FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.09.17, 22:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tarkkuusmesh ja kenttien korkeus?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 Reply Print
Author Topic: Tarkkuusmesh ja kenttien korkeus?  (Read 2855 times)
Tomi Renberg

Date Registered: 22.02.16

Re: Tarkkuusmesh ja kenttien korkeus?
« Reply #40 on: 07.03.17, 21:33 »

Itse käytän ko. tuotetta, enkä sille juurikaan parempaa arvosanaa anna!

Itse haukun ostamiani, mielestäni huonoja, P3Dn lisäosiakin paskaksi (esim. Flytampan Toronto). Ilmeisesti jonkinlainen kulttuuriero miten tuonkin sanan tulkitsee ja miten "värikästä" kieltä kukin haluaa käyttää. Tosin tuolla asteikolla paska olisi kehu FSXstä.

Sinälläähän se ei ole FSXn vika vaan Microsoftin, joka lopetti kehittelyn, mutta kyllähän kaikki paha olo kulminoituu juuri FSXään. Moni tuota joutui käyttämään vuosia ilman mitään mahdollisuutta paremmasta, koska ei ollut mitään muuta tarjolla eikä edes näköpiirissä toivoa paremmasta huomisesta. Toki se sai ihmiset luoviksi ja keskimään loputtoman määrän mahdollisuuksia twiikata paremmaksi ja yrittää pitää epätoivoisesti saattohoitopotilasta hengissä. Potilas on vähintääkin aivokuollut, jos ei kokonaan kuollut ja mitään uutta ei tuolle enää ole tehtävissä mitä ei oltaisi jo tehty. Läheisten pitäisi ymmärtää vain väistämätön ja antaa potilaan kuolla.

Uskoakseni valtaosa kuitenkin meistä haluaa lentää simulaattorilla eikä kuluttaa kymmeniä tai satoja tunteja sen asetuksien loputtomaan säätämiseen saadakseen lopulta vain melko keskikertaisen lopputuloksen panostettuun aikaan nähden. Valitettavasti FSXn valuviat kummittelee vielä P3Dn nykyisten ongelmien taustalla hyvin pitkälle, mutta toki jokaisessa P3Dn versiossa mennään askel askeleelta kohti parempaa. Se että FSX oli joskus vuonna 2008 hyvä ei ainakaan itselläni herätä mitään sympatiaa tuotetta kohtaa enää vuonna 2017 ja lähinnä sen pitkä elinikä on vain surullinen esimerkki tuhlatuista resursseista ja missä simumaailma voisikaan olla tänä päivänä mikäli kehitys olisi edennyt. Vähän kuin jotain ruttoa muistelisi kaiholla. Toki jollakin toisella voi olla erilainen näkökulma ja nähdä FSXn mielenkiintoisena mahdollisuutena ja haastena vuonna 2017.
« Last Edit: 07.03.17, 21:46 by Tomi Renberg »
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #41 on: 08.03.17, 08:41 »

...
mikä oli) mutten ala jatkuvasti asentamaan uutta simua vaan sen takia että niitä tulee kun sieniä sateella. FSX on vanha, kuten minäkin Grin En sentään kaatuile uhtä usein Cool

Ei minulla FSX kaatuile juuri muun syyn takia kuin OOM-virheeseen. FS2004 kaatuili "isoksi kasvettuaan" lähes joka käyttökerta, eikä suinkaan OOM:iin. Minulla sen koko oli parhaimmillaan/pahimmillaan kaikkine lisureineen yli 200 GB - FSX on nyt yli 350 GB, mutta en voi sitä enää käyttää OOMin takia kuin "palasina".

Simut (ja muut tietokoneohjelmat) vanhenevat hieman eri tavalla kuin ihmiset. Ne ohjelmat eivät hirveästi muutu sen jälkeen, kun ne on tehty. Lähinnä versio- ja bugi-päivityksiä tehdään. Sen sijaan tietotekniikka (laite- ja ohjelmistotekniikka) niiden ympärillä muuttuu muutamassa vuodessa valtavasti. Tämä saa ne pian näyttämään "vanhoilta paskoilta". Silti kuulemma (oikeammin luemma) sellaisillakin vanhoilla simuilla kuten esimerkiksi CFS 2 (Combat Flight Simulator 2) on oma uskollinen käyttäjäkuntansa. Eikä minulla ole mitään syytä moittia heitä harrastuksestaan. Jos se tekee heidät onnellisiksi, niin siitä vaan. Eihän se ketään häiritse.

Me ihmiset taas rappeudumme vanhetessamme niin, että olemme kaikki ennemmin tai myöhemmin "vanhoja paskoja" jos ei nyt aina henkisesti niin ainakin fyysisesti. Samaan aikaan koko yhteiskunta (eikä vain tietotekniikka) ympärillämme muuttuu hurjaa vauhtia. Olemme moninkertaisen haasteen edessä eikä ole ihme, että monet meistä vanhuksista mielellään turvautuvat konservatiivisiin ratkaisuihin. Mielestäni asia ei kuitenkaan ole niin, että kehitys olisi vain hyvästä tai pahasta. Sitä tapahtuu molempiin suuntiin ja itse käsitteetkin hyvä ja paha (huono) ovat hyvin subjektiivisia. Siis olkaamme suvaitsevaisia erilaisuutta kohtaan. Minä ainakin olen.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #42 on: 08.03.17, 08:44 »

Ei minulla FSX kaatuile juuri muun syyn takia kuin OOM-virheeseen. FS2004 kaatuili "isoksi kasvettuaan" lähes joka käyttökerta, eikä suinkaan OOM:iin. Minulla sen koko oli parhaimmillaan/pahimmillaan kaikkine lisureineen yli 200 GB - FSX on nyt yli 350 GB, mutta en voi sitä enää käyttää OOMin takia kuin "palasina".

Simut (ja muut tietokoneohjelmat) vanhenevat hieman eri tavalla kuin ihmiset. Ne ohjelmat eivät hirveästi muutu sen jälkeen, kun ne on tehty. Lähinnä versio- ja bugi-päivityksiä tehdään. Sen sijaan tietotekniikka (laite- ja ohjelmistotekniikka) niiden ympärillä muuttuu muutamassa vuodessa valtavasti. Tämä saa ne pian näyttämään "vanhoilta paskoilta". Silti kuulemma (oikeammin luemma) sellaisillakin vanhoilla simuilla kuten esimerkiksi CFS 2 (Combat Flight Simulator 2) on oma uskollinen käyttäjäkuntansa. Eikä minulla ole mitään syytä moittia heitä harrastuksestaan. Jos se tekee heidät onnellisiksi, niin siitä vaan. Eihän se ketään häiritse.

Me ihmiset taas rappeudumme vanhetessamme niin, että olemme kaikki ennemmin tai myöhemmin "vanhoja paskoja" jos ei nyt aina henkisesti niin ainakin fyysisesti. Samaan aikaan koko yhteiskunta (eikä vain tietotekniikka) ympärillämme muuttuu hurjaa vauhtia. Olemme moninkertaisen haasteen edessä eikä ole ihme, että monet meistä vanhuksista mielellään turvautuvat konservatiivisiin ratkaisuihin. Mielestäni asia ei kuitenkaan ole niin, että kehitys olisi vain hyvästä tai pahasta. Sitä tapahtuu molempiin suuntiin ja itse käsitteetkin hyvä ja paha (huono) ovat hyvin subjektiivisia. Siis olkaamme suvaitsevaisia erilaisuutta kohtaan. Minä ainakin olen.

Pekka

Hienosti kirjoitettu, Pekka! Smiley

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Pekka Holopainen

« Reply #43 on: 08.03.17, 09:01 »

...
Sinälläähän se ei ole FSXn vika vaan Microsoftin, joka lopetti kehittelyn, mutta kyllähän kaikki paha olo kulminoituu juuri FSXään. Moni tuota joutui käyttämään vuosia ilman mitään mahdollisuutta paremmasta, koska ei ollut mitään muuta tarjolla eikä edes näköpiirissä toivoa paremmasta huomisesta. Toki se sai ihmiset
...
Uskoakseni valtaosa kuitenkin meistä haluaa lentää simulaattorilla eikä kuluttaa kymmeniä tai satoja tunteja sen asetuksien loputtomaan säätämiseen saadakseen
...

Syy FS-rintamalla tapahtuneeseen "viiveeseen" on tosiaan Microsoftin, joka lopetti FS:n kehittämisen "pahimpaan mahdolliseen saumaan" eli siinä vaiheessa, kun CPU:n nopeuden kehitys alkoi siirtyä kellotaajuuden kasvattamisesta moniydin- ja rinnakkainajotekniikan puolelle. Itse asiassa FSX oli jo syntyessään "käyttökelvoton", koska se siihen aikaan olisi vaatinut valtavan tukun rahaa riittävän tehokkaaseen tietokoneeseen (jota tuskin olisi silloin rahallakaan saanut). Jos kehitys olisi mennyt kellotaajuuksien kasvatuksen suuntaan, parissa vuodessa FSX:stä olisi tullut ihan sujuvasti käytettävä.

Toisaalta Microsoft on suuri kansainvälinen yritys (korporaatio), ja nykyään niille ei riitä enää mikään kohtuullinen voitto. Vähemmän tuottoisat "rönsyt" karsitaan armotta pois. Viis niistä tuhansista intohimoisista FS:n käyttäjistä ympäri maailman, jotka pettyvät. Raha ratkaisee nykymaailmassa. Olihan se raha ennen wanhaankin tärkeässä asemassa, mutta ei suurten firmojen "ainut arvo", kuten nyt näyttää olevan. Onneksi on vielä simun lisäosien kehittäjiä, joille raha ei ole se ainoa oikea syy ja kannustin tehdä jotain. Kokonaisen simulaattoriohjelman kehittämiseen vain hyvin harvalla on resursseja.

Mitä tulee tuohon simulaattorin "säätämiseen", niin usko pois on paljon niitäkin simuilijoita, joille se tuottaa ainakin osan nautinnosta. Minunkin jutuistani voi "rivien välistä" lukea, että pidän simun rakentamisesta suuremmaksi ja suuremmaksi.  laugh Valitettavasti se "suuren suuri simu" ei vielä toistaiseksi ole oikein jaksanut pysyä kasassa. Meitä on niin moneksi.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Niko Leppänen

Date Registered: 01.02.10

« Reply #44 on: 08.03.17, 10:01 »

X-planessa on vakiona kaltevat ja maaston muotoja seurailevat kiitotiet. Muutenkin fysiikkamallinnus on toisenlainen kuin fsx:ssä ja simu saa näytönohjaimenkin lämpenemään.  Cool
Esa Sairio

« Reply #45 on: 08.03.17, 10:02 »

Nyt on hyvää keskustelua. Positiivista, asiallista ja erilaisuutta hyväksyvää!

Mutta miten sen EFHK:n tasaisen pohjan saakaan kokeeksi poistettua FSX:ssä? Grin

Minua kiinnostaa, meneekö kentän kiitoradat ihan peltoimaisiksi, koska nyt on käytössä tarkkuusmesh. Hyvässä lykyssä tarkkuusmeshin ansiosta EFHK:lla kiitoratojen kaltevuus tai vinous näkyisi. Tuttu lentokapteeni kertoi, että Embraerin ohjaamosta katsottuna radan 22R toista päätä ei näy kiitoradan kaarevuuden takia. Tämä tarkoittanee useita metrejä.

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tomi Renberg

« Reply #46 on: 08.03.17, 13:57 »

Onneksi on vielä simun lisäosien kehittäjiä, joille raha ei ole se ainoa oikea syy ja kannustin tehdä jotain. Kokonaisen simulaattoriohjelman kehittämiseen vain hyvin harvalla on resursseja.

Tulevaisuudesta ei tiedä, mutta tällä hetkellä uskallan varovasti jopa kehua Lockheed-Martinia. He ovat yllättävän sitoutuneita P3Dhen ja tehneet ihan hyvää työtä. Toki se suurin mullistus eli 64-bittisyys ja nykypäivään tehty "grafiikkamoottori" odottavat vielä tulemistaan.
X-Plane menee omaa latuaan jota osittain mielenkiintoista seurata sivusta ja Dovetail yrittää rakentaa tyhjästä jotain, mutta jotenkin sen projektin on melko helppo veikata epäonnistuvan eikä heidän rahastusmallinsa Train Simulatorista tule siirtymään lentosimulaattoreihin. Itselläni on mennyt hieman ohi FSX:SE tai ei ole jaksanut kiinnostaa. Onko sitä tarkoitus mitenkään kehittää vai siihen ostettiin vain oikeudet, paketointiin viimeiset korjaukset ja laitettiin Steamiin myyntiin? Lisäosamarkkinoista en ole huolissani vaan siellä kilpailu on niin veristä ja vain parhaimmat selviävät että kehitys siellä puolella taatusti tulee jatkumaan hurjana. Jotkut innokkaat tekevät vielä ilmaiseksi, vaikka uskon P3D-maailmasta tulevan paljon kaupallisemman kuin mitä FSX.
« Last Edit: 08.03.17, 14:07 by Tomi Renberg »
Pekka Holopainen

« Reply #47 on: 08.03.17, 15:06 »

Tulevaisuudesta ei tiedä, mutta tällä hetkellä uskallan varovasti jopa kehua Lockheed-Martinia. He ovat yllättävän sitoutuneita P3Dhen ja tehneet ihan hyvää työtä. Toki se suurin mullistus eli 64-bittisyys ja nykypäivään tehty "grafiikkamoottori" odottavat vielä tulemistaan.
...

L-M sentään tekee lentokoneita, joten heillä on sitä kautta kytkentä lentosimulaattoreihin toisin kuin MS:lla. Sanovat rakentavansa P3D:tä treenaustarkoituksiin kuten P3D:n sivuilta voi lukea. Laskevat hyötyävänsä siitä muutenkin kuin simun oston kautta. Ei L-M:kään sitä simua tee vain meitä simuilijoita miellyttääkseen (taitaa tuo olla kirjoitettu lisenssiehtoihinkin - ei hupitarkoitukseen).  Smiley

Ville Lindgren

Date Registered: 19.06.10

« Reply #48 on: 08.03.17, 15:28 »

Itselläni on mennyt hieman ohi FSX:SE tai ei ole jaksanut kiinnostaa. Onko sitä tarkoitus mitenkään kehittää vai siihen ostettiin vain oikeudet, paketointiin viimeiset korjaukset ja laitettiin Steamiin myyntiin?

Kuten nimestä arvannee on kyseessä FSX:n Steamissa julkaistu versio. Kyseessä ei ole mikään uusi versio, vaan vanha fsx on tuotu uudelleen saataville. Korjaustenkin idea oli se että se saataisiin toimimaan hieman paremmin nyky Windowseilla ja Steamissa.

Dovetailin ajatus varmaankin tuossa oli oppia että mitä lisäosia siihen ostetaan ja miten ihmiset sitä käyttävät ja kuin hyvin se myy, ja käyttää tätä hyödyksi omassa lentopelissä mikä heiltä tulossa joskus.
« Last Edit: 08.03.17, 15:33 by Ville Lindgren »
Rolf Niemi

Date Registered: 14.02.05

« Reply #49 on: 08.03.17, 16:02 »

Suhtauduin aikoinaan melko varauksellisesti FSX SE:hen ja tulin hankkineeksi sen kun se maksoi n. 5€. Asennuksen kanssaen en pitänyt kiirettä vaan luin AVSIMin foorumilta käyttäjäkokemuksia kaikessa rauhassa. Kun selvisi, että lähes kaikki lisäosat toimivat myös Steam-versiossa mallikkaasti päätin lopulta asentaa FSX SE:n, enkä ole katunut päivääkään. Tweikkejä ei tarvita, UT TRaffic 2, Steve DX10 Fixer, ORBX-lisurit, FS Global, AS Next, REX, PMDG 737 / 777, A2A ym. pelittää loistavasti eikä ole ollut OOM sen enempää kuin VAS-probleemiakaan ja aivan sama millä, missä ja kuinka pitkiä lentoja "lennän".

Nyt odottelen kieli pitkällä FTX:n Innsbruckia, joka ilmestynee aivan näinä aikoina  Tongue

Tomi Renberg

« Reply #50 on: 08.03.17, 16:17 »

Ei L-M:kään sitä simua tee vain meitä simuilijoita miellyttääkseen (taitaa tuo olla kirjoitettu lisenssiehtoihinkin - ei hupitarkoitukseen).  Smiley

Juuri sen takia kirjoitinkin, että he ovat yllättävän sitoutuneita. Helposti olisi voinut kuvitella, että vetävät tämän P3D academic/professional osion aivan miten sattuu, mutta he ovat yllättävän "läsnä" muutamilla forumeilla tai jollakin tavalla reagoivat yhteisön tarpeisiin. En sano, että ovat osa yhteisöä ja olisi mitään mieletöntä vuorovaikutusta, mutta paljon huonomminkin voisi olla. Tosin eihän se vaadi kuin uuden johtajan, joka toteaa, että tälläinen puuhastelu on aivan turhaa ja lappu luukulle  Undecided Mutta esim. ORBXn tuotteilla voisi olla jonkinlainen ihan realistinenkin mahdollisuus päästä mukaan ihan oikeisiinkin simulaattoreihin.
« Last Edit: 08.03.17, 16:22 by Tomi Renberg »
Niko Leppänen

« Reply #51 on: 08.03.17, 16:18 »

L-M sentään tekee lentokoneita, joten heillä on sitä kautta kytkentä lentosimulaattoreihin toisin kuin MS:lla. Sanovat rakentavansa P3D:tä treenaustarkoituksiin kuten P3D:n sivuilta voi lukea. Laskevat hyötyävänsä siitä muutenkin kuin simun oston kautta. Ei L-M:kään sitä simua tee vain meitä simuilijoita miellyttääkseen (taitaa tuo olla kirjoitettu lisenssiehtoihinkin - ei hupitarkoitukseen).  Smiley
Ja x-plane puolestaan on FAA:n sertifioima simu, en tosin tiedä mitä ko. sertifikaattiin vaaditaan.
Ville Lindgren

« Reply #52 on: 08.03.17, 16:22 »

Olin kanssa hyvin tyytyväinen Steam versioon, mutta siirryin viime viikolla lopullisesti Prepar3D:hen (juu, tiedän että joidenkin ennakkoluulot minusta romahtivat juuri Grin ) ja hyvällä PTA profiililla se näyttää todella hyvältä, ja migration toolilla sain lempikoneenikin siirrettyä siihen niin kyllä kelpaa. V4:ään meinaan siirtyä kunhan se on versiossa 4.1.

Kysymys X Plane, niin itse en aio siihen siirtyä koska se tarkottaisi kaikkien lisäosien käymistä turhaksi. Tiedän että siihen saa ilmaiseksi sitä ja tätä ja vähän tuotakin mutta.
Niko Leppänen

« Reply #53 on: 08.03.17, 16:27 »

Kysymys X Plane, niin itse en aio siihen siirtyä koska se tarkottaisi kaikkien lisäosien käymistä turhaksi. Tiedän että siihen saa ilmaiseksi sitä ja tätä ja vähän tuotakin mutta.
Ei ole pakko lukittua vain yhteen simuun. Itsellä asennettuna fsx, x-plane ja dcs, joita tulee pelattua vaihtelevassa määrin. Toki ilman lisäosia ei mistään saa kaikkea irti. P3D:n uusimman version voisin hankkia, kunhan se tulee. PMDG:n koneet joutuisin kylläkin uudestaan ostamaan.  Undecided
Tomi Renberg

« Reply #54 on: 08.03.17, 16:30 »

Ja x-plane puolestaan on FAA:n sertifioima simu, en tosin tiedä mitä ko. sertifikaattiin vaaditaan.

Satuinpa Belynzin striimiä vilkaisemaan joskus viime viikolla, jossa käsittelyssä oli joku X-Planen 757 (vai oliko 767?) se oli aivan hirveän näköistä menoa. Jos mallinnus on jollakin tavalla sertifioitu niin en taatusti astu yhdenkään oikean 757n kyytiin ainakaan USAssa ja olisin erittäin huolestunut mikäli ko. sertifikaatti oikeasti jotain merkitsee  laugh

EDIT. Ei tarkoitus haukkua X-Planea. Itseasiassa kunhan 11 joskus virallisesti tulee, niin kyllähän sen voisi asentaa. Sen verran JonFlyn striimeistä innostunut.
Ville Lindgren

« Reply #55 on: 08.03.17, 16:41 »

Ei ole pakko lukittua vain yhteen simuun. Itsellä asennettuna fsx, x-plane ja dcs, joita tulee pelattua vaihtelevassa määrin. Toki ilman lisäosia ei mistään saa kaikkea irti. P3D:n uusimman version voisin hankkia, kunhan se tulee. PMDG:n koneet joutuisin kylläkin uudestaan ostamaan.  Undecided

On minulla 9 ja 10 versiot joista 9 version ostin itseasiassa tämän foorumin kautta kauan sitten, mutta on vähän vaivalloista ylläpitää kahtaa simua varsinkin kun x plane on hyvin vieras. Olen toki vaikuttunut siitä että kentät eivät ole littania ja fysiikat ovat haastavammat (haastavuus ei silti tarkoita aina realistisempaa). Olen myös OSM dataa ja ilmakuvia laitellut mutta vielä en ole kokenut valaistumista asiaan suhteen. P3d:n kanssa se valaistuksen kokeminen kesti todella kauan joten x plane voi olla ajankohtainen 1-2 vuoden päästä aikasintaan.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #56 on: 23.03.17, 16:24 »

Laitetaanpa tänne, kun kerran meshistä puhutaan.

Tiesittekö, että FSX mesh asetuksista Mesh complexity slider toimii yhdessä etäisyyden kanssa, vähän samoin kuin photomaiseman tarkin osa ladataan lähelle käyttäjän konetta. Pienempi Mesh complexity luku siis piirtää kauempana olevan meshin epätarkempana ja muodoiltaan pyöreämpänä.
Mesh resolution sen sijaan kertoo korkeuspisteiden etäisyyden toisistaan. Maasto on kuin verkko, jonka jokaisessa solmukohdassa on jokin korkeus. 2m mesh on jo aika tiheä verkko, FSX default USA on 38m, Eurooppa vissiin 76m. Eli se käyttäjää lähempänä oleva maasto renderöidään tämän Mesh resolution mukaan.

Toisin sanoen... kun ajatellaan nyt vaikka Suomea, johon saa 10m resoluutioisen meshin. Mesh complexityä voisi säätää pienemmälle ja pitää se resoluutio 10m. (Tai vaikka 5m, jolloin kahden metrin meshistä saa myös ihan hyvin dataa irti). Näin siis ei turhaan ladata isoja alueita jokseenkin merkityksetöntä mesh dataa ja lähellä oleva maasto renderöidään kuitenkin oikein. Ehkä paremmilla tietokoneilla tästä Mesh complexityn pienentämisestä ei ole mitään hyötyä, mutta kyllä se periaatteessa vapauttaa resursseja muuhun. FSX terrain ei todellakaan ole ihan se optimaalisin osa simusta.

Vieläkö P3D käyttää samoja yhtä hyvin asiaa kuvaavia termejä näissä säädöissä?  Grin

Mutta näin, ajattelin selventää, kun ei liene ihan tuttu asia, ja suoraan sanottuna yllätti minutkin tuo Mesh complexity, kun aloin sitä tutkimaan.  Smiley

EDIT

Tähän liittyy vielä sellainenkin, että jos haluaa 7cm maatekstuurit näkyville, niin mesh resolution pitää olla vähintään 10m. Ja edelleen... jos haluaa paremman kuin 38m mesh resoluution, niin maatekstuurien tarkkuus pitää olla 7cm - 1m. Tämmönen soppa.  Smiley
NickN suosittelee näitä arvoja:
Mesh Resolution: 10m
Texture Resolution: 7cm

Ja yllä olevan selityksen perusteella ovatkin ihan järkevät.
« Last Edit: 23.03.17, 16:44 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #57 on: 23.03.17, 18:01 »

...

NickN suosittelee näitä arvoja:
Mesh Resolution: 10m
Texture Resolution: 7cm

Ja yllä olevan selityksen perusteella ovatkin ihan järkevät.

Millaista Mesh Complexityä NickN suosittelee noiden kanssa?

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #58 on: 23.03.17, 18:08 »

Millaista Mesh Complexityä NickN suosittelee noiden kanssa?

No sitä en osaa sanoa, löysin vain nuo arvot.
Vetäsin huvikseen complexityn alle 50%, ja ainakin Suomen maisemissa minä pärjään sillä.  Smiley Pitää testailla vielä jossain, missä oikeasti on isompia korkeuseroja.

EDIT
Pointti ei siis tässä ole tuo NickN suositusarvot, vaan ylipäänsä kokonaisuuden ymmärtäminen. Tästä löysin siis kommentteja Christian (en muista sukunimeä) meshgurun ja samoin Holger Sandmannin kirjoituksista. Minusta on kivempi tehdä säätöjä, kun oikeasti tietää mitä liut tekevät.  Smiley
« Last Edit: 23.03.17, 18:16 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Esa Sairio

« Reply #59 on: 02.04.17, 20:18 »

Joku ilkikurinen voi sanoa että jankutan samaa asiaa. Niin tai näin, ei tuo EFHK:n korkeus suhteessa erinomaiseen Base Finlandin 10 metrin meshiin näytä hyvältä. Kuvaa varten poistin autogenit, jotta ongelma oikein korostuisi.

Kompromissi voisi olla, ellei joku nero loivenna kenttäalueen laitoja, pudottaa kenttäalueen korkeus kaikkialla noin puoleen. Käsittääkseni mesh on joka paikassa aika tarkkaan oikealla korkeudella, joten sitä ei pidä alkaa nostamaan.

Toinen ongelma ovat monet Suomen järvet, jotka ovat liian korkealla. Onneksi suurin osa on oikein. Jos joku tekisi minulle kartan (ohjelman), jossa on koko Suomi, voisin ohjelman niin suodessa käydä laittamassa vedet oikeille korkeuksille. Tämäkin olisi hienoa, koska meillä on tarkka mesh Suomesta.

Pages: 1 2 [3] 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1