FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.10.19, 19:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Mittarimodaus
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Mittarimodaus  (Read 1095 times)
Wingman
Former member
Mittarimodaus
« on: 13.03.04, 09:23 »

En ole varma kuuluuko tämä kysely tälle palstalle, mutta siirtää kuinka haluaa. Eli: Sukeltaessani XML syntaksin ihmeelliseen maailmaan mittarimodauspuolella olisin kysynyt, mikäli jollain on tietoa, miksi?..Jos esimerkkinä muutetaan mittaripohjan ja neulojen bitmap, siis kuvat väritetään mustavalkoisista muiksi sävyiksi, niin miksi uusittu mittari heittää neulat eri kohtiin, vaikka XML.tiedosto pysyy samana kaikkine merkkeineen. Vaatiiko tiedosto lisämerkinnät väreistä, vaikka kuva pohjan parametrit pysyvät samoina..Toinen kys. Panel CFG:n main gauges listan merkeistä: Pakatun gaugekansion viittausmerkki ! todennäköisesti voi viitata pakkaamattomaankin gaugekansioon, joten kuinka merkitään gaugekansion alikansio. Eli Maingauges/Gauges/Textures..Tämä pitäisi olla kaikkien XML alkeiskysymysten äiti, että jos joku tietäisi.
Esa
Former member
Re:Mittarimodaus
« Reply #1 on: 13.03.04, 09:41 »

Mittarinosien kuvissa merkitsee vain koko (pikseleinä), ja asemat lasketaan oikeasta ylänurkasta. Jos on ollut 1024- ja 640-kansiot erikseen, niin silloin viitataan mitoissa melkein joka kohdassa 640-bitmappiin. Jos ne 1024-bitmapit haluaa ainoastaan käyttöön (eli siirtää ne samaan kansioon kuin XML:t), niin XML:ssä pitää kaikki paikan ja koon määrittelyt muuttaa vastaavasti

Gauges- kansion alla voi (XML-mittareista puhuttaessa) aivan yhtä hyvin olla CAB tai alikansio. Kumpaankin viitataan aivan samalla tavalla. Eli jos vaikkapa huuhaa.cab sijasta on gaugesissa kansio nimeltä huuhaa, jonka alla on XML:t ja tekstuurit (suoraan tai 640- ja 1024-kansioissa), niin se on panel.cfg:n kannalta täsmälleen sama asia.
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Mittarimodaus
« Reply #2 on: 13.03.04, 18:35 »

"Amis-Piper paneeli - huomioi "tuning"-mittaristo ja karvanopat sekä laskettu maavara.." Grin

Muistakaa siirrettävä wunderbaum-lisäpaneeli!

/Tuomas
« Last Edit: 13.03.04, 18:36 by Tuomas Kuosmanen »

Wingman
Former member
Re:Mittarimodaus
« Reply #3 on: 13.03.04, 20:18 »

Mittarinosien kuvissa merkitsee vain koko (pikseleinä), ja asemat lasketaan oikeasta ylänurkasta. Jos on ollut 1024- ja 640-kansiot erikseen, niin silloin viitataan mitoissa melkein joka kohdassa 640-bitmappiin. Jos ne 1024-bitmapit haluaa ainoastaan käyttöön (eli siirtää ne samaan kansioon kuin XML:t), niin XML:ssä pitää kaikki paikan ja koon määrittelyt muuttaa vastaavasti

Gauges- kansion alla voi (XML-mittareista puhuttaessa) aivan yhtä hyvin olla CAB tai alikansio. Kumpaankin viitataan aivan samalla tavalla. Eli jos vaikkapa huuhaa.cab sijasta on gaugesissa kansio nimeltä huuhaa, jonka alla on XML:t ja tekstuurit (suoraan tai 640- ja 1024-kansioissa), niin se on panel.cfg:n kannalta täsmälleen sama asia.
No neulat haki paikkansa kunhan pikselit täsmää. Kuvassa harjoitus metsänvartijan vanhaan Cessna L19E koneeseen, VS indikaattori sakkaus flashilla ja värikokeiluilla.


[ Attachment removed / expired ]
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Mittarimodaus
« Reply #4 on: 13.03.04, 20:49 »

Mielenkiintoisia mittareita, noista on kyllä varsin vinkeää yrittää sitten tiukan paikan tullen keksiä mikä tarkoittaa mitäkin.. Smiley

/Tuomas

heiska91
Former member
Re:Mittarimodaus
« Reply #5 on: 13.03.04, 21:27 »

Aiotkos sitte julkasta tuon panelin? Näyttää hyvältä!
Spetsnaz
Former member
Re:Mittarimodaus
« Reply #6 on: 13.03.04, 21:42 »

Mielenkiintoisen näköinen!!  Smiley
Wingman
Former member
Re:Mittarimodaus
« Reply #7 on: 14.03.04, 00:11 »

Mielenkiintoisia mittareita, noista on kyllä varsin vinkeää yrittää sitten tiukan paikan tullen keksiä mikä tarkoittaa mitäkin.. Smiley

/Tuomas

Hyvä idea juuri tuossa XML ohjelmoinnissahan on että mittareista saa minkälaisia itse haluaa ja eri vehkeisiin trimmattuna. Myös merkkivalot ja muut esim. digitekstihuomautukset saadaan liikkumaan. Ideat ovat lähes rajattomat, miten olisi esim. huurtuva tuulilasi, tai animoidut mittarit, eli gaugella voi tehdä käytännössä paljon muutakin kuin pyörittää neulaa, tai numerosarjaa..Tuo ylläoleva VSI on harjoitus, joka on jo eri mittarina ja nuo muuthan ovat MS:n defaultteja, joita voi myös muuttaa muihin tarpeisiin..Alla vanhan Brewsterin orig. tankkimittariin piirretty pohja ilman neulaa ja flash varoitusvalo ressusta. Valon voi asettaa varoittamaan jäljellä olevista litroista ja vaikka modernisoida flash tekstin:Turn back the airfield. Jos mennään vielä ajassa eteenpäin niin neulan voi tuossakin korvata ledeillä vaikka 10 välein.


[ Attachment removed / expired ]
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Mittarimodaus
« Reply #8 on: 14.03.04, 11:50 »

Juu totta. Toinen mitä itsellä on ollut mielessä olisi tehdä kunnolliset, *isoilla* (320x320 tms) bitmapeilla tehdyt perusmittarit jotka olisi valokuvien pohjalta tehty joten ulkonäkö olisi hyvin lähellä aitojen pienkoneiden mittareita. Niille olisi meinaan käyttöä kotiohjaamojen paneeleissa:



Noissa suurin osa defaulttigaugeista näyttää ihan hirveältä kun ne on suunniteltu paljon pienempään kokoon. Nuo ylläolevat on Dreamfleetin Archerista ja C310:sta, niissä on hyvät kyllä. Keinohorisontti on FS2004:n Robinson-kopterista - siinä on jostain syystä paljon parempi liikkeen pehmeys kuin noissa wanhoissa ei-XML-gaugeissa. Robbarin gaugethan on kaikki XML:ää.

Toinen juttu noihin kotiohjaamogaugeihin on just että mittarit on ihan mustalla pohjalla ilman mitään raameja, koska näytön päälle tulee mittaritaulu jossa on reiät ja ruuvit ja muut näön vuoksi.

/Tuomas
« Last Edit: 14.03.04, 11:58 by Tuomas Kuosmanen »

Wingman
Former member
Re:Mittarimodaus
« Reply #9 on: 14.03.04, 17:59 »

Tuo mittarinkoko on vain piirtoteknillinen homma, eli täysin muutettavissa. Uudissa def.gauges cabeissa on yleensä 2 eri kokoa valittavissa, sekä muutenkin isonnettavissa tarpeisiin nähden. Myös tuo liikepehmeys on modattavissa ja monissa uusissa mittareissa jo käytössä. Alkuperäisen photoreal mittarin voi "entisöidä" kun muistaa värien himmennykset, eli vertaa alkuperäisiin. Myös tuo kehyshomma on sama idea kuin kotiohjaamossa, vain pistosaha, tai Cnc kone on tarpeeton. Eli mittarikehykset voidaan piirtää (kuvakäsitellä) joko gaugepohjaan, tai gaugekuvan läpinäkyvyyttä hyödyntäen paneeli pohjaan. Sävytys paneelipohjaan on tietysti makuasia ja riippuu omista näkemyksistä + taidoista. . En tiedä mitä hyötyä on rakentaa lähellä aitoa ohjaamoa oleva cockpit kotiin, mutta Pc puolella etu on tuhannet eri paneelivaihtoehdot, eri gaugekirjastoineen. Ehkä pointti on yhden ainoan ohjaamon harrastamisessa, sen realismiin pyrkien. Itse voisi vaikka CNC kokemuksella rakentaa aitoa ohjaamoa jossain mittakaavassa vastaavan ohjaamon, mutta vaihtelunhaluisena voisi hyvinkin kyllästyä samaan kojetauluun ja sahat laulaisi, vieden liikaa aikaa. Tosi hienoja kotiohjaamoja löytyy maailmalta, mutta neliöt eivät anna myöten ja värkitkin vie liikaa Visaa. Eniway, Happy landings.
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Mittarimodaus
« Reply #10 on: 15.03.04, 07:00 »

Tuo mittarinkoko on vain piirtoteknillinen homma, eli täysin muutettavissa. Uudissa def.gauges cabeissa on yleensä 2 eri kokoa valittavissa, sekä muutenkin isonnettavissa tarpeisiin nähden. Myös tuo liikepehmeys on modattavissa ja monissa uusissa mittareissa jo käytössä. Alkuperäisen photoreal mittarin voi "entisöidä" kun muistaa värien himmennykset, eli vertaa alkuperäisiin. Myös tuo kehyshomma on sama idea kuin kotiohjaamossa, vain pistosaha, tai Cnc kone on tarpeeton. Eli mittarikehykset voidaan piirtää (kuvakäsitellä) joko gaugepohjaan, tai gaugekuvan läpinäkyvyyttä hyödyntäen paneeli pohjaan. Sävytys paneelipohjaan on tietysti makuasia ja riippuu omista näkemyksistä + taidoista. .

Juu, mutta ongelmahan tuossa on nimenomaan se bitmappien piirtäminen. Ei sillä että homma ei hoituisi, mutta aikaa siihen menee tuhottomasti, ja sitä ei hirveästi ole ylimääräistä..

Tässä oli valokuvasta tehty pohja Piper Archerin airspeed-mittarille, viisarin alphakanava on vähän mitä on kun on keskeneräinen viritys. Voiko muuten noissa käyttää viisareissa ym ihan täyttä 8-bittistä alphaa? Suurin osahan noista on 1-bitin läpinäkyvyydellä, 8bittisellä saisi viisareiden varjot (blurrattu musta versio viisarista alle, vähän offsettia alaoikealle, jos toimisi voisi olla ihan mielettömän hyvän näköinen, tietty varmaan vie framejakin kyllä)



Quote
En tiedä mitä hyötyä on rakentaa lähellä aitoa ohjaamoa oleva cockpit kotiin, mutta Pc puolella etu on tuhannet eri paneelivaihtoehdot, eri gaugekirjastoineen.

Selvästikään et ole moista kokeillut. Hommassa on täysin eri idea kun nupit ovat oikeilla paikoillaan ja hiirtä ja näppäimistöä ei tarvita koko lennon aikana ollenkaan. Toki siinä on just se "yhden konetyyping ongelma" - mutta toisaalta tuossa mun kotiprojektissa on kyllä mahdollista lentää eri konetyyppejä, paneelin etulevynhän voi tarvittaessa vaihtaakin.
Mittarit ovat gaugeja, joten niiden muokkaus on mahdollista. Ja mittarien järjestys paneelissa on enemmän tai vähemmän vakio joka tapauksessa joten konetyypin vaihdossa pelkkien mittarien bitmappien vaihto (tai eri gauget) saa jo aikaan ihan eri fiiliksen.

//Tuomas

« Last Edit: 15.03.04, 07:04 by Tuomas Kuosmanen »

Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re:Mittarimodaus
« Reply #11 on: 15.03.04, 12:10 »

Quote
Voiko muuten noissa käyttää viisareissa ym ihan täyttä 8-bittistä alphaa?

Periaatteessa pitäisi onnistua...Vinkan mittareissa tuli aika paljon leikiteltyä noiden kanssa, varjoja ja eri asteisia läpinäkyyksiä, yhtään viisaria ei tosin toteutettu noin.
jmi
Former member
Re:Mittarimodaus
« Reply #12 on: 15.03.04, 12:41 »

En tiedä mitä hyötyä on rakentaa lähellä aitoa ohjaamoa oleva cockpit kotiin, mutta Pc puolella etu on tuhannet eri paneelivaihtoehdot, eri gaugekirjastoineen. Ehkä pointti on yhden ainoan ohjaamon harrastamisessa, sen realismiin pyrkien. Itse voisi vaikka CNC kokemuksella rakentaa aitoa ohjaamoa jossain mittakaavassa vastaavan ohjaamon, mutta vaihtelunhaluisena voisi hyvinkin kyllästyä samaan kojetauluun ja sahat laulaisi, vieden liikaa aikaa.

Kotiohjaamosta voi myöskin tehdä geneerisen. Eli ei ole täysin väliä sillä lentääkö jetillä vai propilla vai Tuomaksen päristimellä.

Ennenkaikkea fiilis tulee siitä kun saa sen näppiksen ja hiiren heitettyä lähimmän vesilinnun ohtaan.

Ja hinta ei ole lähellekkään sitä mitä nuo maailmalla harrastavat FDS:n palikoiden kera.

- J
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1