FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.06.19, 08:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 16 Reply Print
Author Topic: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla  (Read 56830 times)
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #200 on: 18.11.05, 02:12 »

Olikohan peräti yli 30 syytä onnettomuuteen?
Aika hurja määrä!  Eikö siihen olisi riittänyt vaikka pelkkä tienhoito?

Onnettomuuden syitä ei tuossa ole kuin yksi, väärällä kaistalla ollut rekka.

Syyt miksi rekka oli väärällä kaistalla, onkin jo enemmän spekulaatiota. Ajoneuvon kuljettaja on mielestäni vastuussa ajoneuvon pitämisestä omalla kaistallaan. Yllättävä tekninen vika tai jokin muu vastaava tekee tosin helposti kuljettajasta matkustajan. Tässä tapauksessa liukkaus "yllätti". 19. Maaliskuuta, klo 2 yöllä, lämpötila nollan hujakoilla, Keski-Suomi, Ilmatieteenlaitoksen sääennuste: "Yöstä alkaen tiet ovat monin paikoin osittain jäisiä, paikoin jäisiä. Huomenna märkiä, paikoin kuuraisia." Erittäin yllättävää, että on liukasta Tongue

Tienhoidon syyttäminen taas, ei tunnu kovin järkevältä, että suolaa ollaan levittämässä muutaman tunnin välein. Onnettomuutta edeltäneenä iltana klo 20-21 välillä oli suolattu tuo alamäki, jossa rekka lähti lapasesta, eipä auttanut. Todennäköisesti kuitenkin onnettomuus olisi vältetty, jos suolaa olisi levitetty myös puolenyön jälkeen. Toisaalta taas olisi kuljettajan pitänyt mielestäni osata varautua liukkauteen näistä lähtökohdista.

Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #201 on: 18.11.05, 12:48 »

Mielestäni olisi ollut parempi että raportti olisi julkaistu kaikessa hiljaisuudessa.Selailtuani erinäisiä keskustelupalstoja, huomaa kuinka taas asiasta mitään tietämättömät ovat alkaneet sepustamaan omia näkemyksiään aiheesta.Myös täällä.Olisi ehkä parempi että ihmisten olla aivan hiljaa vain.Huomaa että osa kommentoijista ei ole koskaan ajanut henkilöautoa isompaa ajokkia.Eräällä palstalla päiviteltiin miksi ei perävaunussa ollut nastarenkaita.Voi huoh.
Lisättäköön että autokoulussa pitäisi ehdottomasti olla sellainen oppitunti, että kaikki olisivat yhden päivän rekan kyydissä.Itse otan mieluusti kyytiläisiä kun tässä taas jaksaa töihin mennä.... Tongue
« Last Edit: 18.11.05, 13:12 by Juha Kalli »

Aki Launonen
Offline Offline

Posts: 1225
Date Registered: 08.10.02

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #202 on: 18.11.05, 13:08 »

Mielestäni olisi ollut parempi että raportti olisi julkaistu kaikessa hiljaisuudessa.Selailtuani erinäisiä keskustelupalstoja, huomaa kuinka taas asiasta mitään tietämättömät ovat alkaneet sepustamaan omia näkemyksiään aiheesta.Myös täällä.Olisi ehkä parempi että ihmisten olla aivan hiljaa vain.Huomaa että osa kommentoijista ei ole koskaan ajanut henkilöautoa isompaa ajokkia.Eräällä palstalla päiviteltiin miksi ei perävaunussa ollut nastarenkaita.Voi huoh.

No ei se ihmisten tietämys ainakaan raportteja pimittämällä parane. Spekulointi kuuluu asiaan tällaisten jälkeen ja siihen saavat vapaassa maassa osallistua kaikki. Kriittisenä lukijana voit jättää asiantuntemattomat kommentit omaan arvoonsa.
Ville Jalonen
Offline Offline

Posts: 3007
Date Registered: 19.09.03

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #203 on: 18.11.05, 16:09 »

Ilman sen kummempia kommentointeja totean Aamulehden artikkelin pohjalta, että minun mielestäni syyt löytyvät kaikkialta muualta kuin rekan kuljettajasta. Kuljettaja on yrittänyt selvästi tehdä kaikkensa, mutta oli huonoa onnea. Sitten vielä väitetään, että kaikki olisi ollut hyvin jos tuo kuljettaja olisi ajanut hieman hiljempaa. Bussin kuljettajahan ei ajanut kuin yli 110km/h hieman ennen törmäystä. Tämä oli siis vain minun mielipide.
arttula
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #204 on: 18.11.05, 16:12 »

Errhh... Miksi perävaunissa ei voisi olla nastarenkaita ?? Eivätkö kestä, vai onko siihen joku muu syy ? Tongue Embarrassed

Arttu  Embarrassed

Eräällä palstalla päiviteltiin miksi ei perävaunussa ollut nastarenkaita.Voi huoh.
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #205 on: 18.11.05, 16:15 »

Errhh... Miksi perävaunissa ei voisi olla nastarenkaita ?? Eivätkö kestä, vai onko siihen joku muu syy ? Tongue Embarrassed

Arttu  Embarrassed

Joo, ne ei vaan kestä sitä parin tonnin painoa! Wink

wolkke
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #206 on: 18.11.05, 16:22 »

Joo, ne ei vaan kestä sitä parin tonnin painoa! Wink

Oliko toi olevinaan fakta, vai oliko läppä? Grin

Voiskohan asiaan vaikuttaa tien kuluminen? Meinaan täyspakattu rekka+nastat kuluttais varmaan aika mojovasti tietä.
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #207 on: 18.11.05, 16:24 »

Oliko toi olevinaan fakta, vai oliko läppä? Grin
Sitä oppii kaikenlaista, jos faija ajaa täysperävaunu kuorma-autoa! Tongue

wolkke
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #208 on: 18.11.05, 16:25 »

Sitä oppii kaikenlaista, jos faija ajaa täysperävaunu kuorma-autoa! Tongue

Selvä homma, kuulosti vaan oudolta. Viisaammat valistakoon Wink
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6434
Date Registered: 27.10.01

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #209 on: 18.11.05, 19:53 »

Sitä oppii kaikenlaista, jos faija ajaa täysperävaunu kuorma-autoa! Tongue

Faijasi ajaa "täysperävaunu kuorma-autoa" jonka perävaunun paino on n. pari tonnia?
Rikuuho
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #210 on: 18.11.05, 20:03 »

Eipä taida nastoilla olla rekassa niin suurta merkitystä kuin henkilöautossa. Erilaisia autoja, ei pidä verrata ominaisuuksia keskenään.  Ei kai noita nastarenkaita tehtäisi kuorma-autoihin jos ne ei kestäsi, tosin kuluuhan ne nopeammin kuin henkilöauton, mutta tuo tien kuluminen ja pölyäminen varmasti on tärkeämpiä syitä.

Ihmetyttää vain "isä" joka tahtoo rekan kuljettajalle rangaistusta, palauttaako tämä menehtyneen tyttären?Huh Pilaamalla toisen elämää vielä entisestään jollain rangaistuksella? Ahneet nykyihmiset...
Rikuuho
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #211 on: 18.11.05, 20:03 »

Faijasi ajaa "täysperävaunu kuorma-autoa" jonka perävaunun paino on n. pari tonnia?

No jos lasketaan pyörää kohti..
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6434
Date Registered: 27.10.01

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #212 on: 18.11.05, 20:08 »

Tienhoidon syyttäminen taas, ei tunnu kovin järkevältä, että suolaa ollaan levittämässä muutaman tunnin välein. Onnettomuutta edeltäneenä iltana klo 20-21 välillä oli suolattu tuo alamäki, jossa rekka lähti lapasesta, eipä auttanut. Todennäköisesti kuitenkin onnettomuus olisi vältetty, jos suolaa olisi levitetty myös puolenyön jälkeen. Toisaalta taas olisi kuljettajan pitänyt mielestäni osata varautua liukkauteen näistä lähtökohdista.

Tienhoidon syyttäminen tuntuu erittäin järkevältä. Nelostien yöllisen raskaan liikenteen määrä on kohtuullisen suuri. Joissakin paikoissa raskasta kalustoa saattaa jopa liikkua öisin enemmän kuin päivisin. Siksi olisikin ensiarvoisen tärkeätä että tiet, etenkin tällainen pääväylä, pidettäisiin kunnossa myös öisin. Yöllä kun ajetaan niin paljon enemmän kuin uskoisitkaan. Vai miten ne kaikki ruoat ovat aamuisin kaupassa. Tai miten autokorjaamosi saa varaosat asennettua heti aamusta jne..

PS. Se liukkaus kun vain yllättää isomman auton ratista helpommin kuin pienen auton. Siinä missä nakkikioskin sivuluisun saa korjattua pienellä ohjausliikkeellä, saattaa väärä liike tehdä rekassa kärrystä veturin. Muistaakseni Konginkankaan tapauksessa oli vielä kokenut kuljettaja, joka varmasti tiesi mitä oli tekemässä. Mutta se nyt vain on niin saatanan helppoa neuvoa sieltä tietokoneen takaa ja esittää niitä "oikeita" syitä miksi onnettomuus tapahtui.
kille
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #213 on: 18.11.05, 21:02 »

On onni että tapahtumien taustat tutkii oikea tutkijalautakunta, eikä johtopäätöksiä tehdä keskustelupalstojen perusteella. Aihe aiemman ammatin takia liipaisee läheltä. Nyt ymmärrän miltä ilmailun ammattilaisista tuntui kun he lukivat Copterlinen onnettomuuteen liittyvää spekulointia ja sen takia ymmärränkin pitää suuni kiinni. Aikamoista arvailua ja fiksuja "ehdotuksia" kaikilla palstoilla joilta asiaa koskevia threadeja löytyy - tietysti mukana fiksujakin mielipiteitä.

Onnettomuuksia tapahtuu niin kauan on liikettä, sille ei yksinkertaisesti kukaan eikä mikään mahda mitään.
cabdriver
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #214 on: 19.11.05, 02:56 »

Tienhoidon syyttäminen tuntuu erittäin järkevältä. Nelostien yöllisen raskaan liikenteen määrä on kohtuullisen suuri. Joissakin paikoissa raskasta kalustoa saattaa jopa liikkua öisin enemmän kuin päivisin. .......
PS. Se liukkaus kun vain yllättää isomman auton ratista helpommin kuin pienen auton. .......... Muistaakseni Konginkankaan tapauksessa oli vielä kokenut kuljettaja, joka varmasti tiesi mitä oli tekemässä. Mutta se nyt vain on niin saatanan helppoa neuvoa sieltä tietokoneen takaa ja esittää niitä "oikeita" syitä miksi onnettomuus tapahtui.
Ei minunkaan pitänyt palata kommentoimaan mutta täällä taas ollaan...

Tienhoito EI vaan olla joka mutkassa odottamassa sitä että joku alamäki jäätyy tai vastaavanlainen paha paikka on jäässä.. Jäätävä tihku kun tulee niin tarvitaan järkeä ajamiseen. Mutta jos haluatte "kesäkelin" niin  se tarkoittaa sitä että Helsinki - Oulu välillä täytyisi olla noin ?? 300 suola-autoa passissa 24/7 odottamassa että joku paha paikka jäätyy... no mikä järki..... Ja toisaalta nelostien raskasliikenne ei eroa sen enempää kantatie 51sen rekkaliikenteestä ( Hki-Hanko... venakot kuskaa 200 000 h:autoa omalle puolelleen vuodessa rekkojen päällä)..
Kyse alkujaankin oli K:kankaalla oli siitä että:

1. Huono tuuri ( olla väärässä paikassa väärään aikaan... ).. mutta ei tuo auta.. spekulaatioita jää..
2. Rekan rajoitin..  ( Kun nopeusrajoitin huutaa "Hoosiannaa" eli vauhti on saavuttanut maksimin ja moottori jarruttaa se EI  todellakaan ole kivaa .. ja jäisessä alamäessä...Ja vielä kun peräkärry painaa enemmän kuin nuppi!! En halua edes kuvitella miltä kuskista tuntuu)
3. Rajoittimen max.  nopeuden alentaminen EI auta asiaa--- ( 100 km/h -> 80 km/h... ) SO WHAT... ihmisiä kuolee silti em. olosuhteissa

Joona: Se liukkaus kun vain yllättää isomman auton ratista helpommin kuin pienen auton.

Sori Joona mutta ei vaan pidä paikkaansa!!! Itse käsittääkseni ajat "jakelua" joten pitäisihän Sinun tietää se että kyse ei ole liukkaudesta vaan auton massasta ja nopeudesta.. Jos ajat rekkaa kuin henk. autoa voit olla varma että "pääset" ojaan... eihän massassa ole eroa kuin 5kertainen summa....

No nyt lopetan jauhamisen mutta kerron vielä tämän...

3 viikkoa sitten allani oli 17 tonninen ( 52 paikkainen ) bussi. Tulin "dösällä" 30km/h paikkaan jossa pitää "oikaista" ( tiessä 45asteen kulma) jos haluat bussilla pysyä tiellä... ja liukkaalla. No... kanssani samaan aikaan mutkassa oli henkilöauto joten oli 3 vaihtoehtoa: törmätä h:auton kylkeen, törmätä lampputolppaan tai ajaa ojaan... valitsin viimeisen enkä sitä häpeä....

Mitä tallä ajan takaa.....

Kyse ei ole nopeudesta, ajo-olosuhteista tai taidoista.. Joskus vaan et voi tehdä mitään jos olet TEHNYT jo kaikkesi...

Jaksamista rekkakuskille joka ei ole syyllinen

Peace

Teemu
( 11 vuotta taksari ja vuosi bussikuski... ja vielä ylpeä siitä)

« Last Edit: 19.11.05, 03:06 by Teemu Saarinen »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6434
Date Registered: 27.10.01

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #215 on: 19.11.05, 07:06 »

Tienhoito EI vaan olla joka mutkassa odottamassa sitä että joku alamäki jäätyy tai vastaavanlainen paha paikka on jäässä.. Jäätävä tihku kun tulee niin tarvitaan järkeä ajamiseen. Mutta jos haluatte "kesäkelin" niin  se tarkoittaa sitä että Helsinki - Oulu välillä täytyisi olla noin ?? 300 suola-autoa passissa 24/7 odottamassa että joku paha paikka jäätyy... no mikä järki..... Ja toisaalta nelostien raskasliikenne ei eroa sen enempää kantatie 51sen rekkaliikenteestä ( Hki-Hanko... venakot kuskaa 200 000 h:autoa omalle puolelleen vuodessa rekkojen päällä)..

En ole sanonutkaan, että tienhoidon pitäisi olla "joka mutkassa odottamassa sitä että joku alamäki jäätyy tai vastaavanlainen paha paikka on jäässä", vaan että yleisesti ottaen tuollainen tie pitäisi pitää myös öisin hyvässä kunnossa. Ja nimenomaan kaikki tällaiset tiet, mukaanlukien kantatie 51.

Kesäkelistä ei kukaan ole puhunut mitään. Ei sitä talvella saa aikaiseksi millään, eikä edes kannata. Eikä siitä ollut edes kyse.

Quote
3. Rajoittimen max.  nopeuden alentaminen EI auta asiaa--- ( 100 km/h -> 80 km/h... ) SO WHAT... ihmisiä kuolee silti em. olosuhteissa

100km/h? Kuorma-auton rajoitin kyllä on säädetty pääsääntöisesti 89-90km/h. Tarkoitushan nimenomaan on, että ajetaan 80km/h ja tarvittaessa löytyy se 9-10km/h reserviä. Jos rajoitin olisi säädetty 100km/h niin eihän auto edes menisi leimasta läpi. Tietysti kun bussista puhutaan, niin se on eri asia..

Quote
3 viikkoa sitten allani oli 17 tonninen ( 52 paikkainen ) bussi. Tulin "dösällä" 30km/h paikkaan jossa pitää "oikaista" ( tiessä 45asteen kulma) jos haluat bussilla pysyä tiellä... ja liukkaalla. No... kanssani samaan aikaan mutkassa oli henkilöauto joten oli 3 vaihtoehtoa: törmätä h:auton kylkeen, törmätä lampputolppaan tai ajaa ojaan... valitsin viimeisen enkä sitä häpeä....

Tulitteko kumpikin kyseiseen mutkaan täsmälleen samaan aikaan? Ette huomanneet toisianne sekuntiakaan aikaisemmin?Eikö sinun olisi kannattanut varautua että joku saattaa tulla samaan aikaan ja tulla hieman hitaammin, koska joudut oikaisemaan. Mitä jos vastaan olisi tullut 12m kuorma-auto? Vai olitko kenties jo mutkassa jolloin henkilöauto puski väkisin alle? ((Tuollaisessa tilanteessahan ei enää väistetä. Toisaalta taas aika ***tun pitkä mutka saa olla.)) Miten voi olla mahdollista että loivassa 45 asteen  kulmassa kaksi autoa meinaa törmätä toisiinsa. Kumpikaan ei huomaa toista ennen kuin meinaa osua ja kumpikaan ei näin tajua varautua yhtään että joku tulee vastaan.

Minulla ei ainakaan henkilökohtaisesti ole sellaisia vaihtoehtoja kuin ajaa lampputolppaan tai vielä vähemmän ajaa ojaan. Kyllä aina jos olen ajanut jyrkempään mutkaan missä ei välttämättä näe eteenpäin, tullut hitaammin. Mm. yksi hyvä esimerkki Koivukylässä Koivutiellä on aika jyrkkä mutka missä lähes joka kerta kohtaa kuorma-auto ja/tai bussi. Mahtuu yhtä aikaa, mutta on senteistä kiinni ettei peilit kolahda kylkiin. Toki sekin ****ttaa että vaikka itse olet jo siinä mutkassa (ja keula reilusti vastaantulevien kaistalla kun kaartaa oikealle) niin silti sieltä tulee vastaan silmät kiinni ajava BUSSIKUSKI (kuten 95% täällä ajavista) joka huomaa vasta viime hetkellä että nyt osuu ja ajaa ojaan ja sitten kehuu että ei ollut muita vaihtoehtoja. Näinkö on tässäkin käynyt?

EDIT: Sellaista mutkaa ei varmasti ole olemassakaan, mistä ei henkilöauto ja bussi mahtuisi yhtä aikaa.
« Last Edit: 19.11.05, 07:10 by Joona Vaisanen »
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6027
Date Registered: 17.04.02

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #216 on: 19.11.05, 08:51 »

Itse tiedän Kauhavalla pari suoranpätkääkin joissa ei tahdo sopia vastaan Nissan Micran kanssa, mutta maitoauton kanssa on tilaa vaikka muille jakaa. Ja itsellä alla henkilöauto.  Grin

-JukSii-
raimo
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #217 on: 19.11.05, 09:20 »

Itse tiedän Kauhavalla pari suoranpätkääkin joissa ei tahdo sopia vastaan Nissan Micran kanssa, mutta maitoauton kanssa on tilaa vaikka muille jakaa. Ja itsellä alla henkilöauto.  Grin
Joo, noita automaattisesti kaventuvia suoranpätkiä ja mutkia
on Suomessa jokaisella paikkakunnalla, etenkin kun siirtyy pääteiltä sellaisille
teille joilla ei ole päällystettä. Hiuksia nostattavia tilanteita on monta, tältäkin vuodelta. Yleensä näyttää siltä, että kun kaupunginpojat (ja tytöt) lähtee
maaseutumatkailemaan, niin silloin ne suoranpätkät ikäänkuin kaventuvat aina sen
auton kulloisellakin kulkukohdalla.
(*flamesuojat päälle*)

Mitenkään siis viittaamatta erityisesti mihinkään tai keneenkään, olen vain todennut,
että kovin useasti kyseessä on "tuntematon auto" joka aiheuttaa suoranpätkien ja mutkaisten
tieosuuksien hetkellisen automaattikaventumisen.

Ja tosiaan, maitoautojen yms. ammattiliikennettä ajavien oikeasti ISOJEN autojen kanssa
mahtuu hyvin samaan mutkaan... Ja olempa monesti kokenut senkin, että kaksi tukkiautoa mahtuu ihan hyvin samasta kohdasta, missä ei mitenkään mahdu Merssulla Nissan Micrasta ohi. (Sattumoisin oli juurikin Nissan Micra) Tongue

Vapaa lainaus tieliikennelaista:
Ajoneuvoa on kuljetettava ajoradalla muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
TarppiVertainen
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #218 on: 19.11.05, 10:12 »

Pisti silmään tuossa raportissa ollut lause: jarruviive kärryn etuakselilla 1sek. taka-akselilla 1.5!
Eli Suomeksi sanottuna: etuakseli jarruttaa ennen takapäätä ja seurauksia voi jokainen arvuutella. Ei paha viive, mutta henk.kohtaisesti tiedän tuonkin vaikuttavan liukkaalla ihan radikaalisti.

Itsekkin meinasin tuon viiveen takia kerran jäädä kollegan pöllikärryn ruhjomaksi, kun ajelin erästä kapeaa kylätietä ylämäkeen tyhjällä autolla ja vastaan tuli toinen pölliauto täydellä kuormalla. Kaveri jarrutteli huomatessani minut. Heti huomasin, että kärryn etupää luistaa kohti!
Törmäys olisi tullut, ellen olisi painanut kaasun pohjaan ja ajanut suoraan oikealle ojaan...
Vieläkin oli liian ahdasta ja nupista lähti vasen peili, sekä pankat pikkuisen kolisi!
Muuten selvittiin tilanteesta ja kaveri osti perjantain kunniaksi pullon kotimaista Shocked
Ja hänen ajamansa rekka pysähtyi vasta noin 500-metriä tämän jälkeen.
Tilannenopeus oli ehkä 40-50km/h, tie kapea ja liukas, alamäki ja vielä kalteva ajorata, sekä jarruviive. Siinä niitä syitä tuolle tapahtumalle.
Tuon jälkeen ryhdyin itse ajelemaan talvikelillä hieman rauhallisemmin ja varsinkin kuorman kanssa otin alamäet aika iisisti!
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #219 on: 19.11.05, 10:27 »

Faijasi ajaa "täysperävaunu kuorma-autoa" jonka perävaunun paino on n. pari tonnia?
Olin taksvärkki päivänä faijan kyydissä, oli täysi lasti ja kun käytiin punnituksessa, niin painoa oli perävaunussa 60 tonnia! Tongue

Pages: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 16 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1