FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.19, 23:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla  (Read 1116 times)
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« on: 02.02.19, 06:38 »

Mika V heitti melkosen joukon kysymyksiä tuonne SODE-keskusteluun, niin laitetaas tälle oma topic, jotta pysyy nämä asiat omassa yhteydessään ja ei sotketa sitä ketjua tällä aiheella.

No niin mistäs aloitetaan. Heitän tähän jotain omia mieleen tulleita ajatuksia,mitä vois alkuun miettiä, jos meinaa siirtää nykyiset perinteisellä menetelmällä laitetut skenet ja lisäosat xml-metodille.

Ensin ennekuin aloittaa tekemään mitään kannattaa tehdä muutamia asioita itselleen selväksi, kun hosumalla ei tule kuin sutta & sekundaa!

Tästä ei voi tehdä mitään täysin yleispätevää ja tyhjentävää ohjetta, kun kaikilla on vähän eri tilanne. Laittelen jotain pääkohtia mitä nyt tuli mieleen ja kannattanee miettiä ennekuin alkaa touhuamaan. Tarkoitus ei myöskään ole pureskella valmista ratkaisua, vaan jokaisen on sisäistettävä tuo xml-metodi ja sen mukainen lisurien laittelu. Jotta pystyy myös jatkossa puuhastelmaan niitä lisureita sinne omatoimisesti.

1. Mieti haluatko tosiaan fixata niitä lisureita xml-mallille?
- Jos niin mene kohtaan 2.
- Jos et niin elä sitten tee mitään ja jatka kuten tähänkin asti

2. Kannattaa lukasta Prepar3D:n Learning centerin sivuilta add-on.xml metodista ja muualtakin netistä aiheesta löytyvää infoa! Joitain Juutuubiviedoitakin löytyy.
https://www.prepar3d.com/SDKv4/sdk/add-ons/add-on_packages.html
http://www.prepar3d.com/SDKv3/LearningCenter/add-ons/add-on_configuration_files.html
https://www.prepar3d.com/forum/viewtopic.php?t=124809
https://www.avsim.com/forums/topic/511794-how-to-manually-add-sceneryaddons-into-p3d-v4-the-right-way/
hyvä video:
https://www.youtube.com/watch?v=ODBYIFsEc6M&feature=youtu.be
Tuo video kannattaa katsoa, sillä siinä on alkupuolella melko hyvin selostettu tämän xml-mallin perusasiat.

3. Voit asentaa sen SODE-ketjussa jo mainitun Lorby Prepar3D V4 Addon Organizer softan ja tutkailla manuskaa ja miten se toimii, mutta elä vielä tee ja seivaa sillä mitään muutoksia. http://www.lorby-si.com/downloads.html
Toinen kätevä ilmainen softa on Notepad++, jolla xml:iä voi helposti muokata, jos tarvetta on. Tuo ei ainakaan sotke niitä xml-filuja, kuten jotkut tekstuuriohjelmat saatta tehdä ja sillä voi korvata sen winukan oman Notepad:in.

4. Analysoitava mitä lisureita sulla on siellä jo asennettuna sillä scenery.cfg:llä ja mitä niistä voi xml:lle siirtää
- mihin asennettuna?
- missä järjestyksessä? (kentät, muut skenet, ORBX:n kamat & jne...)
- miten ryhmiteltynä (esim skenet alueittain, ORBX jne...)
Eli miten ja mihin järjestykseen ryhmiteltynä ne haluat laittaa sinne xml-systeemiin.
Joidenkin maksullisten laitto xml:lle voi olla ongelmallista tai jopa mahdotonta (ORBX), jos käyttävät jotain omaa managerointisoftaa jne ja niiden osalta on sitten mietittävä omat ratkaisut.

5. Kun nuo asiat on selvillä, niin voi tsekata mitä niistä jo asennetuista lisureista voi mulkata xml:lle ilman niiden uudelleen asennusta. Eli voiko ne olla jo asennetussa paikassa, jos ne on jo asennettuna jossain simun  hakemiston ulkopuolella. Näin voi yrittää välttää turhaa työtä eli sitä uudellen asentelua.

6. Nyt voipi sitten tehdä päätöksen siitä tekeekö kaiken mahdollisen tuolla softalla, täysin manuaalisesti vai noiden kombinaatiolla.
- Jos tekee tolla Lorbyn softalla, niin sillä voi niputella lisureita, ottaa pois käytöstä esim joidenki alueiden lisurit ja myös tehdä backupin lisuritilanteesta ja palauttaa tarvittaessa takasin. Joten se manuska kantsii lukea!
- Jos päätyy tuohon kombinaatiomenetelmään, niin kannattaa tehdä harkiten ettei sotke jotain järjestyksessä. Tuo riippuen siitä miten noita lisureita on 'niputtanut' tai järjestänyt manuaalisesti tietyllä lailla, kuten tuossa laittamassani esimerkissä on.

Itse aluksi käytin tuota Lorbyn softaa noiden xml:ien tekoon, mutta muutaman tehtyä siirryin täysin manuaaliseen, kun uuden skenen lisäys käsin on helppoa kopsamalla joku oleva ja modamalla se sopivaksi. On yhtä nopea juttu tehdä Notepad++:lla kuin tolla softalla. Lorbyn softalla tsekkaan välillä, mikä tilanne on esim ennen uusien lisäilyä, mutten seivaa. Tämä siksi etten vahingossa softalla sotke noiat omia ryhmittelyjä jne.

7. Joku simun hakemiston ulkopuolella oleva paikka jollakin levyllä, jos ei jo ole, mihin noita lisureita sitten laitellaan. Esim minulla on lisurit eri levyllä hakemistossa. Rymiteltynä jollain tavalla, että on helpompi sitten jatkossa hahmotaa mitä siellä on jne.... Sinne voi laitella myös muitakin kuin skenet. Esim AI-liikenteen kaikkine koneineen ja trafficbgl:neen jne, jos moista on itse simuun lisännyt.

8. Palataan noihin tarkempiin yksityiskohtiin, kunhan on miettinyt  noi edeltävien kohtien asiat ja oma plaani tälle on selvillä.
- lisurien järjestys, joko leyer-määrittelyllä tai ilman, käsin vai sillä softalla...
- missä järjestyksessä noita siirtää sinne xml:ään
- ei tarvitse kaikkia siirtää kerralla
- miten siirtää ne lisurit joko kopsaamalla tai uudelleen asentamalla
- miten varautua tuleviin lisäyksiin
- pitää myös simun käyttökunnossa koko ajan, elikäs voi simuilla ilman keskeytyksiä, kunhan ei 'tunaroi'. Tongue
- jne...

9. Sitten vaan modaamaan

10. Lopuksi ja välilläkin backuppi siitä xml-filujen folderista C-levyltä (%USERPROFILE%\Documents\Prepar3D v4 Add-ons).
Myös scenery.cfg, Prepar3D.cfg kannatta ottaa talteen ja myös se ORBX:n folderi sieltä simunhakemistosta, jollei sitä jo ole siirtänyt ja 'linkittänyt' sinne.

« Last Edit: 02.02.19, 06:49 by Kari Reinisalo »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6429
Date Registered: 27.10.01

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #1 on: 08.02.19, 21:39 »

Tuolla Lorbyn softalla saa hyvin siirrettyä sceneryt suoraan scenery.cfg:stä xml:ksi. Layerit yms pysyy kaikki kunnossa.
Juhani Pelli
Offline Offline

Posts: 413
Date Registered: 10.02.09

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #2 on: 14.02.19, 15:03 »

Taaas lykkäs pikkunen huoli...kun kollikissa kuoli.
Addon manager näyttää seuraavaa :

The following files have an incorrect character encoding:
C:\Users\Jussi\Documents\Prepar3D v4 Add-ons\MaddogX\add-on.xml

Kertokaa viisaat kui tää korjataan. Simussa ei näy koko Mädäriä

Add-on.xml näyttää tältä

<?xml version="1.0"?>

-<SimBase.Document id="add-on" version="4,0" Type="AddOnXml">

<AddOn.Name>MaddogX</AddOn.Name>

<AddOn.Description>Fly The Maddog X</AddOn.Description>


-<AddOn.Component>

<Category>Effects</Category>

<Path>Effects</Path>

</AddOn.Component>


-<AddOn.Component>

<Category>Fonts</Category>

<Path>Fonts</Path>

</AddOn.Component>


-<AddOn.Component>

<Category>Scripts</Category>

<Path>Scripts</Path>

</AddOn.Component>


-<AddOn.Component>

<Category>SimObjects</Category>

<Path>SimObjects\Airplanes</Path>

</AddOn.Component>

</SimBase.Document>
Markku Aaltonen
Offline Offline

Posts: 96
Date Registered: 18.08.12

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #3 on: 14.02.19, 15:21 »


Mulla tää näyttää tältä,


,<?xml version="1.0"?>

-<SimBase.Document id="add-on" version="4,0" Type="AddOnXml">

<AddOn.Name>MaddogX</AddOn.Name>

<AddOn.Description>Fly The Maddog X</AddOn.Description>


-<AddOn.Component>

<Category>Effects</Category>

<Path>Effects</Path>

</AddOn.Component>


-<AddOn.Component>

<Category>Fonts</Category>

<Path>Fonts</Path>

</AddOn.Component>


-<AddOn.Component>

<Category>SimObjects</Category>

<Path>SimObjects\Airplanes</Path>

</AddOn.Component>

</SimBase.Document>


Minulta puuttuu seuraava.En tiedä mitä vaikuttaa mutta minulla toimii Maddog X

-<AddOn.Component>

<Category>Scripts</Category>

<Path>Scripts</Path>

</AddOn.Component>

« Last Edit: 14.02.19, 15:32 by Markku Aaltonen »
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 477
Date Registered: 22.02.16

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #4 on: 14.02.19, 20:41 »

The following files have an incorrect character encoding:
C:\Users\Jussi\Documents\Prepar3D v4 Add-ons\MaddogX\add-on.xml

Tuo add-on.xml on tallennettu eri merkistökoodauksella kuin mitä itse siinä XML tiedostossa määritelty (defaultti lienee UTF8, kun tossa declaration rivillä "<?xml version="1.0"?>" ei ole  mitään mainitaa tuossa fileessäsi merkistönkoodauksesta). Itse yrittäisin esim. notepad++:lla avata tiedoston ja vaihtaa merkistönkoodauksen UTF8ksi ja tallettaa vain tiedosto uudestaan.

Kenties sen sillä Lorbyn softalla pystyy myös näppärästi jotenkin korjamaan, mutta en ole ikinä sitä käyttänyt niin ei aavistustakaan miten. Joko siinä softassa on bugi ja aiheuttanut tuon herjan tai sitten tuota editoitu jollakin editorilla itse ja tallennettu "väärällä" merkistöllä se tiedosto.
« Last Edit: 14.02.19, 20:48 by Tomi Renberg »
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #5 on: 14.02.19, 21:10 »

Taaas lykkäs pikkunen huoli...kun kollikissa kuoli.
Addon manager näyttää seuraavaa :

The following files have an incorrect character encoding:
C:\Users\Jussi\Documents\Prepar3D v4 Add-ons\MaddogX\add-on.xml

Kertokaa viisaat kui tää korjataan. Simussa ei näy koko Mädäriä

Add-on.xml näyttää tältä
<?xml version="1.0"?>
-<SimBase.Document id="add-on" version="4,0" Type="AddOnXml">
<AddOn.Name>MaddogX</AddOn.Name>
<AddOn.Description>Fly The Maddog X</AddOn.Description>
-<AddOn.Component>
<Category>Effects</Category>
<Path>Effects</Path>
</AddOn.Component>
-<AddOn.Component>
<Category>Fonts</Category>
<Path>Fonts</Path>
</AddOn.Component>
-<AddOn.Component>
<Category>Scripts</Category>
<Path>Scripts</Path>
</AddOn.Component>
-<AddOn.Component>
<Category>SimObjects</Category>
<Path>SimObjects\Airplanes</Path>
</AddOn.Component>
</SimBase.Document>

No mitäs yhrestä kollikatista, mutta asiaan. Eli pari kysymystä näin alkuun.

1. Lorbyn Addon manageriko se tuosta sitä "incorrect character encoding" herjaa heittää?
Jos näin niin sulla puuttunee tuosta xml:n alusta se managerin odottama encoding tieto.
Ko manageri olettaa, että siinä olisi muistaakseni tieto, jotta ko filu on unicode encoded.
Itse P3D simu ei tuota välttämättä tarvinne, kun useat maksullisten softien asennusohjelmat jättää sen pois.
Mulla näkyy olevan noissa omissa, tosin käsin tehdyissä xml:ssä tuo eka rivi seuraavasti ja noista xml:stä Lorbyn manageri ei herjaile.
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

2. Tekikö se MaddogX:n asennusohjelma tuon xml:n?
Jos niin sittenhän sen pitäs olla ihan OK? Etenkin jos vielä asensit sinne sen asennusohjelman osittamaan normaaliin paikkaan.
Markkuhan vahvistikin jo, että näyttää samanmoiselta kuin hänellä. Paitsi se <Category>Scripts</Category>? Mikä kumma tuo on ja liekö muilla Mädärin omistajilla moista?

3. Miksi kone ei simussa näy?
Minulla ei tuota Mädäriä ole, joten tähän en paljoa voi apuja antaa.
Näkyykö se edes P3D simun Add-ons listalla ja jos ei niin ei se silloin simussakaan näy.
* Mikä tuo <Category>Scripts</Category> on?
* Tossa sun listauksessa on monien rivien alussa "-"? Mulla ei tommosia ole.

Muuta en nyt näin alkuun tähän...

Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #6 on: 14.02.19, 21:20 »

Tuo add-on.xml on tallennettu eri merkistökoodauksella kuin mitä itse siinä XML tiedostossa määritelty (defaultti lienee UTF8, kun tossa declaration rivillä "<?xml version="1.0"?>" ei ole  mitään mainitaa tuossa fileessäsi merkistönkoodauksesta). Itse yrittäisin esim. notepad++:lla avata tiedoston ja vaihtaa merkistönkoodauksen UTF8ksi ja tallettaa vain tiedosto uudestaan.

Kenties sen sillä Lorbyn softalla pystyy myös näppärästi jotenkin korjamaan, mutta en ole ikinä sitä käyttänyt niin ei aavistustakaan miten. Joko siinä softassa on bugi ja aiheuttanut tuon herjan tai sitten tuota editoitu jollakin editorilla itse ja tallennettu "väärällä" merkistöllä se tiedosto.


Monet maksullisten softien asennussoftat ei tuohon xml:ään sitä encodingtietoa laita, kun P3D ei sitä lie(?) välttämäti kaipaa. Näyttää omistakin monien kaupallisten lisurien xml:stä tuo encoding tieto puuttuvan, mutta lisurit toimii siitä huolimati ihan OK. Joten se ei liene syy siihen, että se Mädäri ei simussa näy.

Muistaakseni Lorbyn Manageri olettaa xml:n olevan unicode UTF8.

Tuo mainittu Notepad++ on todella mainio ilmainen softa ja sillä tuo korjailu onnistuu, jos nyt haluaa tuon encodin jutun korjata. Muistaakseni tuossa alussa mainitsemassani avsim:n foorumiketjussa oli keskustelua tästä xml:n encoding asiasta ja korjailusta juuri tällä Notepad++:lla.

« Last Edit: 14.02.19, 21:25 by Kari Reinisalo »
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #7 on: 14.02.19, 21:39 »

Tuolla Lorbyn softalla saa hyvin siirrettyä sceneryt suoraan scenery.cfg:stä xml:ksi. Layerit yms pysyy kaikki kunnossa.

Tuota siirtelytoimintoa scenery.cfg:stä xml:ksi en tullut Lorbyn softalla kokeiltua. Siirtääkö se vain sen sceneryn asennuksen tiedot sinne xml:ään? Mites jos sceneryyn kuuluu myös efektejä tai tekstuureja, jotka ovat siellä simun hakemistossa, niin miten se siirtely nuo hanskaa?
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 477
Date Registered: 22.02.16

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #8 on: 14.02.19, 22:12 »

Monet maksullisten softien asennussoftat ei tuohon xml:ään sitä encodingtietoa laita, kun P3D ei sitä lie(?) välttämäti kaipaa. Näyttää omistakin monien kaupallisten lisurien xml:stä tuo encoding tieto puuttuvan, mutta lisurit toimii siitä huolimati ihan OK. Joten se ei liene syy siihen, että se Mädäri ei simussa näy.

Mikäli encoding tieto puuttuu XML-tiedostosta niin UTF8 on oletus.

Nyt Juhanin add-on.xml tiedosto lienee syystä tai toisessa levyllä jossakin muussa kuin UTF8 muodossa. Sitä tulee ainakin tuo encoding virhe eikä XMLn elementtien arvoja kenties saa sovellus luettua ja sen takia mitään ei näy. Vai onko XMLssä kenties jotain muutakin vielä pielessä tai jossakin muussa niin vaikea sanoa...

Ainakin tuosta nyt lähtisin liikenteeseen että notepad++ encoding UTF8 ja uusi yritys. Pitäisi löytyä sieltä valikoista tiedostonmuoto / muunna koodauksen UTF-8 ja sitten vain sen jälkeen tallettaa tiedoston uudestaan. Notepad++ avaamalla sieltä alakulmassa näkee mikä se tiedoston enkoodaus on.

« Last Edit: 14.02.19, 22:19 by Tomi Renberg »
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #9 on: 14.02.19, 22:31 »

Kannattanee myös katsoa se simppelein asia, että näkyykö se Mädäri-lisuri aktiivisena siinä Lorbyn managerilla.
Juhani Pelli
Offline Offline

Posts: 413
Date Registered: 10.02.09

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #10 on: 15.02.19, 08:10 »


Mädäri näkyi aktiivisena Lorbyssa.
Kokeilin vähän kaikkea...eikä mikään mennyt putkeen, joten lopulta tein sen päätöksen, että yli siitä, missä aita nurin ja asensin Mädärin uudelleen.
Nyt se teki sen encodin version UTF-8 ja kaikki toimii....kone näkyy ja Lorby ei herjaa HuhHuh

Sehän tässä ihmeellisintä on, että tämä Lorbyn herja tuli eteen ja mädäri hävisi näkyvistä, kun Windows päivitti itsensä uuteen versioon...mene tiedä.
En ole vieläkään tätä taustaa vasten arvannut päivittää preparia uudempaan versioon, kun nää lisurit on periaatteessa toimineet ihan ok.

Kiitos teille avuista!

yst. pökijö-Jussi
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 03.10.16

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #11 on: 15.02.19, 11:35 »

Hyvä että sait Mädärin toimimaan. Joskus se uudelleenasennus on myös nopein ratkaisu.

Jaa Wintoosan päivitys, joten liekö tuo se 'prime suspect'?
Juhani Pelli
Offline Offline

Posts: 413
Date Registered: 10.02.09

Re: P3D:n lisäosat add-on.xml metodilla
« Reply #12 on: 15.02.19, 13:52 »

Hyvä että sait Mädärin toimimaan. Joskus se uudelleenasennus on myös nopein ratkaisu.

Jaa Wintoosan päivitys, joten liekö tuo se 'prime suspect'?


Enpä osaa sanoa tarkalleen, mutta lykkäs tuon 1809 version
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1