FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.19, 15:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Staattista konescenerya
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Staattista konescenerya  (Read 17400 times)
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 179
Date Registered: 12.01.17

Staattista konescenerya
« on: 08.06.17, 00:55 »

Moi,

Suunnitellaan IVAOssa naapuri-venäläisten kanssa uutta konseptia; Lennettäisiin tällaisia vakoilulentoja toistemme alueelle. Vakoilukoneen tavoitteena on napata mahdollisimman hyviä kuvia tehtävänannon mukaisesta scenerysta. Puolustavien hävittäjien tavoitteena on estää kuvaus ja pakottaa vakoilukone laskuun.

Venäläiset rakentaa nyt omaa scenerya. Aloin miettiin mitä meillä olisi valmiiksi olemassa.. Ehkä taisi olla 3D objekteina öljynjalostamoa ja satamaa? Entä oliko ydinvoimalat?

Oma älynväläys olisi lisätä lentokentille EFRO EFJY EFKU EFTP 'staattista liikennettä'. Eli hävittäjiä ja kuljetuskoneita sinne platalle seisomaan. Sitten voisi kuvata, tunnistaa konetyypit ja yrittää laskea lukumäärää sieltä pilvien välistä.

Itse en kuitenkaan osaa sceneryja tehdä. Olisi tosi kova juttu, jos jollain olisi taitoa ja jaksamista pistää muutama staattinen kone noille kentille ja ladata paketti Roll Eyes

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Online Online

Posts: 9562
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Staattista konescenerya
« Reply #1 on: 08.06.17, 09:12 »

Ei kai koneita kannata alkaa tekemään staattisina objekteina, laita AI koneina koneet paikalleen.

'Don't panic'
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 179
Date Registered: 12.01.17

Re: Staattista konescenerya
« Reply #2 on: 08.06.17, 12:59 »

Joo, mutta verkossa on AI liikenne kaikilla pois päältä?
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5433
Date Registered: 14.12.05

Re: Staattista konescenerya
« Reply #3 on: 08.06.17, 14:56 »

Tarvinnet sitten jonkun staattisten objektien lisäystyökalun kuten Instant Scenery (ja jonkun konekirjaston) tai auttaisiko tämä: http://stuff4fs.com/newpage.asp?Folder=SAMM ?

Älä kysy miten, sillä en ole noita edes kokeillut.

Pekka
« Last Edit: 08.06.17, 15:02 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 179
Date Registered: 12.01.17

Re: Staattista konescenerya
« Reply #4 on: 08.06.17, 18:49 »

Okei tuota voisi jopa tällainen 0-scenerykokemusta omaava yrittää Smiley

Toimii siis silleensä että aircraft simobjectit sisään ja ulos tulee .mdl sceneryä?

Eli jos pistäisin mun VRS Superburgista HN kentälle möllöttämään, siitä tulee scenery tiedosto. Sitten se joka sitä käyttää, ei tarvitse omistaa VRS Superbugia simobjecteissa. Pelkkä .mdl riittää.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Online Online

Posts: 9562
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Staattista konescenerya
« Reply #5 on: 08.06.17, 20:42 »

Toimii siis silleensä että aircraft simobjectit sisään ja ulos tulee .mdl sceneryä?

Eli jos pistäisin mun VRS Superburgista HN kentälle möllöttämään, siitä tulee scenery tiedosto. Sitten se joka sitä käyttää, ei tarvitse omistaa VRS Superbugia simobjecteissa. Pelkkä .mdl riittää.

Et voi tehdä näin. Tai siis voit, mutta et voi jakaa tuollaista konversiota kenellekään. Tarkoitan nyt tässä tekijänoikeudellista puolta, en teknistä. Se mitä jaat muille täytyy olla oma tekemä, tai muuten luvallista.

En tullut ajatelleeksi tuota AI liikenteen pitämistä pois päältä, loogista toki.

FSX ainakin (veikkaan, että kirjasto on edelleen sama P3D:ssä) sisältää staattisia lentokone-objekteja, joita voi ripotella mihin haluaa yksinkertaisella xml koodilla. Tuolta esim. voit tutkailla mitä sieltä löytyy:
http://fsxsoc.dynamicfxgroup.com/bgl_file_reports.php?bgl_file=vehicles_aircraft

Nämä asetellaan paikalleen Bglcomp.exe ohjelmalla, joka siis kääntää sen xml-koodin maisemaksi. (Eli tuloksena bgl-tiedosto, jota voit jakaa Smiley )

Bglcomp tulee SDK:n mukana, eli lataat P3D V1.4 SDK:n, niin homma pelittää sitten samalla myös FSX:ssä. (Jos tarvetta on)
http://www.prepar3d.com/support/sdk/

Online versio SDK:sta ei riitä, koska tarvitset nuo työkalut kääntääksesi xml-koodin bgl- tiedostoksi. Sieltä näkee kuitenkin xml-koodin rakenteen, joka on aika yksinkertainen, mutta ei siedä minkäänlaisia ääkkösiä eikä virheitä.
http://www.prepar3d.com/SDK/SDK.php

Code:
<?xml version="1.0"?>
<FSData
     version="9.0"
     xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance'
     xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd" >

<SceneryObject
      lat="66.56795"
      lon="25.82785"
      alt="0"
      altitudeIsAgl="TRUE"
      pitch="0"
      bank="0"
      heading="212"
      imageComplexity="NORMAL">

      <LibraryObject
            name="{f3a7bca6-5d9f-4f41-a85b-735d3e87dd47}"
            scale="1.0"/>
</SceneryObject>
</FSData>

Ite tykkään laittaa koordinaatit decimal degrees muodossa ja tämä koodi pitäisi tuottaa bgl-tiedoston, joka laittaa avaruussukkulan EFRO MIL platalle suuntaan 212. Sitten vaan kopsailee tuon SceneryObject osion ja liittää tuon perään siten että
Code:
</FSData>
on viimeinen rivi, niin saat useamman objektiin lisättyä.
« Last Edit: 08.06.17, 20:52 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 179
Date Registered: 12.01.17

Re: Staattista konescenerya
« Reply #6 on: 08.06.17, 22:07 »

Et voi tehdä näin.
En tietenkään. Annoin nyt vain ääriesimerkkinä Smiley

Näyttää tuolta kirjastosta kaikki tarvittavat koneet löytyvän. Toinen vaihtoehto olisi IVAO MTL kirjaston koneet.. Mutta sitten pitäisi kysyä heiltä saako niistä vääntää sceneryä jota käytetään IVAO-verkossa.

Mutta kiitos Tatu, näillä pääsen alkuun.
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 179
Date Registered: 12.01.17

Re: Staattista konescenerya
« Reply #7 on: 11.06.17, 14:39 »

Noni, kovan väännön jälkeen alkaa toimia. Rovaniemen platalla komeilee tusina avaruussukkuloita Grin

Tuon FSX-listan F18 en saa näkymään. Täytyy varmaan kaivaa ne GUID-koodit manuaalisesti omasta BGL-kirjastosta.

Mistä löydän vehicles_aircraft.bgl -tiedoston mun simussa?
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5433
Date Registered: 14.12.05

Re: Staattista konescenerya
« Reply #8 on: 11.06.17, 15:33 »

...\Scenery\Global\Scenery-kansiosta löytyy


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Online Online

Posts: 9562
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Staattista konescenerya
« Reply #9 on: 12.06.17, 15:41 »

Noni, kovan väännön jälkeen alkaa toimia. Rovaniemen platalla komeilee tusina avaruussukkuloita Grin

Nostan kyllä hattua nyt sinulle, kun oikeasti otit härkää sarvista, ja perehdyit asiaan. Mahtavaa!  thmbup Loppu on helppoa, tai varmaankin ainakin ratkaistavissa. Pekka vinkkasikin jo mistä se bgl-kirjasto löytyy, ModelConverterX ohjelmalla voit tutkailla mitä sieltä löytyy. Smiley Kysele, jos ei ala luonnistua.

https://www.scenerydesign.org/development-releases/

'Don't panic'
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 179
Date Registered: 12.01.17

Re: Staattista konescenerya
« Reply #10 on: 13.06.17, 16:45 »

Noh, eipä tästä ilman teidän apua mitään tulisikaan Grin


Avasin ModelConverterX mun vehicles_aircraft.bgl.

No jostain syystä se valikoima ei ole ihan yhtä mairitteleva mitä siinä FSX sivulla. F18 ei ole täällä lainkaan, joten selittääkin miksen saanut sitä näkyviin.

Joten mikä nyt eteen?
Ehkä voisin lisätä mun P3D .bgl-kirjastoon mun FSX .bgl-kirjaston Tosin sitten tämä scenery ei tule olemaan P3D-yhteensopiva muillekaan ilman tätä modausta...
Voiko siihen scenery packettiin lisätä Hornetin niin, että se näkyy jos ei ole alkuperäisessä kirjastossa. No siinä voi tulla tekijänoikeudet vastaan...
Viimeinen vaihtoehto on käyttää F22 HN sijaan.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5433
Date Registered: 14.12.05

Re: Staattista konescenerya
« Reply #11 on: 13.06.17, 17:25 »

...
No jostain syystä se valikoima ei ole ihan yhtä mairitteleva mitä siinä FSX sivulla. F18 ei ole täällä lainkaan, joten selittääkin miksen saanut sitä näkyviin.
...

Sulla ei siis ole Accelerator-lisäosaa. Hornetti tulee vasta sen mukana.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Online Online

Posts: 9562
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Staattista konescenerya
« Reply #12 on: 13.06.17, 20:21 »

Static scenery Hornet on eri asia kuin lennettävä Hornet, joka tulee FSX Acceleration paketin mukana. Eikö tällä GUID sarjalla tule Hornettia platalle?
{9BB80BB5-ADD7-4764-9D5E-454DBB755D9C}

'Don't panic'
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1