FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.04.19, 14:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Aerosoft A3XX professional
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 8 9 [10] Reply Print
Author Topic: Aerosoft A3XX professional  (Read 22166 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6397
Date Registered: 27.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #180 on: 19.04.19, 19:33 »

Jos Aerosoftin A321:llä lähtee ilmaan ILMAN lentotietokoneella tehtyä suunnitelmaa (jota asiaa en vieläkään osaa...), niin:

1. Miten autopilotin asetusten pitää olla lähdössä? Missä asioissa pitää näkyä pyöreän pallukan, joka ilmaisee että tietokone ohjaa autopilottia - vai eikö missään?

2. Nopeutta ei siis voi syöttää ennen kuin on ilmassa. Tämä selvä.

3. Kun olen käsin noussut noin 15 asteen kulmassa EFHK:lta 1300 jalkaan ja siirrän kaasun CLB-asentoon, ja autopilotissa on vaikkapa korkeusarvo 7000 jalkaa, niin mistä lentokone tietää millä nousunopeudella nousu jatkuu? Joysticin olen jättänyt siihen asentoon, jolla alkunousussa nousukulmaksi asetettiin 15 astetta.

4. Pitääkö heti tässä vaiheessa kytjkeä autopilotti päälle ja äkkiä laittaa siihen haluttu lentonopeus esim. 200 solmua, jota autothrottle sitten lähtee seuraamaan - jos lähtee? Ellei laita koneen nopeus vaan kiihtyy ja kiihtyy ja nousukulma kasvaa ja homma menee ihan pieleen.

5. Pitääkö autopilottiin jo ennen löiikkeellelähtöä syöttää haluttu lentokorkeus, jonne ensinnä pitää nousta ja samalla pystynopeusarvo esim. 2000 jalkaa/min vai vasta ilmassa?

Tuntuu edelleen sekavalta tämä asiallinen lentoonlähtö. Huomatkaa nyt että kyseessä EI OLE lentotietokoneen käyttö vaan lentoonlähtö ilman sitä.

Musta jotenkin tuntuu, että tässä on nyt koko toimintalogiikka hukassa. Periaatteessa voit ajatella asian niin, että noilla namiskoilla ohjaat flight directoria a jos autopilotti on päällä se seuraa flight directoria ja jos ei ole, seuraat itse flight directoria. (Toki voit lentää myös ilman flight directoria).


2. Aika outo, jos Airbusissa ei pysty speed bugia maassa laittamaan.

3. Ei se voi tietää sitä mistään itsestään ellet sitä sille kerro. Huomioi, että korkeusarvo ei ole autopilotissa. Se on ns altitude bug, jonka olet asettanut ja jolla kerrot flight directorille, millä korkeudella haluat lentää. En tiedä mitään Airbusin järjestelmistä mutta voisin kuvitella, että logiikka on melko samanlainen Boeingin kanssa. Eli sun pitää aktivoida se jotenkin. Kokeile vaikka painaa tai vetää sitä katkaisijaa. Toki ei hajuakaan, mihin tilaan se järjestelmä menee. Jos aktivoit vaikka pystynopeustilan ja laitat 2000ft/min, silloin F/D ohjaa sua 2000ft/min pystynopeusvauhtiin mutta jos autothrust ei ole päällä niin totta kai vauhti kiihtyy, mikäli sulla on liikaa tehoa. A/T taas osaa säätää tehoja siten, että sulla pysyy asetettu nopeus. Toinen tapa on pitää tehot clb tilassa ja kiivetä siinä kulmassa, millä pidetään haluttu ilmanopeus.

5. Kuvittelisin, että flight director menee TOGA tilaan (tai vastaavaan) maassa, joka ohjaa sua nousun jälkeen ennen kuin kytket muita tiloja päälle.
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4300
Date Registered: 19.06.07

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #181 on: 19.04.19, 19:45 »

Jos Aerosoftin A321:llä lähtee ilmaan ILMAN lentotietokoneella tehtyä suunnitelmaa (jota asiaa en vieläkään osaa...), niin:

1. Miten autopilotin asetusten pitää olla lähdössä? Missä asioissa pitää näkyä pyöreän pallukan, joka ilmaisee että tietokone ohjaa autopilottia - vai eikö missään?

2. Nopeutta ei siis voi syöttää ennen kuin on ilmassa. Tämä selvä.

3. Kun olen käsin noussut noin 15 asteen kulmassa EFHK:lta 1300 jalkaan ja siirrän kaasun CLB-asentoon, ja autopilotissa on vaikkapa korkeusarvo 7000 jalkaa, niin mistä lentokone tietää millä nousunopeudella nousu jatkuu? Joysticin olen jättänyt siihen asentoon, jolla alkunousussa nousukulmaksi asetettiin 15 astetta.

4. Pitääkö heti tässä vaiheessa kytjkeä autopilotti päälle ja äkkiä laittaa siihen haluttu lentonopeus esim. 200 solmua, jota autothrottle sitten lähtee seuraamaan - jos lähtee? Ellei laita koneen nopeus vaan kiihtyy ja kiihtyy ja nousukulma kasvaa ja homma menee ihan pieleen.

5. Pitääkö autopilottiin jo ennen löiikkeellelähtöä syöttää haluttu lentokorkeus, jonne ensinnä pitää nousta ja samalla pystynopeusarvo esim. 2000 jalkaa/min vai vasta ilmassa?

Tuntuu edelleen sekavalta tämä asiallinen lentoonlähtö. Huomatkaa nyt että kyseessä EI OLE lentotietokoneen käyttö vaan lentoonlähtö ilman sitä.

1. Jos MCDU:lle ei ole täytelty mitään tietoja, niin esim. katkoviivaa ja/tai pallukkaa (----O) sen perässä ei pitäisi näkyä missään (korkeuskenttä on ainoa mikä ei muutu katkoviivaksi) koska silloin lennettäisiin managed-moodissa eli matolaatikkoon ohjelmoitujen tietojen mukaan.

- Namiskoissahan on kaksi toimintoa, työnnät nappulaa kojelautaan päin niin annat lentokoneelle hallinnan eli kone on managed-moodissa ja autopilotti toimii sen mukaan mitä sinne matolaatikkoon on ohjelmoitu. Taasen kun namiskasta vetää niin valinnat ovat ohjaajan päätettävissä

2. Yksinkertaisimmillaan:
- Vedät nupeista ja ruuvaat nopeuden, hdg:n, korkeuden ja pystynopeuden oikeisiin lokeroihin (nopeus vaikka 250 hdg 219 alt 7000 ja vs +1500)
- Laipat alas 1 tai 2-asentoon ja spoilerit arm-asentoon
- Tehot togalle (Autokaasun pitäisi aktivoitua) ja sitten nokka ylös kun V-nopeudet ovat saavutettu (ne täytyy asettaa MCDU:n kautta jotta näkyvät PFD:llä) telineet sisään kun positive rate, pidetään nousukulma siedettävänä <-15 astetta, nousua vaikka tuonne 1400ft
- AP päälle ja varmistu että kone noudattaa asetettua nopeutta, suuntaa, korkeutta ja vertical speediä, kaasukahvat CLB-asentoon kun PFD:llä näkyy LVR CLB-varoitus ja laipat ylös kun nopeus kasvaa.. siinä se lyhyesti.

Jos nyt jollakulla tulee vielä muuta mieleen niin pistää kertoen, tämä oli hätäisesti kokoon keitetty ohje  Grin

Täytyy todeta kuitenkin että kannattaa opiskella sen MCDU:n toiminta niin että kaikki vaaditut kohdat ovat täytetty ennen lentoonlähtöä, tuolloin se lentokone toimii niin kuin sen on suunniteltu toimivan

Tässä videonpätkä mistä pitäisi olla hyötyä https://www.youtube.com/watch?v=LY0ik-VPRPE
« Last Edit: 19.04.19, 20:54 by Mikael Leinonen »
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4638
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #182 on: Today at 11:29:10 »

Onko siis täysin oikein toimia autopilotin kanssa seuraavasti, kun lennetään "käsin".

1. Laitetaan lentotietokoneeseen v1, rotate ja v2-nopeudet.

2. Kiitoradalla ruuvataan suunta (kiitoradan suunta), korkeus ja nousunopeus kohdilleen. Lentonopeutta ei vielä voi asettaa.

3. Kun ollaan ilmassa, laitetaan autopilottiin vielä lentonopeus esim. 200, nousussa nopeutta hieman vähemmän.

4. Vasta sitten painetaan autopilotti päälle napista AP1.

5. Tämän jälkeen kaasua vähennetään CLB-tilaan.

6. Sitten säädetään lentokorkeutta, suuntaa ja pystynopeutta ruuvaamalla autopilottia.



« Last Edit: Today at 12:18:39 by Esa Sairio »

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4638
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #183 on: Today at 11:39:47 »

Yhä Airbus-asiaa. Olen tallentanut P3D4-simuun oletuslennon, jossa Airbus A321 on kiitoradalla EFHK 22L, moottorit tyhjäkäynnillä, laipat pykälän ulkona, v1, rotate ja v2 tallennettuna, lähtökentän VOR-taajuus tallennettuna, trimmit vihreällä alueella keskellä, parkkijarru päällä.

Aina kun käynnistän koko simulaattorin, on Airbus ylläkuvatussa "valmiustilassa". Seuraavaksi teen lennon, laskeudun ja jätän koneen parkkiin asematasolle.

Sitten haluan tehdä saman uudelleen. Kun valitsen simun tallennettujen lentojen valikosta oletuslentoni, Airbus ei menekään "valmiustilaan" vaan on kiitoradalla, muuta moottorit eivät ole käynnissä, kahvikuppi ja sanomalehti tulevat kapteenin eteen ja tuntuu etteivtä v1, rotate ja v2 nopeudetkaan ole tallessa eikä EFHK:n VOR-taajuus. Se mikä on kohdallaan on laipat, jotka ovat yhden pykälän ulkona. Tämä on kiusallista. Pitää sammuttaa koko simulaattori ja käynnistää se uudelleen, jotta lentoonlähtötilanne on tuo ensin mainitsemani oletuslento, jossa moottorit käyvät jne.

Lentotilaksi olen valinnut TAKE-OFF STATEN.

Kuinka oletuslento kaikkine säätöineen ja asetuksineen tulee tallentaa simuun, jotta kun lento haetaan uudelleen ilman koko simun sammuttamista ja uudelleenkäynnistämistä, se olisi määrittelemässäni oletuslento-tilassa?



i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4638
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #184 on: Today at 12:51:07 »

Onko mahdollista tallentaa Airbussin ohjaamonäkymä, jonka olen säätänyt mieleisekseni mm. zoomilla, kaapteenin näkymämällä suhteessa paneeliin ja maisemaan, kerralla kaikille Airbus-malleille, mitä minulla on P3D4:ssa?

Tämä helpottaisi paljon sitä, kun minulla on tallennettuna erilaisia ja eri kentiltä lähteviä lentoja, joissa myös eri Airbus-malleja, kuten 320, 321 tai sharklett.

Miten asia tehdään?

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4300
Date Registered: 19.06.07

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #185 on: Today at 12:55:14 »

Onko siis täysin oikein toimia autopilotin kanssa seuraavasti, kun lennetään "käsin".

1. Laitetaan lentotietokoneeseen v1, rotate ja v2-nopeudet.

2. Kiitoradalla ruuvataan suunta (kiitoradan suunta), korkeus ja nousunopeus kohdilleen. Lentonopeutta ei vielä voi asettaa.

3. Kun ollaan ilmassa, laitetaan autopilottiin vielä lentonopeus esim. 200, nousussa nopeutta hieman vähemmän.

4. Vasta sitten painetaan autopilotti päälle napista AP1.

5. Tämän jälkeen kaasua vähennetään CLB-tilaan.

6. Sitten säädetään lentokorkeutta, suuntaa ja pystynopeutta ruuvaamalla autopilottia.

Noilla sitä pitäisi jo päästä alkuun ainakin, nopeuden pitäisi pystyä kyllä jo maassa ruuvaamaan kohdilleen, tiedä sitten mikä vaikutus sillä on eri toimintoihin jos matolaatikon tiedot ovat puutteelliset.

Clb-tehot säädetään sen pfd:lle tulevan LVR CLB-ilmoituksen jälkeen, lähinnähän tuo taitaa olla riippuvainen tuosta tehonvähennyskorkeudesta.

Mitä tulee noihin aloitusasetuksiin niin niistä en osaa sanoa kun en niitä käytä

Kamera-asetuksiin on maksullinen ratkaisu, chase plane tai ezdokv3, niillä pyatyy konekohtaisesti säätämään likimain kaikkea
Pages: 1 ... 8 9 [10] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1