FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.05.19, 01:56

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  USB-laite itse tekemällä?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: USB-laite itse tekemällä?  (Read 14802 times)
Tuomas Kuosmanen
Moderator

Date Registered: 18.06.02

USB-laite itse tekemällä?
« on: 17.10.03, 08:58 »

http://www.vif.com/users/leolacava/usb/baby_plasma.html

Tuo vaan pitää sitten flashata tuo PIC jossain. Mutta itse masiina ei vaikuta kovin mutkikkaalta.

/Tuomas

whatwasit
Former member
Re:USB-laite itse tekemällä?
« Reply #1 on: 18.10.03, 11:19 »

Tuohan näyttää hyvältä värkkineeltä. Mulla on sopiva prommeri tuossa läppärin jatkeena, voin tuoda sen kerholle heti, kun saat picin hankittua.
whatwasit
Former member
« Reply #2 on: 18.10.03, 11:35 »

EDIT: no olihan tuolla alkuperäisessä linkissäkin ohjeet prommaamiseen. sori, en ensiksi lukenut sitä juttua..
Microchipin sivuilta löytyy datalehdet ja application notet noihinkin piceihin, joissa on ad-muuntimet. Sitten kannattaa ladata käskykanta ja hieman kun tarkastelee ja perehtyy, niin oman koodin kirjoittaminen ei ole vaikeaa.. (ei varmaan mitään uutta monellekaan)

Aivan totta, noilla eväillä picit on melko selkeitä ohjelmoida varsinkin, kun netistä löytyy paljon käyttökelpoista esimerkkikoodia.
Tuomas Kuosmanen
Moderator

« Reply #3 on: 18.10.03, 12:19 »

Kah, juu.

Tuollaisen voisi ihan mielenkiinnosta kasata kyllä, varsinkin kun USB-laitteita saa käytännössä riittävän määrän kiinni ihan helposti. Kokkariin vain usb-hubi sisään jne.

Sivulta saa sellaisen käsityksen että tuo toimii ihan normaalina joystickinä, joten tuon hinta kyllä alittanee kaikki usb-joikkarit.

Tuolla meinaan tekisi simppelin kotikonsolin ihan näppärästi - yoke (2 analog), kaasu + seos (2 analog) ja napeilla laipat (2 buttonia), gear (1 button), trimmi (2 nappia), ja vaikka (ON)-OFF-(ON) -kytkin sivulle vilkuiluun.

Ja kaikki kätevästi yhden johdon perässä. Hmm.

Tuomas
« Last Edit: 18.10.03, 12:21 by Tuomas Kuosmanen »

tuusita
Former member
« Reply #4 on: 20.10.03, 11:18 »

Whee! Sitä on haaveillu pitemmän aikaa jo että joku tekis tommosen, kun ei itellä ole kykyjä (yrityksistä huolimatta) tuohon elektroniikkapiirien suunnitteluun. Olis käyttöä useammassakin omatekoisessa ohjainideassa tuolla USB-sovituksella.  Roll Eyes

Sitten tähän liittyviä kysymyksiä:
 - Onko joku hankkinu tuohon sopivat osat?
 - Minkä verran tulee hintaa kun nuo kaikki osat kerää kotimaan kaupoista?
 - Tuota 16c745 picciä ei taida olla F- eli Flash-versiona? (Olis kiva jos vois ohjelmoida sen uudelleen kun tekee virheitä muuttaessa tuota ohjelmaa.)
 - Käsitinkö nyt oikein että niiden akseleiden resoluutio olisi vain 64?!  Huh  Eikö tuo ole vähän alakanttiin jos haluaa käyttää ohjaukseen tms. tarkkuutta vaativaan toimintoon? (Kaipa tuota voi muuttaa, pitää lukea tuon PICin datalehti...)

Hmm. Tuossa aluksi nuo kysymykset jotka ehdin siirtää lyhytkestoisesta muistista tekstikenttään. Loput unohdin. Hitaat kädet  Roll Eyes

Teemu
Jari Mikkilä
Säätäjä
Moderator

Date Registered: 04.07.01

« Reply #5 on: 20.10.03, 11:34 »

Tuo 64 pykälän resoluutio kyllä karsii homman pois ainakin allekirjoittaneella.

Ikävä kyllä...

- J

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
tuusita
Former member
« Reply #6 on: 20.10.03, 12:29 »

Näin on, Jari. Kattelin noin pikaisesti tuotetietoja ko. PICistä ja AD-muunnin on 8-bittinen. Näin ollen resoluution voisi nostaa 256:n asti. Tosin en osaa sanoa näin lonkalta kuinka sitten tuo tärinänvaimennus toteutetaan tuolla tarkkuudella, olettaisin että juuri tärinän vuoksi tuo tarkkuus on laskettu 64:ään.

Mutta luulen että jos potentiometrin tilalla on esim. LVDT, (jossa ei ole kuluvia kosketuspintoja, eikä näinollen tärinääkään. Kai??? Saa oikaista...) niin eiköhän tuo 256 arvoisuus oli mahdollista ottaa käyttöön.

Olisin kiinnostunut säätämään tuota PIC-koodia jos joku avustaa tekemään tuon itse härvelin. Smiley

Teemu
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #7 on: 20.10.03, 12:37 »

Näin on, Jari. Kattelin noin pikaisesti tuotetietoja ko. PICistä ja AD-muunnin on 8-bittinen. Näin ollen resoluution voisi nostaa 256:n asti. Tosin en osaa sanoa näin lonkalta kuinka sitten tuo tärinänvaimennus toteutetaan tuolla tarkkuudella, olettaisin että juuri tärinän vuoksi tuo tarkkuus on laskettu 64:ään.

Juu, mutta kyllä AD-muuntimessa on aina jonkinlaista kohinaa. Ja tuota kohinaa varmaan on tuolla 2 vähiten merkitsevän bitin pois pudottamisella vaimennettu. Varmaan tuon saisi ainakin 7-bittiseksi, mutta käytännössä toi 8-bittisyys ei varmaan onnistu järkevästi. Varmaan mittausalue on 5V ? Joten yksi pykälä olisi 8-bittisenä 0,02V eli aika pieni.

Eri asia on sitten jos tuo muunnin on sisäisesti jotain suurempaa, esim 10-bittinen jolloin voitaisiin toi 8 saada käyttöön.

-JukSii-
tuusita
Former member
« Reply #8 on: 20.10.03, 15:16 »

No voi per-honen.  Sad

Ainakin tuossa dataläpyskän tiivistelmässä luki 8-bittinen. Pitää siis miettiä jotain toista PICciä. Tosin Microchipiltä ei löytynyt toista USB-picciä.  Cry

16F877-picissä oli kyllä 10-bittinen AD, mutta ei USB:tä. Per-heestä, sanon minä.

Tietääkö joku sitten muita valmistajia joilla olis/saattais olla usb/ad-picci?

(Juu tiedän että PICit on varsinaisesti Microchipin vehkeitä, on vaan niin helppo nimittää muidenkin mikrokontrollereita piceiksi)  Wink

Teemu
Jukka Siirilä

« Reply #9 on: 20.10.03, 18:23 »

Ainakin tuossa dataläpyskän tiivistelmässä luki 8-bittinen. Pitää siis miettiä jotain toista PICciä. Tosin Microchipiltä ei löytynyt toista USB-picciä.  Cry

Niin, mutta on aivan eri asia, montako bittinä noista voidaan käyttää.

16F877-picissä oli kyllä 10-bittinen AD, mutta ei USB:tä. Per-heestä, sanon minä.

Mutta voihan sitä käyttää jotain USB-picciä ja vaikka ulkoista AD-muunninta.

-JukSii-
Tuomas Kuosmanen
Moderator

« Reply #10 on: 20.10.03, 18:58 »

Onko se 64-pykäläisyys nyt niin hirveän iso ongelma käytännössä? Varsin monessa käytöss ä tuo varmasti toimii ihan OK. Joystick-portissa varmaan just se kohina ja värinä käytännössä heittää ainakin tuon verran signaalia.

Tuomas
« Last Edit: 20.10.03, 18:59 by Tuomas Kuosmanen »

Jukka Siirilä

« Reply #11 on: 20.10.03, 19:02 »

Onko se 64-pykäläisyys nyt niin hirveän iso ongelma käytännössä? Varsin monessa käytöss ä tuo varmasti toimii ihan OK. Joystick-portissa varmaan just se kohina ja värinä käytännössä heittää ainakin tuon verran signaalia.

Totta. Ei normaalinkaan joystick-portin tarkkuus kyllä mikään huima ole. Muistaakseni maksimissaan sieltä saa ulos 8-bittiä. Ja montako noistakaan on käyttökelpoisia?

-JukSii-
Jari Mikkilä
Säätäjä
Moderator

« Reply #12 on: 20.10.03, 19:46 »

Täsä on viime aikoin sattuneestä syystä tullut aikalailla tutkittua nuita ad-kinkuloita.

FSBUS:n AD-mokkula on 8 bittinen. Eli 256 pykälää. Vähempään en suostu kovin helpolla kaasujen kanssa. Eli tuo 6 bittinen (64 pykälän resoluutio) on kyllä aika pieni.

Miten olisi jos tuohon heittäisi perään kunnollisen AD-muuntimen. Esim 8 bittisen ja sen datan välittäisi usbia pitkin koneelle.

- J

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
tuusita
Former member
« Reply #13 on: 20.10.03, 20:06 »

Siinä on Jari ideaa. 8-bittisyys (ehkä 10-bitistä karsittu häiriöiden vähentämiseksi?) lienee riittävä kaasuille yms. mutta esim ohjaukseen tarvitsisi minusta vähintään 10-bittiä, vai mitä olette mieltä?

Tuossa olisikin mielenkiintoinen projekti pistää ohjelmaa uuteen uskoon eli käyttämään ulkoista AD-palikkaa.

Joku muu saa kyllä kehittää piirikaaviot, joiden mukaan se AD-piiri saadaan liitettyä mukaan. Softa sulaa mutta rauta ei.  Smiley

Teemu
Tuomas Kuosmanen
Moderator

« Reply #14 on: 20.10.03, 20:49 »

Tuo on vähän niin että pitää testata että osaa sanoa. On se 64 pykälääkin jo aika paljon. Ainakaan Cessnalla lentäessä tuo riittää. Tietty sitten ongelma voi tulla noiden autothrottlejen kanssa jos ei satu oikeaan "pykälään" servon säätämänä, sehän voinee jäädä sitten kahden eri arvon väliin sahaamaan..?

Mutta ainakin GA-koneille tuo 64 asentoa riittää kyllä. Ainakin kaasulle. Yoken kanssa *saattaa* olla havaittavissa jotain ongelmaa, mutta toisaalta sekin voi hyvin toimia käytännössä ihan OK. Paha sanoa etukäteen.

Tuomas

tuusita
Former member
« Reply #15 on: 21.10.03, 09:32 »

Jepujee. Kun pääseen iltasella kotio niin kattelen tuosta Microchipin simusoftasta onko siinä ko. picciä. Vois testailla vähän tuota koodia.

Sitten toista piirisimusoftaa(en ny muista nimeä kun en ole käyttäny 3kk:een) kattelen josko siinä olis joku ADC ja vielä semmonen johon löytäis netistä käyttöohjeet. Smiley

Teemu
Jukka Siirilä

« Reply #16 on: 21.10.03, 10:03 »

FSBUS:n AD-mokkula on 8 bittinen. Eli 256 pykälää. Vähempään en suostu kovin helpolla kaasujen kanssa. Eli tuo 6 bittinen (64 pykälän resoluutio) on kyllä aika pieni.

Tuossa voi tulla taas kohina vastaan. Eli voi olla että tuostakaan ei saa ulos kuin tuon 6-bittiä. Tietysti voi olla että tuo AD-muunnin on sisäisesti esim 10-bittinen, jolloin kohina kuitataan sillä.

Miten olisi jos tuohon heittäisi perään kunnollisen AD-muuntimen. Esim 8 bittisen ja sen datan välittäisi usbia pitkin koneelle.

No, varmaan kannataisi käyttää sitten esim 10-bittistä tai 12-bittistä muunninta. Muunnoksen nopeushan tuossa ei ole kovinkaan kriittinen asia.

-JukSii-
Jukka Siirilä

« Reply #17 on: 21.10.03, 10:09 »

Tuli mieleen, että 8:lla bitillä mittaa jo ihan hyvin noita a ja b I/O:ta. En vieläkään ole jaksanut lukea tuota ohjetta tuolta linkistä (että se on sitten 64 arvoa?) mutta sieltä a portista se jännite on pakko mitata niin että muistiin  siirretään joku 8 bittinen luku.

Periaatteessa lukuja voi pyörittää niin, että saadaan sekin mittaus 16 bittiseksi vaikka ad-muunnos olisikin 8 bittinen. (ohjelma voisi mennä jotenkin niin, että jos edellinen arvo on ollut suurempi kuin nykyinen, niin
toinen sana voisi alkaa nollalla ja jos taas päinvastoin niin toinen sana alkaisi ykkösellä). Toinen mahdollisuus 16 bittisyyteen on tosiaan käyttää erillisiä AD muuntimia, mutta periaatteessa 8 bittiä on ihan riittävä (CH:n ohjaimet on 8 bittisiä). Vähän makuasia ja kun rakentelusta on kyse niin onhan se hienoa, jos saa homman toimimaan valitsemallaan tavalla.

Joo, mutta jos sen todellisen mittauksen tarkkuus on 8-bittiä, niin tuo on sama kuin käyttäisi digikamerassa digitaalista zoomia. Todellinen tarkkuus ei tuosta kasva kuitenkaan.

Tosin tuota AD-muuntimen kohinaa voi yrittää kompensoida laskemalla keskiarvoa vaikka 10:stä mittauksesta rullaavana. Jolloin parin yksittäisen bitin heiluminen ei haittaa paljoakaan. Tosin lopputulos voi olla lähellä samaa kuin se joka saadaan 6-bitillä.

-JukSii-
Jari Mikkilä
Säätäjä
Moderator

« Reply #18 on: 21.10.03, 11:12 »

Tuossa voi tulla taas kohina vastaan. Eli voi olla että tuostakaan ei saa ulos kuin tuon 6-bittiä.

Kuten tuossa tuumasin niin tuota olen tutkinut aikalailla. Kohina ei ole ollut mikään ongelma 50 sentin suojaamattomalla lattkaapelilla, joka oli testipotikan perässä.

Tuo kohinanhan on pitkälti AD-muuntimen laadusta kiinni. En ole tutkinut AD-muuntimen speksejä että miten tuolla häiriönpoisto toteutetaan, mutta se toimii.

- J
« Last Edit: 21.10.03, 11:12 by Jari Mikkilä »

- Douglas Adams
Jukka Siirilä

« Reply #19 on: 21.10.03, 11:46 »

Tuo kohinanhan on pitkälti AD-muuntimen laadusta kiinni. En ole tutkinut AD-muuntimen speksejä että miten tuolla häiriönpoisto toteutetaan, mutta se toimii.

Hieno homma. Voi olla että tilanne on noin hyvä kun signaali on tosiaan 0 - 5 V. Toinen mistä asia on kiinni on AD-muuntimen referenssijännite.

Meillä töissä vain mittaustarkkuus on tärkeä asia, mutta mittausaluekin on luokkaa millivoltteja joten tuo kohina näyttelee siellä suurempaa sijaa kuin tässä.

-JukSii-
Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1