FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.03.19, 14:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  IVAO Erikoisoperaatiolennot
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: IVAO Erikoisoperaatiolennot  (Read 25428 times)
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

IVAO Erikoisoperaatiolennot
« on: 04.03.17, 20:25 »

Tähän topicciin tulee kuvia allekirjoittaneen erikoisoperaatiolennoista IVAO-verkossa. (=ilmavoimat/rvl/joku muu kuten SAR, medevac...)
« Last Edit: 03.06.17, 11:41 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Valvontalento 3.3
« Reply #1 on: 04.03.17, 20:33 »

FNF10 / F15E
Suomen ilmavoimat
Valvontalento
EFKU - EFIV



Rissalassa 10 astetta pakkasta. Lyötiin juuri moottorit käyntiin. Tsekkailen että mittarit on kuten kuuluu.


Lennonlähdön jälkeen initial climb. Ohitetaan pian A040 pilvikatto.


EFASS NG on tähän ihan omiaan, pientä reittiä raapustelin. Varsinkin hyvä siinä että valtioiden maa- ja meri rajat näkyy aina selkeästi.



Miksi lennän F15? Paitsi että ihan näpsäkkä peli, myöskin se ettei F18 ei saa SU27 kiinni, jos ne menee mach 2. Nimimerkillä jäätiin nielemään pölyä yksi kerta  Embarrassed
Cruisaillaan just FL500. Ilmeisesti taloudellisin tälle koneelle. Tosin pintanäkyvyys ei ole mikään paras...


Mutta sitähän varten infrapunasensorit on keksitty! (P3D sisäänrakennettu ominaisuus)
Tuossa taitaa olla Rovaniemi.. Ainoastaan lentokenttä erottuu harmaana läiskänä.. Mitä meidän välinen etäisyys on 300-400 km.


Ei kestäny Kuopiosta Ivaloon tuntiakaan. Aletaan pudotteleen hiljalleen FL300 tai muuten ollaan pian Norjan puolella.



Ihan kiva päivä Lapin taivailla. Oli myös hienoa ihailla FinlandX-maastoa ja järvien muotoa. Hatunnosto sen tehneille.


Huomasin että nämä kompassit ja kantamaympyrät on ihan omiaan hävittäjälle. Laitoin myös Ivalon procit, kun tosi vaikea keretä kaivamaan karttoja ilman autopilottia kun nopeus on jotain 700 TAS.


Taktisesssa ILS oli häikkää, niin EFASS-lähestyminen kiitotie 22 Tongue



Ivalo on kyllä ihan nätti ja rauhallinen kenttä. Milloinhan täälläkin viimeksi ollut virtuaaliliikennettä...


Lentoreitti. Lennolla ei tapahtunut ihmeitä.
« Last Edit: 04.03.17, 21:03 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

QRA Tehtävä 4.3
« Reply #2 on: 04.03.17, 20:45 »

FNF10 / F15E
Suomen ilmavoimat
QRA Tehtävä
EFHK - EFHK



Olin juuri saunassa kun puhelimeen tuli viesti. Joku kaveri ulottanut Baltian ilmapäivystyksen Suomen ilmatilaan asti. (reitti alkoi Ämäristä EEEI)
Suoritetaan QRA ja tunnistustehtävä. (tuli vähän kiire siinä laitetella simua käyntiin ja varusteita päälle)
Jaahas on myös Helsingissä kiitettävä lennonjohto. Katsotaan miten sotilas-siviililennonjohto yhteystyö sujuu..


Helsingin Torni: Finnforce 10 cleared to Helsinki TMA, initial climb runway heading A040. Expect radar vectors F280.
Helsingin Torni: Finnforce 10 wind calm, runway 04R cleared for takeoff. After departure Helsinki Radar 129.850 .

*Hyvin se sujui Smiley


Spades, Bogey, 2.6 miles and trailing.
Pakenee takaisin sinne Viroon))


Tuli takaisin. Tutkalukitus. Helsingin tutka auttaa parhaansa mukaan, tarjoaa TRA-aluetta, mutta en tiedä pysyykö tuo kaveri millään alueella Grin


Nopeus alkaa hivelemään mach 1... Päästään siiville.. Kamera valmiiksi..


Ja hymyä! Tunnistettu Eurofighter ja kuvat kortilla. Morjestin jaksolla. Lähtee palaamaan Viroon.

##
RTB Helsinki. Sitten se klassinen: Simu kaatui...

Mutta tehtävä suoritettu Cool
« Last Edit: 05.03.17, 11:46 by Antti T Komulainen »
Mikko Kärkkäinen
Offline Offline

Posts: 1328
Date Registered: 11.12.11

Re: IVAO Erikoisoperaatio lennot
« Reply #3 on: 04.03.17, 20:50 »

Nyt on nannaa! Onkos tuo iriksen vai milvizin eagle?

”Vain linnut ja narrit lentävät päivänvalossa, mutta vain pöllöt ja hölmöt öisin.”
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: IVAO Erikoisoperaatio lennot
« Reply #4 on: 04.03.17, 20:58 »

IVAO SO-ympäristö on siitä kiinnostava ettet ole yksin lentämässä. Mitä tahansa voi tapahtua, milloin tahansa, missä päin maailmaa vain. Samalla kun lensimme, niin toisaalla..


Tuli kaverilta pari kuvaa. Venäläiset on aktivoinunu Krimillä.


Siellä ne pyörii. Kuulemma 1x SU27 ja 3x MIG29. Korostettakoon ettei nämä lentäjät kuulu IVAOn viralliseen Venäjän ilmavoimiin (special operations group) Kyseessä lienee joitain yksittäislentäjiä.




Tässä yksi esimerkki mitä viralliset ilmavoimat lentää siellä.

Suunniteltiin porukalla pientä ilmaoperaatiota huomiseksi. En voi vielä antaa yksityiskohtia jotka saattaisivat vaarantaa operaation. Mutta kuvia yritän napata ja operaation jälkeen postata Smiley

Nyt on nannaa! Onkos tuo iriksen vai milvizin eagle?
MILVIZ. Oon kokeillut Iristäkin, mutta tykkäsin tästä enemmän. Laatu on tosi hyvä, lähellä ellei tasoissa VRS F18 Superbugin kanssa.



« Last Edit: 04.03.17, 21:18 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Operaatio kumiankka 5.3
« Reply #5 on: 05.03.17, 20:54 »

SHARK01 / F15E + muut
Operaatio kumiankka - Sukellusveneenmetsästys Barentsinmerellä
IVAOn länsikoalitio (epävirallinen)
EFRO - EFRO



Lennettiin tänään operaatio kumiankka. Tässä reitti Barentsille ja takaisin.


Esitellään osallistujat; Minä, kolme Argentiinasta (joista yksi kertomansa mukaan ex-hävittäjälentäjä) ja yksi britti. Tehtävä: Etsiä sukellusveneitä Barentsilla. Kaksi hävittäjää saattaa B-2 pommikoneen ja P-8 Poseidon sukellusvenemetsästäjän Barentsinmerelle. Siellä suojataan ne CAPilla. THUNDER pysyy Rovaniemellä QRA standbyssa, jos saadaan seuraa Murmanskin suunnalta. Taistelu- ja lennonjohtoa ei tällä kertaa ole. Toimin F15E ja EFASSin avulla parvenjohtajana, annan BRAA vektoreita waypointteihin ja ohjailen toimintaa. Tosin näiden raskaampien koneiden tahtiin ja ehdoilla mennään, eli me hävittäjät vaan pyöritään ympärillä.


Alueelle ennustettu vulkaanista tuhkaa, mutta mennään kuitenkin.


Sovittu dep oli 1530z, mutta venähti 1600z. Mä lähden ekana tiedustelemaan. Suoritetaan lentoonlähtö kiitotie 21.


EFRO jää äkkiä taakse. Kaarretaan n. 080 hdg, kiivetään pinnalle 300.


Siellä alkaa muut tulemaan perässä. Lyön spoilerit päälle. Vähän hakemista alkuun tämä muodostelmalento kun ei ole aikoihin tätä lentänyt ja hieman erilaisia koneita meillä..



Pientä pilveä välissä, mutta alkoi selkenemään merelle tultaessa.



Pitää vähän eri vinkkelistä katsoa maailmaa Smiley


Aletaan saapumaan alueelle. Siinä muuten hieman työkaluja:
Teamspeak 2 salasanasuojattu kanava
Chatit auki.. Tajuttiin lopussa tehdä yhteinen chat.
EFASS NG tietysti
IVAP ja TCAS, TCAS tavallaan toimii lähitutkana. Nyt ei näytä mitään kun transponderit on meillä standby ettei tule RA/TA kokoajan.


Tehtiin seuraava tehtävänjako:
P-8 etsii subeja FL180
F35 CAP FL300
F15 korkea CAP FL500
B-2 No suoraan sanoen mä en tiedä mitä se tekee täällä merellä pommikoneella.. Lentämisen iloa kai? Tällaista tämä IVAO SO Grin



Kiivetään legendaariselle pinnalle 500 Cool


Alkoi aurinko laskemaan ja on aika palata kotiin..






Rovaniemelle 50 mailia. Lyödään taktinen ILS tulille. Sovittiin että eka raskaat koneet tulee laskuun ja me hävittäjät saatetaan.


Tässä on P-8 hyvä saatto loppuosalla kiitotie 21. Hävittäjät molemmin puolin.


Hyvin se sinne tuli.



Työnnetään hanat auki ja jälkipoltto päälle.


Kiivetään vertikaalina Rovaniemen päällä Cool


Lentopinta 150. Eiköhän liitytä myötätuuliosalle saattaan se B-2.



B2 pääsi perille.



Oma lasku jäi kuvaamatta, mutta se meni ihan jees. Tultiin F35 kanssa 1 mailin porrastuksella peräkkäin laskuun.


Meidän reitti vielä kertaalleen.



Muiden ottamia kuvia Smiley
« Last Edit: 05.03.17, 21:55 by Antti T Komulainen »
Jorma Tyyskä
Offline Offline

Posts: 565
Date Registered: 16.08.02

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #6 on: 07.03.17, 07:22 »

Ivalon liikenteeseen vastaten

Biggles VA viimeisimmät operaatiot

6.3.17    klo 18:31 ja 22:20

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4197
Date Registered: 18.12.01

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #7 on: 07.03.17, 19:48 »

Miten tuo käytännössä toimii (IVAO)? Jos otan koneen X?

Ja lennän sillä transponderi sammutettuna itämerellä?

Saatteko tunnistettua?

Mitä sanoo IVAO:n säännöt?

Vai pitääkö transponderi olla päällä (mitä ideaa siinä ylipäätänsä olisi)?

Voisin kyllä etukäteen ilmoittaa (jos tarvetta) päiväyksen, ja lentää sitten itämerellä tunnistusta varten. Kellonaikaa ilmoittamatta?




   
Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #8 on: 08.03.17, 20:55 »

Miten tuo käytännössä toimii (IVAO)? Jos otan koneen X?

Ja lennän sillä transponderi sammutettuna itämerellä?

Saatteko tunnistettua?

Mitä sanoo IVAO:n säännöt?

Vai pitääkö transponderi olla päällä (mitä ideaa siinä ylipäätänsä olisi)?

Voisin kyllä etukäteen ilmoittaa (jos tarvetta) päiväyksen, ja lentää sitten itämerellä tunnistusta varten. Kellonaikaa ilmoittamatta?
IVAOssa lento ilman transponderia ei ole niin merkittävä mitä oikeassa maailmassa.. Webeyesta kaikki näkee sun lentosuunnitelman. Toki voit lentosuunnitelmaan syöttää minimissään ZZZZ kentät ja DCT reitin, mutta silloinkin nähdään lentäjä, kutsu, lennetty reitti ja konetyyppi. IVAO säännöt sanovat että käytä transponderia, mutta uskon etteivät SUP aktiivisesti valvo sitä tai siitä koskaan kenellekään seurannut penaltya. Ellet oikein ala lennonjohtajaa vastaan kapinoimaan ja vaaranna muuta liikennettä kiireisessä ilmatilassa..

Taidat kysymykselläsi hakea sitä mitkä on IVAOssa meidän perusteet suorittaa tunnistustehtävä? Yhtenäistä linjaa ei ole vielä. Tässä mun oma linja:
1) Sotilasilma-alus loukkaa Pohjoismaisen divisioonan ilmatilaa (=tulee meidän alueelle ilman lupaa tai hyvää syytä) tai tämän uhka on ilmeinen.
2) Sotilasilma-alus tiedustelee Pohjoismaisen divisioonan ilmatilaa (=lentää jatkuvasti meidän rajaa pitkin). Tosin valtuuksia en ainakaan itselleni anna jatkaa tunnistusta vieraan valtion ilmatilaan, silloin minä tekisin alueloukkauksen.
3) Mielenkiintoinen ilma-alus josta haluan ottaa kuvat. Tai mulla on luppoaikaa ja kaipaan treeniä.
4) Siviilejä harvemmin kukaan käy tunnistamassa ellei epätoivoisesti kaipaa treeniä... Tosin sandbaggerit (=AFK lentäjät) ansaitsee mielestäni hävittäjäsaattueen. Tai sellaiset jotka ei noudata lennonjohdon ohjeita ja vaarantaa lentoturvallisuuden. Tietysti SUP ratkaisee nämä tapaukset ensisijaisesti, mutta eleenä tunnistus ja saatto olisi mielestäni kohdallaan. Tämä edellyttäisi yhteistyötä siviililennonjohdon kanssa, joka pyytää QRA-konetta apuun.

Nyt kun tiedetään mistä tehtävät tulevat, käydään läpi Tunnistustehtävän kulku:
1) Tunnistettava lento havaitaan. 99% tapauksista tämä tapahtuu seuraamalla Webeyeta. Havaitsija on usein hävittäjäohjaaja, mutta myös Skypessä/whatsappissa/foorumeilla on ryhmiä joissa tunnistettava lento ilmoitetaan ja päivystävät ohjaajat ottavat tehtävän.
2) Käynnistetään simu, laitetaan varusteet kuntoon. Valitaan lentokenttä (läheltä vs realistinen), kirjaudutaan IVAOon ja käynnistetään hävittäjä. Tässä on monesti kiire, sillä etukätesvaroitus on lähes olematon. Tehtävän suunnitteluun ja briiffaukseen voi käyttää vain muutamia minuutteja ja nekin mielellään ilmassa.
3) Lentoonlähtö. Suunnistetaan kohteelle intercept-geometrian mukaisesti. Kohteen löytäminen on oma haasteensa. Aluksi Webeye on hyvä, mutta lähempää se on epätarkka ja päivittää hitaasti. EFASS on parempi läheltä sillä se päivittää nopeammin. 40 nm päästä kohteen näkee TCAS jos sillä on transponderi päällä. 10 nm päässä saan näköyhteyden kohteeseen. Joissain hävittäjissä on tutka joka toimii ihan IVAOssa muihin lentäjiin, itse en ole saanut toimimaan..
4) IVAO säännöt vaativat että kohteen tulee antaa lupa tunnistukseen ennen kuin tulet 5 nm / 1000 ft lähemmäksi. Ilman lupaa sitä voi +5 nm päästäkin seurata ja saattaa näköetäisyydellä.
5) Jos tunnistus siivelle on ok, lennetään geometrian mukaisesti. Juuri oikealla hetkellä pitää osata hidastaa sun +1 mach hävittäjä kohteen nopeuteen (yritä asettua jonkun Cessna 172 siivelle). Muodostelmalento on vaikeaa aluksi, mutta sen oppii. Muodostelmalento on mahdotonta jos kohde ei halua sitä, on hävittäjä ja liikehtii. No siitähän seuraa ilmataistelu tai takaa-ajo Grin
6) Kun olet siivellä, nappaat kuvat. Yrität ottaa yhteyden kohteeseen yleensä priva tai UNICOM chatilla. Tyypillinen viesti voisi olla "You have been intercepted by Finnish Airforce, what are your intentions?" Jossain tapauksessa lentokone saatetaan pois ilmatilasta tai pakotetaan laskeutumaan hävittäjän osoittamalle kentälle.
7) Kun kuvat on napattu ja toimenpiteet tehty, palataan tukikohtaan. Siitä kasataan sitten tehtäväraportti joka laitetaan foorumille muiden ihmeteltäväksi.
X) Tunnistuslento on paljon realistisempi ja helpottaa ohjaajan työkuormaa, mikäli apuna on taistelujohtaja. Taistelujohtaja vektoroi hävittäjän kohteelle, antaa tietoa tehtävään vaikuttavista asioista, toimii linkkinä maahan ja muutenkin taustatukena. Vähän sama kun siviilinä on mukavampi lentää Helsinki-Vantaalle täydellä lennonjohtokattauksella.

Vielä tiivistettynä vastaukset sun kysymyksiin:

Saadaan sinut tunnistettua ellet sulla ole nopeampi kone kuin Mach 2.5 F15 hävittäjä. Tai sitten luiki vieraan valtion ilmatilaan pakoon (no sitten venäläiset käy tunnistaan sut ja pakottaa Kubinkaan muahaha).
Se käytätkö transponderia siviilinä kiinnostaa hyvin vähän sotilaita. Jos suututat lennonjohtajan ja se pyytää meitä saattaan sut kuriin, ehkä sitten.
Kun taas se oletko sotilasilma-alus ja mitä teet.. Kiinnostaa meitä hyvin paljon. Jos vieras sotilashävittäjä lentää luvatta IVAO-Suomeen pyörimään kahdeksikkoa ja me missataan se tai ei mahdeta sille mitään.. Se vasta olisi erikoisoperaatiomielessä noloa Tongue
Siinäpä tuli transponderi ja tunnistustilanne IVAO säännöt. Sääntöjä on paljon lisääkin http://doc.ivao.aero/specops:directive
Transponderin pitäisi olla päällä ja siinä on ideaa siinä että TCAS pelaa ja lennonjohtaja näkee tarvittavat tiedot.

Voit ilmoittaa. Pohjoismaisessa divisioonassa on tällä hetkellä kolme päivystävää hävittäjäkuskia. Ajatus että lennät ilmoittamattomana ajankohtana, testataksesi tuijotetaanko me Webeyeta 24/7 ja havaitaanko sut.. Kenties se ei ole se mitä varten me tehdään tätä Smiley Sanoisin että Skypessä tai foorumilla ajankohta etukäteen +/- 2h tarkkuudella voisi olla ihan reilu. Sen verran kehtaa Webeyeta vahdata ja samalla ajankohta tulee lentäjälle hieman yllätyksenä, sillä en mä 3 tuntia siellä kentällä  ohjaamossa kökötä. Ps. 'AKOIVAO' on mun Skype.
Ollaan viikonlopulle suunnittelemassa toista kumiankan kaltaista operaatiota. Voit tulla myös siihen a) samalle puolelle b) harjoitusmaaliksi c) aggressoriksi (pelaat punaisen puolen hävittäjänä). Esitietovaatimuksia ei ole.


Havainnollistava kuva.

Ivalon liikenteeseen vastaten

Biggles VA viimeisimmät operaatiot

6.3.17    klo 18:31 ja 22:20
Oho, lentääkö ihan Ivaloon ihan säännöllinen Bigglesin vuoro? Wink

Oon kyllä seurannu että lennätte aika aktiivisesti ja nyt kotimaanlentoja varmaan VFinn enemmän. Olisi ihan hieno jos olisi jokin avoin tilasto (jollain divisioonilla ja toki VA on omansa) josta voisi tarkastella ajanjaksoja miten paljon yhtiöt lentää Suomen kentille. Parhaimmillaan voisi rankata Suomen lentoasemat vuotuisen virtuaalimatkustajamäärän mukaan.

« Last Edit: 08.03.17, 21:33 by Antti T Komulainen »
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1689
Date Registered: 25.10.08

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #9 on: 08.03.17, 21:06 »

Mitä varten sä käytät noin epärealistista kutsua?

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #10 on: 08.03.17, 21:19 »

Mitä varten sä käytät noin epärealistista kutsua?

Lentäisitkö mielummin Hornettia KD Aviana? Lähes kaikki realistiset kutsut tulkitsee sinut Etelä-Amerikkalaiseksi lentoyhtiöksi..

FNF and FNG on korvamerkitty oikeisiin osoitteisiin.
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1689
Date Registered: 25.10.08

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #11 on: 08.03.17, 22:49 »

Onko sillä mitään väliä miksi Webeye/IVAC sen kutsun tulkitsee. Realismin nimissä ainakin itse käyttäisin aitoja kutsuja FNF:n sijaan harjoitus ja tunnistuslennoilla.

Mutta kukin taaplatkoon tyylillään.

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #12 on: 09.03.17, 11:20 »

Kuten kirjoitin yllä, Webeye on hyvin keskeinen sotilaslennoissa. Kaikki katsovat lennon tiedot sieltä, koska ei ole muutakaan. Selkeä kutsu kuten FNF antaa ajan kuluessa selkeämmän kuvan kuka valvoo Suomen ilmatilaa versus vaihtuvat SHARK1/KNIGHT2/TANGO3. Oikeassa maailmassa ei ole Webeyeta ja vastaavaa suurta yleisöä seuraamassa QRA-lentoja tai lukemassa lennon raporttia, joten päätin siirtyä FNF-kutsuun tehtävissä joissa vastataan Suomen ilmatilasta tai edustetaan sen ilmavoimia.
Jos ajan kuluessa muodostetaan SOG tai divisioona-tason erikoisoperaatiot, tehdään varmaankin yhtenäinen päätös. Tällä hetkellä tämä, kuten moni muukin asia, on jokaisen oma valinta.

Jos haluat jaksolla kuulla/huudella sun lempikutsua, voit laittaa FNF10 plaaniin ja remarkkeihin CS/SHARK01. Mutta jos tärkein asia on se realismi mikä kutsu sun plaanissa lukee, tee sitten omalla tavallasi Smiley
« Last Edit: 09.03.17, 11:26 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

QRA Tehtävä 17.3
« Reply #13 on: 17.03.17, 21:00 »

FNF090 / F15E
Suomen Ilmavoimat
QRA Tehtävä
EFTP - ESSV



Saatiin ennakkovaroitus AN30 kuvauslennosta. Reittinä Levashovo - Kaliningrad.


Lentoonlähtö EFTP.



Oltiin kerrankin ajoissa. Nyt on aikaa ihailla vasta-asenneltuja Helsingin photosceneryita..



Intercept.



Tunnistettu RFF SOG AN30. Ihan virallinen juttu.



Salaperäinen HORNET1 liittyi mukaan Virosta. Pyöri muutaman minuutin ympärillä, sitten putosi mereen ja katosi..

Päätin myös ottaa muutaman kuvan päivänvalossa Cool






RTB Gotlannin Visbyyseen. Infrapuna osoittautuu käteväksi kun on stratusta tiellä.

Saatiin vielä muutama kuva vastapuolelta. Kieltämättä alkaa Xplane houkuttamaan..




Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #14 on: 03.06.17, 11:29 »


Tänään se tapahtui mitä on pelätty IVAO:ssa! Venäläiset tekivät aluekoukkauksen Rovaniemelle Tongue

Webeye kyykkäsi tunniksi. Lentoja ei näkynyt. Tämän turvin neljä Venäjän ilmavoimien konetta lähti ilmaan Murmanskin alueelta, tunkeutui Suomen Lapin ilmatilaan minuuteissa ja alkoi suorittamaan tiedustelulentotoimintaa Rovaniemen alueella.
Onneksi meillä on varajärjestelmä jossa tilanne havaittiin ja lähdimme QRA-lennolle. F35 Lightning, kun ei ollut vielä muuta uudelle simulle. Alun radioliikenne on leikattu Malmin airshowsta, Midnight Hawks Cool

Youtube video lennosta https://youtu.be/LdSLZ_tIMpA

Harmi ettei onnistu videon upottaminen.
« Last Edit: 03.06.17, 11:34 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #15 on: 04.06.17, 14:55 »


Nyt oltiin valmiita Cool
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #16 on: 04.06.17, 23:22 »


Venäjän ilmavoimat lensi pitkin rajaa kolmatta päivää. Reagoimme yhdellä hävittäjällä vs A-50 AWACS ja 2x SU27 ilmaherruushävittäjää vastaan. Onneksi saimme apua; Taistelujohtaja SAURON auttoi kiivaan tehtävän läpi.

Jahdattiin AWACS-konetta Karjalaan. Siellä taisi tulla osuma, kun moottorit lakkas toimimasta. Hetken oli kova huoli, yltääkö kone liitämään kotiin asti vai jäädäänkö väärälle puolen rajaa..

Onneksi siinä 10 000 jalassa saatiin tarpeeks turbiiniin ilmaa ja moottorit lähti käyntiin. Saatiin vektorit Kuopioon visuaaliin. Selvittiin yhtenä kappaleena, vaikka mekaanikoilta tuli kuittailua Tongue

Tämä oli myös ensimmäinen operatiivinen lento Prepar3DV4. Osoittautui hyväksi ratkaisuksi; V4 on paljon sulavampi ja varsinkin hävittäjällä ylisooninen kaartelu ja katseen jatkuva kääntely asettaa lisäkuormitusta jo valmiiksi vaativalle simulle.
Toni Heikkinen
Offline Offline

Posts: 951
Date Registered: 11.11.06

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #17 on: 05.06.17, 07:50 »

Nyt on mielenkiintosta!  thmbup Lisää näitä!

Olympus SP590uz                                                                                                                                                                        
Canon EOS40D, EF-S 18-55mm, EF-S 55-250mm, Sigma 120-400mm

Ultrapilotti.
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #18 on: 05.06.17, 22:30 »

Viime päivien tapahtumien johdosta aloimme suunnittelemaan pientä vastaoperaatiota. Operaatioon osallistui kaksi Suomen ilmavoimien hävittäjää ja kaksi NATO-vahvistusta. Suunnitelma oli lentää pitkin rajaa AWACS (valvontakonetta), jolloin näkisimme naapurin ilmatilaan ja tietäisimme onko meno kovenemaan vai rauhoittumaan päin. Kalustona oli siis E-3 Sentry AWACS, F-35, ja 2x F-22 hävittäjää. AWACS tarjosi myös taistelunjohtopalvelua.


Operaation alku oli rauhallinen kunnes saimme tiedon että Petroskoista ULPB nousee hävittäjiä ilmaan.


Siitä se härdelli taas alkoi. Törkeästi Suomen ilmatilan läpi ja pian taas Tongue


MATRIX1 committing.


Pakenee Venäjän ilmatilaan. Haluan tunnistuskuvat...


Noni Smiley
MATRIX1 be advised you have entered Russian airspace. Two more Russian aircraft taking off from ULPB!
Siis monta niitä nyt on ilmassa Shocked


Siitä se homma sitten levisi ja alkuperäinen tehtävä muuttui valvontalennosta ilmataisteluksi. Ilmassa yhteensä kymmenen hävittäjää, molemmat osapuolet ottaa yhteen 200km pitkin rajaa. AWACS suojaan takaisin Kuopioon ja vaihtaan hävittäjään, ettei jäädä alakynteen.
Jokaisen piti käydä Kuopiossa huoltamassa 1-2 kertaa. Ilmataistelua kesti yhteensä 2,5 tuntia IVAO:n taivailla.


Yllättäen Joensuusta lähti ilmaan MICKEY1. Pilotti oli venäläinen, mutta sillä oli NATO-kone ja se oli kuulemma meidän puolella.. Okei laugh
Mutta sitten MICKEY1 ajautui syvälle Venäjän ilmatilaan ja jäi taisteluun alivoimaisena 2 venäläistä vastaan. Pian he kuulemma ottivat hänet 'vangiksi' ja veivät Petroskoin lentokentälle. Pitäkööt, ei me sinne asti olla lähdössä.

Just kun tilanne oli rauhoittumassa, sieltä sama MICKEY1 kuulemma pääsi 'karkuun' varastamalla hävittäjän. On se kova jätkä. Olin just menossa saunaan ja katson Webeyesta kuinka MICKEY1 tulee 2 venäläistä hävittäjää perässä suoraan kohti valtakunnan rajaa ylisoonista nopeutta. No ei tässä mitään. Lähdin taas ilmaan turvaamaan rajaa. Juuri sinne saapuessani MICKEY1 katosi tutkasta. Siitä voi kukin vetää omat johtopäätöksensä. Venäläiset lähtivät takaisin tukikohtaansa ja tilanne rauhottui. Toistaiseksi.


Siinä omaa kaartelua illan aikana. Jos tää nyt pikkuhiljaa rauhottuisi, mutta varmaan pakko huomenna päivystää varuilta Tongue
« Last Edit: 05.06.17, 22:44 by Antti T Komulainen »
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 12.01.17

Re: IVAO Erikoisoperaatiolennot
« Reply #19 on: 06.06.17, 20:54 »


« Last Edit: 08.06.17, 13:13 by Antti T Komulainen »
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1