FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.12.18, 05:18

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Helsinki-Vantaan simulaattorit
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Helsinki-Vantaan simulaattorit  (Read 1588 times)
Lauri Matikainen
Offline Offline

Posts: 848
Date Registered: 14.09.03

Helsinki-Vantaan simulaattorit
« on: 29.02.04, 09:28 »

Tuli vaan mieleen kun päivä sitten ilmadösällä matkustin ja luin Lentoon-lehdestä Helsinki-Vantaan simulaattoreista (ne joilla koulutetaan pilotteja) että mistäköhän siihen on grafiikat saatu? Käyttääkö ne vaikka FS2004ää?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #1 on: 29.02.04, 09:32 »

Tuli vaan mieleen kun päivä sitten ilmadösällä matkustin ja luin Lentoon-lehdestä Helsinki-Vantaan simulaattoreista (ne joilla koulutetaan pilotteja) että mistäköhän siihen on grafiikat saatu? Käyttääkö ne vaikka FS2004ää?

Eiköhän niissä ole ihan varta vasten niitä simuja ja niiden tarpeita varten kehitetyt visuaalit...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Marco Matikainen
Offline Offline

Posts: 1533
Date Registered: 09.02.02

Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #2 on: 29.02.04, 09:34 »

Öö, ei ne oo Helsinki-Vantaan vaan Finnair Training Centerin eli FTC:n. En tiedä niiden järjestelmiä (vaikka olen itse siellä käynyt lentämässä), mutta ei ne ainakaan FS:iä ole Wink. A320:n simu on uusin ja siinä on myös parhaimmat grafiikat, se on C-sarjan simu eli pilotti kokelaiden ei tarvitse lentää yhtään koulutuslentoa oikealla koneella vaan voivat suoraan simun puikoista lähteä reittilennolle tämä koskee siis ainoastaan A320:stä Wink

EDIT: Mikko oli nopeempi
« Last Edit: 29.02.04, 09:35 by Marko Matikainen »

E-Jets
Joel Ahonen
Offline Offline

Posts: 1397
Date Registered: 02.03.03

Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #3 on: 29.02.04, 09:35 »

Eipä taida ainakaan fs9 käyttää...  Roll Eyes Grin

EDIT: Mikko ja Marko oli nopeempia
« Last Edit: 29.02.04, 09:39 by Joel Ahonen »
Lauri Matikainen
Offline Offline

Posts: 848
Date Registered: 14.09.03

Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #4 on: 29.02.04, 10:10 »

Onko niissä sitten minkälaiset kraffat vaikka FS9iin verrattuna? Ei taideta olla turhan paljon satsattu mihinkään autogeniin, niinkuin goottilaisiin kirkkoihin? Grin
Marco Matikainen
Offline Offline

Posts: 1533
Date Registered: 09.02.02

Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #5 on: 29.02.04, 10:19 »

Onko niissä sitten minkälaiset kraffat vaikka FS9iin verrattuna? Ei taideta olla turhan paljon satsattu mihinkään autogeniin, niinkuin goottilaisiin kirkkoihin? Grin

No jossain 80:n, ATR:n simuissa on aika alkeellinen visuaali verrattuna esim. FS9:iin, mutta bussissa alkaa olemaan jo hienot. MD11:ssa en oo käyny ainakaan vielä, mutta 757:ssa oli muistaakseni kohtalaisen hyvä visuaali.

E-Jets
Antti Salo
Offline Offline

Posts: 4402
Date Registered: 04.07.01

Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #6 on: 29.02.04, 10:37 »

A320:n simu on uusin
Eipäs, kun 757. Wink

Mielipiteeni on saattanut muuttua, mutta ei se fakta, että olen oikeassa.
Musti
Former member


Email
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #7 on: 29.02.04, 11:06 »

Niki Lauda on Vantaalla Bussin simulointi opissa, osti muutaman bussin ja nyt pitääoppia lentää, toivottavasti nyt pysyy jo sitten konekkin ilmassa, 767 ei pysynyt ja kuoli 200 henkeä, että silleen Sad
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15347
Date Registered: 03.07.01

Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #8 on: 29.02.04, 11:54 »

C-sarjan simu

Level D.. ATR on level C:tä, eli siinä tarvitaan pari koululentoa (laskujen harjoittelua).


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Marco Matikainen
Offline Offline

Posts: 1533
Date Registered: 09.02.02

Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #9 on: 29.02.04, 17:29 »

Eipäs, kun 757. Wink

Tarkotin tekniikkaa Wink. Kyl mä sen tiesin et 757:n simu on tullu sinne bussin jälkeen mut se tuli sinne käytettynä.

Sami: niinhän se tais mennäkkin, ei voi muistaa kaikkea ulkoota etenkin kun viime käynnistä on melkein vuosi Wink

E-Jets
kuusmi3
Former member
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #10 on: 29.02.04, 18:18 »

Noissa simuissa tosiaan toimii simuvalmistajien omat softat visuaaleja hoitamassa. A320-simun visuaali vastaa pitkälti nykyisiä FS:siä. Kenttien mallinnus ei pärjää parhaimmille lisä-sceneille, mutta muuten maasto on todella tarkasti mallinnettu. Mukana ovat esim. yksittäiset puut ja mahtavat lumiefektit, jotka FS:stä tunnetusti puuttuvat kokonaan. Muutenkin noissa isoissa simuissa keskityään pikkaisen eri juttuihin grafiikan osalta kuin FS:ssä. Joku on joskus sanonut, että jos uusien simujen kiitoratamalli pistettäisiin FS:ään pyörimään, pistäisi se koneen kuin koneen polvilleen, niin monimukainen se on. Noissahan siis radat ovat oikeasti epätaisia eivätkä mitään FS:n pannukakkuja. Pelkästään yksittäistä simua pyörittää huoneellinen tietokoneita, joista grafiikan osuus rajoittuu muutamaan akvaarion kokoiseen kaappiin.
MD-11 simun visuaali on hyvin lähellä bussia. Erityisesti yövisuaali näyttää täysin aidolta. Päivävisuaali häviää jonkin verran FS:lle. Siitä siirryttäessä vanhempiin simuihin päästään sinne FS98:n grafiikan tasolle. 757, ATR ja MD-80 menevät tähän kategoriaan. Ysisimu sitten vanhimpana ei tunnu tuntevan muita polygoneja kuin kiitoradan. Rakennukset esim. koostuvat ilmassa leijuvista valopisteistä. Tosin eipä tuo mikään ihme ole, kun simu on kymmeniä vuosia vanha. Silti sen yövisuaali on tavattoman realistisen näköinen ilmasta käsin.
Noiden simujen tasothan menevät niin, että bussi ja MD-11 ovat D-simuja eli periaatteessa niiden jälkeen voi suoraan mennä oikean koneen puikkoihin. 757, MD-80 ja ATR ovat C-tason simuja ja ysillä ei ole varsinaista tasoluokitusta.
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #11 on: 29.02.04, 20:09 »

Juu ja esim. Malmillahan on se yksikin jotakuinkin-piper-navajo -simu missä ei ole visuaalia ollenkaan. Pari kertaa olen sillä saanut kokeilla, kerrassaan hieno laite.

Mittarilentomenetelmiä harjoitellessahan noita visuaaleja ei tarvita edes, toki tietty sitten lähestymisen lopussa on tärkeää se, että säätilan mukaan kiitotievalot tulevat näkyviin juuri oikeaan aikaan ja näyttävät aidoilta.

Tuossa se Malmin simu, "visuaalista" näkyy pieni valkoinen siivu, siinä on vain valkoiseksi maalattu "ikkuna" paneelin päällä. Toisaalta se on IMC:ssä lennettäessä erittäin realistinen, paitsi tietty jos lento tapahtuu yöllä. Yö-IMC näyttää taas siltä että ikkuna on musta :-)



Kokeilkaa joskus FS:ssä, sulkekaa kokonaan se ulkonäkymä ja ottakaa esim. se C182 ja siihen se "IFR-panel" koko ruudun kokoiseksi. Siinä on vähän pakko opetella hahmottamaan missä lentää pelkästään radiosuunnistuslaitteiden avulla. GPS vielä kiinni ja haastetta on ihan kivasti. Mutta esim. Helsingin TMA tulee siinä ihan tutuksi, ja se on hyvää harjoitusta kun esim. lentää niitä Vantaan ILS-lähestymiskartan tuloreittejä käsin.

Tuomas

Henkka
Former member
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #12 on: 29.02.04, 22:03 »

Niki Lauda on Vantaalla Bussin simulointi opissa, osti muutaman bussin ja nyt pitääoppia lentää, toivottavasti nyt pysyy jo sitten konekkin ilmassa, 767 ei pysynyt ja kuoli 200 henkeä, että silleen Sad

Laudan 767:n tiputti muistaakseni puhtaasti tekninen vika, mihin lentäjillä ei ollut osuutta(?)
Jäi ainakin mielikuva Pentin tekstistä, että Itse herra Lauda olisi jotenkin osallinen jotenkin tuohon onnettomuuteen.
hannes
Former member
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #13 on: 01.03.04, 06:50 »

Laudan 767:n tiputti muistaakseni puhtaasti tekninen vika, mihin lentäjillä ei ollut osuutta(?)
Jäi ainakin mielikuva Pentin tekstistä, että Itse herra Lauda olisi jotenkin osallinen jotenkin tuohon onnettomuuteen.

Siis siinähän aukesi reversit kesken lennon ja repäisi sitten koneen kahtia (jos muistan oikein)...
AvS_MotorSports
Former member
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #14 on: 01.03.04, 07:31 »

Niki Lauda on Vantaalla Bussin simulointi opissa, osti muutaman bussin ja nyt pitääoppia lentää, toivottavasti nyt pysyy jo sitten konekkin ilmassa, 767 ei pysynyt ja kuoli 200 henkeä, että silleen Sad

No ihmettelinkin että miksikös herran Learjetti täällä seisoskeli. Tämäkin selvisi sitten.

Btw. Tuo Finnairin Training Center on kovin hienon näköinen tiilitalo-rakennus ja sijaitsee mukavassa rinteessä. Jos nyt puhumme edes samasta paikasta. Näyttää erittäin mielenkiintoiselta paikalta ainakin ulkoapäin.
Musti
Former member


Email
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #15 on: 01.03.04, 08:47 »

Tarkennus tuohon Laudan ettei kenellekkään jä epäselväksi ettei suoranaisesti ollut Laudalla osaa eikä arpaa mutta kyllähän aina tekninen vika johtuu esim. jostain laiminlyönnistä jne. Kun niitä onnettumuuksia sattuu aina "samoille" miehille, niihän sehän se harmittaa noin leikkimielisesti sanottuna. Eikös sitä "johtoa" yleensä syytellä jos tapahtuu ikäviä juttuja, esim. tuo Egyptin tapaus oli varmaan aika pitkälle tälläinen tapaus että taisi olla laiminlyönneillä suurin osuus onnettimuuteen, mene ja sano sitten kun selviää  Roll Eyes
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #16 on: 01.03.04, 09:26 »

mutta kyllähän aina tekninen vika johtuu esim. jostain laiminlyönnistä jne.

Hmmm, millä perusteella voit sanoa että aina? Et millään. Tekninen vikahan voi johtua ihan mistä vaan. Ei se sitä tarkoita, että olisi vaikka huollossa tehty jotain hutiloiden...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Musti
Former member


Email
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #17 on: 01.03.04, 10:39 »

Emme ole oikeita henkilöitä tästä sen enempää keskustelemaan  mutta väitän edelleen että lento-onnettomuudet mitä maailmassa tapahtuu nykyään johtuu nimenomaan esim. huollon laiminlyönneistä ei niinkään lentäjien huolimattomuuksista. Sano nyt sitten yksi onnettomuus mikä on sattunut ns. kunnon yhtiölle SAS, Finski, British Airways jne että tekniikka olisi niitten koneen pudottanut, mutta montako haluat viim. 10v. ajalta joissa näin on tapahtunut että laiminlyönti on koneen pudottanut kesken lennon :)Mutta eiköhän tämä riitä jo tästä
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #18 on: 01.03.04, 10:48 »

Emme ole oikeita henkilöitä tästä sen enempää keskustelemaan  mutta väitän edelleen että lento-onnettomuudet mitä maailmassa tapahtuu nykyään johtuu nimenomaan esim. huollon laiminlyönneistä ei niinkään lentäjien huolimattomuuksista. Sano nyt sitten yksi onnettomuus mikä on sattunut ns. kunnon yhtiölle SAS, Finski, British Airways jne että tekniikka olisi niitten koneen pudottanut, mutta montako haluat viim. 10v. ajalta joissa näin on tapahtunut että laiminlyönti on koneen pudottanut kesken lennon :)Mutta eiköhän tämä riitä jo tästä

En minä noista sattuneiden onnettomuuksien syistä tiedä juurikaan mitään, enkä minä ole sitä väittänytkään. Enkä myöskään väittänyt, että ne onnettomuudet johtuisi lentäjien virheistä. Minä vain kyseenalaistin tuon väitteesi, että mahdolliset onnettomuuksiin johtavat tekniset viat olisivat aina tulosta huollon tai muun laiminlyönneistä...

"Vieläkö Keinosen poikaa pyöritetään, vai joko pelataan pesäpalloa?"

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
seaandtr
Former member


Email
Re:Helsinki-Vantaan simulaattorit
« Reply #19 on: 01.03.04, 11:14 »

Emme ole oikeita henkilöitä tästä sen enempää keskustelemaan  mutta =======clip=====================

Miksi ette ole ?  Minä olen ainakin, minähän sille lentokoneen matkustamossa istun ja näinollen pidän pystyssä ko. yhtiöitä, omalta osaltani.   Wink

Jos aina lähdetään siitä että ei saa spekuloida ei keskustella, ei varsinkaan tästä ammattiyhdistysyhtiöstä, niin kuka sitä keskustelua käy ?  Finnairin johtokunta saunanlauteilla vai ja mitähän hyötyä siitäkin on.  Ei mitään.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1