Lentokenttien lyhenteet/koodit...

<< < (3/3)

jlahtonen:
Täältä löytyy lentokenttäkoodit ja paljon muitakin hyödyllisiä lyhenteitä:
http://www.airlinecodes.co.uk/

-Juha

hannes:

Joissain maissa, kuten Kiinassa ja Australiassa, ICAO-koodi alkaa aina tietyllä kirjaimella (Kiinassa Z), mutta toinen kirjain ei kerro erityisesti mitään, vaan kolme viimeistä kirjainta ovat satunnaisia.

Huomautetaan vielä että Z:n alueeseen kuuluu myös Mongolia Ja Pohjois-Korea (ZM ja ZK)

EDIT: eikus joo... se toinen kirjain kertoo muistaakseni hallinnollisen alueen...

Henkka:
Kylä ainakin itse käytän yleensä kirjoittaessani (etenkin ulkomaisista kentistä) molempia tapoja samalla, eli nimi ja lyhenne, koska ainakaan itse en voi tietää kaiken maailman lyhenteitä ulkoa ja en oleta että kaikki simuiljatkaan täällä tietävät tätä "ilmailun slangia" niin hyvin.

Ei tuohon ole kai mitään oikeaa ja väärää tapaa. Kukin tavallaan, mutta itse pidän kentän kertomista "suomenkin" kielellä ns. hyvänä palveluna, muitakin foorumin lukijoita kohtaan.

maza77:

HK[/u], EFHF, EFTP, EFRO...).  Quote

..ja sekoittaakseni vettä myllyssä: ennen vanhaan oli sitten E:n paikalla O vissiin ainakin Suomessa eli oli OFHK. En muista mihin vuoteen saakka???

hurrikane2:

Kyllä kaikkien suomalaisten kenttien koodi tule jotenkin siitä nimestä paitsi Malmin joka tulee kai sanoista Helsinki-Finland?

Ja eikä tietysti kaikkien Euroopan maiden koodit ala E:llä.

Tuo EFHF taitaa tulla sanasta Helsingfors. Muistaakseni oli myös niin, että kun Helsinki-Vantaa perustettiin, teksti ulkoterminaalin katolla oli ensin Helsingfors, ja vasta sen jälkeen Helsinki (voi olla että Hki oli jopa pienempi kooltaan). Joku voi varmasti korjata jos olen aivan väärässä, mutta olen melko varma tuosta jutusta.

Ja toinen "tärkeä" kenttäkoodi muistaa skandinaavisissa ilmatiloissa:

ESSA: Europe Sweden Stockholm Arlanda.

Navigation

Up one level

Previous page