FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.01.18, 23:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] Reply Print
Author Topic: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?  (Read 21875 times)
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
« Reply #40 on: 22.05.17, 13:31 »

Täsmällinen nopeustieto saataisiin ehkä autossa muutamalla Lasermittaimella auton puskurista eteenpäin ja yksi suoraan alaspäin tiehen. Tämäkin yksi voi jo riittää.  Elektroniikka on nykyään jo varsin kehittynyttä ja melkein kaikki on nykyään mahdollista.  Roll Eyes

Halvatkin Laseretäisyysmittarit mittaavat noin 0,05-50 metrin väliltä tarkasti. Eli ne kykenevät laskemaan valon kulkuajan vain viiden senttimetrin matkan jälkeen, kun laser heijastuu takaisin kohteesta. Siinä ei kauan aikaa kulu. Grin
Jaakko Rantavuori
Offline Offline

Posts: 14
Date Registered: 13.08.16

Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
« Reply #41 on: 22.05.17, 13:37 »

Ainakin maataloustraktoreissa on käytettykin alas osoittavaa tutkaa nopeuden mittaamiseen, jotta saataisiin pyörien sutimisesta tarkka tieto.
Jorma Laiho
Offline Offline

Posts: 581
Date Registered: 08.08.04

Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
« Reply #42 on: 22.05.17, 14:24 »

Taunon ensimmäinen viite on hyvä. Siinä on kerrottu molemmat MAHDOLLISET konstit.
Saamani tiedon mukaan aika monet vempeleet vain laskee sen paikkamittausten perusteella.
Nykytraktori tosiaan alkaa olla jo autoja viisaampi. Täytyykin tutkia.
Se paikka ja aika konsti on tuon jutunkin mukaan se helpompi. Pitää muistaa, että nopeus satelliitin suhteen ei ole auton nopeus.
Selviää taas tuosta toisesta jutusta.
En väitä, etteikö Doppler vehkeitäkin olisi. Ei näitä yleensä käsikirjassa ole.
Toinen viite onkin hyvä tieteellinen selostus, mitä voitaisiin tehdä.
Mutta edelleen, jos se satelliittiyhteys pätkii, tulos on epävarma.
Ja " eine messung ist keine messung " sanoi eräs insinööri. Eli jotain suodatusta on hyvä olla, ettei numerot vilise.
Ehkä palstalla on joku oikeakin geodeetti, miten mikäkin laite oikeasti laskee... ( kokeilkaa myös mitä laite näyttää esim.
Karnaisten tai Rantaväylän tunneleissa ? )
Oma navigointituntemus on muutama sata tuntia matalalla lentävässä lentokoneessa sekä ympyrää ja ylös alas lentävissä helikoptereissa aikoinaan. Erilaisia konsteja käytettiin kartasta Trimblen GPS vehkeisiin. Kaikenlaisten ongelmien kanssa tapeltiin.
Myös matemaattisten.
Ajakaa hiljaa ja varovasti.....

Jorma

Jorma Laiho
Offline Offline

Posts: 581
Date Registered: 08.08.04

Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
« Reply #43 on: 23.05.17, 06:39 »

Odotellessamme sen oikean geodeetin tai laitevalmistajan vastausta, miten esim. uuden auton kojelaudan alla piileskelevä siru laskee sen nopeuden , ratkaiseeko dopplernopeusmatriisin  ja projisoi lopputuloksen  auton kulkualustan  tasoon vaiko käyttääkö oikoteitä, annan pari linkkiä. (Kaikki on tosiaan jo mahdollista). Noissa lentokoneiden lasiohjaamoissa mennään jo varmaan niiden pitempien kaavojen kautta.
Nämä vinkit  on suoraan asian ytimeen. Tässä erittäin hyvä yleissivu.
http://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/
Ja tältä sivulta löytyy sitten tarkat dokumentit, joissa on riittävästi kaavoja.
http://www.gps.gov/technical/ps/#spsps
Mutta siis nuo esteet, algoritmin erikoisuudet jne. ovat ne virhelähteet.
Jos satelliitit näkyy, on GPS kuitenkin hyvin (riittävän) tarkka.
Kävin muuten koeajamassa uusia autoja. Lähellä on se hetki, että auto hoitaa kyllä itse tuon 1 km/t toleranssin. Lukee jo nyt nopeusrajoitukset, säätää nopeuden, varoo niitä edessä paniikissa pumppaavia jne. Toivottavasti suunnittelija on ajantasalla. Eikä oikaise algoritmeissa liikaa. Semmoistakin sattuu.

Tutkitaan lisää.

Jorma

Tauno Hermola
Offline Offline

Posts: 2850
Date Registered: 20.04.10

Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
« Reply #44 on: 23.05.17, 18:59 »

Nyt jo 20 vuotta vanhan Garmin GPS 12 navigaattorin manuaali ilmoittaa nopeustarkkuudeksi "0.1 solmua RMS vakaassa tilassa". Mahtaneeko tuohon tarkkuuteen päästä pelkän paikkatiedon (ilmoitettu tarkkuus 15 m RMS) perusteella? Huh Näytön päivitystaajuus on kerran sekunnissa.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
« Reply #45 on: 24.05.17, 03:24 »

On tämä Suomalaisuus jännä asia, niin hyvässä kuin pahassakin. Tämä pieni, periksiantamaton ja itsepäinen kansa on varustettu sellaisilla geeneillä, että voimme ylpeillä olevamme monella sektorilla maailman huippua: Lukemattomat tekniset innovaatiot ja erityisesti urheilulajit joissa käytetään kypärää. Suuren maamme rakentaminen toimivaksi infrastruktuuriksi on jo sinänsä iso saavutus pieneltä kansalta. Meillä on kyltymätön halu näyttää pystyvämme menemään vaikka läpi harmaan kiven, ja teemme sen myös.

Nämä samat ominaisuudet, joiden ansiosta olemme saavuttaneet niin paljon, ovat myös meidän painolastimme. Olemme hyvää tarkoittavia ja lainkuuliaisia aina hölmöyteen saakka. Olemme erittäin alisteinen ja helposti johdettava kansa. Kansallinen itsetunto on kanavoitu urheilusaavutuksiin ja teknisiin innovaatioihin, ei kuten esimerkiksi Ranskalaisilla. He ovat lujia yhdessä ja erikseen, pyrkivät ensisijaisesti määräämään itse omista asioistaan. Tietysti Ranskalaisetkin hyväksyvät tiettyyn rajaan EU:n määräysvallan, mutta huolehtivat siitä, että virkamiehistö on suurelta osin ranskalaisia ja päätökset heille edullisia. Euroopassa Suomen ja Ranskan ääripäiden välissä ovat sitten muut kansat.

Suomen valtiontalouden surkea tila on pakottanut poliittiset päättäjämme hyödyntämään ylläkuvattuja ominaisuuksiamme. Jo nyt meillä on ylinopeuksissa sakotuskäytäntö, jollaista ei ole missään muussa maassa. Rikas voi menettää helsinkiläisen omakotitalon hinnan samasta ylinopeudesta, mistä sakotuslainsäädännöstä päättävä poliitikko selviää tuhannen euron sakolla. Suuri osa kansasta pitää tätä ihan oikeana, vaikka ne rikkaan rahat olisivatkin valjastettu muiden työllistämiseen ja viennin edistämiseen. Hiljattain sakotusmarginaalia jo alennettiin ja rikesakkojen euromäärät tuplattiin. Vastoin yleistä luuloa kansa ei noussutkaan kaduille kapinoimaan. Mielenosoitukset järjestetään meillä joko maahantulijoiden puolesta tai niitä vastaan. Tästä kuuliaisuudesta innostuneena poliitikot päättivät katsoa, kuinka pitkälle voivat vielä mennä ja heittivät koepallon yhden kilometrin marginaalista. Jokainen muu kansa maapallolla olisi vaatinut poliitikkoja menemään psykiatrin luo, mutta mitä tapahtuikaan Suomessa. Tämä asia otettiin kansan keskuudessa teknisenä haasteena. Pohditaankin sitä, kuinka teknisesti pystytään soveltamaan käytäntöön tämä poliitikkojen koepallovaatimus. Olemme ylpeitä pystyvämme sen tekemään. Saattaa olla, että joku yltiöpäiseen lainkuuliaisuuteen rakastunut poliitikko lähtee vielä markkinoimaan tätä osaavuutta muillekin kansoille.

Seppo 
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4148
Date Registered: 14.10.01

Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/
« Reply #46 on: 20.11.17, 14:42 »

Pääsyy ylinopeuksiin on se, että Suomen teiden nopeusrajoitukset ovat monilta osin liian alhaisia. Jos rajoitus koetaan liikenneympäristöön nähden liian tiukaksi, sitä ei noudateta. Liian alhainen rajoitus ei myöskään lisää liikenneturvallisuutta.

Useimmille valta- ja kantateille, joilla nyt on 80 rajoitus, olisi oikea rajoitus 100. Ohituskaistateille sopii 110 ja moottoriteille kesäisin 130, talvisin 120.

Talvirajoitukset pitää poistaa tai ainakin lyhentää niiden voimassaoloaika joulu - helmikuulle sekä samalla nostaa liikennemääräkriteeri, jonka mukaan talvisin 100 alennetaan 80:een, arvoon 6000 autoa/vrk nykyisen 3000 autoa/vrk sijaan.

Kaupunkien sisääntulomoottoriteille ei pidä asettaa alle 100 km/h rajoituksia. Ainoa järkevä tapa olisi vaihtuvat nopeusrajoitukset, jolloin vain ruuhka-aikoina klo 6-9 ja 15-18 arkisin olisi voimassa alempi rajoitus tai todella huonolla kelillä. Näihinkin investointi on useimmiten tarpeetonta.

Espoossa Länsiväylällä on ylikireä 80 rajoitus Kehä II:lta Kivenlahteen, vaikka tie on erinomainen, osin 6-kaistainen, lähes suora ja varustettu jopa melusuojin asutuksen kohdilta. Oikea nopeus on tuolle osuudelle 100, tai sitten muuttuva rajoitus, joka on muuten 100 mutta vain ruuhkatunteina 80.
Havaintojeni mukaan mainitulla Länsiväylän osuudella vain hyvin harva autoilija noudattaa tuota kohtuutonta. autoilijoita kiusaavaa 80 rajoitusta.

Nykyiset osin liian alhaiset rajoitukset talvirajoituksineen lisäävät matka-aikoja todella paljon, mikä nostaa liikenteen yhteiskuntataloudellisia kuluja satoja miljoonia euroja vuodessa.

Liikenneturvallisuutta parannettaisiin parhaiten poistamalla autovero.

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Mikko Kärkkäinen
Offline Offline

Posts: 1055
Date Registered: 11.12.11

Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
« Reply #47 on: 20.11.17, 18:24 »

Höpö höpö. Nykyiset rajoitukset ovat ihan hyvät. Ongelmana ovat ylinopeutta poikkeuksetta ajavat vatipäät, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia kuskeja...

i5 3,3GHz | 16GB DDR4 | GeForce GTX 970 4GB | WIN10 64bit | 1TB + 128GB SSD | Samsung 27" curved | Thrustmaster HOTAS Warthog USB | TrackIR5 + Track Clip Pro | CH Pro Pedals | Razer Black Shark Headset
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5290
Date Registered: 14.12.05

Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/
« Reply #48 on: 21.11.17, 08:30 »

...
Liikenneturvallisuutta parannettaisiin parhaiten poistamalla autovero.


Turvallisuutta eikä mitään muutakaan paranneta veroja alentamalla. Verorahoilla sitä liikennettä ja kaikkea muutakin yhteiskunnan hyvää ylläpidetään.

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Ilman autoveroa muka autojen hinnat alenisivat, ja sitä kautta ihmisillä olisi varaa ostaa turvallisempia uusia autoja. Se ei pidä paikkaansa. Autoverotus on JO keventynyt, mutta autojen hinnat eivät ole ainakaan alentuneet. Autojen valmistajat, maahantuojat ja myyjät vain lohkaisevat suuremman osan itselleen. Ilmankos kokoomus on jo vuosia rummuttanut autoveron(kin) laskemista tai poistamista, kun se tuo miljonääreille lisää veroparatiiseihin piilotettavaa tuloa.

Suomalaisten mediaanitulo on jotain vähän päälle 2000 euron luokkaa kuussa. Sillä ei kovin kummoisia ajopelejä ostella, kun muutenkin eläminen tässä monopolien ja kartellien luvatussa maassa  (viittaan esimerkiksi kaupan "kahden kartelliin", jonka takia ruoka maksaa Suomessa enemmän kuin useimmissa muissa EU-maissa) on hemmetin kallista.

Al-vero on kyllä liian korkea sen myönnän, ja se nimenomaan lisää elämisen kalleutta sillä köyhemmällä puoliskolla, joka siksi ajelee vanhoilla auton rämillä. Sen sijaan esimerkiksi pääomatulovero on aivan liian matala suurituloisille ja liian korkea pienituloisille. Kannatan palaamista 1980-luvun verokäytäntöön, jolloin yksityishenkilön kaikki tulot olivat "samalla viivalla" eli verotettiin samalla tavoin. Ei tarvitse kuin katsoa vaikkapa tämän vuoden "juorukalentereja" (verotietoja), niin näkee heti, että jo kohtuullisen suuretkin palkkatulot nostavat verotusasteen n. 50 prosenttiin. Sen sijaan miljoonienkaan pääomatulot eivät nosta sitä 30% suuremmaksi. Selvä epäkohta.

Mitä tulee nopeusrajoituksiin ne ovat minusta nyt ihan kohdallaan koska liikenteessä ei ole ainoastaan "huippukuskeja" vaan myös (enemmistö) meitä muita. Meillä eläkeläisillä reaktioajat pitenevät, mutta korvaamme sitä puutetta kokemuksella (minullakin autoilua jo yli 50 vee). Nuorilla reaktioajat ovat huippua, mutta toisaalta kokemattomuus on suuri riskitekijä. Teillä on siis monenmoista kulkijaa. Nopeusrajoitukset on asetettu kaikki huomioon ottaen. Kiitokset tästä lainsäätäjille ja risut verolaeista.

Pekka
« Last Edit: 21.11.17, 08:54 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pages: 1 2 [3] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1