FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.03.19, 17:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  F18 ohjaamoprojekti
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: F18 ohjaamoprojekti  (Read 29578 times)
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

F18 ohjaamoprojekti
« on: 24.02.17, 20:00 »

Viime vuonna parantelin tietokonetta ja lisäsin viidennen näytön. Silti tuntui että immersio ei kasva lineaarisesti näyttöjä lisätessä ja 'nälkäisenä' mietin että pitää lopulta käynnistää ensimmäinen ohjaamoprojekti. Sinällään hieman pelottava ajatus, sillä omat insinöörintaidot on aikalailla nolla. No sitten on pakko opetella uutta. Otan mielellään kaikki neuvot vastaan Roll Eyes
Pari kuukautta tuli piirreltyä paljon papereita, tehtyä 3D-malleja, laskettua kustannuksia ja tajuttua että oma asunto on liian pieni. Katselin kaikki videot Youtubesta ja cockpit-building foorumit on kahlattu Aatamiin ja Eevaan asti. Lopulta oli enää jäljellä vaikea valinta vaihtoehdon välillä. A320 vai F16/F18? Päädyin F18-hävittäjäohjaamoon muutamasta syystä:
1) Vie vähemmän tilaa
2) Helpompi ja nopeampi toteuttaa ekaksi projektiksi.
3) Kustannukset selvästi halvemmat.
4) Joustavampi. Lennän hävittäjiä 33%, matkustusjettejä 33% ja GA:ta 33%. A320-ohjaamo olisi hyvin ongelmallinen muille osa-alueille. Sitten vielä tietokone pitäisi olla nopeasti muunnettavissa muihin tarkoituksiin (muut pelit, videot yms)

Jouluna ja vuoden vaihteessa olin pari viikkoo lomaa porukoilla. Alettiin autotallissa iskän avustuksella ja työkaluilla, vanerista rakentamaan hävittäjäohjaamoa. Tavoitteena ei ole 1:1 yhtäläisyys, ohjaamo tulee olemaan joiltain osin 'hybridi'. Tarkkuus tulee olemaan +/-1 cm luokkaa työn kanssa, eli verrattain karkeaa. Päätavoite kuitenkin on toimiva ensiohjaamo kesään mennessä. Tämä projekti antaa sitten eväitä ja oppeja tehdä seuraava ohjaamo suuremmalla tarkkuudella ja virheistä oppineena.

Olin myös hankkinut
Näiden pohjalta tehtiin etupaneeli. Taakse tulee sitten 21" LCD-näyttö (kuvissa alla) Valitettavasti ei ole atm kuvia tuosta ohjaamosta, mutta ensi kuussa on taas viikko lomaa, niin sitten viimeistellään ja kuvat tulevat.

Eilen tuli iso edistysaskel. Olin joku aika sitten tilannut Optoma G1080e DLP Projectorin Saksasta. Kauan mietin mikä on paras toteutus ulkomaisemalle; VR, projektorit vai näytöt. Päätin ottaa riskin ja tilata ekan projektorin. En katunut)


Simu viikko sitten.


Simu nyt Smiley Käytännössä tämä short-throw projektori projisoi n. 2m päästä 3x1.7m kokoisen kuvan, 16:9. Kattaen melkein kokonaan mun yksiön seinän. Siinä on vain alkuperäinen valkoinen tapetti pintana, joten tulos paranee kun keksitään ratkaisu millaiselle pinnalle projisoi... Ja mikäs parempi tapa testata uutta järjestelmää kuin lentää F15 Tampereelta Kuopioon! Cool


Edellisestä 'main screenistä', oliko 50" TV, tuli nyt tuollainen dispatch-screeni. Liian epätarkka lentomittareille. Helppo kääntää näppäimistö ja hiiri 90 astetta ja pelata muita pelejä sitten tuolla.


Vaikka ei ole vielä fyysistä ohjaamoa tai kaarta.. On pakko sanoo että jo pelkästään projisoimalla suuren kuvan tasaiselle seinälle, tuntuu kuin immersiota ja todentuntoisuutta on nyt tuplasti tai triplasti enemmän kuin 50" ruudulla aiemmin. Noillakin 21" näytöllä pelasin vielä joku vuosi sitten. Nyt "näyttö" on joku 20-30x suurempi. Vieläkin hieman vaikea sisäistää noin suurta skaalaa.. Tampereella rullailu, pilvien läpi lentäminen ja lähestyminen Kuopioon oli tosi hienoa ja todentuntoista..


Haha, tuli leikittyä tuon immersion kanssa ehkä liikaakin Grin


Tuolleensa varmaan lennän hävittäjiä. Oli HUDissa jotain häikkää vaan tänään..


Sain villin ajatuksen teipata A4 paperin seinään ja katsoa onko eroa tapettiin. Vaikka tämän kuvan laatu tuskin sitä osoittaa, mielestäni A4 paperi paransi selkeyttä ja valoisuutta ehkä joku 20%. Voisi siis kuvitella että kunnon pinnalla/kankaalla/maalilla saavutetaan joku 30-40% 'parannus' nykyiseen valkotapettiin verrattuna. Nice.

Kun saan sen ohjaamon valmiiksi, tavoite olisi sitten rakentaa sellainen visuaalikaari siihen ympärille. Taivutettu kipsilevy vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta.. Mutta mietin myös jos ensin kokeilee tehdä sellaisen yksinkertaisemman kyhelmän kolmesta suorasta levystä (seinät). Tällaisen muotoisen: /''''\ Ainoa haaste jonka näen siinä, on sivuprojektorien asettelu.. No kenties seinät ei ole kattoon asti ja asentelee projektorit kattoon seinien päälle ristikkäin.

Kun ohjaamo on valmis, hankitaan joku ralliautomainen penkki, kun nämä toimistopenkit on aivan liian korkeita. Toki aito hävittäjäpenkki (heittopanoksella!) olisi paras, mutta ei taida nyt ihan parin sadan budjettiin mahtua Smiley


Törmäsin yhteen outoon asiaan lennon aikana. Huomasin että nämä kaksi mittarinäyttöä #2 ja #1 käyttäytyivät hieman oudosti. Hiiri ei kulkenut sulavasti näiden välillä.

Huomasin että näyttö #2 oli muuttanut itsensä 1680x1050 resoluutioon. Outoa. Pidän ne aina 1920x1080 resoluutiossa. Ei ole tapahtunut koskaan aiemmin, joten liittynee projektorinäyttöön #5. Palautin lennon aikana näytön #2 1920x1080. Seurasin tekeekö heti jotain outoa.. Ei kuitenkaan välittömästi. Joku hetki myöhemmin (2-5 min) huomasin sen muuttaneen itsensä taas 1680x1050.

Vaikea äkkiä ymmärtää mistä johtuu. Miksi vain näyttö #2 eikä myös #1, ne on identtisiä keskenään. PS Projektorinäyttö #5 oli lennon aikana aseteltu #2 ja #1 yläpuolelle, keskelle näitä kahta.


Täytyy huomenna testata Track-IRn kanssa thmbup

« Last Edit: 24.02.17, 20:37 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Tilannepäivitys 27.3
« Reply #1 on: 27.03.17, 12:46 »



Nikkaroitiin lopulta se kaareva projektiopinta. Tosi yksinkertainen konsepti; Kaksi taipuisaa kovalevyä. Päädyissä niitä tukee kaksi lankkua ja sitten kiristetty ylhäältä ja alhaalta tuollaisella terästangolla. Purku ja kokoaminen alle 30 minuuttia siirrettäessä.


Mitat 3.07m x 2.10m. Korkeudesta 1,6m esityspintaa ja alin 0.5m jää piiloon. FOV 180 astetta ja säde 80 cm / halkaisija 1.6m. Siinä rekvisiittaa MFDt ja ralliauton penkki. Vielä mietin neli- ja kuuspistevöiden välillä..


Pian kuitenkin tajusin ettei tämä voi toimia projektorilla joka valaisee kuvan suhteessa 16:9. Valitsin säteen ainoastaan ohjaamon koon ja sen perusteella mikä itselle tuntui sopivalta, mutta sehän menee projektorin ehdoilla!

Mietittynä uudelleen..
Yhdellä projektorilla: 16 : 9 x 1.6m = 2.84m. Tämän kokoisen kuvan projektori ampuisi ja tämä olisi halkaisija. 180 asteen kaaren tulisi olla 4.45 metriä leveä. Kuitenkin jos alkuperäinen projektoitu kuva venytetään/warpataan lähes kaksi kertaa leveämmäksi, ei hyvä.. Siksi tarvitsee ne kolme projektoria.

Kolme projektoria: 45 : 9  x 1,6m = 8m. Tällä kertaa ei halkaisija, vaan ammuttujen kuvien leveys päällekäin ennen kaartumista. Varmaan kaaren pitäisi sitten olla 9-10m. 220 fov ja säde 2.6m. Noin tuplasti mitä yllä.

Mietin mittanauhan kanssa millaisen tilan 2.6m säde vaatisi. Aika suuren. Ajattelin karsia korkeuden 1.2 metriin. Tällöin säde olisi n. 1.7m ja kaari 5.3 m.

Siispä tekee toisen samanlaisen kaaren, yhdistää ne toisiinsa. Siinä on 6.14m kaarta, eli hyvin lähelle 220 asetta kasassa.  Maalataan lopussa valkoiseksi.



Muuta projektia siinä sivussa.. Ajattelin maalata syaaniksi, SU27 ja SU34 sen verran inspiraation lähteitä nyt. Nahkaverhoilu tuohon päälle.

HUD rakennan päälle ja joskus kaukaisessa tulevaisuudessa yritän padista, peilistä ja linssistä viritellä siitä ihan oikean viritelmän.

Seuraava tärkeä steppi on suunnitella ne sivupaneelit penkin molemmin puolin. 30 cm levyiset ja vajaan metrin pituiset. Siihen saitekin multi-, radio- ja system paneelit. Thrustmaster tikku ja throttle. Saitekin announciator-panel näyttää olevan nykyään kaikkialta loppu valitettavasti.

Siihen jää myös riittävästi tilaa muille mittarisuunnitelmille. Ajattelin loppuvuodesta kokeilla rakentaa ekoja switcheja...

Joka tapauksessa kesällä yhä tavoitteena saada tämä ensimmäinen vaihe: projectorscreen ja ohjaamon pääosa valmiiksi  Smiley
« Last Edit: 31.03.17, 17:36 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #2 on: 31.03.17, 11:28 »

Nyt pieni hetki vetää henkeä, miettiä projektin tilaa ja mihin suuntaan sitä vie..
Alkaa olemaan kasassa ne komponentit mitä tarvitsee ja alustavat suunnitelmat on tehty. Tässä on vain nyt se vaikein vaihe; kaiken yhteensovittaminen. Tajuaa että joku ei toimi, jostain pitää luopua ja suunnitelmia muokata. Onneksi oivaltaa myös uusia mahdollisuuksia..

Kokeilin tällä viikolla uutta Saitekin system paneelia. Huomasin ettei suoraan suunnilleen mikään toiminut, joten piti hankkia modaussoftat, opetella ohjelmoimaan ne napit ja tekemään FSUIPCssä makroja. Aluksi valtava tuska ja hiki, mutta nyt voin todeta että hyvä että haastoi opettelemaan uutta. Lennonvalmistelu nopeutui kun switchit on vieressä eikä tarvitse niitä virtual cockpitilla hakea. Siirryin modaamaan muitakin paneeleita. Ohjelmoin esimerkiksi radio displayn toimimaan radio altimeterina ja altimeter selectorina ADF-moodilla jota ei enää nykyään tarvitse. Ihan siisti kun ILS lähestymisessä seuraa lukemia miten lähellä vuoria liitää!
Saitekin paneelit on muuten mukavia: Halpoja, yksinkertaisia ja helppo ohjelmoida. Ainoa ongelma on, että ne on 28,5 cm leveitä ja ainakin mun suunnitelmissa sopii huonosti kompaktiin hävittäjäohjaamoon.. Väittäisin toisin kuin C172/B737 ohjaamoissa joissa on leveät ohjaamot ja paljon tilaa paneeleille, tässä tilanne on toinen. Hävittäjässä on hyvin rajoitetusti tilaa mikäli pidetään MDF-paneelien sijoituksesta kiinni. Sivupedestaaleista suunnittelen 20-25 cm leveitä. 30 cm olisi liikaa. Yksi vaihtoehto olisi kääntää Saitekin paneelit 90 asteen kulmaan, mutta se tekisi niskasta tosi kipeän ja olisihan se melko kömpelöä autopilottia ja jaksoja ohjelmoidessa kääntyä sivuttain.


Ajattelin josko nykyisen multi-, radio- ja system paneelit sijoittaisi noiden kahden MDF:n alle, polvien eteen/yläpuolelle. Kaksi päällekäin olisi 17 cm, joten olisi ihan ok. Mietin vain onko se tarpeeksi ergonominen vai joutuuko kumartumaan liikaa autopilottia näperellessä. Täytyy kokeilla. Siinä jäisi sitten tilaa vielä yhdelle paneelille.


Josko siihen 2-3 instrument displayta vierekkäin edustamaan standby instrumentteja.


UFCD, eli keskimmäinen laatikko johon syötetään autopilotti, xpdr ja jaksot saattaa olla se haastavin mallintaa. Ekassa kuvassa mekaaninen, tässä kosketusnäyttö.


Oma logitech G13 olisi tosi futuristinen UFCD, mutta display on rajallinen ja pitäisi sahata tuo pohja pois.. Joten ehkä ei vielä. Tuo on kuitenkin loistava ahtaassa ohjaamossa hoitamaan hiiren ja näppäimistön virkaa.


Tämä Opencockpitsilta voisi olla ihan hyvä UFCD. ADF tilalle ohjelmoi transponderin. Tosin autopilottia siihen tuskin saa ohjelmoitua koko komeudessaan.


Yllätyin miten edullinen Opencockpits FMC oli - alle 500 euroa. Jotenkin kuvittelin FMC olevan 2000 euroa uutena. Tämä sivupedestaalin alkuun, siinä sopivassa 60 asteen kulmassa. Niin ne sivupedestaalit mistä puhun..


Eli nämä jotka tulee penkin molemmin puolin. Tykkään tuosta ratkaisusta; Noin penkin korkeudelle pohja. Siihen toinen levy päälle. Noiden välissä säädellään paneelit ja muut oikealle korkeudelle, ylemmän levyn tasalle.

Throttle vasemmalle ja tikku oikealle. Ehkä joku päivä virittelen tikun penkin eteen, mutta se on sitten oma viritys. En tiedä saako noiden taakse paljon sopimaan.. Ainakaan mitään lennon aikana operoitavia avioniikkoja. Se kun on aika kyynerpää herkkää aluetta..

Ohjaamoon siirtyessä kohtaan ongelmia. Minulla ei ole enää 4x 19" näyttöä käytettävissä. Avioniikan lisäksi kaksi softaa mitä käytän lennon aikana. Näillä on molemmilla ollut oma näyttö:
1) Jepview, eli kaikki lähestymiskartat.
2) EFASS, eli navigaatio ja lennonsuunnittelu.

Jepview voisi korvata paperilla tai padilla, mutta molemmat tuntuu alkuperäistä huonommilta vaihtoehdoilta. Ehkä pitää hankkia joku padimainen näyttö kytkettäväksi tietokoneeseen ja siihen raahata aina se ohjelma ja kartta.

EFASS näyttää korvata samanlaisella PC-padilla tai sitten tämän kaltaisella. Nykyään primary/standby Garmin GPS tuntuu muutenkin olevan yli puolessa ohjaamoista.
(Emuteq)


Tästä huolimatta olisi haave jos sivupedestaaleihin päätyihin (olkapäiden tasalta taakse) asentaisi 1920x1080 näytöt vaakasuoraan. Siihen saisi nuo ylläolevat ja muuta välttämätöntä softaa. Tosin taas tulee vastaan ohjainergonomia. Miten lennon aikana näen noin taakse. Erityisesti lähestymisessä, suunnistaesssa ja kun vedän 9G Cheesy
« Last Edit: 31.03.17, 13:25 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Ohjaamoprojekti etenee...
« Reply #3 on: 10.04.17, 13:37 »


Siinä se komeilee syaanilla maalilla ja nahkalla päällystettynä. Hieman karkea ja mitoissa muutaman sentti heittoa, mutta hyvää idänkoneen laatua sentään. Tämä on muutenkin tällainen Generation 1.0 ohjaamo. Sain tulostettua NATOPS F18 blueprintit 1:1, niin siinä on sitten Generation 2.0 blueprintit odottamassa kun aika on oikea. Alettiin työstämään sivuboxeja ja pohjaa. Tehtiin pahvista karkeat mallit..
Painajaisia yhä tuotti Saitek-paneelien sijoittelu. Mietin koko illan pääni puhki mihin saan kolme 28,5 senttiä leveää paneelia sijoitettua. Päädyin siihen ratkaisuun että switch panel sivuttain oikealle (laskutelinevalo sivuttain just..) Radio ja autopilotti MFD:ien alle. En ole siihen tyytyväinen, mutta pitäisi joko hankkia uusi avioniikka tai tehdä tästä pommikoneen levyinen ohjaamo. Tällä hetkellä se ulkonäkö ja realistisuus joutuu olemaan toissijaista.
Siihen olen tyytyväinen että Thrustmaster Joystikki saadaan keskelle. Mulla itseasiassa hajosi se base, joudun tilaan uuden niin nyt on aikakin hyvä malli tuossa. Tämä vapauttaa aika suuren tilan oikean puoliselta boxilta. Siihen hiiri ja kahvikupinteline on nyt ekana ajatuksena Smiley
FMC:lle rakennan aikanaan keskelle siihen haarojen väliin sen keskipaneelin. Tosin tämä edellyttää uusien, leveämpien rudder pedaalien hankintaa.
Penkistä oon miettinyt uskaltaisiko sahata keskelle sen aukon kuten oikeissa on. Mutta en vielä kehtaa rikkoa, eikä joystikkia ole tarve tuoda niin taakse. Jos rakennan ne ejection vivut siihen, sitten voi olla toinen juttu. Nyt kun puhutaan penkistä, taidetaan hankkia siihen kiskot, kun huomaa että alkaa olemaan ohjaamoon nouseminen työlästä. Toki olisi plussaa jos voidaan säätää pedaali vs istuja-asentoa eri kokoisille lentäjille. Lisäksi kuusipistevyöt lähtee kohta tilaukseen. Joten taitaa rallikaupat saada hyvän bisnestä tästä ohjaamoprojektista.


Vasen puoli tulee olemaan 5,5 senttiä oikeaa matalempi, sillä haluan tehdä tämän tempun. Throttleboxi on 5,5 senttiä korkea joten tehdään levy sen tasalle niin näyttää nätiltä.


Tässä yksi modi Thrustmaster HOTAS ystäville. Kyllästyin niin kun throttlet on päältä halpaa muovia. Niin veistin pari nahkanpalaista siihen. Paljon hienompi tunne nyt niitä käyttää. Realistisin olisi sellainen karhea metallikuvio, mutta en tiedä millä sitä toteuttaisi, niin nyt näin.


Ei siinä. Ensi päivityksessä on toivottavasti noi osat ja pohja saatu valmiiksi puusta ja maalattu syaaniksi. Sitten aletaan upottamaan avioniikkaa sisään. Kenties tällöin tämä alkaa jo muistuttamaan jonkinmoista ohjaamoa Smiley
« Last Edit: 10.04.17, 13:45 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #4 on: 11.04.17, 11:01 »


Smiley
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #5 on: 19.04.17, 17:47 »

On paiskittu hommia jo aika monta päivää. Suunniteltu monta yötä. Korjattu kun menee väärin. Suunniteltu uusiksi. Sitten ne uudetkin suunnitelmat menee väärin ja tehdään taas uudestaan..

Joten onneksi projektilla alkaa häämöttämään loppusuora. GEN1, eli '1. sukupolven' ohjaamon pitäisi olla valmis nyt sopivasti kesän alkuun Cool


Upotettiin hieman avioniikkaa sisään. Nyt myös penkki on tukevasti ohjaamon lattiassa kiinni ja varustettu kuusipistevöillä. Uudet pedaalit on tilauksessa. Sitten joystick puuttuu..


..Koska sain tästä idean. Nyt Joystick on paikallisella metalliverstaalla kun ne putken sorvaa. Pitäisi olla valmis ensi viikolla. PS2 kaapelia laitoin tilaukseen. Pitää siihen pari modausta tehdä niin kuulemma toimii..


HUD kehittelen jostain tällaisesta pleksilasista. Olisi myös hieno peiliyhdistelmällä heijastaa siihen näytöstä HUD. Mutta se taitaa olla sitten GEN2 ohjaamon juttu..


Muuten tehtävää ei ole enää paljoa. FMC ja radiopaneeli puuttuu. Sitten pari Saitekin paneelia eteen ja G13 sivulle. Ehkä rakennetaan vielä se alapaneeli. Täytyy katsoa miltä vaikuttaa kun on pedaalit ja joystick, onko tilaa..

Sitten rakennetaan toinen puoli projektorikaaresta ja maalataan koko höskä valkoiseksi. Tarvis vielä sen toisen (ellei kolmannen) projektorin.

Ekaa lentoa odotellessa. Ei malttaisi..
« Last Edit: 19.04.17, 17:52 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #6 on: 19.04.17, 18:02 »


Tuollaista saatta olla saatavilla Jenkeistä. Valopaneeli on just se joka vielä puuttuu.
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #7 on: 19.05.17, 18:17 »

GEN1 ohjaamo alkaa olemaan valmis. Paljon pikku viimeistelyä tehtiin nyt.


Lopulta valmistui sauvan extension. Siitä tuli tuollainen suora, kun kaareva olisi epätasapainoittanut sen.

Toinen ongelma oli, että nyt pitkän tikun tuomalla lisämomentilla, sauva tuntui liian kevyeltä. Ongelma saatiin korjattua hankkimalla uusia jousituksia.




Oma erikoisala tämäkin...


HUD raakileversio olisi siinä. Laitetaan vielä tilalle puhtaampi pleksilasi. Tilasin Ebaysta sellaisia suurennoslinssejä, jotka ilmeisesti vahvistaa projisoitua HUD, joka vielä nyt on liian tehoton, erityisesti valoa vasten. Kokeilin myös auton auringonhäikäisykalvoa, mutta 50% savu tumma HUD ei olisi realistinen...

Projektorikaari olisi valmis. Korkeus 2.5m, 6m kaari, säde 1.45 m, pinta-ala 6.6m^2. No yritettiin sitä autotallissa kasata.. Ei onnistunut, katto tuli vastaan ja tila loppui kesken! Täytyy kuukauden päästä, ruohon kuivuttua kokeilla pihalla uudelleen.

Ensi kuussa olisi toive päästä testaamaan...
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #8 on: 02.08.17, 17:53 »


Lopulta pitkä uurastus palkitaan. Projektorikaari pystyssä, kuva tulee ekaa kertaa seinälle ja ohjaamossa on virrat päällä Cool
Tässä C172 paneelit ahdettu hävittäjän sisään 3 VC näkymällä


Vielä tuohon kaareen mahtuisi kaksi projektoria lisää. Paikkailen tummia kohtia valkoisella spraylla ja noihin saumoihin kokeilen pian valkoista teippiä.


Uusi rauta PC:hen oli välttämätöntä. Intel 7700k vesijäähdytyksellä, ja samalla piti siirtyä Windows 10.


Rakenneltiin alkeellinen force-feedback 50 cm korkeaan ohjauskeppiin. Kehittyy vielä tuosta eteenpäin.


Pienet yksityiskohdat on ihan kivoja, kuten karttavalo, niin voi tiirailla lappuja myrkyisen ILS-lähestymisen aikana!


Tänään pääsi kokeiluun myös bass shakerit. Olin tyytyväinen. Cessnalla kun lentelin, kokoajan penkki värisi karbureettorimoottorin matalista äänitaajuuksista. Oli pieni pettymys, että laippoja ja laskutelineitä en tuntenut samoin. Varmaan koska niissä äänipätkissä ei ole tarpeeksi bassoa (pitäisiköhän kehitellä omat...) Mutta tämäkin menee eteenpäin.


Siirtyminen tietokonesimuilusta ohjaamoon tuntuu nyt melko raskaalta. Vaikeudet ja haasteet nousi potenssiin 10. Kestää varmaan kuukausi ennen kuin luottamus on tähän uuteen järjestelmään ja uskaltaa lentää jälleen verkossa.

Nyt lähiviikkoina ohjelmassa..
- Toinen projektori, asettelu ja kuvan warppaaminen.
- Toisen tietokoneen kasaaminen ylijäävistä komponenteista. Simulaattorin pyörittäminen kahdella koneella.
- USB hubeja ja kaikenlaisia jatkojohtoja. Piuhojen fiksu juoksuttaminen pitkin ohjaamoa (siinä on varmaan 10 USB laitetta)
- Kaiuttimien sijoittelu ja äänikortin asennus, jotta päästään 7.1 (siihen vielä lisäksi 2 extra bassoa ja 2 bassshaker)
- Totuuttelu Windows 10. Prepar3d asennukset, lentokoneet ja kaikki menee ihan uusiksi.
« Last Edit: 02.08.17, 18:17 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #9 on: 08.08.17, 08:03 »

Kiinnostava aihe, josta on vaikea tehdä kuvia: 7.1 äänet P3D:ssä. Ensin netissä tutustuessa aiheesta oli kahta mielipidettä: Se tukee sitä tai ei.

Asentelin koneeseen 7.1 tukevan äänikortin. Sijoitin simun ympärille kaiuttimet seuraavasti: 2 bassoa ja 2 tavallista eteen. 2 tavallista etusivulle ja 2 takasivulle. Bassokaiutin penkin taakse. Yksi basshaker penkkiin ja yksi jalkojen/polkimien juureen. Tästä conffista puuttuu vielä center-speaker.

Tulokset oli kaksijakoisia:

Moottoriäänet kuuluu vain etukaiuttimista.
Laipat ja telineet käyttö kuuluu kaikista.
Bassshakerit toimii kivasti. Tuntee penkissä moottorin, sateenropinan, ukkosen, bensapumppu on/off...
Ukkonen ja sade kuuluu komeasti kaikista. Tosin tämä voi olla enemmän kiitos Active Skyn kuin default FSX-pohjan.
Olen lukenut että ATC ja navigation aid identit kuuluisi vain centeristä 7.1 conffilla. Kenties siksi en kuullut niitä lainkaan.
Outside view kuuluu hieman erilailla, mutta siinäkään ei kovin paljon kolmiulotteisuutta.
En osaa vielä sanoa miten muu liikenne kuuluu, esim rullatessa vierestä.

Yhteenveto? En odottanut kovin paljoa ja sitä se suunnilleen oli. Mitään äänen kolmiulotteisuutta ei näytä esiintyvän, tietyt äänet on laitettu vaan tulemaan eri kaiuttimista. Esimerkiksi moottorien pitäisi tulla sivukaiuttimista kun lentää pientä kaksimoottorista. Tai mikä parempaa, jos toinen moottori saa häiriön, kuuluu vain toiselta sivulta...
Kuitenkin äänikortti ja kaiuttimet +bassshaker on mielestäni hyvä sijoitus ja tuo paljon lisää simuun. Nykyään ukkostaa niin paljon simussa, että tuntuisi että ulkona on oikeasti koko ajan ukkonen, kun äänen tuntee niin monella tasolla Cheesy Toivottavaa toki olisi että äänimaailma saisi lisää huomiota käyttäjien ja valmistajien joukossa, ja joskus olisi aidot 7.1 äänet. Mielestäni ääni on aivan yhtä tärkeä osa sitä kokonais-immersiota kuin se projektorikuva tai napit ohjaamossa.
« Last Edit: 08.08.17, 08:24 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #10 on: 08.08.17, 08:22 »

Eilen painin kovasti napukoiden ohjelmoimisen kanssa, niin FSUIPC:llä kuin LINDA:lla. Alabeon DA42 oli ensimmäinen jonka halusin ohjelmoida kunnolla ohjaamoon. Valitettavan moni (=kaikki) G1000 napeista on sellaisia 'mouse only', ettei niistä saa FSUIPC:hen macroja ja pettymys oli kova. Lopulta keksin ratkaisun yllättävästä paikasta..


Simun default GPS napit on helposti ohjelmoitavissa ja löytyy FSUIPC:stä ja LINDA:sta. Sain napit sovitettua MFD-paneeliin. Vaikka minulla ei ole sitä kätevää rotatory-switchiä kuten oikeassa, kehittelin tuon rocker-switcheihin niin että uuden waypointin saa valittua aivan yhtä nopeasti mitä oikeassa. Kirjaimet kelaa kun pitää pohjassa ja mitään lagia ei esiinny!


Toki simun default-GPS on karsittu versio oikeasta. Siinä ei ole kaikkia sivuja, reittipisteitä ei voi poistaa lentosuunnitelmasta tai uusia lisätä väliin.. Lentosuunnitelmat ja SID/STAR pitää ladata ulkoa .pln tiedostona.. Ainoa millä voi tuoda uutta lennon aikana on directto-toiminto.


Mutta toisaalta MFD ja default GPS on halpa ja toimiva hankinta. Lisäksi database päivittyy ilmaiseksi ja simun mukana, jota ei voi sanoa monista maksullisista vaihtoehdoista. Toki on harmi ettei PROC kautta saa ajantasaisia lähestymisiä tai SID/STAR, mutta se on enemmän simun navdatan ja .bgl:n jaottelusta johtuvaa. Silti loppujen lopuksi se että simuun saa hiiri-vapaan toimivan GPS, jolla voi mennä directto mihin tahansa maailmaan ja katsoa tiedot ja kiitotiet (joskin vanhentuneet) kaikista maailman lentokentistä lennon aikana - On se aika hieno vapauden tunne. Ei välttämättä enää tarvitse hiiri- klikkailla/rullata ulkoisia karttaohjelmia lennon aikana, joita itse myönnän käyttäneeni.



Siinä F22 ja DA42 ohjaamon eroja. Hyvin on sovellettavissa ohjaamo vähän joka käyttöön ilman kummempia viritelmiä Smiley



Yksi mikä osoittautui kullanarvoiseksi (erityisesti IVAO/VATSIM UNICOM) on pieni Bluetooth-näppäimistö. Sitten toki langaton hiiri.
« Last Edit: 08.08.17, 08:33 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #11 on: 26.08.17, 06:29 »


Nyt asenneltiin toista projektoria kaveriksi. Tässä alkaa kuitenkin näkymään vääristymät, kun heijastaa kuvan kaarevalle pinnalle ja yrittää kaksi projektorin kuvaa saada sopimaan yhteen.


Siksi tuo keskikohta korostuu merkittävästi. Lisäksi piti projektorit asettaa vinoon, että vääristymä keskellä olisi mahdollisimman pieni.
Päädyin siihen, että pakko on ostaa warppausohjelmisto. Fly Elise Immersive display tikku on tulossa. Katsotaan saadaanko sitten kuva korjattua.


Mutta siitä huolimatta hieno tuolla on lentää! Nyt lähes koko näkökenttä peittyy Grin


Ledinauhasta sain kivan valaistuksen ensi hätään. Väriä voi muuttaa ja laittaa päälle ties mitä diskovaloja ja hohtoa!


Aloin myös P3D rinnalla kokeilemaan DCS. Siinä saan ainakin MFD:t pelittämään täydellisesti nappeja myöten. F-15C ja A-10C kokeilussa Cool


Nyt kun muu simu ja visuaali alkaa pikkuhiljaa pelittämään, tulee HUD entistä ajankohtaisemmaksi. Nykyisellään asettelen kuvan taakse vain noin, joka voi näyttää ihan kivalta tässä kuvassa, mutta käytännöllinen se ei suinkaan ole.


Kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä pitäisi heijastaa ylös 90 astetta erikoispeilillä ja kohdistaa fresnel-linssillä HUD-lasille. Katsotaan mitä tästä tulee...
« Last Edit: 26.08.17, 06:35 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #12 on: 31.08.17, 14:13 »


Nyt saapui warppaamiseen tarvittavat. Jotkut ottaa jonkun syvyyskuvan tai käyttää laseria, jolla ne osaa muotoilla tämän oikein. Itse tein vain silmämääräisesti ja mittanauhalla. Joten tietenkään tulos ei ole täydellinen, mutta riittää minulle näin alkuun.


Kaunis näky Smiley
Lisäsin tuollaiset mustat fade-outit sivuille ja alas. Jotenkin luonnollisempi näkökentän rajana. Keskelle jäi tuollainen pieni kirkas kohta jossa kaksi projektoria kohtaa. Jos uhraisi enemmän aikaa säätämiseen, hankkisi kolmannen projektorin keskelle tai fiksailisi tuota projektorikaarta, varmasti saisi sulavan kuvan. Noh, onpahan paranneltavaa tulevaisuudetta ajatellen. Vaikka tämäkin on iso harppaus jos vertaa edellisen päivityksen warppaamattomiin kuviin.


Seuraava minkä kanssa alan vääntämään on se HUD. Tässä olisi jo sinällään toimiva ratkaisu näytöllä, naisten meikkauspeilillä ja palalla lasia...


Mutta se on liian pieni, sumea ja heikko erottuakseen. Tarvitaan lisää näyttöpinta-alaa ja tehokkaammat lasit/peilit jotka ei hukkaa ja hajota valoa. Kävin kysymässä lasikaupasta heijastavaa erikoislasia. Odotin että olisi lasia joka lähtöön. Mutta kuulemma niin harvinaisuus, että ne kysyy tehtaalta ja palaa asiaan.


Siispä meidän DCS sotaratsu saa vielä hetken odottaa sitä viimeistä pistettä I:n päälle Smiley
« Last Edit: 31.08.17, 14:23 by Antti T Komulainen »
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 138
Date Registered: 13.10.08

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #13 on: 31.08.17, 16:13 »

Oletko tutkinut piirtoheittimien linssi-peiliyhdistelmän sopivuutta tähän tarkoitukseen? Piirtoheittimen lasin päällä on Fresnel-linssi joka keskittää valon peilille. Jos tuon linssin laittaisi näytön eteen. Taitavat vain polttovälit olla liian pitkiä tuohon sinun käyttöösi eikä kuvaa saa tarkennettua tuohon näyttölasiin...
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #14 on: 02.09.17, 19:06 »

Tilasin pari Fresnel-linssiä Ebaysta muutama kuukausi sitten. Olin ymmärtänyt että Fresnel-linssi keskittää valonsäteet, ettei ne hajaannu. Kuulosti aikanaan yksinkertaiselta ja helpolta Roll Eyes



No käytännössä en ole vieläkään keksinyt mitä niillä levyille teen... Linssejä on kaksi pientä 10x15cm, toimiiko ne parina vai yksin.. Polttovälin lisäys suurentaa/pienentää läpi tulevaa kuvaa... Mihin saan ne sijoitettua pienessä tilassa... Lisäksi ne on liian pieniä 10x15cm, kun HUD koko tulisi olemaan 15x15cm.  Joten koska olen vielä hieman epävarmalla pohjalla, niin taidan ensiksi rakentaa vain sen välttämättömän näyttö->heijastuslevy->HUD-levy. Sitten siihen väliin etsii linssejä kun on viisaampi kokonaisuuden suhteen.



Siinä vähän muiden kaavioita, joilla olen yrittänyt tätä ymmärtää. Käyn maanantaina kysymässä miten lasiliike on edistynyt. Jos ei ole edistynyt, otetaan ensi hätään 15x15cm peili (mielellään päältä heijastava), niin se on pieni askel oikeaan suuntaan.

Koko projekti on juuri ollut tämän tapaista pieni askel suuntaansa, yritä oppia ja viisastua aihepiiristä mihin ei ole mitään aiempaa kosketuspintaa. Piirrustukset, autocad, puun/metallin työstö, optiikka, sähköpiirit, ohjelmointi... Lisää haasteita varmasti luvassa.
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 138
Date Registered: 13.10.08

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #15 on: 08.09.17, 19:21 »

Fresnel-linssi laitetaan näytön pinnalle. Linssin pitäisi olla yhtä suuri kuin näyttöruutu. Linssillä keskitetään valonsäteet pienemmälle linssille. Tämän linssi heijastaa kuvan näyttölasille. Linssin pitäisi olla yhtä suuri kuin haluttu kuvakoko. Frenel-linssi on kupera. Pienempi linssi on kovera. Jos linssien polttovälit ovat identtiset, linssiyhdistelmän jälkeen valonsäteiden pitäisi olla yhdensuuntaisia.

Kuvan pienentäminen lisää merkittävästi kuvan kirkkautta. Teoriassa kuvakoon puolitus nelinkertaistaa kirkkauden.

Teksti perustuu omaan järkeilyyn, joka voi siis olla täysin pielessä...
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #16 on: 10.09.17, 00:37 »

Heijastavan lasin hankinta ei edennyt. Tehtaallakaan eivät tienneet miten sellaista valmistaa, tarvitsisivat tuotemerkin tai koodin, jota on aika vaikea netistä löytää.

Siirryn suunnitelma B:hen: Ymmärtääkseni heijastava lasi perustuu siihen, että siinä on metallikalvo. Tavallisesta lasista voi tehdä tuon kaltaista liimaalla auton tummennuskalvon. Onnistuin löytämään mm.

Llumar ATR – Metallisoitu hybriditummennuskalvo
3-kerroksisen metallisoidun rakenteensa ansiosta tämä tummennuskalvo torjuu todella tehokkaasta lämpösäteilyä, jopa 67% totaalisesta aurinkoenergiasta. UV-säteilystä ATR-ikkunakalvo torjuu yli 99%. Metallikerroksen lisäksi kalvossa on myös polyesterikerros torjumassa auringon säteilyä. Llumar ATR-autokalvo on saatavilla 5%, 20%, 35% ja 50% sävyisenä.


Tietysti tummennuskalvo nimensä mukaisesti tummentaa. Kuten alla huomaa, oikea HUD ei ole tummennettu. Tästä huolimatta, 50% tummennuskalvo ei näytä niin tummalta että se häiritsisi. Taidan ottaa riskin ja kokeilla miltä näyttää...


Tässä oikean F18 HUD. Ei huomaa tummennusta. Toisaalta tässä on kaksi lasia päällekäin. Auttaakohan se 1. kerroksen HUD erottumaan taivasta ja aurinkoa vasten kun 2. suodattaa? Noh, sitä voi kokeilla myöhemmin kun perus HUD kehittää...

Fresnel-linssi laitetaan näytön pinnalle. Linssin pitäisi olla yhtä suuri kuin näyttöruutu. Linssillä keskitetään valonsäteet pienemmälle linssille. Tämän linssi heijastaa kuvan näyttölasille. Linssin pitäisi olla yhtä suuri kuin haluttu kuvakoko. Frenel-linssi on kupera. Pienempi linssi on kovera. Jos linssien polttovälit ovat identtiset, linssiyhdistelmän jälkeen valonsäteiden pitäisi olla yhdensuuntaisia.
Omat kokeilut vahvistaa tuon minkä sanoit; Jos sen linssin laittaa heti pinnalle, ei tule suurennusta (jos tulee suurennusta, yleensä se kuva menee myös ylösalaisin, joka tarkoittaa ettei HUD:in näyttöä voi käyttää muille mittareille)

Tilasin nyt Ebaysta uuden A4-kokoisen Fresnel-linssin Kiinasta. Ei ollut edes 10€. HUD kooksi kaavailen 15x15 cm. Se että lähtökuvasta tekisi suuremman (esim 15-20" näyttö) jonka fresnel-linssillä kohdistaisi pienemmäksi mutta kirkkaammaksi 15x15cm... Kiinnostava ajatus, mutta miten sellaisen viritelmän saa rakennettua fiksusti koti-ohjaamoon. Siihen samalle seudulle pitäisi saada muu mittaristo, johdotukset ja näytöt...


Yksi vaihtoehto; Jotkut käyttää näytön sijaan projektoria, jolloin saa voimakkaamman kuvan. Taas jälleen, tämä on sen verran high-tech näin alkuun, että harkitsen vasta vuosien päähän, kun kehitän nykyistä HUD.

Joten mitä tapahtuu nyt lähitulevaisuudessa...
- Maanantaina käyn hakemassa lasiliikkeessä tehdyn 15x15cm paksun heijastuspeilin, jonka heijastava pinta on heti päällä. Tämän avulla saan perusviritelmän kuntoon, eli heijastaa 15x15cm näytön HUD-lasille.
- 1kk sisään saapuu uusi Fresnel linssi. Tällä voin keskittää säteet ilman suurennosta, terävämmäksi ja kirkkaammaksi HUD:iksi.
- 1kk sisään saapuu metallinen heijastuskalvo. Tällä vähennän projektorikaarelle heijastetun näkymän vaikutusta HUD:iin.

- 6kk lisätä toinen HUD-lasi kuten kuvan F18
- 2v Kirkastaa HUD 200-300% joko HUD-projektorilla tai 15-19" HUD-näytöllä jonka Fresnel kohdentaa.
- 3v Rakentaa 1:1 F18 HUD. Jos vielä tällöin motivaatio on tallella Smiley


« Last Edit: 10.09.17, 00:48 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #17 on: 11.09.17, 17:31 »


Nyt saatiin 15x15cm peili


Ja asenneltiin HUD-lasi uudelleen...


Tulos on sinällään hyvä. Tätä pidemmälle ei tavallisella näytöllä, peilillä ja lasilla taida päästä.
Ainoa ongelma on, että 'luukku' rajaa maksimikokoa. Kuten voi nähdä kuvasta, en saa HUD yhtä korkeaa kuin leveää, koska se aukko on liian kapea valolle. Isompi aukko vaatisi isomman boxin sille koko rakennelmalle. Tehdään joskus myöhemmin.

Kokeilin myös sitä F18 tuplalasia, mutta eihän siinä mitään järkeä ollut. Eka lasi päästää HUD lävitseen, heijastuu toiseen -> kaksoiskuvio. Toimiakseen ykköslasin täytyisi pysäyttää HUD heijastus tai kakkoslasi ei saa ottaa yhtään vastaan. Silti niiden täytyy pysyä täysin läpinäkyvinä. En äkkiä keksi tähän keinoa, ellei nuo kalvot suoriudu sataprosenttisesti jota epäilen.


No pelissä - haalea ympyrä keskellä on gun reticle jaämä kuva näyttää paljon huonommalta mitä oikeasti on - Erotan kaiken, mutta siihen täytyy keskittyä niin tarkkaan, että varmaan 30 min pelaamisen jälkeen on silmät väsyneet. Yö aikaan lentäminen on paljon helpompaa, tosin siinä kiitotie ja valot häikäisee HUD:in.

Vielä yksi iso ongelma. Kun ammun A-10C tykillä, panokset osuu jonnekin aivan muualle mitä gun reticle näyttää! Luin tästä foorumeilta. Ongelma on jotenkin, että tähtäin asettuu suhteessa mun HUD-lasiin, vaikka sen pitäisi lopullisesti asettua suhteessa sinne pisteeseen jonne ammun... Siihen oli joitain tekstitiedostoja jotka korjaa asiaa, mutta saa nähdä. Yksi vaihtoehto on myös että tähtäin laskee arvonsa mun mittarinäytöllä ja sitä vastassa on warpattu projektorikuva, jotka ei kohtaa keskenään. No tämä ongelma on vain AG-operaatioissa, uskon ettei ilmataistelu ole yhtä paha (lukuunottamatta tykillä ampumista, mutta se on muutenkin sellaista räiskimistä läheltä!)

Joten laitetaan huomenna tummennuskalvo tilaukseen.
Testailin tuohon myös pieniä Fresnel-linssejä. Vaikutusta ei helpolla huomannut, ehkä 10-20% selkeämpi ja kirkkaampi. Joten katotaan niitä kun isommat tulee perille.
Ajattelin myös että tuon peiliboxin voisi maalata sisältä mustaksi ja tukkia nuo reiät, niin ylimääräistä valoa ei pääse (vaikka sitä toki pääsee yläluukusta). Vaikutus on varmaan vain muutama prosentti, mutta helppo tehdä niin mikäs siinä.

Tarvin varmaan 50% lisää valoa että HUD olisi minimissään pelikelpoinen. 100-200% olisi sitten realistinen.
Jos pääsen noilla kolmella kikalla 50% oon tyytyväinen. Loput vaatii nelinkertaista suurennosta/projektoria tai jotain oikein erikoislasia ja linssiä.
« Last Edit: 11.09.17, 17:48 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #18 on: 12.09.17, 06:10 »


Example of a second surface mirror (left) and a first surface mirror (right). In both pictures, the pen is touching the surface of the mirror. "Ghosting" (a faint reflection from the first layer) is visible in the left image (more obvious in the full-size version). [lähde wikipedia]

Katselin täältä:
http://eksmaoptics.com/optical-components/metallic-mirrors/

Vihreän valon aallonpituus on 495–570 nm. Siten hopealla päällystetty peili on parempi kuin kulta tai alumiini. Saadaan joku 97,5% heijastus.
« Last Edit: 12.09.17, 06:35 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: F18 ohjaamoprojekti
« Reply #19 on: 13.09.17, 15:38 »


Uuden kalvon myötä HUD on pelikelpoinen. Taas tässä kuvassa ei näy yhtä hyvin mitä oikeasti. Mutta huomaatte varmaan selkeän parannuksen edelliseen.
AG operaatiot onnistui hyvin, nyt kun opin keskittämään maisemanäkymän ja HUD-horisontin samalle tasalle.


Tein myös vähän lisää tilaa peilille ja kallistukselle. Ei näytä nätiltä, mutta tärkeintä on saada nyt alkuun konseptit toimivaksi. Sitten on aikaa koristella laugh
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1