FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.11.19, 14:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Bugi Lahdessa
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Bugi Lahdessa  (Read 7622 times)
Welmu
Former member
Bugi Lahdessa
« on: 17.11.03, 21:30 »

Lentelin eilen illalla Lahden seudulla ja huomasin maisemassa kaksi outoa, ihan älyttömän kirkkaasti valaistua kohtaa (ks. kuva). Samat kohdat ovat ne kaksi vihreää aluetta (suota?) päivällä otetussa kuvassa.

Onkohan tuo jokin bugi esimerkiksi FinnClassissa?

Kuvissa näkyvä masto on Lahden radio- ja tv-aseman masto Tiirismaalla, joten siitä varmaan pystyy päättelemään paikan.


- Ville -

PS. Sanokaapas, miten muuten on mahdollista, että tuossa alemmassa kuvassa Cessnan korkeusmittari näyttää noin 2550 jalkaa, mutta simu 1840 jalkaa ikkunan yläosassa. Jälkimmäinen pitänee itse asiassa paikkansa.


[ Attachment removed / expired ]


[ Attachment removed / expired ]
« Last Edit: 17.11.03, 21:33 by Ville Elomaa »
Janne Sinkkonen
Moderator
Offline Offline

Posts: 3676
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Bugi Lahdessa
« Reply #1 on: 17.11.03, 21:37 »

Nuo "suot" ovat laskettelurinteitä ja yövalaistus on FS:n rajoitusten vuoksi mallia "talvi" ympäri vuoden. FS:n ankean defaultmeshin takia noita ei tosiaan välttämättä rinteiksi aina arvaa Wink.

Rinteet ovat osa uusinta FinnMastia, niitä on myös muualla Suomessa.
« Last Edit: 17.11.03, 21:37 by Janne Sinkkonen »

Welmu
Former member
Re:Bugi Lahdessa
« Reply #2 on: 17.11.03, 21:42 »

Mites QNH, onko oikea asetus korkeusmittarissa? Smiley

[off-topic]
Suoraan sanoen minulle on jäänyt vähän aukoksi sivistykseen nuo korkeusmittarin asetukset. Eli miten nuo asetetaan ja mistä tietää, mikä arvo siellä pitää olla?
[/off-topic]

- Ville -
Juha Hepokangas
Offline Offline

Posts: 2753
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re:Bugi Lahdessa
« Reply #3 on: 17.11.03, 22:20 »

FS:n ankean defaultmeshin takia noita ei tosiaan välttämättä rinteiksi aina arvaa Wink.
Noei. Tihrustelin niitä itsekin ja tuumin, onko maastoon piirretty tekijätiimin nimikirjaimet vaiko mitä...  Roll Eyes  Grin

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

nuppi
Former member
Re:Bugi Lahdessa
« Reply #4 on: 23.11.03, 09:31 »

[off-topic]
Suoraan sanoen minulle on jäänyt vähän aukoksi sivistykseen nuo korkeusmittarin asetukset. Eli miten nuo asetetaan ja mistä tietää, mikä arvo siellä pitää olla?
[/off-topic]

Paikallinen ilmanpaineasetus, eli ATIS voi sen antaa, samoin FS:n lennonjohtaja. Eli kertoo tyyliin:"QNH 29.91". Vaannat korkeusmittarissa olevalla hanikalla korkeusmittariin saman luvun niin mittari nayttaa oikein. Oikotie onneen on nappain B jolla korkeusmittari asettuu automaattisesti oikealle paineluvulle.
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:Bugi Lahdessa
« Reply #5 on: 23.11.03, 09:40 »

Paikallinen ilmanpaineasetus, eli ATIS voi sen antaa, samoin FS:n lennonjohtaja. Eli kertoo tyyliin:"QNH 29.91". Vaannat korkeusmittarissa olevalla hanikalla korkeusmittariin saman luvun niin mittari nayttaa oikein. Oikotie onneen on nappain B jolla korkeusmittari asettuu automaattisesti oikealle paineluvulle.

Öhm... tuo 29.91 ei ole QNH-arvo vaan se on inHg-arvo eli jenkkien käyttämä altimeter. Tuo 29.91 inHg on Suomen oloissa QNH 1013. Tässä viimeisenä mainitussa muodossa tulee muualla maailmassa paineasetus. Sitten jos lennetään metrisillä koneilla (kuten Suomen ilmavoimat) niin arvo on QFE.

Edit: Ohhoh sanoit FS:n lennonjohtaja. Mutta silti se ei ole QNH vaan altimeter.
« Last Edit: 23.11.03, 09:41 by Juha-Matti Korvanen »
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re:Bugi Lahdessa
« Reply #6 on: 23.11.03, 11:55 »

Öhm... tuo 29.91 ei ole QNH-arvo vaan se on inHg-arvo eli jenkkien käyttämä altimeter. Tuo 29.91 inHg on Suomen oloissa QNH 1013. Tässä viimeisenä mainitussa muodossa tulee muualla maailmassa paineasetus. Sitten jos lennetään metrisillä koneilla (kuten Suomen ilmavoimat) niin arvo on QFE.

Edit: Ohhoh sanoit FS:n lennonjohtaja. Mutta silti se ei ole QNH vaan altimeter.

Oletkos ihan varma Juha-Matti?

Kyllä käsittääkseni QNH on oikea ilmaisu. Inches of Mercury ja hectopascals (Millibar) ovat sitten vain eri muotoja missä ilmanpaine, eli QNH, voidaan esittää.

QNH 29.91 InHg
QNH 1013 hPa

'Don't panic'
mkallas
Former member
Re:Bugi Lahdessa
« Reply #7 on: 24.11.03, 15:08 »

Sitten jos lennetään metrisillä koneilla (kuten Suomen ilmavoimat) niin arvo on QFE.

QFE ei liity suoraisesti metreihin, vaikka metrilentäjät (pursi, sotilas) sitä enemmän käyttävätkin.  Kyllä QFE:llä voidaan lentää jaloissakin.  QFE on ilmanpaineasetus, joka näyttää kentän pinnassa nollaa.  Soveltuu mainiosti vaikkapa laskukierrosten sorvaamisessa.

MikkO
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:Bugi Lahdessa
« Reply #8 on: 26.11.03, 11:21 »

Kyllä käsittääkseni QNH on oikea ilmaisu. Inches of Mercury ja hectopascals (Millibar) ovat sitten vain eri muotoja missä ilmanpaine, eli QNH, voidaan esittää.

Pointtina oli se, että se sanotaan "altimeter 2991" ja sitten "QNH1013" eli käytännössä eri asia ilmailussa.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02

Re:Bugi Lahdessa
« Reply #9 on: 26.11.03, 14:48 »

Pointtina oli se, että se sanotaan "altimeter 2991" ja sitten "QNH1013" eli käytännössä eri asia ilmailussa.

QNH = Ilmanpaine merenpinnassa
QFE = Ilmanpaine maanpinnassa

Se on ihan sama miten toi sanotaan, se ei muuta sitä tosiasiaa, että 29.91 InHg on sama paine kuin 1013 mbar.

Ja monta kertaa lennonjohtaja tosin sanoo sotilaskoneille notta paine 1013 jolloin kyseessä on QFE-paine.

-JukSii-
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:Bugi Lahdessa
« Reply #10 on: 26.11.03, 17:10 »

Se on ihan sama miten toi sanotaan, se ei muuta sitä tosiasiaa, että 29.91 InHg on sama paine kuin 1013 mbar.
Tietääkseni en ole toisin väittänytkään?

Ja monta kertaa lennonjohtaja tosin sanoo sotilaskoneille notta paine 1013 jolloin kyseessä on QFE-paine.

Hehheh, täälläpäin Suomea nuo hemmetin ilmavoimat vääntää joka paikkaan vain ja ainoastaan enkkua, joten kaikki sanoo aina sen QFE. Grin
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02

Re:Bugi Lahdessa
« Reply #11 on: 27.11.03, 12:43 »

Tietääkseni en ole toisin väittänytkään?Hehheh, täälläpäin Suomea nuo hemmetin

Pointtina oli se, että se sanotaan "altimeter 2991" ja sitten "QNH1013" eli käytännössä eri asia ilmailussa.

-JukSii-
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:Bugi Lahdessa
« Reply #12 on: 28.11.03, 06:22 »

Niin, käytännössä. En sano, että niiden arvot olisivat eriä. Tarkoitin, että jos LJ sanoo "QNH is......" niin se EI VARMASTI sano koskaan, että 2991.

Jos ne sanovat (jenkit vaikka) niin se on puhekielessä "Altimeter 2991". Ei voi olla noin vaikeaa käsittää ja vääristää mun puheita?
« Last Edit: 28.11.03, 06:23 by Juha-Matti Korvanen »
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02

Re:Bugi Lahdessa
« Reply #13 on: 28.11.03, 20:21 »

Jos ne sanovat (jenkit vaikka) niin se on puhekielessä "Altimeter 2991". Ei voi olla noin vaikeaa käsittää ja vääristää mun puheita?

Ei vaikeeta, mutta hauskaa toki  Grin  Tongue

Mutta eiköhän tämä asia tullut selväksi...

-JukSii-
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1