FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
01.04.20, 04:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!  (Read 21902 times)
Kalashnikov
Former member
Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« on: 27.09.03, 11:37 »

ajattelin tässä kyhästä pienestä alueesta länsivantaalla photoreal sceneryn.. ja jos joku haluaisi auttaa oisi mukava.. Smiley kuvat on jovalmiina nytten vaan ne pitäisi saada simuun etc. photoreal kaistale tulisi juuri alueelle mistä esim finskit laskeutuu helsinkivantaalle kiitoradoille 4L ja 4R
Kalashnikov
Former member
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #1 on: 30.09.03, 17:10 »

aikahiljasta.. Sad
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9591
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #2 on: 30.09.03, 17:45 »

Jospa hiukan muotoilisit kysymyksesi uudestaan ja kertoisit mikä on ongelmasi mihin apua tarvitset.

Ja anteeksi nyt vain, mutta eihän tässä ole kysymys siitä että haluaisit jonkun tekemään tämän puolestasi?

Kyllä apua varmaan saat kun kyselet hiukan tarkemmin.

Smiley
« Last Edit: 30.09.03, 17:45 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
FINSami
Former member
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #3 on: 01.10.03, 06:04 »

Minä olisin kovinkin kiinnostunut auttamaan, mutta parhaillaan vasta tutustun FS:n maiseman ja mallien tekoon. 3D maxia olen paljon käytellyt ja jos siinä tehdyt mallit ei siirry FS:ään (.3ds tiedostot), niin täytyy ottaa haltuun toi Gmax.
Kyllä kiinnostuneena kattelin tätä threadia, koska satun asumaan kyseisellä kaistaleella ja olisipa hauska nähdä omaa kotiseutua simussakin.

Seurailen, että mitä tarviitte ja katson sitten kun olen perehtynyt tähän hommaan, että osaanko olla mitenkään avuksi.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9591
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #4 on: 01.10.03, 06:48 »

3D maxia olen paljon käytellyt ja jos siinä tehdyt mallit ei siirry FS:ään (.3ds tiedostot), niin täytyy ottaa haltuun toi Gmax.

.3ds tiedostot voi avata gmaxilla, en nyt muista aukeavatko ihan suoraan vai pitääkö "importata", mutta kuitenkin. 3D maxista ei varmaankaan voi suoraan exportata simuun. Ja jos osaat käyttää 3D maxia niin gmax taittuu myöskin, taisi vain material editor olla hiukan erilainen, muut toiminnot suht samanlaisia. Jostain olen siis näin lukenut, en osaa varmaan sanoa kun en 3D Maxia ole koskaan nähnytkään. Smiley Mutta ei muuta kuin malleja maailmalle...

'Don't panic'
kuusmi3
Former member
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #5 on: 01.10.03, 10:13 »

Ja jos osaat käyttää 3D maxia niin gmax taittuu myöskin, taisi vain material editor olla hiukan erilainen, muut toiminnot suht samanlaisia.

Oikeastaan Gmax 1.2:n myötä myös material editor on käytännössä samanlainen kuin 3dsmaxissa. Käsittääkseni ainoa suurempi ero Gmaxin ja 3dsmaxin välillä on se, että Gmaxista on poistettu renderöintiominaisuus, joka ei tietystikään peleihin malleja väännettäessä tarvita mihinkään.
Kalashnikov
Former member
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #6 on: 02.10.03, 07:22 »

No siis omana tarkotuksena ois tarkotus tehä photoreal scenery alueesta.
Askisto, Hämeenkylä, Myyrmäki, Martinlaakso.
höysettynä muutmalla kohteella sieltä (siis 3d mallinnettuna)..
mutta tarttisin apua siihen .. eli kyllä minkäkin sitä tekisin mutta ei tekis mieli alottaa tekee yksin.. Smiley

minäkun en hallitse noita scenery teoriapuolia.. mutta taasen hallitsen tuon kuvakäsittely puolen niin ja kyllä ne talojen 3dmallinnuskin onnistuu multa jos on pakko mutta sekin vähän hatarall pohjalla.. Roll Eyes
« Last Edit: 02.10.03, 07:26 by Antti Pihlajamaki »
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9591
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #7 on: 02.10.03, 09:18 »

No siis omana tarkotuksena ois tarkotus tehä photoreal scenery alueesta.

Juu, ymmärrän. Itse olen lupautunut tekemään kaikenlaista juttua Jussille ja se varmaan kohta ilmestyy ovelle pesäpallomailan kanssa ihan livenä.   Roll Eyes

Mutta tuo olisi kyllä ihanne tilanne että postilaatikkoon pamahtaa valmiit tekstuurit ja siihen sitten pyöräyttäisin gmaxilla mallin ja paluupostissa valmis bgl. Tämä siis 3d objektien osalta. Minulla menee noiden tekstuurien kanssa ihan älyttömästi aikaa, tosin hyvistä kuvista saa helpommin.  Ja sitten esim. Myyrmäen kirkkoa kattelin tuossa kun se on yhdessä arkkitehtuuri kirjassa, tosin laitoin siitä Martille jo skannit tässä joskus, mutta esim. tuollaiset olisi suht helppoja kun löytyy piirrustuksetkin. Mutta te siellä asuvathan tiedätte paremmin noista, mitä objekteja kannattaisi tehdä jne. Sitten tämä alkaa olla huolestuttavan lähellä Helsinki-sceneryä jota en itse ole tekemässä. No joo.

Ja sitten se pohja. Kyllä minä kuitenkin suosittelisin, Antti, että otat ja luet hiukan photoreal teoriaa FS2000 ja FS2002 Terrain SDK:sta. Löytyvät täältä: http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2002_downloads_sdk.asp#scenery, eli Custom Terrain Textures SDK, Flight Simulator 2000 Scenery SDK ja Autogen SDK. Löytyvät näköjään myös täältä FSN File Librarystä http://files.fsnordic.net/files/msfs/Miscellaneous/SDK/ . Periaatteessa homma on niinkin yksinkertainen että tarvitset alueen kulmien koordinaatit ja niiden avulla teet sellaisen *.inf filen jota sitten MS:n pikku työkalu Resample käyttää apuna ja pilkkoo kuvasi 256x256 kokoisiksi paloiksi ja nimeää ne oikein. Tuo kuvan kohdistaminen oikein lienee se vaikein juttu ja sen inf. fileen tekeminen, mutta siinä varmaan osataan auttaa. Itse kylläkin vähemmän... Sad Tarvitset siis koordinaatit, kuvan resoluution m/pikseli ja hmm...hiukan muistista kirjoittelen....tuolla taidat päästä jo aika pitkälle.

Ja sitten ne autogeenit....FS2004:lle ei ole vielä autogen SDK:ta julkaistu, mutta FS2002:lle homma toimii niin että valitse SDK:n mukana tulevalla ohjelmalla jokaisen bitmapin erikseen ja piirrät siihen alueet, eli kasvillisuutta ja rajaat talot jolloin siihen piirtyy autogen tönö. Homma on aikamoinen ja voi pahimmassa tapauksessa jo lähennellä jännetuppitulehdusta.  Grin Mutta jos porukalla vaikka tekisi niin helpottaisi jo, tuo on sinänsä yksinkertaista, ärsyttävän hidasta vain.

'Don't panic'
Janne Sinkkonen
Moderator
Offline Offline

Posts: 3676
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #8 on: 02.10.03, 10:01 »

Kannattaa vilkaista Jari Kaskelinin FS Terrain Calcia, sillä päässee photosceneryjen teon alkuun varsin säpäkästi. Muistaakseni siinä oli oikein hyvät vaihe-vaiheelta ohjeet mukana.

http://files.fsnordic.net/cgi-bin/file/msfs_jump.cgi?ID=653

Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15354
Date Registered: 03.07.01

Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #9 on: 02.10.03, 13:14 »

Askisto, Hämeenkylä, Myyrmäki, Martinlaakso.

Heh.. tässähän on kyse FS Nordicin synnyinseudusta (eli scenerymaakarit, mars mars)   Grin  Smiley
« Last Edit: 02.10.03, 13:15 by Sami Puro »


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
kuusmi3
Former member
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #10 on: 02.10.03, 13:24 »

Askisto, Hämeenkylä, Myyrmäki, Martinlaakso.

Olisi kyllä mahtavaa saada mukaan ainakin Myyrmäestä Fortumin rakennuskompleksi sekä Myyrmanni-ostoskeskus. Asun näet tässä ihan parin sadan metrin päässä noista. Samoin se Myyrmäestä pohjoiseen oleva voimala olisi kiva saada mukaan. Onko se nyt Martinlaakson voimala tms.

Valitettavasti en itse pysty auttamaan projektissa. Scenery-hommia on jo nyt ihan tarpeeksi, joten en voi lupautua mukaan vielä uusiin projekteihin. Mutta hienoa, jos projekti lähtee käyntiin ja tuokin alue nähdään aikoinaan kunnolla mallinnettuna FS:ssä!
Tuisku Heikkinen
Offline Offline

Posts: 688
Date Registered: 11.09.01

Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #11 on: 02.10.03, 13:26 »

Malminkartano ei varmaan paljoa vaadi, jos se lisätään projektiin. Onhan tämä kaupunginosa simuilijoiden Mekka. Kuusela ja Lönnqvist esim. voivat sen todistaa kanssani.

Tuisku
Marski
Former member
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #12 on: 02.10.03, 14:06 »

Olisi kyllä mahtavaa saada mukaan ainakin Myyrmäestä Fortumin rakennuskompleksi sekä Myyrmanni-ostoskeskus. Asun näet tässä ihan parin sadan metrin päässä noista. Samoin se Myyrmäestä pohjoiseen oleva voimala olisi kiva saada mukaan. Onko se nyt Martinlaakson voimala tms.

Valitettavasti en itse pysty auttamaan projektissa. Scenery-hommia on jo nyt ihan tarpeeksi, joten en voi lupautua mukaan vielä uusiin projekteihin. Mutta hienoa, jos projekti lähtee käyntiin ja tuokin alue nähdään aikoinaan kunnolla mallinnettuna FS:ssä!

Joo, tuo Martinlaakson voimala olisi kiva saada. Itsekkin asun siellä lähellä. Samallahan voisi tehdä juna-asemat, Ostoskeskukset, parkkitalot..  Grin
Tästähän voisi tehdä FinnPääkaupungiseudun  Grin
« Last Edit: 02.10.03, 14:07 by Martti Kujansuu »
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #13 on: 02.10.03, 14:22 »

Tästähän voisi tehdä FinnPääkaupungiseudun  Grin
Miks ei samalla vaika FinnSuomi tai FinnPohjola tai FinnMaailma? Grin
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #14 on: 02.10.03, 14:28 »

Quote
Juu, ymmärrän. Itse olen lupautunut tekemään kaikenlaista juttua Jussille ja se varmaan kohta ilmestyy ovelle pesäpallomailan kanssa ihan livenä.   Roll Eyes


... kiillottaa tässä vaiheessa vielä virtuaalista pesäpallo... siis baseballmailaa ....  Cool

Se eräs tietty saari olisi tässä vaiheessa ykkösjuttu...
« Last Edit: 02.10.03, 14:29 by Jussi Rantala »
kuusmi3
Former member
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #15 on: 02.10.03, 15:00 »

Malminkartano ei varmaan paljoa vaadi, jos se lisätään projektiin. Onhan tämä kaupunginosa simuilijoiden Mekka. Kuusela ja Lönnqvist esim. voivat sen todistaa kanssani.

 Grin  Wink

Mites, olikohan se Malminkartanon mäki jollain työn alla? Näkyy meinaan koneesta aika uljaasti, kun painetaan yli.
Marski
Former member
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #16 on: 02.10.03, 16:01 »

Se eräs tietty saari olisi tässä vaiheessa ykkösjuttu...

Mikäs tämä "tietty saari" on? Ei kai HAILUOTO?  Grin
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #17 on: 02.10.03, 18:14 »

Mikäs tämä "tietty saari" on? Ei kai HAILUOTO?  Grin

Hailuotohan on jo mukana perus FS:ssä - kyse on aivan toisesta paikasta...
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9591
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #18 on: 02.10.03, 18:58 »

Hailuotohan on jo mukana perus FS:ssä - kyse on aivan toisesta paikasta...

Juu....ei öö siellä päinkään....pitääpä tehdä pois alta jottei tartte alkaa hutkimaan.

'Don't panic'
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Joku innostunut auttamaan photorealsceneryn kanssa..?!
« Reply #19 on: 05.10.03, 21:44 »

Grin  Wink

Mites, olikohan se Malminkartanon mäki jollain työn alla? Näkyy meinaan koneesta aika uljaasti, kun painetaan yli.

Ettekös te sitä IFR:ää lennä? Vois tehdä FinnIFR:n mikä muuttais kaikki tekstuurit maidon valkoisiksi niin vois aina simuloida lentämistä IMC:ssä Grin

Tuomas

Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1