FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.19, 15:50

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)  (Read 2850 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6444
Date Registered: 27.10.01

Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« on: 24.06.18, 19:15 »

Tänään on tarkoituksena toimittaa turistiryhmä Da Nangista Keski-Vietnamista Balille lomailemaan. Luotettavin tapa siihen on
luonnollisesti vuokrata CX:ltä B777-300ER. Koska ryhmä haluaa rannalle heti aamusta, on syytä lähteä matkaan jo yöllä. Myöhästyneen saapumisen (Kiinasta) vuoksi matkaan päästään arvion mukaan pari tuntia myöhässä n. klo 3 yöllä ja perillä pitäisi tämän hetken tiedon mukaan olla n. klo 8 aamusta.

Lentoaika Balille tänään on n. 3 tuntia 50 minuuttia (saman verran se on tosin muinakin päivinä). Sää varsin mainio, ei juurikaan turbulenssia ja kevyttä myötätuulta tiedossa koko matkalle. Balilla tällä hetkellä 25 astetta lämmintä eli aavistuksen viileämpää kuin lähtöpaikassa (30c). Toki puhutaan yölämpötiloista, joten päivälläkin varmasti tarkenee.

Turistien sekä muun kuorman kanssa tyhjämassaksi tänään tulee 237.5 tn eli pari sataa kiloa alle maksimin. Polttoainetta otetaan matkaan
41 tonnia, jolloin lähtöpainoksi muodostuu reilut 278 tn. Aluksi noustaan pinnalle 340 ja n. tunnin kuluttua 350.


Aloitellaan valmistelu ylhäältä. Valot päälle ja sen jälkeen tarkistetaan sähköt (EXT PWR päällä), josta mennään ilmastointipaneelin
puolelle. RECIRC FANS täytyy olla pois päältä, koska ollaan kiinni ulkoisessa ilmastoinnissa. Sen jälkeen ADIRU päälle ja hätävalot
päälle.
[ attachment removed / expired ]


Siitä jatketaan alas, selataan ylemmältä näytöltä viestit ja kuitataan ne pois sekä tarkistetaan moottoriöljyn ja hydrauliikkanesteen
määrät.
[ attachment removed / expired ]


Pimeää on
[ attachment removed / expired ]


Nousu tapahtuu kiitotieltä 17L kohti etelää lähtöreittiä ANLUT 1B pitkin. Lähtö on melko simppeli, kiitotien suuntaisesti 17 mailin
päähän, josta oikealla ja vasemmalla kaarrolla kohti anlutia.
[ attachment removed / expired ]


Nousuun valitaan laipat 5 astetta ja tehonvähennys lämpötilalla 50c, joka antaa meille N1 lukemaksi 95,8%. V-nopeudet tänään V1 163, Vr
169 ja V2 175.
[ attachment removed / expired ]


Moottorien käynnistyttyä saatiin heti pari vikailmoitusta. Vasemman myllyn bleed ei toimi ja keskimmäisen hydrauliikkajärjestelmän
sähköpumppu meni rikki. Ei aiheuta muita toimenpiteitä kuin pumpun sulkeminen.
[ attachment removed / expired ]


Rullataan E6 pitkin odotukseen E5 17L:lle.
[ attachment removed / expired ]


Muita koneita parkissa odottamassa aamua. Täällä ei tähän aikaan juurikaan  ole liikennettä.
[ attachment removed / expired ]


Valmiina lähtöön. Tarkkasilmäisimmät huomaavat, että APU on vielä jäähtymässä ja TCAS ja WXR on poissa päältä. Miksi? Ei tietoa. Asia
kuitenkin korjattiin ennen nousua.
[ attachment removed / expired ]


Heti nousun jälkeen koneeseen tarttui 30 solmun sivutuuli suoraan sivulta, joka aiheutti osalle matkustajista melko epämiellyttävän
tunteen. Onneksi ollaan isolla liikkeellä niin ei tunnu missään. Tätä vasten sai kuitenkin ohjata koko ajan.
[ attachment removed / expired ]


Lentopinnalla 350 aamun sarastaessa. Aamun ensimmäiset valoisat hetket 777:n ohjaamossa on rauhallisia ja erittäin upeita!
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Pilvisyys seuraa aika tarkasti rannikkoviivaa, kiitos Sky Forcen. Aamun maisema näyttää äärimmäisen rauhalliselta. Matkaa on nyt
taitettu 2 tuntia ja on aika sanoa hyvästi pimeydelle.
[ attachment removed / expired ]


Pikkuhiljaa päivän valjetessa aamu-usvan keskeltä paljastuu yksityiskohtia
[ attachment removed / expired ]


Muutama onnellinen saa vielä nauttia varjosta
[ attachment removed / expired ]


Pinnoilta alaspäin. TIRAS2C tuloreittiä pitkin suoraan RNAV-lähestymiseen 09:lle. Minimikorkeus 280 jalkaa baro, Vref30 149, joten
lähestymisnopeus 154 solmua. Laskeutumispaino 250tn eli lähes maksimi. Balilla tuulet suotuisia 110@12kt, kevyttä pilveä 1700 jalassa ja
hyvä näkyvyys.
[ attachment removed / expired ]


Jokin muinainen tulivuori edessä
[ attachment removed / expired ]


Kerran vielä veden ylle
[ attachment removed / expired ]


Pilviä vaiko vain horisontti...
[ attachment removed / expired ]


No pilviäpä tietysti
[ attachment removed / expired ]


Kohta perillä
[ attachment removed / expired ]


Kajuutasta päin. Vaihtelun vuoksi ilman flight directoria, vaan sinne päinhän se taitaa mennä tälläkin kertaa. Suuntabugi unohtui
laittaa
[ attachment removed / expired ]


Tästä on jo vaikeampi ajaa ohi
[ attachment removed / expired ]


It's called silk
[ attachment removed / expired ]


Jarrutellaan
[ attachment removed / expired ]


Äkkiä pois ennen kuin joku tulee niskaan
[ attachment removed / expired ]


Kuumuus hönkii jo ikkunan läpi
[ attachment removed / expired ]

Portilla 17 kello 8:02 aikataulun mukaisesti. Lentoaika lopulta 3h 38min.
[ attachment removed / expired ]



« Last Edit: 24.06.18, 19:44 by Joona Väisänen »
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 03.07.09

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #1 on: 24.06.18, 21:57 »

Katos! Vanhaa kunnon kuvastooria pukkaa sillä erinomaisella otteella, mitä Nordicissa totuttiin näkemään männä vuosina thmbup erinomaista jälkeä kyllä! Kiitokset.
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4390
Date Registered: 19.06.07

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #2 on: 25.06.18, 04:34 »

Samaa mieltä Joukan kanssa thmbup Hienot kuvat ja selostukset missä mennään milloinkin  Smiley
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6444
Date Registered: 27.10.01

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #3 on: 25.06.18, 06:47 »

Katos! Vanhaa kunnon kuvastooria pukkaa sillä erinomaisella otteella, mitä Nordicissa totuttiin näkemään männä vuosina thmbup erinomaista jälkeä kyllä! Kiitokset.

No onhan näitä jo 2 nyt lyhyen ajan sisään Cool
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4660
Date Registered: 13.04.09

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #4 on: 25.06.18, 08:16 »

Mukavahan näitä on lukua ja katsoa.  thmbup

Pitäisiköhän sitä taas pitkästä aikaa kunnostautua ja itsekin jonkin näköistä stooria kehitellä.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4319
Date Registered: 18.12.01

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #5 on: 25.06.18, 14:14 »

Kyllä kelpas thmbup

   
Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1327
Date Registered: 19.06.10

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #6 on: 25.06.18, 14:52 »

Aivan mahtavaa että joku jaksaa tehdä perinteisiä kuvatarinoita. Niitä on ollut ikävä.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1