FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.07.18, 14:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Ohjelmat ja laitteet (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Uusi näytönohjain?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Uusi näytönohjain?  (Read 6707 times)
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

Re: Uusi näytönohjain?
« Reply #20 on: 24.12.17, 06:46 »

...
Ainoa ongelma on sahalaidat, joita esiintyy erityisen paljon vaakasuuntaan esim. kun katsoo EFHK:lla AI-koneita kauempaa tai takennusten kattojen reunoja. Liikkuessa kattojen vaakareunat vilkkuvat aika paljon.
Miten sahalaitoja saa pienennettyä ja vilkkumista pois? Olen toistaiseksi käyttänyt Nvidian omaa Ohjauspaneelia ja siellä 3D-asetusten hallintaa.

NVidian korttien asetuksia voi muokata valtavan monella tavalla NVidia Profile Inspector-ohjelman avulla. Sieltä löytyy oletusasetukset lähes jokaiselle ohjelmalle. Valitettavasti ne eivät aina toimi täysin, joten asetuksia joutuu usein itse muokkaamaan. Onneksi netistä löytyy apua, jos ei itse osaa.

Hae ensin NVidia Profile Inspector (löytyy monesta paikasta) esimerkiksi täältä: https://www.guru3d.com/files-details/nvidia-profile-inspector-download.html. Käynnistä ojelma ja valitse vasemman yläreunan valikosta sovellus Microsoft Flight Simulator 10 (= FSX). Ellet itse tunne mitä mikin asetus tarkoittaa, voit hakea netistä esimerkiksi Kostan tweakit (hakusana Kosta's tweaks) ja tehdä asetuksen niiden mukaan. Huomaa kuitenkin, että Kosta käyttää FSX:ää ikkunoidussa tilassa VSync:in kanssa (ForceWindowedVsync=1) jolloin Geforcen asetuksissa pitää olla Vertical Sync = 1/2 Refresh rate (katso tarkemmin Kostan selostus, sillä homma vaatii muutakin säätöä). Minulla on nuo asetukset.

Jos käytät FSX:ää eri tavalla (esimerkiksi kokoruudulla), jätä tuo setus oletusarvoonsa. Netistä löytyy muitakin asetuksia - ehkä täältäkin (en muista). Viimekädessä joskus joutuu kokeilemaan ne juuri omalle koneelle parhaat asetukset löytääkseen.

Hain joku aika sitten uudet NVidian ajurit ja valitettavasti niiden asennusohjelma on joka kerta sotkenut nuo FSX:lle tarkoitetut asetukset. Viimeksikin sahalaitaa ilmestyi heti ruudulle ja täytyi Inspehtoorilla laittaa asetukset taas kohdalleen. Saattaa olla, että nuo Inspehtoorin oletusasetukset (jotka mahdollisesti ajureiden asennusohjelma sinne aina laittaa - itse asiassa se ei laita niitä Inspehtooriin vaan pehtoori tutkii ajurin asetukset, jotka ovat oletusasennossa) toimivat jotenkin FSX:n kanssa (ettei synny sahalaitaa), jos simusta valitsee antialiasingin päälle. En ole kokeillut. Minulla antialiasioinnin hoitaa GPU.

Siis "sahalaitaongelma" ei ole GPU:n ongelma. Kaikki näytöohjaimet osaavat poistaa sen. Kyse on asetusongelmasta, joka hoituu asetuksia muokkaamalla.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #21 on: 24.12.17, 06:52 »

Kiitos vastauksesta Pekka.

Löysin vihdoin tänä aamuna yksinkertaisen säädön, jolla välkkyminen lähes hävisi uudella GTX 1060- näytönohjaimellani. FSX:n säädöistä vaan ruksi kohtaan "Antialiasing". Taisit Pekka myös ehdottaa tätä.

Hyvää Joulua kaikille!

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Jaakko Koponen

Date Registered: 05.03.07

« Reply #22 on: 08.01.18, 06:37 »

Lainaan vähän tätä ketjua. Ostin tuon GTX960 kortin, kun hinta oli sopiva ja halusin vähän "jatkoaikaa" nykyiselle FSX laitteistolle. Ohjain pelittää ja toimii loistavasti, mutta yksi pieni ongelma vielä on. Kirkkaalla kelillä taivaalle piirtyy vaakaviivastot eli ilmeisesti taustalla olevan "ruudukon" viivasto. Vanhalla GTX560 kortilla tuota ei esiintynyt. Hetken aikaa koneessa oli pojalta saatu GTX760, jolla myös viivasto näkyi.

Joku asetushan tuon aiheuttaa, mutta kun keksisi mikä?
Jaakko Koponen

« Reply #23 on: 08.01.18, 09:04 »

Vähän googlettelua, olen varmaan vahingossa valinnut fsx:n valikosta väärän resoluution näytölle x16 enkä x32 kun hätäpäissäni sitä asentelin.  Embarrassed
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #24 on: 08.01.18, 13:24 »

Laitan tännekin että sain todella hyvät asetukset FSX:ään Inspectorilla. Mika Virolainen laittoi tuonne toisaalle hyvät ohjeet.

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #25 on: 08.01.18, 16:12 »

Vähän googlettelua, olen varmaan vahingossa valinnut fsx:n valikosta väärän resoluution näytölle x16 enkä x32 kun hätäpäissäni sitä asentelin.  Embarrassed

Sitä meinasin vinkkaa, kun töistä pääsen... Hyvä että löytyi googlaamalla.

Jaakko Koponen

« Reply #26 on: 09.01.18, 19:04 »

Terve taas.
Ei tuo "horizontal bands" ihan itsestään häviä. Ongelmaa saa pienennettyä aika lailla valitsemalla REXin taivaista mahdollisimman tasaisen sinisen värisävyn, jolloin nuo vaakasuuntaiset vyöhykkeet häviävät lähes kokonaan. Voi olla myös näytön säädöistä kiinni. Täytyy jatkaa virittelyä. Nyt joka tapauksessa simu on täysin lennettävä.
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #27 on: 10.01.18, 16:32 »

Käytännössä jotain pientä jää aina....

Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1