FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
04.06.20, 13:26

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Aerosoft A3XX professional
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 18 19 [20] Reply Print
Author Topic: Aerosoft A3XX professional  (Read 44853 times)
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #380 on: 21.05.20, 12:10 »

Kiitos että jaksat vastata. On varmaan selitetty, että EFHK:lla käytössä on open starrit, mutta se mitä tämä tarkoittaa ei ole minulle avautunut ennen oheista viestiäsi. Siis aina kun Open star, pitää kiitoradan suuntaan lentää itse.
Onko sitten niin että jos kiitoradalla ei ole ilssiä, niin silloin sille radalle on käytettävissä vain on open star?

Katselin noita karttoja paljonkin. Melko monille Suomen kentille löytyy ils-menetelmä, jossa reitti saadaan kulkemaan ils-säteeseen. Kai meni oikein? Useilla kentillä kuten esim. Ivalossa, näyttää olevan sekä ils-lähestyminen että open starreja.

ILS on mittarilähestymisjärjestelmä kiitotielle. STAR on vakiotuloreitti terminaalialueelle. Se voi päättyä tiettyyn pisteeseen, josta saattaa olla transitio loppulähestymiseen, esim ILS:n. Tai sitten se voi olla kuten EFHK:lla, josta ei ole mitään transitiota eteenpäin eli silloin lennonjohto vektoroi sut loppuosalle. Ei STAR ja ILS liity millään lailla toisiinsa. STAR ohjaa sut tiettyyn paikkaan ennen lähestymistä ja kiitotielle voi sitten olla vaikka millainen lähestymisproseduuri. EFHK33:n tapauksessa lennät kartan mukaisesri pisteelle TOPPI, josta lennonjohto ohjaa sut eteenpäin.
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #381 on: 21.05.20, 12:14 »

Kiitos Joona. Asiallinen neuvo - kumpa muistaisin sen jatkossa! Smiley

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #382 on: 21.05.20, 16:33 »

Yritin muistaakseni kertoa, että kun kone ylittää viimeisen reittipisteen open starissa, niin paina lentotietokoneen DIR - painiketta, ja valitse sieltä seuraava reittipiste, ja hyväksy painamalla insert. Tällöin kone kääntyy, ja seuraa lähestymisreittiä loppuun saakka. Nyt kirjoitan tätä tabletilla, enkä tarkistanut edellisiä ohjeitani (on kiire).

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Mika Virolainen

« Reply #383 on: 21.05.20, 19:47 »

Väärässä olin, koska en muistanut (en käytä managed -modea lähestymisissä) mutta nyt toisen testin yhteydessä kokeilin.

Sininen nuoli ND -näytöllä tarkoittaa milloin haluttu korkeus (tai rajoitus) saavutetaan (tässä 3300ft). Valkoinen nuoli taas kertoo, mistä pisteestä on taas lähdettävä laskeutumaan, tässä tapauksessa ILS 04R finaali. Tässä tullaan laskuun 04R INTOR5R STAR syötettynä (INTOR5R on tänä päivänä muuttunut INTOR6R:ksi).

Tässä näkyy myös open STAR, eli pisteen VISSI -jälkeen tulee lentotietokoneelle syöttää DIRECT to GONAP, ja painaa vahvistus FMS:n ENTRillä. Eli paina DIR, valitse GONAP ja vahvista FMS:n enter -painikkeella.

Tässähän tämä ohje.

Enter ei siis ollut se oikea painike, vaan INSERT. Kun tulet open STARin viimeiselle pisteelle, paina lentotietokoneesta DIR (tarkoittaa direct to) ja valitse seuraava STAR -piste. MCDU:n valikko muuttuu magnetan väriseksi, ja odottaa vahvistusta joka siis tehdään INSERT -painikkeella (RSK6), eli MCDU:n oikean reunan viimeinen painike.

Tässä punaisella ympyröitynä

Ja kone jatkaa lähestymislinjalle Wink

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Esa Sairio

« Reply #384 on: 22.05.20, 07:49 »

Kiitos. Kokeilen kun ehdin.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio

« Reply #385 on: 23.05.20, 04:25 »

Yritin lentää Hesasta Uttiin simun myrskysäässä. Onko mahdollista että autopilotti sekoaa, jos tuulee tarpeeksi? Reitin puolessa välissä (ohjelmoitu lentotietokoneeseen ihan oikein) yhdessä käännöspisteessä kone lähtikin reitiltä kaartamaan ihan väärään suuntaan eli suunnilleen takasin Hesaan päin.

Kun ajoin koneen käsin uudelleen reitille, ja kytkin autopilotin toimintaan, kone ei enää suostunut seuraamaan reittiä. Onko normaalia vai mitä tein väärin?

Mika Virolainen

« Reply #386 on: 23.05.20, 07:17 »

Yritin lentää Hesasta Uttiin simun myrskysäässä. Onko mahdollista että autopilotti sekoaa, jos tuulee tarpeeksi? Reitin puolessa välissä (ohjelmoitu lentotietokoneeseen ihan oikein) yhdessä käännöspisteessä kone lähtikin reitiltä kaartamaan ihan väärään suuntaan eli suunnilleen takasin Hesaan päin.

Kun ajoin koneen käsin uudelleen reitille, ja kytkin autopilotin toimintaan, kone ei enää suostunut seuraamaan reittiä. Onko normaalia vai mitä tein väärin?

Ei sekoa autopilotti. Yleensä tämä johtuu airacissa olevasta virheestä. Muitakin syitä on. käyttämällä edellä mainitsemaani DIRECT toimintoa, saa koneen taas oikealle reitilleen. tosin jos on jo lähellä kenttää on parasta lentää käsin laskuun ko. tilanteesta.

Rolf Niemi

Date Registered: 14.02.05

« Reply #387 on: 23.05.20, 07:17 »

Onko todellakin niin, että tähän härveliin ei ole tekijöiden toimesta toimitettu manuaaleja eikä tutoriaalilentopakettia pdf.-muodossa kuten mm. vaikkapa PMDG:n ym. tekemissä  lisäosakoneissa? Jossain keskustelussa sinäkin kerroit omaavasi tuhansia simulentotunteja joten onko oppi sittenkin kaatanut ojaan vai mikä tässä tekee tästä niin vaikeaa? You Tube on täynnä kaiken mailman ILMAISIA opetusvideoita ja ihka oikeaa IRL lentämistäkin löytyy pilvin pimein - eikö kiinnosta?

Omatoiminen opiskelu tässäkin harrastuksessa kantaa loppujen lopuksi parhaan hedelmän. Eri asia sitten tietysti on se, että jos pelkän jorinan ilosta kirjoittelee sitä että tätä eikä niinkään asian vuoksi...

Joni Rantala

Date Registered: 04.05.04

« Reply #388 on: 23.05.20, 10:04 »

Joskus aikoinaan näillä videoilla opettelin bussia lentämään.
https://www.youtube.com/watch?v=Pja4njAsJ6Q&list=PLPgR-UyZEDFpNfyGIIR0L4Ob5BOhR-V7X

Esa Sairio

« Reply #389 on: 23.05.20, 13:40 »

Onko todellakin niin, että tähän härveliin ei ole tekijöiden toimesta toimitettu manuaaleja eikä tutoriaalilentopakettia pdf.-muodossa kuten mm. vaikkapa PMDG:n ym. tekemissä  lisäosakoneissa? Jossain keskustelussa sinäkin kerroit omaavasi tuhansia simulentotunteja joten onko oppi sittenkin kaatanut ojaan vai mikä tässä tekee tästä niin vaikeaa? You Tube on täynnä kaiken mailman ILMAISIA opetusvideoita ja ihka oikeaa IRL lentämistäkin löytyy pilvin pimein - eikö kiinnosta?

Omatoiminen opiskelu tässäkin harrastuksessa kantaa loppujen lopuksi parhaan hedelmän. Eri asia sitten tietysti on se, että jos pelkän jorinan ilosta kirjoittelee sitä että tätä eikä niinkään asian vuoksi...
Miksi Rolf kirjoitat noin negatiiviseen sävyyn?

Olen lentänyt simulla noin vuoteen 2015 mennessä noin 2000 tuntia. Olen ihan omaksi ilokseni lennellyt FS 2004 ja FSX-simuilla varmaankin aika epäammattimaisesti käyttäen noiden simujen omaa lennonjohtoa ja niiden omaa reitinsuunnittelutoimintoa. Autopilotin sai seuraamaan reittiä ja autopilotilla säädeltiin useita eri asioita. Ils-laskukin tuli tutuksi ja moni muukin asia.

Vasta kun ostin Aerosoftin Airbussin kaikki muuttui. Kone oli alussa todella vaikea hallittava (ja on onsin vieläkin), kun ensimmäistä kertaa aloin treenata lennon syöttämistä lentotietokoneeseen ja tutustumaan tapaan lentää Airbussilla. Eli parina viime vuotena ei tuo 2000 tunnin tiima ole paljoa auttanut, koska ne aiemmat lennot olivat "suuria" yksinkertaistuksia vrt. todellisuus. En muuten usko että olen ainoa täälläkään, joka on samaa mieltä.

Patrick Ojanen

Date Registered: 13.04.09

« Reply #390 on: 23.05.20, 15:58 »

Miksi Rolf kirjoitat noin negatiiviseen sävyyn?

Olen lentänyt simulla noin vuoteen 2015 mennessä noin 2000 tuntia. Olen ihan omaksi ilokseni lennellyt FS 2004 ja FSX-simuilla varmaankin aika epäammattimaisesti käyttäen noiden simujen omaa lennonjohtoa ja niiden omaa reitinsuunnittelutoimintoa. Autopilotin sai seuraamaan reittiä ja autopilotilla säädeltiin useita eri asioita. Ils-laskukin tuli tutuksi ja moni muukin asia.

Vasta kun ostin Aerosoftin Airbussin kaikki muuttui. Kone oli alussa todella vaikea hallittava (ja on onsin vieläkin), kun ensimmäistä kertaa aloin treenata lennon syöttämistä lentotietokoneeseen ja tutustumaan tapaan lentää Airbussilla. Eli parina viime vuotena ei tuo 2000 tunnin tiima ole paljoa auttanut, koska ne aiemmat lennot olivat "suuria" yksinkertaistuksia vrt. todellisuus. En muuten usko että olen ainoa täälläkään, joka on samaa mieltä.

Eikös tuossa Aerosoftissa kuitenkin jonkinlaiset manuaalit tule mukana, miten se toimii? Ainakin saman puljun A330 tulee manuaalit, (jotka tosin ovat osittain A320-sarjan manuaaleja laugh ) joilla pääsee hyvin sisälle miten tuota konetta lennetään. Ja jotta ei mene liian vaikeaksi niin laitan tähän nyt suoran linkin A320-sarjan ohjaamon järjestelmien manuaaleihin.

Loppujen lopuksi tuo Aerosoftin 320-sarja on aika yksinkertainen vekotin jos vain on viitsimystä ja halua opiskella. Ja paljon oppii ihan vain kokeilemalla että mitä kone tekee kun tekee eri asioita. Tästäkin on monta kertaa varmasti jo sanottu, mutta sanon vielä kerran. On ihan okei kysyä neuvoa jos ei itse onnistu ratkaisemaan ongelmia, mutta se ainainen kysyminen ei auta yhtään kun ei silloin itse opi edes ratkaisemaan ongelmia.
Mika Virolainen

« Reply #391 on: 23.05.20, 19:59 »

On siinä mukana manuaalit ja löytyy myös tutorial flight, joka on täydellisesti selitetty. Jos englanninkieli ei kuitenkaan taivu ammattisanastoineen... ei homma tietysti silloin oikein taivu.

Esa Sairio

« Reply #392 on: 24.05.20, 07:58 »

Eikös tuossa Aerosoftissa kuitenkin jonkinlaiset manuaalit tule mukana, miten se toimii? Ainakin saman puljun A330 tulee manuaalit, (jotka tosin ovat osittain A320-sarjan manuaaleja laugh ) joilla pääsee hyvin sisälle miten tuota konetta lennetään. Ja jotta ei mene liian vaikeaksi niin laitan tähän nyt suoran linkin A320-sarjan ohjaamon järjestelmien manuaaleihin.

Loppujen lopuksi tuo Aerosoftin 320-sarja on aika yksinkertainen vekotin jos vain on viitsimystä ja halua opiskella. Ja paljon oppii ihan vain kokeilemalla että mitä kone tekee kun tekee eri asioita. Tästäkin on monta kertaa varmasti jo sanottu, mutta sanon vielä kerran. On ihan okei kysyä neuvoa jos ei itse onnistu ratkaisemaan ongelmia, mutta se ainainen kysyminen ei auta yhtään kun ei silloin itse opi edes ratkaisemaan ongelmia.
On Patrickillakin hieman turhan kriittinen sävy tuossa kirjoituksessa. Minäkin toistan: Kukin simuilee kuten haluaa ja kirjoittaa harrastuksesta mitä haluaa. Suomessa tietääkseni kuten myös muuten hyvässä FSNordicissa, vallitsee SANANVAPAUS.

Kehottaisin etteivät ihmiset suutu, pahoita mieltään tai ala moittia muita harrastajia sen mukaan, kuka mitäkin kirjoittaa. Osalle harrastajista kuten minulle, on hankala opiskella englannikielisistä ohjeista lentoasioita. Kuulun siihen iäkkäämpään väestönosaan, jolla englanti ei ole sujuvaa kuten useilla nuoremmilla henkilöillä ja varmaankin kaikilla nuoremmilla simuilijoilla.

Rolf Niemi

« Reply #393 on: 24.05.20, 08:09 »

On siinä mukana manuaalit ja löytyy myös tutorial flight, joka on täydellisesti selitetty. Jos englanninkieli ei kuitenkaan taivu ammattisanastoineen... ei homma tietysti silloin oikein taivu.
Kielitaito on tietenkin jonkin asteinen ongelma, mutta sekin kehittyy ajan kanssa jos tähän harrastukseen löytyy riittävästi intohimoa ja halua kehittyä. Minusta on hieno tunne kun on jonkin hankalan eteen tulleen ongelman pystynyt ratkaisemaan aivan itse.

Majestic Softwaren Dash Q8-402 Pro, A2A:n B377 ja PMDG:n DC-6 - näitten lisäosien opiskeluun manuaaleista ja vidoista katsellen meni melkoisesti aikaa, mutta kun ymmärsi lopulta aina yhden asian niin se antoi potkua seuraavan vaiheen selvittämiseen. Lopulta edesä oli vääjämättä se vaihe kun pystyi viemään koneen paikasta A pikaan B onnistuneesti. Tunne oli oikein mahtava.

Nämä perusmatoloota härvelit, kuten PMDG:N 737 ja T7 ei ihmeitä vaadi. On minulla Aerosoftin vanha A320-321 pakettikin, mutta en tykännyt koko bugisesta ja vajaatoimisesta tekeleestä lainkaan. PMDG:n lisäosat ovat kuitenkin laatutavaraa FSX:ssä, jolla edelleen siis simuilen. En usko - tosin en tiedä - että tämä A3XX rohvessionaali on sen vaikeampi kuin mainitsemani PMDG:n tuotteet.

Sinulle Mika on toki sanottava, että olet niitä harvoja henkilöitä tällä foorumilla, jolla on ollut halua opastaa jos ei nyt kädestä, muta melkein välillä aika kovakorvaista lennonopiskelijaasi (olen seurannut mielenkiinnolla paria keskusteluosiota), mutta eilen jotenkin tuli tunne, että on pakko sanoa jotakin tarinoiden väliin.

Se,että on 4k ei pelkästään aina riitä - vanhakin voi ja oppiikin aina uutta. Minä olen 64 v. Kaikki riippuu tahdosta. You Tubesta löytyy melko selkoenglannilla Frooglen videoita laidasta laitaan. E. Sairion kannattaisi käyttää hetki energiaa tai ainakin sen verran, että vilkaisisi niitä  Grin

Esa Sairio

« Reply #394 on: 24.05.20, 08:22 »

Olen katsonut noita Airbussin tutroriaaleja ja ohjeita aika paljon ja ymmärtänytkin niistä jo aika ison osan.

Jotenkin ihmiset eivät vissiin lukeneet tarkoin viime postauksiani liittyen Airbussilla lentämiseen. Osaan kyllä jo pääasiat ja edellä olevissa viesteissä kysyinkin vain kahta yksityiskohtaa, jotka eivät ole minulle selvineet ohjeista.

1. Sekoaako autopilotti reitiltä, jos on hirveä myrsky?

2. Miten lennetään tietylle kiitoradalle, jos ja kun STAR päättyy jonnekin kenttäalueen ulkopuolelle, kuten kartoissa näyttää olevankin ihan yleisesti? Siis lentotietokoneen avulla. Toki tuosta tilanteesta on helppo tehdä lasku käsin - joko ILS:llä tai ihan ilman.

Rolf Niemi

« Reply #395 on: 24.05.20, 09:47 »

Olen katsonut noita Airbussin tutroriaaleja ja ohjeita aika paljon ja ymmärtänytkin niistä jo aika ison osan.

Jotenkin ihmiset eivät vissiin lukeneet tarkoin viime postauksiani liittyen Airbussilla lentämiseen. Osaan kyllä jo pääasiat ja edellä olevissa viesteissä kysyinkin vain kahta yksityiskohtaa, jotka eivät ole minulle selvineet ohjeista.

Heh, heh - en osaa sanoa varmasti, miten IRL proceduurit menevät HIRVEÄN MYRSKYN tullessa vastaan, mutta onhan noissa koneissa säätutkat jonka avulla asiaa voi seurata ja ottaa yhteyttä lennonjohtoon jos tulee tarvetta kiertää hirveä myrsky. Näin näyttäisi tapahtuvan ja pitäisikin kai toimia ainakin jos on uskominen tv-sarjaan "Lentoturmatutkinta" National Geographic kanavalla ja miksemme uskoisi.

Esa Sairio

« Reply #396 on: 24.05.20, 12:41 »

Heh, heh - en osaa sanoa varmasti, miten IRL proceduurit menevät HIRVEÄN MYRSKYN tullessa vastaan, mutta onhan noissa koneissa säätutkat jonka avulla asiaa voi seurata ja ottaa yhteyttä lennonjohtoon jos tulee tarvetta kiertää hirveä myrsky. Näin näyttäisi tapahtuvan ja pitäisikin kai toimia ainakin jos on uskominen tv-sarjaan "Lentoturmatutkinta" National Geographic kanavalla ja miksemme uskoisi.
Positiivinen viesti, Rolf! Olen katsonut erittäin monta Lentoturmatutkintaa. Asiallinen ohjelma.

PS. Ilman simun hirveää myrskyä lensin eilen Hesasta Uttiin ongelmitta... Wink

Jouka Ahponen

Date Registered: 03.07.09

« Reply #397 on: 24.05.20, 13:30 »

2. Miten lennetään tietylle kiitoradalle, jos ja kun STAR päättyy jonnekin kenttäalueen ulkopuolelle, kuten kartoissa näyttää olevankin ihan yleisesti? Siis lentotietokoneen avulla. Toki tuosta tilanteesta on helppo tehdä lasku käsin - joko ILS:llä tai ihan ilman.

1. Yleisesti ottaen, ei.

2. Mennään sopivassa kohdassa (esimerkiksi sillä pitkällä suoralla pätkällä) DIR sivulle. Valitaan reittipiste joka kuuluu lähestymiseen (esimerkiksi alkulähestymisrasti - Kartoissa merkittynä IAF eli Initial Approach Fix) ja painetaan INSERT, jolloin kone lentää automaattisesti tälle pisteelle. Tämän myös Mika selitti kuvien kanssa muutama viesti ylöspäin. Tässä tapauksessa siis pisteen VISSI jälkeen DIR sivulle, valitaan SONAP ja painetaan INSERT. Lopuksi APPR päälle ja kone lentää lähestmisen kunhan olet vain oikealla korkeudella pisteessä SONAP (3300 jalkaa).

Jos tarkkoja ollaan niin se 3300 jalkaa pitää olla vasta pisteellä DIPMO ja SONAP voidaan vielä olla 3300 tai sen yläpuolella. Mutta ei nyt tehdä asioista liian monimutkaisia.
« Last Edit: 24.05.20, 13:43 by Jouka Ahponen »
Esa Sairio

« Reply #398 on: 24.05.20, 14:12 »

Kiitos myös Joukalle ohjeista.

Pages: 1 ... 18 19 [20] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1