FAQ FS2004

(1/1)

thomashjelm:
Var hittar jag FS2004.CFG?
Konfigurationsfilen heter nuförtiden FS9.CFG. Denna fil hittar du i katalogen C:\Documents and Settings\Ditt användarnamn\Application Data\Microsoft\FS9 i Windows XP. I andra Windows-versioner finns filen i katalogen C:\Windows\ApplicationData\Microsoft\FS9 eller C:\Winnt\ApplicationData\Microsoft\FS9. Observera att mappen "Application Data" är en dold systemfil, så du kan behöva ändra inställningarna för Mappalternativ för att kunna nå mappen.

Var hittar jag mina sparade flygturer?
De sparas nu i Windows "Mina Dokument". Till exempel: C:\Documents and Settings\Ditt användarnamn\Mina Dokument\Flight Simulator Files i Windows XP samt C:\Mina Dokument\Flight Simulator Files för andra system.

Finns det en "Professional"-utgåva av FS2004?
Nej, denna gång släppte Microsoft bara en version av simulatorn. Det finns ingen Standard eller Professional-utgåva, vilket ju var fallet med FS2000 och FS2002.

Hur får jag fram min "framerate" (antalet visade bilder per sekund)?
Tryck SHIFT + Z två gånger. Samma tangentkombination som i tidigare utgåvor. Använd samma tangenter igen 2 gånger, så försvinner texten igen.

Meddelandet "Flight Simulator 2004 has detected third party software that may not be compatible with this version of Flight Simulator...." visas. Hur får jag bort det?
Detta beror på att en 3e-parts tilläggsmodul har installerats, troligast är att du nyligen har installerat ett tillbehör (flygplan, sceneri el. dyl.). Du undviker detta meddelande genom att lägga till följande text i filen FS9.CFG (ersätt "modulnamn.dll" med filnamnet på den nya modulen):
[OldModules]
modulnamn.dll=1

Hur tar jag bort meddelandet "Brakes" från bilden i simulatorn?
Lägg till följande rad under sektionen [SIM] i FS9.CFG:
show_brake_message=0

Är flygplan till FS2002 kompatibla med FS2004?
Både ja och nej. Vissa äldre tillbehör fungerar ej, de nyare tillbehören skall fungera (modeller skapade i programmen Gmax samt FSDS2 skall ej innebära problem). Däremot har flygdynamiken förändrats i FS2004, så de flesta FS2002-flygplanens dynamik är ej längre korrekt. Använd tillbehör skapade för FS2004 om så är möjligt. Du kontrollerar enkelt kompatibiliteten genom att installera tillbehöret i FS2004.

Är paneler skapade för FS2002 kompatibla med FS2004?
De flesta paneler fungerar, men de mer avancerade skapar ofta problem. Återigen, installera tillbehöret i FS2004 och kontrollera, det är enklast.

Är scenerier skapade för FS2002 kompatibla med FS2004?
De flesta scenerier fungerar, men det kan förekomma små konstigheter. Använd scenerier skapade för FS2004 om möjligt.

Hur installerar jag ett tillbehör?
Installationsanvisningar finner du i tråden FAQ FS2004 - Tillbehörsinstallation

Hur får jag ATC att uttala mitt flygbolagsnamn?
Ofta när man flyger flygplan som inte tillhör de stora flygbolagen kan ATC i FS2004 inte uttala flygbolagsnamnet och det blir bara tyst. För att råda bot på detta så ladda ner EditVoicepack från exempelvis Avsim. Låt programmet uppdatera sin databas och välj sedan Update Voicepack i File menyn.

Hur kan jag spela in en film från FS?
Den videoinspelaren som finns i FS kan bara spela in och spela upp filmerna i FS. För att spela in en film som du kan visa utan FS i till exempel Windows Media Player så ladda ner FRAPS från www.fraps.com .

jakobsundin:
Quote from: Thomas Hjelm on 16.02.04, 16:24

Var hittar jag FS2004.CFG?

Kan även lägga till att om man har Vista finns den här: C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\FS9

Navigation

Up one level