FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.10.20, 14:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Vielä varakentistä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Vielä varakentistä  (Read 14125 times)
Juha
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #20 on: 19.11.03, 17:32 »

Ja sitten poijaat voisi vaihtelun vuoksi vähän rauhoittua.
arzzi
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #21 on: 19.11.03, 17:32 »

Tietääkseni jos sanon että "palstan SAA laittaa lukkoon", ei tarkoita että TÄYTYY laittaa lukkoon. Nyt ymmärränkin miksi jotkut eivät osaa lukea kaikkea oikein... saati sitten ymmärtää!!

« Last Edit: 19.11.03, 18:02 by Arto Virtanen »
Flyer
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #22 on: 19.11.03, 17:53 »

Nyt ymmärränkin miksi jotkut eivät osaa lukea kaikkea oikein... saati sitten ymmärtää!!
Monesti tarkka, niin sanottuna pilkunnussimisena tunnettu, keskustelutyyli ei johdata hyvään. Poikkeuksena tästä on Suomen keinottelu itsenäisyyden säilyttämiseksi ja taitava poliittinen peli Saksan kanssa 1940-luvulla. Mutta mihinkäs sotaan tässä nyt ollaan menossa? Itse näen ainoastaan yhden syyn: eron realismin, pessimismin ja kritisismin välillä. Eli filosofista keskustelua. Arto, oletko kuullut, että sen tyyppisessä keskustelussa olisi hyvä olla perustellusti kriittinen palvellakseen sekä keskustelun tarkoitusta että omia näkökulmiaan? Toisin sanoen, jos aiot saada mielipiteellesi kannattajia, sinun tulee esittää se perustellusti muille. Perusteluiksi eivät tässä aiheessa sovi subjektiiviset näkökulmasi jonkin jääkiekkoseuran paremmuudesta. Vai onko itselläsi jokin visio siitä, miten tämä arvostettu urheilun muoto liittyy Finnairin käyttämiin varakenttiin?

Oma mielipiteeni on, että teit virheen joko harhautumalla tai harhauttamalla aiheesta, joka on huonoa keskustelua, tai jätit perustelematta kantasi syyn, miksi se niin oleellisesti liittyy nimenomaan tähän aiheeseen. Huomauttaisin vielä, että viestiesi luonne on suuremman ihmisjoukon, josta voimme johtaa objektiivisuuden, mielestä pessimistisempi kuin kriittisempi ja toisaalta myös ohi aiheen. Itsestäänselvyydetkin kannattaa jättää yhteisen edun vuoksi käsittelemättä - esimerkiksi varakenttien säiden tutkiminen on melko perusjuttu, aivan kuten kelin tarkistaminen muutenkin. "Älä opeta isääsi."


Kuulostaa niinku puhuttais... tiedätte kyllä mille!!! Ja kysymysmerkki vielä toisen lauseen perässä... se selittää kaiken!!!!
J00!!!!!111!! Tiesit kai, että ns. teinipeelo-kirjoitustyyli mielletään yleisesti paheelliseksi vanhemmissa ikäryhmissä, jollaisia tämäkin foorumi eniten palvelee keski-iän pyrkiessä 20 vuoden yläpuolelle. Siinä myös yksi mahdollinen syy, mikset saa haluamasi laista huomiota. Ja vanhathan ne niitä viisaita ovat, kuten seuraava ikivihreä sananlasku osoittaa: "Maassa maan tavalla."
« Last Edit: 19.11.03, 18:04 by Matti Kemppainen »
arzzi
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #23 on: 19.11.03, 18:12 »

Minä vain kritisoin Koson vastaustyyliä viestiketjun alussa. Tähän tuskin kukaan muu osaa vastata kuin Koso. Eli mitä asiaa teillä muilla nyt tähän on?? Eiköhän tämä teidän muiden valitus asiasta ole harhautumista! Eihän tämä teille muille kuulu ollenkaan.... !
Flyer
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #24 on: 19.11.03, 18:20 »

Eiköhän tämä teidän muiden valitus asiasta ole harhautumista!
Eli täten harhautit meidät, kuten tuossa ounastelinkin. Voisitko perustella tätä jollain tavalla, miten se edesauttoi keskustelua?
Eihän tämä teille muille kuulu ollenkaan.... !
Miksi sitten esität asiasi julkisesti?
« Last Edit: 19.11.03, 18:23 by Matti Kemppainen »
Sami Puro
Moderator
Online Online

Posts: 15355
Date Registered: 03.07.01

Re:Vielä varakentistä
« Reply #25 on: 19.11.03, 18:39 »

Minä vain kritisoin Koson vastaustyyliä viestiketjun alussa.

Minäkään en tosiaankaan käsitä mikä ongelma asiassa on, koska koko vastaus josta tässä olet "mielesi pahoittanut" ei edes sinuun liittynyt mitenkään. On aika outoa, jos tuota lausetta minkä Mika sanoi, et pysty ymmärtämään. Mutta joka tapauksessa, kehoittaisin nyt kaikkia lopettamaan tämän turhasta asiasta jauhamisen tässä ketjussa.


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
ari
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #26 on: 19.11.03, 18:59 »

Kotimaan lennoilla Hesaan päin tullessa EETN, ihan vain muodollisista syistä kun varakenttä pitää olla (tosin huonolla säällä lentäjä varmaankin ottaa tarvittavat polttoaineet Pirkkalaan/Turkuun asti)

En oikein tajua, että mikä järki on pistää EETN "muodollisista syistä" varakentäksi, jos sinne ei ole kuitenkaan järkeä mennä. Vaikka hyvä sää olisikin, varakentälle voidaan joutua lähtemään jonkin muun syyn takia. Silloin tarvitaan kerosiinia vähän enemmän kuin HK-EETN -välille.  Voisiko tuo mitenkään sitten liittyä siihen, että kotimaan lennoilla on koneissa polttoaineet kahdelle lennolle?
Flyer
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #27 on: 19.11.03, 19:12 »

En oikein tajua, että mikä järki on pistää EETN "muodollisista syistä"
Viestini oli mututietoutta ja puhdasta spekulointia. Todennäköisesti Tallinna liittyy juuri vähempään polttoaineen tarpeeseen, en tiedä. Smiley
arzzi
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #28 on: 19.11.03, 19:13 »

Ymmärtääkseni kotimaanlennoilla ei ole aikaa tankata puolivälissä matkaa eli siis HEL-OUL-HEL lennolla Oulussa. Eli siis kustannustehokkuus syistä tankataan Vantaalla. Mietin myös sitä, että "tyhjälläkään" koneella ei voi lentää eli kerosiini on vain hyvää painolastia.

Ulkomaanlennoilla käyttäisin mieluummin varakenttänä EFTU ja EFTP.  
Sami Puro
Moderator
Online Online

Posts: 15355
Date Registered: 03.07.01

Re:Vielä varakentistä
« Reply #29 on: 19.11.03, 19:16 »

En oikein tajua, että mikä järki on pistää EETN "muodollisista syistä" varakentäksi, jos sinne ei ole kuitenkaan järkeä mennä. Vaikka hyvä sää olisikin, varakentälle

Tänään itseasiassa juuri puhuttiin asiasta. Tuolla menettelyllä voidaan ottaa n.200-400 kg vähemmän polttoainetta mukaan, joka pitkällä legillä (esim. M80 Espanjasta charter-versiossa) voi olla ratkaiseva. Olettaen tietysti että sääennusteet ovat hyvät ja on oletettua että varakenttää ei tarvita. Jos taas keli on kiikunkaakun niin varalle otetaan myös Turku (/Tampere), koska sieltä on paremmat jatkoyhteydet.


Quote
Mietin myös sitä, että "tyhjälläkään" koneella ei voi lentää eli kerosiini on vain hyvää painolastia.

Itseasiassa juuri päinvastoin. Läpitankkaus Helsingissä on halvempi vaihtoehto polttoaineen hinnan takia, mutta mitään _hyvää_ kerosiinin kuljettamisessa painolastina ei ole. Menomatkalla on vain aivan turhaa painoa mukana, joka heikentää lennon taloudellisuutta. Mutta jos vaihtoehtona on tankata kalliilla maakunnassa, on kuitenkin menomatkan painonlisäys pieni penalty. Mutta aina läpitankkaus ei ole mahdollinen, konetyypistä, reitistä ja matkustaja/rahtimäärästä riippuen.
« Last Edit: 19.11.03, 19:20 by Sami Puro »


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
ari
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #30 on: 19.11.03, 19:26 »

voidaan ottaa n.200-400 kg vähemmän polttoainetta mukaan. Olettaen tietysti että sääennusteet ovat hyvät ja on oletettua että varakenttää ei tarvita. Jos taas keli on kiikunkaakun niin varalle otetaan myös Turku (/Tampere), koska sieltä on paremmat jatkoyhteydet.

Jos varakentälle syystä tai toisesta joudutaan kuitenkin lähtemään, pitääkö mennä Tallinnaan varsinkin silloin, jos ei ole lennon aikana säästynyt ylimääräistä kerosiinia alternate routen pidentämiseen?
MasterBaziz
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #31 on: 19.11.03, 19:34 »

Jos varakentälle syystä tai toisesta joudutaan kuitenkin lähtemään, pitääkö mennä Tallinnaan varsinkin silloin, jos ei ole lennon aikana säästynyt ylimääräistä kerosiinia alternate routen pidentämiseen?

Kyllähän se on pakko lentää Tallinnaan, jos ei muualle kanna Wink Toisaalta, jos kerosiinia on säästynyt matkan aikana, lennetään varmasti Turkuun tai Tampereelle.


EDIT: Olisiko Samilla antaa esimerkkiä sellaisista sääoloista (TAF), joissa aletaan harkita Turun tai Tampereen laittamista toiseksi varakentäksi?
« Last Edit: 19.11.03, 19:35 by Joonas Häkkinen »
Flyer
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #32 on: 19.11.03, 19:36 »

Jos varakentälle syystä tai toisesta joudutaan kuitenkin lähtemään, pitääkö mennä Tallinnaan varsinkin silloin, jos ei ole lennon aikana säästynyt ylimääräistä kerosiinia alternate routen pidentämiseen?
Ei.. kai. Korostan, etten ole alan ammattilainen ja tietouteni ovat suurelta osalta mutua, joskin täsmällistä sellaista. Jutusta voi kuitenkin helposti luoda skenaarion, jossa plaaniin merkitty varakenttä aiheutuu vaaralliseksi ongelmaksi, jos se olisi pakollinen. Ja eihän sitä plaania noudateta todellisessa elämässä muutenkaan täydellisen tarkasti, ainahan siitä jonkin verran joustetaan olosuhteisiin nähden.
arzzi
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #33 on: 19.11.03, 19:36 »

Ois varmaan hyvä jos olis listat tripeistä kuinka paljon mikäkin kone kuluttaa tietyllä reittivälillä niin olisi helpompi sit laskeskella, että mihin kerosiini riittää ja kuinka paljon tankataan.
arzzi
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #34 on: 19.11.03, 19:40 »

Tällaisen löysin jos tää nyt jotain auttaa niin MIN BLOCK ALT EFTU 6040. Eli tuon verran pitäisi tankata kun kyse on OUL-HEL lennosta ja konetyyppinä MD82/83.
MasterBaziz
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #35 on: 20.11.03, 20:58 »

Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:Vielä varakentistä
« Reply #36 on: 23.11.03, 08:30 »

Mutulähteestä kuultua todellisen Finnairin toiminnasta:


Kotimaan lennoilla Hesaan päin tullessa EETN, ihan vain muodollisista syistä kun varakenttä pitää olla (tosin huonolla säällä lentäjä varmaankin ottaa tarvittavat polttoaineet Pirkkalaan/Turkuun asti)

Njet, Oulussa ja sitä pohjoisemmassa käyvät koneet ottavat myös hyvin monesti Turun tai Tampereen. Yleensä aina, Tallinna on tosi harvoin.
Flyer
Former member
Re:Vielä varakentistä
« Reply #37 on: 23.11.03, 10:20 »

Njet, Oulussa ja sitä pohjoisemmassa käyvät koneet ottavat myös hyvin monesti Turun tai Tampereen. Yleensä aina, Tallinna on tosi harvoin.
Ok. Mutta esimerkiksi pari vuotta vanhassa Kajaanin plaanissa näkyy Tallinna varakenttänä.
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:Vielä varakentistä
« Reply #38 on: 26.11.03, 12:31 »

Ok. Mutta esimerkiksi pari vuotta vanhassa Kajaanin plaanissa näkyy Tallinna varakenttänä.

No siihen on vaan sattunut se Tallinna. Wink
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1