FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.10.20, 14:16

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderator: Ilkka Portti)
| | |-+  Prepar3D V4
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 66 Reply Print
Author Topic: Prepar3D V4  (Read 208106 times)
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4639
Date Registered: 18.12.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #940 on: 17.12.18, 16:38 »

No niin. Nyt kellotettiin laitteistoa siten että näytönohjaimen GPU:ta ja memory clockia kumpaakin 10%. Lisäksi CPU:ta kellotettiin hieman eli 4.0 GHz:n sijalla näyttää olevan 4.2:ta 4.3:een GHz eli 5-7%.

P3D4 toimii lyhyehköjen lentojen perusteella ainakin yhtä hyvin kuin ei-kellotuksella. Välttämättä mitää eroa pieneen stutteringiin ei ole havaittavissa. Vilkkumiseen kellotus ei ilmeisesti voikaan vaikuttaa.

Katsotaan nyt pysyykö tietokone stabiilibna tuntikausia ja ilmeneekö muita ongelmia. Toistaiseksi ei ongelmia.

Näytönohjaimen kellottaminen on täysin erilaista kun CPU:n. Yleisesti voisi sanoa ettei kelloja voi nostaa kovinkaan paljoa. Näytönohjaimen muistia voi nostaa huomattavasti enemmän kun GPU:n kelloja. Kokeilemalla selviää parhaiten miten näytönohjain toimii kellotuksen jälkeen. Jos alkaa tulla pystypiikkejä tai muuta kuvaan kuulumatonta, on kellot liian tiukalla. Usein näytönohjain myös "lakkaa vastaamasta" jos on kellotettu liikaa.

Kannattaa myös seurata GPU:n käyttöastetta normaalikelloilla vrt. kellotettuna.

Tässä olen laittanut P3Dv4 kaikki autogenit tappiin, ja sen huomaa selkeästi GPU:n käyttöasteesta (ensimmäinen arvo). Käyttöastetta on helppoa seurailla NVI:n mittareilla (mitään ei tarvitse olla Inspectorista säädettynä simua varten).

[ attachment removed / expired ]

Tuon monitoroinnin saa päälle Nvidia Inspectorin aloitus-sivulta painamalla punaisella ympäröityä toimintoa (sieltä voi sitten valita mitä haluaa monitoroida, hiiren oikealla napilla).

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 17.12.18, 16:43 by Mika Virolainen »

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4639
Date Registered: 18.12.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #941 on: 17.12.18, 16:52 »

Rajoittamalla fps:ää 30fp/s ei varmaankaan pääse kuin 50-80 prosenttiin GPU:n käyttöasteesta (riipunee myös näytönohjaimesta & CPU:sta), ja tällöin taas CPU taitaa ikävä kyllä tehdä renderöinnistä isomman siivun.

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4639
Date Registered: 18.12.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #942 on: 17.12.18, 17:21 »

nVidia Inspectorilla voi helposti kokeilla näytönohjaimen kellotusta, (jokainen kokeilee omalla vastuullaan) jos kellot on liian "tiukalla" kaatuu yleensä nVidian ajurit, eikä näytönohjain enää vastaa 3D-sovelluksessa. Tämä ei aiheuta näytönohjaimen hajoamista, mutta tästä en vastuuta ota.

nVidia Inspector overclocking painike (ohje tehty niille, jotka eivät ole tätä ennen tehneet).
 
[ attachment removed / expired ]

Tulee varoitus joka pitää kuitata.

Tässä on normaalikellot

[ attachment removed / expired ]

Tässä on kellotettu Base clock +80Mhz / Memory 300Mhz. PLUS & MINUS -napeilla voi säätää kellotusta. Tämän jälkeen tulee painaa APPLY -nappia, jotta kellotus tulee voimaan. Kellotuksen voi palauttaa normaaliksi painamalla APPLY -defaults nappia. Kellotus on voimassa (jos ei palauta) siihen saakka kunnes tietokone käynnistetään uudelleen, jolloin peruskellot on jälleen voimassa.

[ attachment removed / expired ]



« Last Edit: 17.12.18, 17:26 by Mika Virolainen »

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Joni Rantala
Offline Offline

Posts: 1407
Date Registered: 04.05.04

Re: Prepar3D V4
« Reply #943 on: 17.12.18, 17:23 »

Mulla on siis manuaalinen kellotus käytössä  48x100. Jännitteisiin en ole koskenut, joten oletan että emolevy lisää jännitettä tarpeen mukaan? En ole voltteja tarkkaillut millään muotoa. Täytyy tarkkailla seuraavalla lennolla. Kaikki löytämäni (niitähän riittää) nippelit on pois kytketty BIOS:ta jotka mitenkään estävät kellottamista. Esim. 5x protection on pois päältä, ja myöskin kaikki mikä liittyy lämpöjen tarkailuun ja suojaamiseen CPU:n osalta.

Nämä tietysti vaihtelee BIOS:n ja emolevyn mukaisesti.

Edit: Jokin aikaa sitten testasin myös 5.0Ghz ilman hyper threadia, ja hyvin pysyi vakaana muttei antanut mitään parannusta vrt. HT on.

HT vaikuttaa erittäin positiivisesti Prepariin...

Tuo CPUn kellottaminen automaattisilla volteilla on aika myrkkyä.Lämmöt nousee ja voltit ovat välillä aika hurjia.

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4639
Date Registered: 18.12.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #944 on: 17.12.18, 17:29 »

Tuo CPUn kellottaminen automaattisilla volteilla on aika myrkkyä.Lämmöt nousee ja voltit ovat välillä aika hurjia.

Laita ohjetta, niin kokeilen. Mitään ongelmia ei ainakaan ole ilmennyt?

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Joni Rantala
Offline Offline

Posts: 1407
Date Registered: 04.05.04

Re: Prepar3D V4
« Reply #945 on: 17.12.18, 17:35 »

Oletko katsonut lämpöjä ja voltteja 100% rasituksella?Biosista käyt laitaamassa voltit itse.Aloitat vaikka jostain 1.280v ja 48x100.Testailet ja katsot pysyykö vakaana ja jos ei niin vähän lisää voltteja.Itse ajelin ennen 8700k 4.9Ghz mutta oli korkattu jotta sai lämmöt alas.

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4639
Date Registered: 18.12.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #946 on: 17.12.18, 17:45 »

Lämmöt on pysyneet muistaakseni siten, että korkein arvo on ollut 79 astetta. Matkalennossa ovat sitten noin 60 astetta max. Pisin lentoni Kanarialle taisi olla 0630h + lähtö & loppuhommelit verkossa. Sen huomasin (toinen keskustelu) että lämmöt todellakin pysyvät kurissa paremmin manuaalikellotuksella vrt. Automaattinen.

Edit: Tosin Kanarian lennolla oli kellot 4.7Ghz.


Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4639
Date Registered: 18.12.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #947 on: 17.12.18, 18:01 »

Kiitos vinkistä!

Täytyy koittaa, ja katsella josko olisi parempaa hiihtokenkää thmbup

[ attachment removed / expired ]

MSI Z370-A PRO

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Joni Rantala
Offline Offline

Posts: 1407
Date Registered: 04.05.04

Re: Prepar3D V4
« Reply #948 on: 17.12.18, 18:26 »

Tietysti voltit niin alas kuin pystyy.Toi 1.280 oli sinne päin arvio että voi yrittää pienemällä jos vaa pysyy vakaana.

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4639
Date Registered: 18.12.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #949 on: 17.12.18, 19:01 »

Laitoin menemään 5.0Ghz ja voltit sen 1.280 (tosin en aiemmin ole HT päällä ajellut 5.0Ghz)

Suurin lämpöarvo oli 81 astetta. Hyvin pysyi vakaana...

Aes A320
ASP4
Skyforce

Aika kovilla scenery arvoilla mennään aina.

[ attachment removed / expired ]

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Joni Rantala
Offline Offline

Posts: 1407
Date Registered: 04.05.04

Re: Prepar3D V4
« Reply #950 on: 17.12.18, 19:50 »

Hyvältä näyttää.mikäs sinulla on prossu jäähynä?

Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 516
Date Registered: 22.02.16

Re: Prepar3D V4
« Reply #951 on: 17.12.18, 21:43 »

Jännitteisiin en ole koskenut, joten oletan että emolevy lisää jännitettä tarpeen mukaan?

Epäilemättä lisääkin, mutta liiallinen jännite periaatteessa lyhentää piirin (CPUn) elinikää ja tuottaa myös tietysti enemmän lämpöä. Mikäli lämmöt yleisesti ottaen pysyvätkin kurissa niin ei välttämättä tarkoita sitä etteikö jotkut piirit paikallisesti CPUn sisällä käy liian kuumina ja se tietysti pidemmän päälle voi rikkoa koko CPUn. Yleisesti ottaen korkeampi jännite auttaa tasapanottamaan tilannetta korkeammilla taajuksilla ja pitämään homman paremmin tasapainossa. Mitä enemmän jännitettä (piirin johtavuus paranee) niin sitä enemmän voit nostaa kellotaajuttakin. Pelkästään enemmän voltteja ei tosin tehoja nosta. BIOS ei tuota mitenkään optimaalisesti osaa tehdä ja turha ajaa myöskään millään ylisuurella jännitteellä tai vetää ihan äärirajoilla (tai no, jos lompakko kestää ostaa uuden CPUn niin ei kai silläkään väliä). Lyhyesti; voltit niin alas kuin mahdollista, mutta kuitenkin riittävän ylös, että homma rokkaa. Ei helppo ihan homma ja vaatii melkoista kokeilua tai riippuu omasta kunnianhimosta.

Tietysti mitä enemmän noita kaikkia arvoja käsin alkaa muutamaan niin sitä enemmän on ehkä syytä ymmärtää mitä ihan oikeasti on tekemässä. Ainakin esim. voltagen jättäisin ihan rauhaan, jos ei ylikellotukseen ole jonkin verran perehtynyt. Tosin ei tuohonkaan hommaa kannattaa liian syvällisesti uppotua, jos ei sitten ihan tosissaan ylikellotuksesta innostu harrastuksena. Jossakin 4,8 -> 4,9 Ghz ei nyt enää mitään isoa eroa ole jossakin P3Dssä.

« Last Edit: 17.12.18, 22:35 by Tomi Renberg »
Kalle Heinonen
Offline Offline

Posts: 1481
Date Registered: 04.09.05

WWW
Re: Prepar3D V4
« Reply #952 on: 18.12.18, 10:14 »

Kellottaessa kannattaa myös muistaa vilkaista Windowsin tapahtumienvalvontaan virheiden varalta. Eli vaikka rauta ja ohjelmat rasituksessa pysyisivätkin pystyssä näennäisesti, saattaa loki täyttyä virheistä, mikä indikoi sitä, että järjestelmä ei toimi optimaalisesti. Muistan itse taistelleeni tapahtumalokin WHEA-virheiden kanssa, ennen kuin ymmärsin niiden johtuvan liian alhaisesta jännitteestä (tai korkeasta kellotaajuudesta).

Olen myös lopettanut erilaisten stressitestien (OCCT, Prime95 ja vast.) ajamisen prosessorin vakauden testaamiseksi, koska ne eivät rasita näytönohjainta yhtäaikaisesti prosessorin kanssa. Vaikka näillä stressitesteillä sai koneen vakaaksi, eivät tietyt pelit sitä kuitenkaan olleet. Prepar3D vaikutti olevan itse asiassa todella hyvä "stressitesti", koska se tuntui vaativan enemmän jännitettä vakauden suhteen kuin esimerkiksi useimmat FPS-pelit.

Eri foorumien kellotustuloksiin kannattaa myös suhtautua varauksella, ensinnäkin sen vuoksi, että jokainen kivi on erilainen ja silikonilotto lopulta päättää kuinka hyvin se kulkee. Tongue Lisäksi "vakaa" jollekkin muulle saattaa tarkoittaa hyvinkin vain tuonkaltaisen stressitestin läpäisemistä, ilman että prosessori on kuitenkaan oikeasti vakaa kaikissa tilanteissa ja ettei loki täyty virheistä.
« Last Edit: 18.12.18, 10:19 by Kalle Heinonen »

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6684
Date Registered: 27.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #953 on: 18.12.18, 10:49 »

Olen myös lopettanut erilaisten stressitestien (OCCT, Prime95 ja vast.) ajamisen prosessorin vakauden testaamiseksi, koska ne eivät rasita näytönohjainta yhtäaikaisesti prosessorin kanssa. Vaikka näillä stressitesteillä sai koneen vakaaksi, eivät tietyt pelit sitä kuitenkaan olleet. Prepar3D vaikutti olevan itse asiassa todella hyvä "stressitesti", koska se tuntui vaativan enemmän jännitettä vakauden suhteen kuin esimerkiksi useimmat FPS-pelit.

Näille stressitesteille en itse jaksa antaa oikein minkäänlaista painoarvoa järjestelmän toimivuuden suhteen. Muistan, kun nykyistä prossua (i5-3570k) kellottelin 3,40GHz @ 4,43GHz niin, kun prime95 ja IntelBurnTest menivät läpi, simu saattoi silti kaatua jo nousussa. Kun taas simu pysyi vakaana 15 tuntisen lennon ajan ja kone myös ilman mitään virheilmoituksia, stressitestit kyykkäsivät 10-15 minuutissa. Toki pitää muistaa, että ne ajaa prossua jatkuvalla 100% kuormalla, kun taas simu vaatii, että tehoa löytyy mutta se ei rasita samalla tavalla. Toki ne antaa osviittaa, sillä jos prossu kestää vartin 100% kuormalla maksimirasituksella kaatumatta niin se kestää kyllä simussa ne hetkelliset tarpeet.
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 516
Date Registered: 22.02.16

Re: Prepar3D V4
« Reply #954 on: 18.12.18, 11:19 »

Voihan sitä stressitestata yhtäaikaa myös CPU+GPU. Esim. Prime95 taustalle ensin ja sitten MSI Kombustor päälle. HWMonitor lienee ekstaktein ohjelma taas kaiken CPU/GPU sensoridatan seuraamiseen. Eihän tuokaan täydellä varmuudella takaa, että sitten taas P3D toimii täysin vakaasti. P3Dssäkin CPU&GPU kuorma riippuu myös pitkälti missä lennonvaiheessa ollaan. 12 h lentopinnalla 400 ei välttämättä myöskään paljon kerro.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6684
Date Registered: 27.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #955 on: 18.12.18, 11:28 »

Voihan sitä stressitestata yhtäaikaa myös CPU+GPU. Esim. Prime95 taustalle ensin ja sitten MSI Kombustor päälle. HWMonitor lienee ekstaktein ohjelma taas kaiken CPU/GPU sensoridatan seuraamiseen. Eihän tuokaan täydellä varmuudella takaa, että sitten taas P3D toimii täysin vakaasti. P3Dssäkin CPU&GPU kuorma riippuu myös pitkälti missä lennonvaiheessa ollaan. 12 h lentopinnalla 400 ei välttämättä myöskään paljon kerro.

Noista stressitesteistä on varmasti enemmän hyötyä, mikäli pelaa jotain esi, Battlefieldin tyylistä intensiivistä räiskintäpeliä, jossa tapahtuu koko ajan paljon ja järjestelmä on kovalla kuormituksella mutta simussa joo suurimmaksi osaksi ajasta on melko rauhallista.
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 516
Date Registered: 22.02.16

Re: Prepar3D V4
« Reply #956 on: 18.12.18, 13:39 »

Noista stressitesteistä on varmasti enemmän hyötyä, mikäli pelaa jotain esi, Battlefieldin tyylistä intensiivistä räiskintäpeliä, jossa tapahtuu koko ajan paljon ja järjestelmä on kovalla kuormituksella mutta simussa joo suurimmaksi osaksi ajasta on melko rauhallista.

Saahan niistä ainakin jonkinlaiset lämpömaksimit irti, jos ei muuta. Ei ne mitenkään välttämättömiä ole ja kuitenkin toi on tollasta yritys&erehdys säätämistä.
Juhani Pelli
Offline Offline

Posts: 498
Date Registered: 10.02.09

Re: Prepar3D V4
« Reply #957 on: 20.12.18, 15:47 »

Itseni totesi tämän uuden päivityksen jälkeen seuraavaa. Mulla on asennettuna muutamia photareita Suomesta...lähinnä Hesan ympäristöstä.
Kun ampaisin ilmojen teille Malmin kentältä....ilmaantui maastoon mustia nelliöitä, jotka seurasivat lentoa pitkin matkaa.

Pelaako jollakin muulla Suomi sceneryt?
Samoin Milvitz tuote kaatoi simun..?? lisurit seurannevat perässä viiveellä.

Palasin vielä tässä vaiheeessa takaisn entiseen versioon ja kaikki toimii kuin ennenkin.

Tapio Ehder
Offline Offline

Posts: 400
Date Registered: 10.09.16

Re: Prepar3D V4
« Reply #958 on: 20.12.18, 16:23 »

Kuten aikaisemmin olen jo todennut, ORBX:n vectori aiheutti Suomi scenerien kanssa tökkimistä ja kerran kaatumisen Hesaa lähestyttäessä. Poistin vectorin ja nyt pelaa hyvin.  Mustia tai epämääräisiä alueita tuli aikaisemmin mm. muualla Euroopassa. Jouduin lataamaan koko simun uudestaan ja nyt on pelanut hyvin. Vectoria en edelleenkään käytä.
« Last Edit: 20.12.18, 16:28 by Tapio Ehder »

HP PAVILION GAMING TG01-0026NO, Intel Core i5-10400F (2,9 GHz, 6 ydintä)
Nvidia GeForce RTX 2060 super (8 Gt GDDR6),Keskusmuisti: 16 Gt DDR4 RAM
Tallennustila: 256 Gt M.2 SSD
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 5194
Date Registered: 14.10.01

Re: Prepar3D V4
« Reply #959 on: 20.12.18, 17:35 »

Kuten aikaisemmin olen jo todennut, ORBX:n vectori aiheutti Suomi scenerien kanssa tökkimistä ja kerran kaatumisen Hesaa lähestyttäessä. Poistin vectorin ja nyt pelaa hyvin.  Mustia tai epämääräisiä alueita tuli aikaisemmin mm. muualla Euroopassa. Jouduin lataamaan koko simun uudestaan ja nyt on pelanut hyvin. Vectoria en edelleenkään käytä.
Inhorealistisesti (Tomin sanonta) joudun toteamaan, etten ikinä asenna ORBX:n tuotteita, koska kerran ne sekoitivat FSX:n niin perusteellisesti, että jouduin asentamaan sen uudelleen joka vei kymmeniä tunteja. En halua samaa tapahtuvan P3D4:lle. Embarrassed

i7 6700K 4,0GHz/ 32GB/ Asus GeForce RTX 2080 S 8Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/nettiyhteys 100 M. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Pages: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 66 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1