FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.09.19, 12:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Aerosoft A3XX professional
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 14 Reply Print
Author Topic: Aerosoft A3XX professional  (Read 29933 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14539
Date Registered: 21.07.04

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #40 on: 08.02.19, 16:08 »

Sun pitää ymmärtää myös miten MCDU ja FMGS (kryptisiä lyhenteitä riittää) toimii tai ylipäätään jonkinlainen ymmärrys airbussin eri järjestelmistä.
Heh, hauskintahan tässä on se kuinka Esa on mainostanut lentäneensä hienoilla simuilla kuten esim. Takeoffin ja Finnairin laitoksilla. Grin Ja todellisuudessa ei taida olla kuitenkaan mitään käryä kyseisestä konetyypistä?

Tosiaan hyvä esimerkki siitä mikä ero on noilla freeware-roskilla ja edes jonkun tason paywarella. Ja sitten ero on vielä varmaan lähestulkoon yhtä suuri kun verrataan noita AS:n bussin tasoisia maksullisia roskia lisäosia kunnollisiin lisäosiin kuten vaikka tässä bussicasessa FSLabsiin.

Muuten kyllä Tomin kanssa ihan yhtä mieltä siitä, että kyllä noi kunnolliset koneet (mitä joutuu vähän jo opettelemaankin) on se simuilun suola. thmbup
Mikko Westerlund
Offline Offline

Posts: 951
Date Registered: 18.09.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #41 on: 08.02.19, 16:53 »

Jos haluaa alkuun päästä helpolla, niin täppää sieltä aerosoftin bussin asetuksista sen copilotin/checklistat päälle. Sitten käynnistyksessä riittääkin kun löytää polttoainevinut oikeaan asentoon..

Asus P8Z68 Deluxe, Intel i7 2600K 3,4Ghz, 16Gb 1600MHz, GeForce GTX 960 4Gb, 21" BenQ, Win7@SSD, P3DV4@SSD
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4697
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #42 on: 08.02.19, 17:11 »

Heh, hauskintahan tässä on se kuinka Esa on mainostanut lentäneensä hienoilla simuilla kuten esim. Takeoffin ja Finnairin laitoksilla. Grin Ja todellisuudessa ei taida olla kuitenkaan mitään käryä kyseisestä konetyypistä?

Muuten kyllä Tomin kanssa ihan yhtä mieltä siitä, että kyllä noi kunnolliset koneet (mitä joutuu vähän jo opettelemaankin) on se simuilun suola. thmbup
Takeoffin simulla lennettäessä selvitetään ensin, onko henkilö yhtään perillä lentämisestä vai onko hän ammattilentäjä tai mitä vaan siitä väliltä. Asiaa tuntematonta opastetaan kädestä pitäen, kuinka Airbus saadaan nousuun, miten lennetään matkalentoa ja kuinka laskeudutaan.

Mitä enemmän henkilö tuntee lentämistä tai simulentämistä, sitä vähemmän häntä neuvotaan. Myös itse lento voidaan Takeoffissa tehdä vaikeimman kautta eli alussa on "kylmä" Airbus putkessa ja sitten pitää tehdä kaikki mahdollinen ja oikein, jotta saadaan moottorit käyntiin, peruutettua, rullattua kiitoradan alkuun ja suoritettua itse lento laskeutumisineen.

Helpoin tapa on se mitä on noudatettu minunkin lennoilla Takeoffissa: Airbus on valmiina moottorit tyhjäkäynnillä kiitoradan päässä ja sitten tehdään lentoonlähtö käsiohjauksella, pienehkö matkalento ja laskeutuminen esim. Tallinnaan. Kaikki käsin, ilman tietokonetta, autothrottlea ja autopilottiakaan. Toki henkilökunta neuvoo lähes koko ajan, mitä pitää tehdä milläkin hetkellä ja miten.

Jotta itse oppisin koko proseduurin kylmäkäynnistyksestä lähtien ja käyttäen kaikkia automatiikan suomia toimintoja joutuisin ostamaan Takeoffista 20 tunnin lentokoulutuksen, joka maksaisi reilusti 2000 euroa. Oppisinko sittenkään?

Finnairin Airbus320-simussa minua ohjasi ja opasti heidän koulutuspäällikkö, kapteeni Tapani Toppari. Ilman hänen ohjeitaan ja apuaan lennosta aidolla simulaattorilla ei olisi tullut yhtään mitään. Kirjoitin tuosta kokemuksesta Ilmailu-lehteen 6/2008 jutun, ja saamani palautteen perusteella ilmeisen hyvän jutun, jossa vertailin kotisimua (FS 2004) aitoon Airbus-simuun.

Näinkin simuilua voi harrastaa! Grin


i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 22.02.16

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #43 on: 08.02.19, 18:05 »

Mistä asetuksista tarkasti? Mistä löytää polttoaineviut? Mikä on niiden oikea asento? Mitä jos ne eivät tottele kun yrittää kääntää niitä hiirellä? Mitä sitten tehdään?Että tällaista.

Et tule ikinä oppimaan sitä airbussistasi mitään, jos et ota itse aktiivisempaa otetta vaan jatkat tolla samalla tyylillä, jossa oletat että kaikki väännetään sulle rautalangasta ja selitetään forumilla (toimii ehkä maisemien ja simujen asetuksien suhteen), kun vain heittelet kysymyksiä joihin jaksat etsiä ratkaisua noin 5 sekuntia ennen kirjoittamista. Siinä on oikeasti ihan hyvät manuaalit ja lue ne kärsivällisesti ja ajatuksella läpi.  Ei tuo mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole tai vaadi mitään helv**** 2000 €n kursseja. Moni on täällä oppinut nuo asiat ihan itsekseen, mutta sulla nyt selvästikin jonkinlain asennevamma tai sitten vain käsitys, että paras tapa oppia joku asia on laittaa kysymys tänne.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6454
Date Registered: 27.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #44 on: 08.02.19, 21:08 »

Et tule ikinä oppimaan sitä airbussistasi mitään, jos et ota itse aktiivisempaa otetta vaan jatkat tolla samalla tyylillä, jossa oletat että kaikki väännetään sulle rautalangasta ja selitetään forumilla (toimii ehkä maisemien ja simujen asetuksien suhteen), kun vain heittelet kysymyksiä joihin jaksat etsiä ratkaisua noin 5 sekuntia ennen kirjoittamista. Siinä on oikeasti ihan hyvät manuaalit ja lue ne kärsivällisesti ja ajatuksella läpi.  Ei tuo mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole tai vaadi mitään helv**** 2000 €n kursseja. Moni on täällä oppinut nuo asiat ihan itsekseen, mutta sulla nyt selvästikin jonkinlain asennevamma tai sitten vain käsitys, että paras tapa oppia joku asia on laittaa kysymys tänne.

PMDG777:n mukana tulee tuhansia sivuja manuaaleja. Olen lukenut kaikki, osan jopa kolmeen kertaan. Olen lentänyt pelkästään Triplaa sen alkuperäisestä julkaisupäivästä lähtien eli n. 5,5 vuotta. Mulla on service-based failures sekä random failures jatkuvasti päällä. Lähes joka lennolla tulee yllätyksiä ja uusia juttuja niin erilaisten vikojen selvittämisen suhteen kuin liittyen 777:n perus operointiin. Jos olisin opetellut lentämään kyselemällä netissä niin olisin edelleen sormi suussa arpomassa miten koneen saa ilmaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6454
Date Registered: 27.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #45 on: 08.02.19, 21:10 »

Jotta itse oppisin koko proseduurin kylmäkäynnistyksestä lähtien ja käyttäen kaikkia automatiikan suomia toimintoja joutuisin ostamaan Takeoffista 20 tunnin lentokoulutuksen, joka maksaisi reilusti 2000 euroa. Oppisinko sittenkään?

Ennemmin kyllä vaikka kattelisin sen 20 tuntia niitä videoita youtubesta, joissa opetettaisiin sama asia. Eikä maksa euroakaan. Parasta on vielä, että voi katsoa joka kohdan niin monta kertaa, että varmasti muistaa.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4697
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #46 on: 08.02.19, 21:41 »

Takeoffin henkilökunta opettaa näitä simuasioita suomen kielellä. YouTube-videot tästä asiasta ovat valitettavasti poikkeuksetta englanninkielisiä ja kielitaitoni enkun suhteen on kehnoa.

Teen asiat omalla tavallani. Voi olla etten kysy täältä yhtään mitään Airbussiin liittyvää - ainakaan julkisella palstalla - vaan hankin tiedot muulla tavoin.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6454
Date Registered: 27.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #47 on: 08.02.19, 22:03 »

Takeoffin henkilökunta opettaa näitä simuasioita suomen kielellä. YouTube-videot tästä asiasta ovat valitettavasti poikkeuksetta englanninkielisiä ja kielitaitoni enkun suhteen on kehnoa.

Teen asiat omalla tavallani. Voi olla etten kysy täältä yhtään mitään Airbussiin liittyvää - ainakaan julkisella palstalla - vaan hankin tiedot muulla tavoin.

Oli kielitaito hyvä tai ei niin osaat varmasti tehdä sen mitä videoissakin. Eihän se haittaa, jos ei ymmärrä kaikkea heti mutta saa ainakin koneen toimimaan ja pikkuhiljaa jää asiat mieleen. Kyllä 2000 euroa siitä, että joku kertoo miten Airbus toimii, on ihan posketon hinta ja naurettavaa. Kyseessä kuitenkin on vain tietokonepeli.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5433
Date Registered: 14.12.05

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #48 on: 09.02.19, 07:24 »

Takeoffin henkilökunta opettaa näitä simuasioita suomen kielellä. YouTube-videot tästä asiasta ovat valitettavasti poikkeuksetta englanninkielisiä ja kielitaitoni enkun suhteen on kehnoa.
...

Hallitsetko saksan (tai jonkin muun kielen)? Noita Youtuben simun opetusvideoita löytyy myös muilla kielillä. Esim: https://www.youtube.com/watch?v=lv-3-qHTVDM
Suomeksi vain en ole törmännyt vielä yhteenkään. Olemme niin pieni kielialue ja harrastajien joukko. Tässähän olisi tekemisen haastetta täällä vieraileville taitajille.  Wink

Pekka

P.S. Kyllä tuosta saksankielisestäkin versiosta katsomalla tekemistä kuvassa (riittävän usein) perusasiat oppisi vaikkei osaisi saksan sanaakaan. Tuo esimerkin video ei nyt kovin hyvä opas ole (en ruvennut etsimällä etsimään sellaista). Onpahan vain esimerkkinä siitä, että kyllä näitä netistä löytyy.

« Last Edit: 09.02.19, 07:38 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4697
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #49 on: 09.02.19, 08:25 »

Oli kielitaito hyvä tai ei niin osaat varmasti tehdä sen mitä videoissakin. Eihän se haittaa, jos ei ymmärrä kaikkea heti mutta saa ainakin koneen toimimaan ja pikkuhiljaa jää asiat mieleen. Kyllä 2000 euroa siitä, että joku kertoo miten Airbus toimii, on ihan posketon hinta ja naurettavaa. Kyseessä kuitenkin on vain tietokonepeli.
En tietenkään maksa 2000 euroa. Tämä oli vain selainen heitto! Grin Jatko-opiskelen Airbussia omilla tavoillani - käymällä usein Takeoffissa, ehkä jopa tutun lentokapteenin avulla, lukemalla netistä, tutkimalla manuaaleja ja seuraamalla noita videoita, kuten Joona ja Tomi ehdottivat, vaikken kaikkea ymmärräkkään puhutusta enkusta. Olisi edes tekstiä, niin ymmärtäisin paremmin.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4697
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #50 on: 09.02.19, 08:26 »

Hallitsetko saksan (tai jonkin muun kielen)? Noita Youtuben simun opetusvideoita löytyy myös muilla kielillä. Esim: https://www.youtube.com/watch?v=lv-3-qHTVDM
Suomeksi vain en ole törmännyt vielä yhteenkään. Olemme niin pieni kielialue ja harrastajien joukko. Tässähän olisi tekemisen haastetta täällä vieraileville taitajille.  Wink

Pekka

P.S. Kyllä tuosta saksankielisestäkin versiosta katsomalla tekemistä kuvassa (riittävän usein) perusasiat oppisi vaikkei osaisi saksan sanaakaan. Tuo esimerkin video ei nyt kovin hyvä opas ole (en ruvennut etsimällä etsimään sellaista). Onpahan vain esimerkkinä siitä, että kyllä näitä netistä löytyy.


Saksa taitaa olla paremmin hallussa kuin englanti.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4697
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #51 on: 09.02.19, 16:53 »

Taas ihmeellinen asia. Huomasin että Megan EFHK:lla Aerosoftin Airbussilla framerate on rajoittimessa 30, mikäli EI ole kytkettynä toimintaan L- nappulasta lentokoneen valaistusta, koodi paneelin näytössä LDG LT.

Jos LDG LT on toiminnassa, putoavat framet keskellä päivää tasolle 15-18. Joten en lentele valot päällä!

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14539
Date Registered: 21.07.04

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #52 on: 09.02.19, 18:38 »

Sulla on varmaan Dynamic Lighting simusta päällä jos kerta valot vaikuttaa noin pahasti?
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6454
Date Registered: 27.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #53 on: 09.02.19, 19:42 »

Sulla on varmaan Dynamic Lighting simusta päällä jos kerta valot vaikuttaa noin pahasti?

Ihan perus DL+SSAA.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4697
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #54 on: 09.02.19, 21:25 »

Minulla EI ole simussa päällä Dynamic lightning.

Onko mahdollista että Aerosoftin Airbus kytkee simulaattorissa jonkin vastaavan valohomman päälle, kun lentokoneeseen laittaa LGT LT:n toimintaan eli valot päälle? Katsoin simun asetuksia, kun lentokoneessa on nuo valot toiminanssa ja siten framet alhaalla, mutta simun valikoissa ei ole mitään muutosta.

Pidän tietenkin lentokoneesta nuo valot pois ja yleensäkin lentelen aina päiväsaikaan, joten nautin tällä tavoin aika hyvästä ruudunpäivityksestä ja sulavasta lennosta tuolla Airbussillakin.

Simun asetuksissa AA=4xSSAA kaikilla lentokoneilla, koska 4k- näyttöön siirtyminen mahdollisti pudottaa AA arvoa pykälällä.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 22.02.16

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #55 on: 09.02.19, 23:09 »

Hallitsetko saksan (tai jonkin muun kielen)? Noita Youtuben simun opetusvideoita löytyy myös muilla kielillä. Esim: https://www.youtube.com/watch?v=lv-3-qHTVDM Suomeksi vain en ole törmännyt vielä yhteenkään. Olemme niin pieni kielialue ja harrastajien joukko. Tässähän olisi tekemisen haastetta täällä vieraileville taitajille.  Wink

Lisäksi voi aivan hyvin katsella myös Fslabsin, FFn airbussin tai vaikka ihan oikeaan airbussiin liittyviä videoita (kaikkea ei välttämättä mallinnettu Aerosoftin bussissa). Perusasiat oppii vaikka ilman ääniäkin videoilta kuten jo todettu. Toistaa vain samat asiat mitä videolla tehdään. Se on ihan tehokas tapa oppia. Lisäksi printtaa esim. checklistat ja käy niiden kanssa läpi rauhallisesti omaan tahtiin niin se perusoperointi tulee pienellä harjoitellulla ja toistolla tutuksi ilman sen kummallisempaa kielitaitoakin.

Lisäksi ei tuo oikeasti kuitenkaan niin vaikeaa ole vaan se airbus on aika helppo kone verratuna vaikkapa johonkin Fslabsin Concordeen (sitä ei toki P3D4lle nyt vielä olekaan) Tongue
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4697
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #56 on: 10.02.19, 05:56 »

Noin jo osittain teen. Kiitos kannustuksesta myös Tomille.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Mikko Westerlund
Offline Offline

Posts: 951
Date Registered: 18.09.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #57 on: 10.02.19, 07:34 »

Tuossa valohommassa voi olla pikku juju, jos käyttää tuota ctrl+L komentoa suoraan. Se nimittäin kytkee kaikki siis ihan kaikki valot päälle ja niitä kaikkiahan ei ole tarkoitus olla yhtäaikaa päällä. Nykyään mallinnetaan ohjaamoonkin jo tosi paljon eri valoja..

Asus P8Z68 Deluxe, Intel i7 2600K 3,4Ghz, 16Gb 1600MHz, GeForce GTX 960 4Gb, 21" BenQ, Win7@SSD, P3DV4@SSD
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 22.02.16

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #58 on: 10.02.19, 08:43 »

Siellä yläpaneelin alaosassa on EXT LT ja sen alla kahdeksan vipua, jossa eri valot. Kellonajaksi vain yö ja vääntää vipuja yksi kerrallaan niin näkee hyvin mikä valo mikäkin on. En ole ikinä käyttänyt mitään L-nappia noissa ja idea lienee operoida noita paneeleja kliksuttelemalla. Kyllä tuossa seuraavaksi tulee tarvetta myös kameraohjelmalle, jolla saa tallennettua näppärästi eri kuvakulmat ja yläpaneelin saa yhdellä napilla näkyviin ja vaihdettua nopeasti eri näkymään yms. Mikäli on vain operoinnut joitakin 2D-paneeleja niin toki tuossa menee hetki tottua.
« Last Edit: 10.02.19, 08:52 by Tomi Renberg »
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4697
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #59 on: 10.02.19, 10:39 »

Siellä yläpaneelin alaosassa on EXT LT ja sen alla kahdeksan vipua, jossa eri valot. Kellonajaksi vain yö ja vääntää vipuja yksi kerrallaan niin näkee hyvin mikä valo mikäkin on. En ole ikinä käyttänyt mitään L-nappia noissa ja idea lienee operoida noita paneeleja kliksuttelemalla. Kyllä tuossa seuraavaksi tulee tarvetta myös kameraohjelmalle, jolla saa tallennettua näppärästi eri kuvakulmat ja yläpaneelin saa yhdellä napilla näkyviin ja vaihdettua nopeasti eri näkymään yms. Mikäli on vain operoinnut joitakin 2D-paneeleja niin toki tuossa menee hetki tottua.

Kokeilin Tomin ohjeen mukaan säätää valoja yläpaneelista. Sieltähän ne laitetaan yksi kerrallaan. Kun kaikki valot on kytkettynä, putoaa framerate käyttökelvottomalle tasolle 15-18. Saman sai aikaan painamalla L näppäimistöllä, joka kytkee kerralla kaikki valot päälle. Tämä väärä toiminta on minulla perua alkeellisten 2d-paneelien käytöstä. Unohdetaan! Ilman mitään valoja fps on luokkaa 30 eli ihan hyvä. Kun kytkee yksi kerrallaan valoja, huomaa miten jopa yläpaneelinäkymässä framet putoavat sitä mukaa kun valoja tulee lisää.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 14 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1