fftf  0.40 = on stutteria

Testi 6: fftf  0.50 = on stutteria

Johtopäätös: FFTF:n säädöillä ei ole mitään merkitystä stutterin kannalta.

Poistin koko fftf-määrityksen cfg:stä, jolloin simu käyttää oletusarvoa 0.33. Tämä hyvä.



i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6514
Date Registered: 27.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1251 on: 14.06.20, 10:30 »

Johtopäätös: Stutteriin vaikuttaa olennaisimmin näistä vain yksi säätö eli Autogen and scenery draw distance

Tämä on ollut tiedossa varmasti viimeiset 10 vuotta.

Onko jollakin ehdotuksia, miten stutterin saisi pois pienentämättä autogenien näkyvyysaluetta muulla tavoin kuin ostamalla tehokkaimman mahdollisen uuden tietokoneen näytönohjaimineen?

Valitettavasti tämä testaamisesi on täysin turhaa ajanhukkaa. Tästä asiasta on väännetty siitä asti, kun FSX alunperin julkaistiin lähes 15 vuotta sitten.  Nykykoneet pystyy jo pyörittämään FSX/P3D-simua suht siedettävästi. Jos joku kikka olisi millä stutterin saisi kokonaan pois, se olisi paljastettu jo vähintään 10 vuotta sitten. Tämänkin foorumin sisällöstä varmaan 1/3 ainakin käsittelee tätä asiaa.


On sinunkin Esa jo pikkuhiljaa aika hyväksyä ettet saa simusta sulavaa niillä säädöillä, mitä vaadit. Miksi hakkaat päätäsi seinään yhä uudelleen ja odotat toisenlaista lopputulosta? Sulla on tasan kaksi vaihtoehtoa, joko pienennät detaileja tai ostat tehokkaamman tietokoneen. Äläkä vastaa tähän kertomalla, kuinka tarvitset ehdottomasti 4xSSAA tai objektit vilkkuu jne. Se on tullut jo selväksi.

Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1252 on: 14.06.20, 12:59 »

Näin yksityiskohtainen tieto testaamistani asioista ei ole ollut tarkkaan tiedossa täällä eikä edes Avsimissä. Halusin itse testata, jotta luotan testimenetelmään ja saan tarkasti haluamani tiedon. Arvasin lähes sanasta sanaan, mitä Joona tulisi vastaamaan ja niin hän tekikin. Mutta miksi noin kova kriittisyys jälleen, Joona?

Sitten tärkeä asia teitokoneiden tehoista. Juttelin henkilön kanssa joka todella tuntee tietotekniikan.

Oletetaan että prosessorin taajuus on esimekiksi 4,0 GHz ja simun framet ilman rajoitinta 32.  Sitten kellotetaan prosessoria 4,8 GHz:nn saakka eli tasan 20%. Jos muut tekijät ovat vakioita, nousee siinä tilanteessa simun framerate ihan vastaavasti eli arvoon 38,4, siis myös tasan 20%.

Tämä tarkoittaa sitä, että hyöty Preparin sujuvuudelle ei voi nousta juurikaan, vaikka ylikellotetaan tuon 20% tai hankitaan vastaavanrakenteinen toinen prosessori, jonka kellotaajuus on 4,8 Ghz. Toisin sanoen mikään nykyprosessori ei voi saada Preparia toimimaan korkealla frameratella ja ilman stuttereita korkeilla maisema- ja muilla asetuksilla.

Olen huomannut ettei mikään prosessori ylitä noin 5 GHz:n kellotaajuutta eli ei kannata edes ostaa uutta tietokonetta simun takia. Hyöty olisi vain esimerkiksi 20 tai 25%. Jos simussa nostaa Autogen and scenery draw distance-säätöä yhdellä pykälällä esim. mediumista highiin, kasvaa tietokonetehon vaatimus moninkertaiseksi eikä esim. 20 % suuremmalla kellotaajuudella ole maisemien piirtämiseen ilman stutteria ja ilman framejen pudotusta juuri mitään vaikutusta!

Tästä syystä mieluiten tutkin ja testaan ja optimoin simuni säätöjä vaikka vuosikausia, jotta saan kompromissnä mahdollisimman mieleisen simun.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tapio Ehder
Offline Offline

Posts: 341
Date Registered: 10.09.16

Re: Prepar3D V4
« Reply #1253 on: 14.06.20, 17:31 »

Esan testaukset ovat ainakin minulle ihan mielenkiintosia ja tehty johdonmukaisesti syy-seuraus-periaatetta noudattaen.  Nämä stutteriasiat oat kyllä monella tapaa henkimaailman juttuja. Muutama viikko sitten, kun Windows 10:ssä oli isompi päiivitys, niin sen jälkeen yhtäkkiä havahduin kuinka sujuvasti simu toimi, ilman että itse olisin muuttanut simun säätöjä! Joku nikerrys oli Windows 10:stä poistunut. Kertokaa vain kaikki havintonne täällä, kyllä niistä ainakin olen monesta jutusta saanut hyötyä oman simun toiminnalle. Smiley

HP h8-1111sc Intel(R) Core (TM) i5-2320 CPU@3.00 GHz, Muisti (RAM): 8,00 Gt Nvidia GT530
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6514
Date Registered: 27.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1254 on: 14.06.20, 18:57 »

Ei ole mitään kriittisyyttä, vain tosiasioiden toteamista. Lähinnä ihmettelen, että kyselet miten pääset stutterista täysin eroon ja siihen takerruinkin. Kun siitä on vuosia jauhettu.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1255 on: 15.06.20, 05:09 »

Onhan täällä moni muukin kokenut ja arvostettu simuharrastaja, kuin minä, keskustellut frameista, stutterista ja simun toiminnasta kymmeniä vuosia. Eikös tämä ole osa harrastusta?

Jos Joona tai joku muu ei tykkää FSNordicin keskusteluista niin voit jättää ne lukematta tai erota koko sivustolta. Itse lopetin kirjoittamisen Tekniikan Maailman auto- ja liikennenettipalstoille, koska siellä keskustelujen taso oli minusta heikkoa.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1256 on: 15.06.20, 05:46 »

Esan testaukset ovat ainakin minulle ihan mielenkiintosia ja tehty johdonmukaisesti syy-seuraus-periaatetta noudattaen.  Nämä stutteriasiat oat kyllä monella tapaa henkimaailman juttuja. Muutama viikko sitten, kun Windows 10:ssä oli isompi päiivitys, niin sen jälkeen yhtäkkiä havahduin kuinka sujuvasti simu toimi, ilman että itse olisin muuttanut simun säätöjä! Joku nikerrys oli Windows 10:stä poistunut. Kertokaa vain kaikki havintonne täällä, kyllä niistä ainakin olen monesta jutusta saanut hyötyä oman simun toiminnalle. Smiley
Juuri näin. Hyvin sanottu Tapio. Hyötyä näistä jutuista on meille kaikille harrastajille. Smiley

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6514
Date Registered: 27.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1257 on: 15.06.20, 08:59 »

Onhan täällä moni muukin kokenut ja arvostettu simuharrastaja, kuin minä, keskustellut frameista, stutterista ja simun toiminnasta kymmeniä vuosia. Eikös tämä ole osa harrastusta?

Jos Joona tai joku muu ei tykkää FSNordicin keskusteluista niin voit jättää ne lukematta tai erota koko sivustolta. Itse lopetin kirjoittamisen Tekniikan Maailman auto- ja liikennenettipalstoille, koska siellä keskustelujen taso oli minusta heikkoa.

On turha tekeytyä marttyyriksi tai ottaa viestit henkilökohtaisena hyökkäyksenä. Lue viestini uudelleen ajatuksen kanssa niin pointti varmasti avautuu  thmbup
Joni Rantala
Offline Offline

Posts: 1403
Date Registered: 04.05.04

Re: Prepar3D V4
« Reply #1258 on: 15.06.20, 12:54 »

Olen huomannut ettei mikään prosessori ylitä noin 5 GHz:n kellotaajuutta
Kyllä nyky vehkeet jo ylittää 5GHz.Oma porskuttaa 5.2GHz 8 ytimellä.

Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4892
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #1259 on: 15.06.20, 15:14 »

Sanoin noin 5 GHz.  Smiley

Jos simun haluaisi toimimaan kaksi kertaa paremmin, pitäisi prosessorin kellotaajuuden olla kaksinkertainen eli luokkaa 8-10 Ghz. M.O.T.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Pages: 1 ... 61 62 [63] 64 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1