FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.06.19, 08:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16 Reply Print
Author Topic: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla  (Read 56828 times)
Finski
Former member
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #160 on: 05.06.04, 11:43 »

Tiesin että joku vastaa näin, ei ole sinullakaan omakohtaista kokemusta rekkaapäin ajamisesta bussilla, joten parempi että pidät suusi kiinni.Kuvittelin? Kysyin, kysymysmerkki lopussa tarkoittaa että lause on kysyvä, en väittänyt että väistö onnistuu helposti vaan kysyin että miten se onnistuisi.

Voi helv**** että sinullakin alkaa olla vitsit vähissä kun pitää rueta viilaamaan pilkkuja täysin typeristä asioista. Ennenkaikkea sinä voit pitää suusi kiinni koska et ole ajanut edes henkilöautoa liikenteessä.

EDIT: Kuinka monella meistä on kokemusta ajaa rekkaa päin?
« Last Edit: 05.06.04, 11:44 by Timo Salenius »
laukkanenmarko
Former member
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #161 on: 05.06.04, 11:45 »

Tiesin että joku vastaa näin, ei ole sinullakaan omakohtaista kokemusta rekkaapäin ajamisesta bussilla, joten parempi että pidät suusi kiinni.Kuvittelin? Kysyin, kysymysmerkki lopussa tarkoittaa että lause on kysyvä, en väittänyt että väistö onnistuu helposti vaan kysyin että miten se onnistuisi.
O-V välillä olisi parempi että pidät mölyt mahassasi, etkä alkaisi niitä jakelemaan täällä foorumilla.. Että osaa olla rasittavaa, kun alat kommentoimaan asioita, joista et tiedä pätkääkään, tule sitten kertomaan noita asioitasi kun olet itse ajanut bussilla rekkaa päin, jookosta?
sorlak
Former member


Email
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #162 on: 05.06.04, 12:09 »

Nukkuuko tuo bussikuski vai miksi se ei väistä oikealle edes vähää? Vaikka Bussissa oli lukkiutumattomat jarrut. Näkee että rekka tulee päin, olisiko kannattanut väistää sinne ojaan?
Lautakunta oli sitä mieltä, että valoisaan aikaan onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Pimeällä maantiellä lumen pollytessä ja valojen häikäistessä bussin kuljettaja ei varmaan tarpeeksi ajoissa nähnyt mikä oli tilanne.

Sitten toiseen asiaan, jos ajoneuvot olisivat aloittaneet jarruttamisen hitaammasta kuin 90 km/h vauhdista voi olla todennäköistä, että kuolonuhreja olisi tullut vähemmän. Törmäyshetkellä ajoneuvojen vauhti oli noin 70 km/h. Siinä taas nähtiin, että kiire tappaa. Pari minuuttia aikaisemmin bussin vauhti ollut 113 km/h. Turpaan ja perseeseen vaan tollaisia tyypejä julkisella paikalla.
PsykoOps
Former member
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #163 on: 05.06.04, 12:49 »

Eikös se rekan 'ylinopeus' johtunut siitä että kuski yritti epätoivoisesti saada vaunua takaisin hallintaan? Eihän siinä voi syyttään ruveta jos moinen johtuu pelkästään siitä että kuski yritti estää onnettomuuden. Itse en tiedä rekka-autoilusta mitään, joten voin olla toki väärässäkin.
seaandtr
Former member


Email
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #164 on: 05.06.04, 12:52 »

Hyvät herrat.  Smiley  Tämähän on vapaa keskustelu alue.  Ymmärtääkseni myös Otto-Villellä on oikeus ilmaista oma näkemyksensä.
Mikäli keskusteluforumilla saisi mielipiteen ilmaista vain jos omaa pätevyyden ko. alalle, luulen ettei täälläkään paljoa ilmailusta keskulteltaisi.  Samat henkilöt jotka jo työkseen jorisevat keskenään jatkaisivat täällä juttua.

Kirjoitti nimimerkki maantieltä ulos väistöä kerran yrittänyt.  
« Last Edit: 05.06.04, 12:54 by Pekka Vitikainen »
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #165 on: 05.06.04, 13:12 »

Luultavasti se vauhdin kasvu johtui siitä alamäestä ja siitä, että kuski yritti korjata heijausta kaasulla?

Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #166 on: 05.06.04, 13:15 »

Onnettomuushan sattui pimeän aikaan, ja yleensähän kohtaamis tilanteessa vaihdetaan valot pitkiltä lyhyille valoille. Linja-auto kuskin lienee ollut mahdotonta nähdä että rekan takana on tulossa perävaunu väärää kaistaa pitkin, joten jos linja-auton kuski ei ole nähnyt rekan perävaunua tai nähnyt vain aivan aavistuksen siitä niin ei se varmaan vain sen takia rupea ojaan väistämään.

Hannu

Jukka Övermark
Offline Offline

Posts: 1762
Date Registered: 10.12.03

Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #167 on: 05.06.04, 14:01 »

Siinä on vähän huono alkaa tekee kovia jarrutuksia kun peräkärry heiluu. Rekkahan olisi voinut kiepsahtaa vaikka miten, joten oli varmaan parempi yrittää suoristaa sitä rekkaa lisäämällä kaasua.

I love the smell of kerosene in the morning
Jonze
Former member
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #168 on: 05.06.04, 14:06 »

Luultavasti se vauhdin kasvu johtui siitä alamäestä ja siitä, että kuski yritti korjata heijausta kaasulla?
Jep, vauhdin kasvu johtui alamäestä, kuski yritti saada kärryä hallintaansa kaasun lisäyksellä ja samalla rajoitin löi päälle jolloin veto katkes.(tai niin olen ainakin ymmärtänyt) Bussin 113km/h nopeus on ollut alamäessä (Vertainen voi varmaankin "paikallisena" kertoa että siellä on joku suuri alamäki).

nimimerkillä tulevaisuudessa ammattikuljettaja. täällä myös kysyttiin kenellä on kokemusta rekkaa päin ajamisesta, Isäni joutui aikoinaan kolariin rekan kanssa bussilla.
« Last Edit: 06.06.04, 18:13 by Jon Björklund »
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #169 on: 05.06.04, 14:34 »

Jep, vauhdin kasvu johtui alamäestä, kuski yritti saada kärryä hallintaansa kaasun lisäyksellä ja samalla rajoitin löi päälle jolloin veto katkes.(tai niin olen ainakin ymmärtänyt) Bussin 113km/h nopeus on ollut alamäessä (Vertainen voi varmaankin "paikallisena" kertoa että siellä on joku suuri alamäki).

nimimerkillä tulevaisuudessa ammattikuljettaja. täällä myös kysyttiin kenellä on kokemusta rekkaa päin ajamisesta, isäni joutui aikoinaan kolariin rekan kanssa bussilla..

Ja niin suuressa vauhdissa, suurella massalla ja liukkaalla tiellä vauhdin pudotus jarrulla olisi aiheuttanut varman pyörien lukkiutumisen ja näin ohjattavuus olisi kadonnut täysin?

TarppiVertainen
Former member
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #170 on: 05.06.04, 16:48 »

Jep, vauhdin kasvu johtui alamäestä, kuski yritti saada kärryä hallintaansa kaasun lisäyksellä ja samalla rajoitin löi päälle jolloin veto katkes.(tai niin olen ainakin ymmärtänyt) Bussin 113km/h nopeus on ollut alamäessä (Vertainen voi varmaankin "paikallisena" kertoa että siellä on joku suuri alamäki).

nimimerkillä tulevaisuudessa ammattikuljettaja. täällä myös kysyttiin kenellä on kokemusta rekkaa päin ajamisesta, isäni joutui aikoinaan kolariin rekan kanssa bussilla..

Paikallisena ja entisenä rekkakuskina tiedän tapauksen ja seudun mäet.
4 km ennen onnettomuuspaikkaa on melkoinen alamäki ja vauhti kipuaa siinä reilusti yli sataseen, joten 113 km/h on ihan fakta!
Samoin rekalla oli joku kilsa ennen paikkaa 94 km/h vauhtia, joten siinä tapauksessakin kyseessä oli ns. Lintulahden alamäki!
Onnettomuuspaikalla alamäessä saa myös hyvät vauhdit ja talviliukkaalla ei edes uskalla ajatella rajumpaa jarrutusta.

Edit: Oli muuten aikanaan poliisien oikea sakkorysä tuo paikka. Kerrankin tukkilastissa tulin kyseistä mäkeä alas ja takaa lähti pari henkilöautoa ohitseni, mulla vauhtia oli noin 90 km/h puolessaväliä mäkeä ja pienemmät autot joutuivat ajamaan varmaan yli 110 Angry
Pääsivät kyllä ohitse, mutta "sedät" ottivat mukavasti vastaan seuraavalla pysäkillä!

Eli vaikka nopeudenrajoitin toimiikin, niin massat ovat niin suuria, ettei alamäessä pysty vauhtia hidastamaan pelkällä rajoittimella!
Jarrujakin on pakko painaa liukkaalla varovasti, koska kuormantuntevat jarruventtiilit eivät välttämättä saa tasattua oikeita jarrupaineita sopivalla suhteella eri akseleihin Shocked
Olipahan taas hankalasti selitetty!
Anteeksi tämä tekninen selittely, mutta tahdon vaan osoittaa, ettei onnettomuuteen liity ainoastaan nopeudet/ ylikuorma/ rengaspaineet/ eikä ainakaan kuningas alkoholi, mikä on positiivinen asia!!!!


Tämmöistä täällä Konginkankaalla Wink
« Last Edit: 05.06.04, 20:37 by Tarmo Vertainen »
Jari Mikkilä
Säätäjä
Offline Offline

Posts: 3169
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #171 on: 07.06.04, 08:33 »


Tarmolla on tuossa hyvää paikallistuntemusta ja sen mukanaan tuomaa tietoa paikasta ja sen vaarallisuudesta. Sekä myöskin kokemuksen tuomaa tietoa yhdistelmällä ajosta. Oma yhdistelmätuntemukseni on nolla, mutta työksenikin nuppia ajaneena tiedän että jo se saattaa olla talvella ikävä hallittava henkilöautoon nähden.

Itsellekkin tuo nelostie on suhteellisen tuttu ja viimeksi eilen kyseisen tienkohdan ohi ajaessani ihmettelen lähinnäkin sitä että kuinka vähän rekkojen ulosajoja kyseisessä mäessä tapahtuu. Kuten monessakin muussa mäessä nelostien varrella. Samoin se kuinka yksi suurimmista kansallisomaisuuksistamme on päästetty rapistumaan huonoon kuntoon. Tarkoitan siis suomen tieverkostoa.

Tämä valitettava onnettomuus ei todellakaan ole niin suoraviivainen ja yhdesta seikasta johtuva kuten voisi äkkinäisesti ajatella. Tuollainen 60 tonnin yhdistelmä on todellista ammattitaitoa vaativa liukkailla keleillä. Ja se seikka mikä on täälläkin jo tullut esille, eli heijaava yhdistelmä oikaistaan kaasulla. Toinen asia, alamäkeen ei yhdistelmillä pahemmin jarrutella talvikelissä. Kolmanneksi pistetään nopeudenrajoitin niin soppahan on valmis.

Alamäessä väkisinkin nopeus kasvaa sinne 80-90 välimaastoon ja jarruun ei uskalla kovin paljoa koskea, kosa silloin lähtee peräkärry käsistä. Ja kun kärry lähtee vajaan 90 nopeudessa ja kaasulla pitäisi oikaista. Mutta miten oikaiset kun rajotin estää lisänopeuden keräämisen...

Mitä sitten tulee taas bussikuskin toimintaan. Tuolla tulikin jo esille väistö ojaan. Se on autolla kuin autolla se viimeinen vaihtoehto. Jälkeen päin spekuloidessahan se olisi ollut oikea vaihtoehto. Mutta. Pitää tosiaankin muistaa että on talviyö. Mahdollisesti pöllyävää lunta. Eli näkyvyys ei ole kaikista parhain. Lisäksi kun vastaan tulee toinen auto ja sen valot niin niitä rekan peravaunun äärivaloja ei yksinkertaisesti näe. Ja samoin vastaantulevien valojen häikäisyn takia et näe koko perävaunua ennenkuin on jo liian myöhäistä.

Linja-auton kuljettaja on nähnyt perävaunun ehkä 2-3 sekuntia ennen törmäystä. Tuo on sen verran lyhyt aika että siinä ei ehdi reagoida juuri mitenkään. Saati sitten että useamman tonnin bussi lähtisi edes kaartamaan ojaa kohti suhteellisen liukkaalla tiellä. Pitää kuitenkin muistaa että kohtaamisnopeus on ollut 140-150km/h.

Oma arvioni tapahtuneesta. Se on ollut onnettomuus. Siis liikenneonnettomuus ilman todellista syyllistä.

- J



In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
seaandtr
Former member


Email
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #172 on: 07.06.04, 08:57 »

Totta, mutta eihän tässä syyllistä ole ymmärtääkseni kukaan metsästänytkään, vaan syytä.  Ennenkaikkea syytä miksi näin pääsi tapahtumaan.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #173 on: 07.06.04, 09:18 »

Totta, mutta eihän tässä syyllistä ole ymmärtääkseni kukaan metsästänytkään, vaan syytä.  Ennenkaikkea syytä miksi näin pääsi tapahtumaan.

Syitähän on useita, mutta minä nostaisin päällimmäiseksi olosuhteet ja hienon "turvallisuuskeksinnön" nimeltään nopeusrajoitin  Roll Eyes

Miksi noihin rajoittimiin ei voisi tehdä sellaista "paniikkinappulaa", jolla sen rajoittimen saisi hetkellisesti pois päältä? Esim, että jos painetaan sitä nappia, rajoitin menisi pois päältä vaikka 20 sekunnin ajaksi, jonka jälkeen se kytkeytyisi takaisin päälle...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Övermark
Offline Offline

Posts: 1762
Date Registered: 10.12.03

Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #174 on: 07.06.04, 12:12 »

Miksi noihin rajoittimiin ei voisi tehdä sellaista "paniikkinappulaa", jolla sen rajoittimen saisi hetkellisesti pois päältä? Esim, että jos painetaan sitä nappia, rajoitin menisi pois päältä vaikka 20 sekunnin ajaksi, jonka jälkeen se kytkeytyisi takaisin päälle...

Semmonen boost- nappula olis hyvä  Cheesy

I love the smell of kerosene in the morning
Henkka
Former member
Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #175 on: 07.06.04, 12:34 »

Tuommoinen nappi olisi hyvä juttu, mutta mieleen tulee, että kuinkahan moni rupeaisi ajameen sen "napin päällä". Eli, jotenkin olisi toteutettava se että nappia ei voisi yhtenään painella, tms.

Tuo rajoitin on kyllä aika susi juuri tuon kaltaisissa tilanteissa, vaikka homman idea onkin mielestäni ihan ok.
Luulisi että nykyaikana, kun elektroniikka on tullut voimakkaasti autoihin, olisi mahdollista toteuttaa jonkinlainen systeemi raskaaseenkin liikenteeseen, joka eli lähteiden datan perusteella osaisi päätellä itsenäisesti, milloin alkaa pulkka lähteä käsistä ja se kytkisi mm. tuon rajoittimenkin pois päältä ilman mitään ns. nappeja?

Ja onko jo olemassa yhdistelmiin mitään ajonhallintajärjestelmiä, kuten jo kevyempään kalustoon. Siis sellaista systeemiä, joka kontolloi vedettävääkin osapuolta. Kertokaas fiksummat?
Aki Launonen
Offline Offline

Posts: 1225
Date Registered: 08.10.02

Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #176 on: 07.06.04, 12:39 »

Eli, jotenkin olisi toteutettava se että nappia ei voisi yhtenään painella, tms.

Vaikka siten että jokaisesta napin painalluksesta lähtee tieto poliisille ja kuljettaja sitten jälkeenpäin raportoi kirjallisesti syyn napin painamiseen.
« Last Edit: 07.06.04, 12:40 by Aki Launonen »
Juha Ikonen
Offline Offline

Posts: 731
Date Registered: 22.10.03

Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #177 on: 07.06.04, 13:11 »

Tuo rajoitin on kyllä aika susi juuri tuon kaltaisissa tilanteissa, vaikka homman idea onkin mielestäni ihan ok.
Jos ajoneuvoon laitetaan nopeudenrajoitin se ei tarkoita sitä että sitä vasten pitäisi kokoajan ajaa. Tuossakin jos kuljettaja olisi ajanut nopeusrajoitusten mukaan hän olisi voinut  kiilata vauhtia vielä noin 5-10 km/h. Mutta kyseessä oli alamäki, jossa täydellä kuormalla vauhti nousee yli rajoittimenkin nopeuden. Rajoittimen voi myöskin ohittaa poistamalla sen sulakkeen, joka sijaitsi kyseisessä rekassa pelkääjän puolen kojelaudassa.

Tästä huomaa että onnettomuus oli kymmenien sattumien summa  Embarrassed Undecided
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6027
Date Registered: 17.04.02

Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #178 on: 07.06.04, 16:10 »

Syitähän on useita, mutta minä nostaisin päällimmäiseksi olosuhteet ja hienon "turvallisuuskeksinnön" nimeltään nopeusrajoitin  Roll Eyes

Keksintö on suurimmaksi osaksi hyvä. Nimim. Kymmenisen vuotta sitten ajelin Oulusta kotia kohti rekan perässä mittarin mukaan 160 km/h. Rekassa oli teli alhaalla, joten taisi olla jopa lastia päällä. Aika pelottava tommosta vauhtia kulkeva rekka. (Tai siis toi oli täysperäyhdistelmä, mutta ei nyt ruveta tappelemaan Rekka-sanan oikeasta merkityksestä.)

-JukSii-
Harri Lonnqvist
Offline Offline

Posts: 7387
Date Registered: 15.11.01

Re:Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #179 on: 07.06.04, 16:19 »

Jos ajoneuvoon laitetaan nopeudenrajoitin se ei tarkoita sitä että sitä vasten pitäisi kokoajan ajaa. Tuossakin jos kuljettaja olisi ajanut nopeusrajoitusten mukaan hän olisi voinut  kiilata vauhtia vielä noin 5-10 km/h. Mutta kyseessä oli alamäki, jossa täydellä kuormalla vauhti nousee yli rajoittimenkin nopeuden. Rajoittimen voi myöskin ohittaa poistamalla sen sulakkeen, joka sijaitsi kyseisessä rekassa pelkääjän puolen kojelaudassa.

Tästä huomaa että onnettomuus oli kymmenien sattumien summa  Embarrassed Undecided

Ottakaamme huomioon että yhdistelmää ei ikinä rullata vapaalla niin rajoitin aiheuttaa väkisinkin tökkimistä menoon alamäessä nopeuden noustessa.Ainakin muutamia vuosia vanhat Scaniat oli aika kenkkuja sen rajoittimen toiminnassa.

T:Harri

P.S Esim Helsinki-Turku väliä on mukava painaa kun hieman mäkeen pitäisi vauhtia saada mutta rajoitin vie omansa,onneksi siellä on nykyjään kiitettävästi ohituskaistoja.



[center]"It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"[/cente
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1