FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
01.04.20, 17:04

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Aerosoft A3XX professional
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 16 Reply Print
Author Topic: Aerosoft A3XX professional  (Read 38884 times)
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #140 on: 19.02.19, 15:45 »

Hanki jokin kameraohjelma (esim. Chaseplane tai EzDok). Ei tollasta staattista säätämistä kukaan enää nykypäivänä jaksa. Tollanen operointi kuuluu sinne vuoteen 2000.

Sain säädöillä minulle riittävän aidon oloisen ohjaamon. Roll Eyes

Miten Airbussin saa kiitoradalla lähtökiihdytyksessä hieman tärisemään ja heilumaan, kuten todellisuudessakin? En tarkoita tuulta tai tuulenpuuskia.

Katsomissani videoissa lentokone useimmiten hieman heilahtelelee lähtökiihdytyksessä.

Esimerkiksi juuri Tomin mainitsemilla kameraohjelmilla.

Varsin hauskaa tilannekomiikkaa Grin

Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #141 on: 19.02.19, 15:55 »

Minusta tässäkään ei ole mitään koomista. Undecided

Säätämäni ohjaamo on ihan hyvä ja aidon oloinen vrt. Takeoff Simulationsin Airbus. Paljon tärkeämpää on suuren 4k-näytön mahdollistama riittävän tarkka kuva laaja kuvakulma yhdellä ja samalla kertaa, ja ulottuminen lennon kannalta tärkeisiin säätimiin, kun jonkin kameran heiluttaminen ohjaamossa itse lentämisen lisäksi.

En tarkoita lentokoneen pientä "heilahtelua" lähtökiihdytyksessä tehtäväksi niin, että ohjaamokamera heiluu tai siihen on säädetty keinotekoinen tärinä (?).
Tarkoitan sitä, että Aerosoftinkin Airbusseista näkyy YoyTubessa videoita, joissa kone hieman tärisee lähtökiihdytyksessä. Tämä olisi aidon tuntuista ja se pitäisi saada mallinnettua 3D-ohjaamoonkin. Miten tehty?

Katselin netistä, että on saatavissa kaupallisia lisäosia, jotain "Runway bunping effect" nimeltään, mutta en tiedä, toimivatko P3D4-simulaattorissa.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio

« Reply #142 on: 19.02.19, 16:23 »

https://www.youtube.com/watch?v=aVl-wZ5anEA

Tuossakin heiluu luonnollisesti.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #143 on: 19.02.19, 16:49 »

Tämä on kyllä jännitävä ketju...  Grin

Mutta tämähän kerrottiin tuossa jo edellisellä sivulla:
https://fselite.net/video/adding-cockpit-shaking-effects-chase-plane-fyc/

'Don't panic'
Tomi Renberg

Date Registered: 22.02.16

« Reply #144 on: 19.02.19, 17:15 »

En tarkoita lentokoneen pientä "heilahtelua" lähtökiihdytyksessä tehtäväksi niin, että ohjaamokamera heiluu tai siihen on säädetty keinotekoinen tärinä (?).

Onko siinä 4K-monitorissasi myös tärinä?
Patrick Ojanen

Date Registered: 13.04.09

« Reply #145 on: 19.02.19, 17:19 »

https://www.youtube.com/watch?v=aVl-wZ5anEA

Tuossakin heiluu luonnollisesti.

Edelleen kameraohjelma, kuten sanottu jo.
Mika Virolainen

« Reply #146 on: 19.02.19, 18:59 »

Minusta tässäkään ei ole mitään koomista. Undecided

Kyllä on Grin

Paljon tärkeämpää on suuren 4k-näytön mahdollistama riittävän tarkka kuva laaja kuvakulma yhdellä ja samalla kertaa, ja ulottuminen lennon kannalta tärkeisiin säätimiin, kun jonkin kameran heiluttaminen ohjaamossa itse lentämisen lisäksi.

Jos kameran heiluttaminen ei kiinnosta, niin miksi ihmeessä sitten kysyt edelleen ja uudelleen miten saan ohjaamon tärisemään Shocked

Etkö nyt todellakaan tajua että saat sen tärisemään, ja käyttäytymään kuten linkkaamassasi videossa juurikin kameraohjelmilla kuten Chase Plane tai Ezdok joista ensimmäisenä mainittu on uudempi ja parempi sekä monipuolisempi ja jatkuvasti kehittyvä tuote.

On tietty myynnissä myös efektejä tai fysiikkaan liittyviä juttuja, mutta miksi maksaa jos samalla rahalla saa paljon monipuolisemmat toiminnot?
« Last Edit: 19.02.19, 19:12 by Mika Virolainen »

Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Esa Sairio

« Reply #147 on: 19.02.19, 20:45 »

Onko siinä 4K-monitorissasi myös tärinä?

Ei ole, mutta kauniita naisia on ilo katsella terävinä. Menee silloin tällöin ohi simuharrastuksenkin!

Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #148 on: 19.02.19, 22:10 »

Hanki jokin kameraohjelma (esim. Chaseplane tai EzDok). Ei tollasta staattista säätämistä kukaan enää nykypäivänä jaksa. Tollanen operointi kuuluu sinne vuoteen 2000.

Toisaalta taas mun mielestä noi on ihan turhanpäiväisiä ohjelmia. Mulla wiewspot liikkuu nuolinäppäimistaä ja ins/del ylösalas. Yoken hatussa on sitten pan view. VC viewit on säädetty niin, että peruskuva on normaali eteenpäin, seuraavassa overhead ja kolmannessa pedestal. Tätäkin voi yokesta valita napeista, joihin säädetty next/previous view.  Mitään kameraohjelmia en ole ikinä tarvinnut eikä ole mitään käyttöä sellaiselle. Näistä toki sanotaan, että tärkeimpiä lisureita mutta mun mielestä turhaa rahastusta.
Esa Sairio

« Reply #149 on: 20.02.19, 07:43 »

Toisaalta taas mun mielestä noi on ihan turhanpäiväisiä ohjelmia. Mulla wiewspot liikkuu nuolinäppäimistaä ja ins/del ylösalas. Yoken hatussa on sitten pan view. VC viewit on säädetty niin, että peruskuva on normaali eteenpäin, seuraavassa overhead ja kolmannessa pedestal. Tätäkin voi yokesta valita napeista, joihin säädetty next/previous view.  Mitään kameraohjelmia en ole ikinä tarvinnut eikä ole mitään käyttöä sellaiselle. Näistä toki sanotaan, että tärkeimpiä lisureita mutta mun mielestä turhaa rahastusta.
Hyvä Joona, puhut asiaa. Juuri noin on käytännöllisintä hoitaa ohjaamon näkymät ja muut vastaavat toiminnot. En tule hankkimaan kameraohjelmaa. Voihan jopa olla että kameraohjelma huonontaisi frameja ja lentämisen sulavuuttakin.

Patrick Ojanen

« Reply #150 on: 20.02.19, 07:45 »

Hyvä Joona, puhut asiaa. Juuri noin on käytännöllisintä hoitaa ohjaamon näkymät ja muut vastaavat toiminnot. En tule hankkimaan kameraohjelmaa. Voihan jopa olla että kameraohjelma huonontaisi frameja ja lentämisen sulavuuttakin.

Niin no toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Helpompi se on omasta mielestä konfiguroida yhteen näppäimeen yksi kuva ja seuraavan toinen. Aikaa menee se 5 sekuntia, mikä on todennäköisesti nopeampi ja helpompi tapa kuin lähteä muokkaamaan notepadilla tiettyä kuvakulmaa.
Mikko Kärkkäinen

Date Registered: 11.12.11

« Reply #151 on: 20.02.19, 07:47 »

Onhan noi kameraohjelmat ihan törkeän kalliita. Tosin niin on TrackIR:kin, ja ilman sitä en osaisi lentää enää. Menee tärkeydessään jo yli polkimien ja kaasukahvankin!

Intel Xeon E5-1650 v3 @ 3,5GHz | 32 GB DDR4 | 1000 GB HDD | 480 GB SSD | GeForce RTX 2080 SUPER 8GB | Windows 10 64bit | Hotas Warthog | CH Pro Pedals | TrackIR 5
Esa Sairio

« Reply #152 on: 20.02.19, 10:35 »

Niin no toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Helpompi se on omasta mielestä konfiguroida yhteen näppäimeen yksi kuva ja seuraavan toinen. Aikaa menee se 5 sekuntia, mikä on todennäköisesti nopeampi ja helpompi tapa kuin lähteä muokkaamaan notepadilla tiettyä kuvakulmaa.
Itse tykkään molemmista.

Mika Virolainen

« Reply #153 on: 20.02.19, 11:07 »

Itse tykkään molemmista.

Sitten varmaan tästäkin?

Odota hetki, jotta saan siirrettyä videon palvelimelle.

Mika Virolainen

« Reply #154 on: 20.02.19, 11:43 »

Täysin kieli poskessa sutasin sinulle videon. Eli mitä muuta saat tärinä + muiden efektien lisäksi Chase Planessa.

Tässä käytetään vapaan liikkumisen lisäksi näppäin ja button komentoja (valmiiksi luodut näkymät saa esiin näppiksellä ja peliohjainten napeilla). Se mitä en demonnut, olisi varmaankin sinun mieleesi? Eli jos kameraan laittaa "vauhtia", niin niin sillä voi lennellä maisemia ihaillen ilman lentokonettakin. Kaikki on säädettävissä mm. pehmeys ja aika jolla kamera siirtyy näkymien välillä. Niitä maisemia voisi katsella mistä vinkkelistä vain huvittaa. Sama kuin pukisi teräsmiesviitan ylleen ja lähtisi liitelemään Cool

Nyt puhutaan tietysti lentosimulaattorista jolla on tarkoitus lentää, mutta tuo mahdollistaa paljon uusia asioita. Verkkolennoilla kaikki tapahtuu kuten tosielämässä, eikä ole perämiestä apuna. Joskus pitää kiirettä ja on hienoa että jää toinen käsi vapaaksi muille asioille kun kuvakulmille. Itse en luopuisi, mutten myöskään tajunnut ennen hankkimista miten kaikki helpottuu.

Erittäin tarpeellinen thmbup

Ja sitten leikkimään...

https://youtu.be/YbeZdQ8SWRs

Tomi Renberg

Date Registered: 22.02.16

« Reply #155 on: 20.02.19, 11:56 »

Mitään kameraohjelmia en ole ikinä tarvinnut eikä ole mitään käyttöä sellaiselle. Näistä toki sanotaan, että tärkeimpiä lisureita mutta mun mielestä turhaa rahastusta.

Periaatteelinen vastustus on asia erikseen, mutta ihmettelen kovasti mikäli joku haluaisi palata pois kameraohjelmista mikäli niitä on hetken käyttänyt. Itseasiassa en edes tajunnut, että joku lentäisi nykypäivänä ilman noita jotakin vähän monimutkaisempaa konetta Shocked

Itse kuulun kanssa siihen koulukuntaan, että ilman Chaseplanea en vaivaudu koko simulla edes lentämään. Ezdok ensimmäinen versio oli aikanaan kamala, mutta mielestäni se oli huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ei mitään jo silloin. Chaseplane (ja varmaan uusi Ezdok) ovat sitten taas käyttävyydeltä ihan eri planeelta. En edes muista koska olen viimeksi lentänyt ilman kameraohjelmaa. Varmaan silloin kuin yhtäkään ei ollut edes olemassa tai en ainakaan ollut tietoinen niiden olemassaolosta.

EDIT. Mikalta hyvä video. Verokkivideota ilman kameraohjelmaa odotellessa  Tongue
« Last Edit: 20.02.19, 12:02 by Tomi Renberg »
Esa Sairio

« Reply #156 on: 20.02.19, 13:05 »

Kyllähän Mikan video demosi kameraohjelman käyttöä ihan hyvin. Tiedä sitten kuinka paljon kameraohjelma vaatii namiskoja ja säätelyä kun yrittää keskittyä esim. lentoonlähtöön. Videossa minua häritsi liian nopea liike ja ikään kuin käsivaralta kuvattu elokuva. Toki ymmärrän että tekijä halusi esitellä mahdollisimman monta kuvakulmaa.

Kukin saa vapaasti tykätä kameraohjelmasta, mutta itse pidän simussa tärkeimpänä suurta ja erittäin tarkkaa näyttöä kunnon frameratella ja sitä, että oppisin mm. Airbussin käytön "riittävän" oikein. Lisäksi pidän maisemien katselusta ja huippuluokan maisemista simumaailmassa - kuten aiemmin olen useasti todennut.

Toivoisin vielä koko Suomen kattavan photosceneryn tärkeiltä alueilta käsin tehtyine autogeneinneen, muualta automaattisesti karttojen mukaan generoituin autogeneineen ja tarkalla resoluutiolla - tämä on pysyväistoive! Grin

Joona Väisänen

« Reply #157 on: 20.02.19, 15:10 »

Periaatteelinen vastustus on asia erikseen, mutta ihmettelen kovasti mikäli joku haluaisi palata pois kameraohjelmista mikäli niitä on hetken käyttänyt. Itseasiassa en edes tajunnut, että joku lentäisi nykypäivänä ilman noita jotakin vähän monimutkaisempaa konetta Shocked

Itse kuulun kanssa siihen koulukuntaan, että ilman Chaseplanea en vaivaudu koko simulla edes lentämään. Ezdok ensimmäinen versio oli aikanaan kamala, mutta mielestäni se oli huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ei mitään jo silloin. Chaseplane (ja varmaan uusi Ezdok) ovat sitten taas käyttävyydeltä ihan eri planeelta. En edes muista koska olen viimeksi lentänyt ilman kameraohjelmaa. Varmaan silloin kuin yhtäkään ei ollut edes olemassa tai en ainakaan ollut tietoinen niiden olemassaolosta.

EDIT. Mikalta hyvä video. Verokkivideota ilman kameraohjelmaa odotellessa  Tongue

Ei ole periaatteellista vastustusta, vaan ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Voin yhdestä napista valita joko VC tai overhead näkymän. Hatulla voin myös pyörittää VC:tä tarvittaessa. Viewit on säädetty simusta, ei notepadilla. Mulla on lento, joka on tallennettu simussa. Siihen on konfiguroitu wing viewit, eri ohjaamonäkymät, 2D paneelit sekä lentokoneen asetukset/konfiguraatio. Lataan aina tämän saman lennon. En oikeasti tiedä mihin esim 777:ssa tarvitsee erillistö kameraohjelmaa. Yhtö lailla se toinen näkymä pitää napista valita, ohjelmalla tai ilman.

4 mittaria mulla on erillisillä näytöillä ja efis+mcp+dsp tulee päänäytön alalaitaan pois/päälle painamalla tabin yläpuolelta.
« Last Edit: 20.02.19, 20:53 by Joona Väisänen »
Joona Väisänen

« Reply #158 on: 20.02.19, 20:50 »

Joskus pitää kiirettä ja on hienoa että jää toinen käsi vapaaksi muille asioille kun kuvakulmille.

Entä sitten, kun kuvakulmia on useampia niin kaivat pimeässä näppikseltä oikeata nappulaa? Ei toi video kyllä vakuuttanut mua vielä pätkääkään. Joo, voit liikuttaa kameraa vapaasti 3D-tilassa. Kuinka usein sitä tulee liikuteltua lentäessä? Mulla on ainakin tapana lentää kipparin penkiltä  Wink Ihan yhtä helppoa mun on hatulla pyörittää kuvaa ja spacesta laittaa takaisin eteenpäin ja nopeammin peukalolla yoken napista vaihdan kuvakulmaa ohjaamossa kuin sinä näppikseltä. Ihme hehkutusta. Eri asia sitten, jos koko ajan vemputtaa ohjaamo/siipi/ulko/yms kuvakulmia edestakaisin ristiin rastiin, kuten jotkut tuntuu videoissa tekevän niin ehkä siitä sitten on jotain iloa.
« Last Edit: 20.02.19, 21:02 by Joona Väisänen »
Patrick Ojanen

« Reply #159 on: 20.02.19, 22:17 »

Entä sitten, kun kuvakulmia on useampia niin kaivat pimeässä näppikseltä oikeata nappulaa? Ei toi video kyllä vakuuttanut mua vielä pätkääkään. Joo, voit liikuttaa kameraa vapaasti 3D-tilassa. Kuinka usein sitä tulee liikuteltua lentäessä? Mulla on ainakin tapana lentää kipparin penkiltä  Wink Ihan yhtä helppoa mun on hatulla pyörittää kuvaa ja spacesta laittaa takaisin eteenpäin ja nopeammin peukalolla yoken napista vaihdan kuvakulmaa ohjaamossa kuin sinä näppikseltä. Ihme hehkutusta. Eri asia sitten, jos koko ajan vemputtaa ohjaamo/siipi/ulko/yms kuvakulmia edestakaisin ristiin rastiin, kuten jotkut tuntuu videoissa tekevän niin ehkä siitä sitten on jotain iloa.

Valaistu näppäimistö ja ei huku näppäimet.
Pages: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 16 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1