FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.08.19, 15:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Aerosoft A3XX professional
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 14 Reply Print
Author Topic: Aerosoft A3XX professional  (Read 29331 times)
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #80 on: 11.02.19, 12:06 »

Kiitos kaikille kommenteista. Opettelen nyt perusasioita Aerosoftin Airbussilla ja hankin ehkä joskus FSLabsin Airbussin. Harmi vaan ettei FSLabs ota juuri ostamaani Aerosoftin tuotetta vaihdossa, kuten autokaupassa tehdään. laugh

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio

« Reply #81 on: 11.02.19, 12:29 »

Voisinko saada tietää, kuinka pääsee eroon nousukiidossa Master warningista, joka ilmoittaa ettei trimmi ole oikein?

Muilta osin lentoonlähtö alkaa jo sujua eli teen seuraavasti:

1. Kone valmiina kiitoradalla, moottorit tyhjäkäynnillä, flaps 1+F, polttoainetta 1/3.

2. MCDU:un olen itse kehittänyt ja ohjelmoinut nopeudet v1=160, vr=165 ja v2=180. En vielä osaa laittaa näitä ihan oikein.

3. Kaasu ensin niin että tehot 60% ja jarrut pois.

4. Kaasu täysille TOGA?. Jossain 90 nopeudessa Master warning varoittaa trimmistä. Kun kuitaan sen, muut varoitukset ovat vihreinä eli ok. Autothrust menee päälle itsestään.

5. 165 nopeudessa nousuun noin 15 asteeseen. Jostain syystä nousukulma heti alkunousun jälkeen hieman nykäisee jyrkemmällä ja sen joutuu säätäämäm joystickillä 15 asteeseen.

6. Kun 1000 jalkaa yli kentän, vedän kaasua taaksepäin niin että kuuluu kahdet naksahdukset: Climb-asentoon. Nopeutta jotain 180 solmua.

7. Sitten autopilot = on

8. Sitten asetan itse nopeudeksi esim. 220 solmua ja lentokone asettuu autothrottlen avulla tuohon nopeuteen tai muuhun haluttuun. Toki laipat ylös ennen kuin nopeus menee punaiselle.

Laitan nyt vielä tännekin Takeoffilta saamani ohjeet nousumenetelmääni:

Kohtaan 2. Arvioimani nopeudet liian isoja, sopivat pikemminkin 140, 145 ja 170. En osaa vielä käyttää lentokoneen tietokoneita oikeiden nopeuksien laskemiseksi mm. painon perusteella.

Kohtaan 3: Kaasu ensin noin 50%.

Kohtaan 4: Normaalisti kaasu hieman yli toisen klikkauksen eli kohtaan FLX. Jos kiitotie on hyvin lyhyt, kaasu täysille asentoon TOGA.

Kohtaan 5. Nousukulma muuttui äkisti, koska minulla oli virhellisesti liikaa nopeutta (vr=165) ja kaasu oli täysillä eikä asennossa FLX.

Kohtaan 6: 1500 jalkaa yli kentän korkeuden kaasua taaksepäin yhden klikakuksen yli ja kaasu jätetään siihen koko lennon ajaksi loppulaskeutumiseen saakka.

Komentteja, kiitos!

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Patrick Ojanen

Date Registered: 13.04.09

« Reply #82 on: 11.02.19, 12:41 »

Laitan nyt vielä tännekin Takeoffilta saamani ohjeet nousumenetelmääni:

Kohtaan 2. Arvioimani nopeudet liian isoja, sopivat pikemminkin 140, 145 ja 170. En osaa vielä käyttää lentokoneen tietokoneita oikeiden nopeuksien laskemiseksi mm. painon perusteella.

Aika korkea tuo V2 nopeus. Toki riippuu painoista mutta tuskimpa MTOW pääsee 170 asti.
Esa Sairio

« Reply #83 on: 11.02.19, 13:35 »

Aika korkea tuo V2 nopeus. Toki riippuu painoista mutta tuskimpa MTOW pääsee 170 asti.
Hyvä huomio. V2 saattoi olla 160 tai 165, muistin ilmeisesti väärin.

Esa Sairio

« Reply #84 on: 11.02.19, 15:12 »

Olen yrittänyt käynnistää Airbussia tilasta cold and dark. Katselin videoita, kuinka käynnistys tapahtuu. Videossa näkyy että koko ohjaamo on ensin pimeänä eli ilman virtaa, mutta yksi valo yläpaneelissa loistaa vihreänä ja se on EXTPWR.
Videon mukaan sitä painetaan ensimmäisenä, niin paneeli herää eloon ja sitten painellaan muita nappuloita. Ongelmana on ettei minulla tuossa EXTPWR nappulassa pala vihreätä valoa eikä napin painaminen vaikuta yhtään mihinkään.

Airbus kyllä toimii, kun käyttää sellaista tilaa että kaikki virrat ovat päällä ennen lentoonlähtöä. Tämän olen kertonut täällä jo useita kertoja.

Voiko olla että simun asennuksessa tietokoneelleni on jotain pielessä?

Mikko Kärkkäinen

Date Registered: 11.12.11

« Reply #85 on: 11.02.19, 15:36 »

Olen yrittänyt käynnistää Airbussia tilasta cold and dark. Katselin videoita, kuinka käynnistys tapahtuu. Videossa näkyy että koko ohjaamo on ensin pimeänä eli ilman virtaa, mutta yksi valo yläpaneelissa loistaa vihreänä ja se on EXTPWR.
Videon mukaan sitä painetaan ensimmäisenä, niin paneeli herää eloon ja sitten painellaan muita nappuloita. Ongelmana on ettei minulla tuossa EXTPWR nappulassa pala vihreätä valoa eikä napin painaminen vaikuta yhtään mihinkään.

Airbus kyllä toimii, kun käyttää sellaista tilaa että kaikki virrat ovat päällä ennen lentoonlähtöä. Tämän olen kertonut täällä jo useita kertoja.

Voiko olla että simun asennuksessa tietokoneelleni on jotain pielessä?
EXTPWR tarkoittaa ulkoista virtaa. Jos sitä ei ole kytketty koneeseen, ei nappi tietenkään tee mitään. Ainakin näin muissa simulaattoreissa.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #86 on: 11.02.19, 15:36 »

* Laita akut päälle.
* Oikea MCDU -> Ground services menu -> GPU päälle
* EXTPWR valo syttyy yläpaneelissa -> paina nappulasta

Tai

* Laita akut päälle
* Käynnistä APU

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #87 on: 11.02.19, 15:53 »

Ja mitä tulee noihin V-speedeihin.... niin eivätkö ne ilmesty automaattisesti kun olet
1. täyttänyt reitin, SID/STAR jne.
2. Laittanut koneen painot kohdilleen
3. Take off sivulla laitat FLAPS/THS asetuksen oikein. esim. 1

'Don't panic'
Esa Sairio

« Reply #88 on: 11.02.19, 16:59 »

* Laita akut päälle.
* Oikea MCDU -> Ground services menu -> GPU päälle
* EXTPWR valo syttyy yläpaneelissa -> paina nappulasta

Tai

* Laita akut päälle
* Käynnistä APU

Jotain hämärää minulla on. Kun laitan akkuja päälle, tapahtuu seuraavaa.

1. Painan nappia 1 BAT. Seen jälkeen ainoastaan BAT 2:een tulee valkoinen valo OFF. Muuta yläpaneelissa ei tapahdu.

2. Painan seuraavaksi BAT 2. Sen seurauksena alkaa kuulua varoitusääni ding, ding, ding, ding..... ja Gen1:een tulee keltainen teksti Fault, samoin Gen 2:een, Pack 1:een ja Pack 2:een.

Ding,ding,ding....jatkuu. Paneeli ei herää mitenkään muutoin eloon. Huom. akkujen jännitelukema, noin 28V kyllä näkyy ennen kuin teen yhtään mitään yläpaneelissa.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #89 on: 12.02.19, 07:20 »

1. Painan nappia 1 BAT. Seen jälkeen ainoastaan BAT 2:een tulee valkoinen valo OFF. Muuta yläpaneelissa ei tapahdu.

2. Painan seuraavaksi BAT 2. Sen seurauksena alkaa kuulua varoitusääni ding, ding, ding, ding..... ja Gen1:een tulee keltainen teksti Fault, samoin Gen 2:een, Pack 1:een ja Pack 2:een.

Ding,ding,ding....jatkuu. Paneeli ei herää mitenkään muutoin eloon. Huom. akkujen jännitelukema, noin 28V kyllä näkyy ennen kuin teen yhtään mitään yläpaneelissa.

Miten olet laittanut koneen Cold and dark tilaan? Oikean puolen MCDU:ssa on Aircraft state valikko mistä se säädetään.

'Don't panic'
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #90 on: 12.02.19, 11:07 »

Tuskin sulla on siinä yhtään mitään hämärää. Koititko laittaa APUn päälle tai kytkeä ulkoisen virran, kuten Tatu jo neuvoi? Vai pähkäiletkö vain paneelissa syttyviä valoja ? Et ainakaan maininnut tehneesi neuvojen mukaan. Ei sulla pelkillö akuilla kuulukaan olla täysin toimivaa ohjaamoa. Eiköhän ne fault-valotkin vain indikoi, että sulta puuttuu sähköt.
Patrick Ojanen

« Reply #91 on: 12.02.19, 11:36 »

Näinhän sen kuuluukin mennä. Sen jälkeen sitten virtaa otetaan sitten APU/GPU.
Esa Sairio

« Reply #92 on: 12.02.19, 12:03 »

Kiitos neuvoista. Pikku hiljaa taidan päästä eteenpäin.

Koe 1. Ensinnä laiton lennon oikeanpuoleisesta MCDU:sta tilan Cold start state. Yläpaneelin vihreä valo palaa tämän seurauksena EXTPWR=Aval

Sitten kytkin kaikki valkoisena olevat tekstit pois
Sitten laitan APU master=on ja Apu start=on
Odottelin jonkin aikaa, mutta mitään ei tapahdu

Toivosin neuvoja, kuinka tästä päästään eteenpäin jotta saadaan kone lentovalmiiksi?

Koe 2. Ensimmäiseksi laitoin oikeanpuolisesta MCDU:sta tilan Take-off state. Sen seurauksena ohjaamo herää eloon, näytöt alkavat toimia ja kun odotan jonkin aikaa, ehkä minuutin, kaksi, käynnistyvät moottoritkin ja kone on valmiina lenttoonlähtöön.

Tämä mentelmä ei kai ole se oikea, vaan tehty simuharrastajille, jotta päästään nopeasti lentämään. Itse tekisin kunhanoppisin, kaiken oikein ennen lentoja, ainkain pääsääntöisesti.

Koe 3. Laittamalla jonkun default-koneen lähtövalmiiksi kiitoradalle moottorit käynnissä (ctrl+E) ja vaihtamalla lentokoneen tilalle Airbussin, on Airbus myös moottorit käynnissä ja kutakuinkin lähtövalmiina. Tätä tapaa sovelsin ihan ensimmäisenä, kun olin Airbussin pari päivää sitten ostanut, jotta pääsin lentoon.

Tomi Renberg

Date Registered: 22.02.16

« Reply #93 on: 12.02.19, 12:54 »

Sitten kytkin kaikki valkoisena olevat tekstit pois Sitten laitan APU master=on ja Apu start=on Odottelin jonkin aikaa, mutta mitään ei tapahdu

Mitään ei tapahdu? Katsoitko menikö se APU edes päälle. Siinä keskikonsolissa on nappi, jossa lukee APU. Paina sitä ja näkyykö näytöllä, että se olisi päällä? Kannattaa aluksi tehdä ihan orjallisesti niiden listojen mukaan, koska helposti ainakin aluksi jää tekemättä joku vaihe.

Tämä mentelmä ei kai ole se oikea, vaan tehty simuharrastajille, jotta päästään nopeasti lentämään. Itse tekisin kunhanoppisin, kaiken oikein ennen lentoja, ainkain pääsääntöisesti.

Harvoin kai tosielämässä pilotit ihan dark&cold ohjaamoon tulee tai lienee lentoyhtiön kannattavuus siinä vaiheessa vähän huolestuttavaa, jos
koneet on tuntitolkulla vain maassa. Varmaan se jossa virrat on koneessa valmiina päällä vastaa tosielämää parhaiten, millä nimellä se Aerosoftissa sitten onkaan. Varmaan dark&cold ja takeoff staten välissä oleva tila. Itse yleensä lähden siitä liikkeelle.

Koe 3. Laittamalla jonkun default-koneen lähtövalmiiksi kiitoradalle moottorit käynnissä (ctrl+E) ja vaihtamalla lentokoneen tilalle Airbussin, on Airbus myös moottorit käynnissä ja kutakuinkin lähtövalmiina. Tätä tapaa sovelsin ihan ensimmäisenä, kun olin Airbussin pari päivää sitten ostanut, jotta pääsin lentoon.

Ctrl+E sun muita default-koneista tuttuja juttuja ei kannattaa käyttää monimutkaisemmissa lisäosissa. Muuta tiloja vain Aerosoftin omista valikoista.

Kuulostaa ehkä ensikuulemalta tylsältä, mutta iso osa ainakin itselleni on reitin ja polttoaineen suunnittelu, säätilojen tutkiminen, sitten lentokoneen tietokoneen ohjelmointi, koneen lastaus, mahdolliset höpinät lennonjohdolle (jos lentää verkossa) ja helposti ennen kuin päästään edes rullailemaan kiitotielle niin aikaa on mennyt jo 30-60 min. Toki tolla tyylillä lyhytkin lento vie aikaa. Mutta onhan se itse matkalentovaihe taas varsin tylsää tai tapahtumaköyhää noin lähtökohtaisesti.
« Last Edit: 12.02.19, 13:10 by Tomi Renberg »
Patrick Ojanen

« Reply #94 on: 12.02.19, 13:33 »

Harvoin kai tosielämässä pilotit ihan dark&cold ohjaamoon tulee tai lienee lentoyhtiön kannattavuus siinä vaiheessa vähän huolestuttavaa, jos
koneet on tuntitolkulla vain maassa. Varmaan se jossa virrat on koneessa valmiina päällä vastaa tosielämää parhaiten, millä nimellä se Aerosoftissa sitten onkaan. Varmaan dark&cold ja takeoff staten välissä oleva tila. Itse yleensä lähden siitä liikkeelle.

Eiköhän nuo yöpyvät ole aika useasti cold&dark tilassa. Ainakin Oulussa ovat koneet cold&dark -tilassa yön yli, vain lämmitykset koneessa.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #95 on: 12.02.19, 14:20 »

Juu, sen välitilan nimi on "Turn around state". Sen voi siis valita sieltä mistä Cold and dark tilankin.

Yöpyyhän nuo koneet Rovaniemelläkin, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että joku muu herättää koneen henkiin, ennen kuin pilotit saapuvat. Saatan kyllä olla väärässkin tässä.

No kuitenkin.... itse lähden aina "Välitiloista" liikkeelle....   Roll Eyes Jos aikaa olisi suunnitella paremminkin lentoja, niin olispa kiva, nyt tämä on lähinnä tällaista pikku hyppelyä helikopterilla. Vartti siellä, toinen täällä.

'Don't panic'
Esa Sairio

« Reply #96 on: 12.02.19, 16:07 »

Saattaa olla että sain Airbussin heräämään jo muutaman kerran. Lähtötilanteessa MCDU:n kautta olin kytkenyt päälle GPU:n, jolloin yläpaneelissa palaa vihreä EXTPWR. Sitten vaan edelleen ohjeiden mukaan painelin nappuloita. Vain keinohorisonttinäyttöön ei tullut mitään, jäi vain punainen ympyrä ja tekstiä. Muihin näyttöihin sain valot, APU:n käyntiin ja sitten moottoritkin. En käytänyt oikeastaan ollenkaan MCDU:ta, jota olisi pitänyt käyttää. Siksiköhän kenohorrisonttiin ei tule mitään? Reitti kai kuuluisi tulla ja muutakin tietoa? Opiskelen lissää...

Sitten ongelmaa:
Kun lähden lentoon ja olen päässyt noin 1500 jalkaa kentän yläpuolelle, on vuorossa kaasun vähennys kohtaan CL eli yksi naksu alaspäin lentoonlähtöasetuksesta FLX ja heti autopilotti päälle. Autokaasu on jo päällä, se tulee automaattisesti lähtökiihdytyksessä. Tässä tilanteessa en tiedä, miten koneelle määrätään jokin tavoitenopeus muulla tavoin kuin kiireesti asettamalla itse nopeudeksi esim. 230 solmua, jolloin kone lähtee kohti tuota nopeutta. Eikö koneen pitäisi kiihdyttää pikku hiljaa ilman että laitan käsin autopilotin kanssa tuossa vaiheessa nopeude? Ellen laita, saattavat tehot mennä tyhjäkäynnille, nopeus hidastuu ja kone sakkaa tai sitten kaasu jotenkin asettuu lähes täysille ja kone vain kiihdyttää nopeuttaan ilman että korkeuskaan välttämättä lisääntyy.

Kiitos jälleen etukäteen ohjeista. Embarrassed

Sami Metsola

Date Registered: 17.04.17

« Reply #97 on: 12.02.19, 16:16 »

Käännä adirs-namiskat nav asentoon ja 10 minuutin sisällä pitäisi näyttöihin tulla eloa.

i7 7700K@4.8, GTX 1070, 16 GB
P3D v4.4, XP 11
FSLabs A320-X, TFDi 717, Aerosoft Twin Otter
Flight Factor A320 Ultimate, IXEG 737, Rotate MD-80
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #98 on: 12.02.19, 18:13 »

Käännä adirs-namiskat nav asentoon ja 10 minuutin sisällä pitäisi näyttöihin tulla eloa.

Tuona aikana ei sitten saa liikuttaa konetta. Varmaan airbusissakin pitää asettaa sijaintitieto fmc:n kautta tämän lisäksi?
Tomi Renberg

Date Registered: 22.02.16

« Reply #99 on: 12.02.19, 18:47 »

Sitten ongelmaa: Kun lähden lentoon ja olen päässyt noin 1500 jalkaa kentän yläpuolelle, on vuorossa kaasun vähennys kohtaan CL eli yksi naksu alaspäin lentoonlähtöasetuksesta FLX ja heti autopilotti päälle.

Miten perusteellisesti täytät tiedot lentotietokoneeseen? Ilmeisesti jotain sinne laitat, ainakin nopeudet, mutta et varmaan mitään reittiin liittyvää?
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 14 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1