FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.06.19, 18:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 16 Reply Print
Author Topic: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla  (Read 56844 times)
wolkke
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #220 on: 19.11.05, 10:29 »

Olin taksvärkki päivänä faijan kyydissä, oli täysi lasti ja kun käytiin punnituksessa, niin painoa oli perävaunussa 60 tonnia! Tongue

Aivan. Sitä juuri tarkoitettiin, että pari tonnia ois melko vähän.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #221 on: 19.11.05, 10:37 »

Olin taksvärkki päivänä faijan kyydissä, oli täysi lasti ja kun käytiin punnituksessa, niin painoa oli perävaunussa 60 tonnia! Tongue

Pelkässä perävaunussa, vai koko yhdistelmässä?

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Jani Nissi

Date Registered: 07.03.05

« Reply #222 on: 19.11.05, 11:00 »

Pelkässä perävaunussa, vai koko yhdistelmässä?
Pelkässä perävaunussa muistaakseni

EDIT: Se olikin koko yhdistelmän paino! Embarrassed
« Last Edit: 19.11.05, 11:14 by Jani Nissi »

cabdriver
Former member
« Reply #223 on: 19.11.05, 19:28 »

Tulitteko kumpikin kyseiseen mutkaan täsmälleen samaan aikaan? Ette huomanneet toisianne sekuntiakaan aikaisemmin?Eikö sinun olisi kannattanut varautua että joku saattaa tulla samaan aikaan ja tulla hieman hitaammin, koska joudut oikaisemaan. Mitä jos vastaan olisi tullut 12m kuorma-auto? Vai olitko kenties jo mutkassa jolloin henkilöauto puski väkisin alle? ((Tuollaisessa tilanteessahan ei enää väistetä. Toisaalta taas aika ***tun pitkä mutka saa olla.))

Tulin loivaa alamäkeä mutta tie nyt sattui olemaan peilijäässä ja en pystynyt oikaisemaan koska olisin osunut suoraan henkilöauton etukulmaan.  ABS alkoi huutamaan mutta bussi pysähtyi vasta  puskettuaan ojan pohjaa 5-10 metriä. Tämä oli vain esimerkki siitä miten liukas keli, auton koko, tilanne ja inhimilliset tekijät vaikuttavat lopputulokseen.

Teemu S.

P.s Turvallisia talvikilometrejä sekä raskaankaluston että kevyemmänkin kuljettajille..
« Last Edit: 19.11.05, 19:44 by Teemu Saarinen »
TarppiVertainen
Former member
« Reply #224 on: 19.11.05, 19:39 »

Tuossa vielä kuva kyseisen kärryn etummaisesta akselista.

[ attachment removed ]
petri2
Former member
« Reply #225 on: 20.11.05, 08:38 »

Itse tiedän Kauhavalla pari suoranpätkääkin joissa ei tahdo sopia vastaan Nissan Micran kanssa, mutta maitoauton kanssa on tilaa vaikka muille jakaa. Ja itsellä alla henkilöauto.  Grin

Et suinkaan tarkoita niitä paria suoraa Kauhavan ja Ala-Härmän välissä? Wink

Itse yleensä liimaudun-turvaväli huomioiden- rekan taakse niissä maisemissa.
Seinäjoella käydessä on yleensä maailman kallein lasti mukana eli vaimo ja lapset, eli silloin jäädään turvallisen isonveljen taakse.
Miksikö?
Kaikki fiiu 600:ten ja isompien henkilöautojen käyttäjät provosoituvat siitä että ajan vanhalla ameriikkalaisella ja ohi ON pakko päästä!
Silloin, kun on vielä edessäni rekka niin niiden muskelien näyttäjien on pakko edes hieman katsoa missä ohittaa... Smiley

Muuten, kuinka paljon voi luottaa siihen että ne nopeudennäyttötaulut näyttävät oikein?
Sain lukeman 77 kun ajoin kaheksaakymppiä???
Ei muuten mutta tässä kerran ajelin Kokkolaan rantatietä niin Honda Monkey ajoi ohi... Undecided  Nopeus oli 80 mun mittarin mukaan.
Kari Virtanen
Jari Pozz

« Reply #226 on: 20.11.05, 08:57 »

Muuten, kuinka paljon voi luottaa siihen että ne nopeudennäyttötaulut näyttävät oikein?

Monien ohi ajaneena niiden näyttämien keskinäiset erot on 1-2km/h, uskoisin että näyttävät suunnilleen oikein, eli tuo 77 lienee ainakin 75
Juha-Matti Korvanen

Date Registered: 03.11.01

« Reply #227 on: 20.11.05, 09:01 »

Oman autosi mittarin mukaan vai esimerkiksi gps:n mukaan katsottuna? Pitää muistaa autojen mittarivirheet, eli yleensä (99 %) näyttävät enemmän kuin nopeus oikeasti on. Muutamilla autoilla olen kokeillut nuo mittariheitot ja jokaisessa se on ollu 103 kun olen ajanut mittarin mukaan 110. Puhe siis henkilöautoista tällä kertaa.
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #228 on: 20.11.05, 10:42 »

Eikös ne näytötkin saa heittää max. 6km/h? Itse tiedän täällä päin pari näyttöä mitkä antavat ihan omia nopeuksia auton mittariin verrattuna. Ja se näyttää takuulla oikein.
petri2
Former member
« Reply #229 on: 20.11.05, 11:15 »

Oman autosi mittarin mukaan vai esimerkiksi gps:n mukaan katsottuna? Pitää muistaa autojen mittarivirheet, eli yleensä (99 %) näyttävät enemmän kuin nopeus oikeasti on. Muutamilla autoilla olen kokeillut nuo mittariheitot ja jokaisessa se on ollu 103 kun olen ajanut mittarin mukaan 110. Puhe siis henkilöautoista tällä kertaa.

Ihan oman auton mittariin olen sitä näyttötaulun lukemaa verrannut.
Ilmeisesti auton valmistaja on alunperinkin ajatellut Jeeppiä kuskattavan maastorenkailla koska tuo heitto on kumminkin aika pieni.

Talvirenkailla tulee järjestään paljon isompia eroja. Eikä ihme, talvirenkaat näyttävät siltä kuin kumi olisi vulkanoitu suoraan vanteeseen Grin
Olli Vainio

« Reply #230 on: 08.12.05, 12:33 »

Tänään oli sitten mediassa, että rekkaa ajanut kuljettaja saa useita syytteitä. mm. kuolemantuottamus ja liikenteen vaarantaminen.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #231 on: 08.12.05, 12:35 »

Tänään oli sitten mediassa, että rekkaa ajanut kuljettaja saa useita syytteitä. mm. kuolemantuottamus ja liikenteen vaarantaminen.

Joo, kyllä pisti ihan vituttamaan kuunnella sitä litaniaa. Eiköhän tuo olisi ollut kaikille parempi, kun olisivat vaan antaneet jo asian olla. Kyllä siinä on jo kaikki osapuolet kärsineet ihan tarpeeksi ja nyt pitää sitten taas repiä haavat auki. Ihme touhua  Undecided

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
AvS_MotorSports
Former member
« Reply #232 on: 08.12.05, 13:15 »

Valitettava tapahtumahan tämä on. Ei tule kuin paha mieli kun ajattelee tuota tapahtumaa. Mutta mielestäni järjetöntä on yhtä ihmistä alkaa syyttämään tälläisestä, ketä se auttaa, onko se jonkun etu? Mikon kanssa olen kyllä aivan samoilla linjoilla. Ei muutakuin jotain adressia pystyyn.
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator

« Reply #233 on: 08.12.05, 13:18 »

Toisaalta on parempi että tuomioistuin toteaa kuljettajan syyttömäksi. Jos nämä kotituomarit sillä hiljenisi eivätkä tuomitsisi jatkuvasti.

Juha_M.
Former member
« Reply #234 on: 08.12.05, 15:13 »

Tämän päivän uutiset sai mut vasta kommentoimaan tätä juttua.
Itsellä tulee parin päivän päästä 17 vuotta ammattimaista ajoa täyteen. Niistä suurinosa linja-auton ratissa ja pikavuorolla, joten noi läheltä piti tilanteet on enemmän kuin tuttua. Tuli vaimolle sanottua v-94 syksyllä, että liikenteen Estonia roikkuuu ilmassa joka päivä. Kun se sitten tuli, juttelin ruotsalaisen kolleegan kanssa, joka sanoi saman menon olevan heilläkin. Tien hoidossa etsitään vieläkin sitä tarpeeksi halpaa tapaa; aikataulut ajetaan ihmisten kulkuhalujen mukaan; tehtaiden varastot yhdistelmien kyytiin ja kellokortti perseen alle..
En rehellisesti katsonut menikö keskustelu tähän asti näissä asioissa, mutta siinä on itselle tarpeeksi syitä selittämään se, mitä Konginkankaalla tapahtui.
Sympatiat on vahvasti syytteet saaneen kolleegan puolella. Ei yhtä ihmistä voi vaatia vastuuseen niin paljosta.
Me kaikki, jotka ammatiksemme ajamme kannamme tuskalla vastuun, niin kuormasta kuin omasta ja muiden turvallisuudesta.
k0lumpus
Former member
« Reply #235 on: 08.12.05, 15:20 »

Täysin törkeää rekkakuskille. Ensin ei ole yhtä syytä onnettomuuteen, mutta nyt ilmeisesti onkin. Vaikka rekka ajoikin ylinopeutta, en syyttäisi vain kuskia siitä. Se on uskomatonta kuinka ihmiset valittavat siitä, että kyseessä oli ylinopeutta. Se vaan on niin, että yllättävät tilanteet kuuluvat liikenteeseen ja silloin pitäisi myös muiden tekijöiden kuin pelkän rekkakuskin olla kunnossa.

Kuluttajat itkevät kun heidän lempijuustonsa tms. ei ole kaupoissa ajoissa. Silloin syytetään kuljettajaa. Kuski joutuu lähes pakon edestä ajamaan kovaa, että tuotteet kulkevat aikataulussa. Eli ei se ylinopeus ole vain kuskin aiheuttamaa, mun mielestäni yleisesti kaikki kuluttajat ja muut ovat syynä. Heidän/meidän aiheuttama paine pistää kuskit ajamaan kovaa.

Vaikka en alaa pahemmin tunnekaan, uskoisin kuitenkin näiden syiden olevan jossain määrin tosia. Jep, mun mielipide.
Rikuuho
Former member
« Reply #236 on: 08.12.05, 18:17 »

Täysin törkeää rekkakuskille. Ensin ei ole yhtä syytä onnettomuuteen, mutta nyt ilmeisesti onkin. Vaikka rekka ajoikin ylinopeutta, en syyttäisi vain kuskia siitä. Se on uskomatonta kuinka ihmiset valittavat siitä, että kyseessä oli ylinopeutta. Se vaan on niin, että yllättävät tilanteet kuuluvat liikenteeseen ja silloin pitäisi myös muiden tekijöiden kuin pelkän rekkakuskin olla kunnossa.

Itse en myöskään ymmärrä mitä rangaistuksilla haetaan. Korkeintaan tuomio jostain liikenteenvaarantamisesta, mutta ei todellakaan niistä kuolemista jota tapahtui. Niistä rankaiseminen ei kyllä paranna mitään tilannetta, ja ihmettelee kuka kehtaisi käyttää niitä rahoja jota rekkakuskilta nyyhdetään. Ei se raha niitä menetettyjä läheisiä tuo takaisin, eikä niillä rahoilla ostetut asiat.
arzzi
Former member
« Reply #237 on: 08.12.05, 19:42 »

Mä olen taas toista mieltä tuosta rangaistuksesta. Kuskihan on vastuussa koko ajoneuvosta sen lastaustilanteessa ja ajon aikana tapahtuvista toimista. Jos alueella on 80km/h rajoitus ja keli on huono, ei voi olla muuta kuin välinpitämättömyyttä ajaa ylinopeutta. Aikataulut on mitä on, mutta jokainen on vastuussa tekemisistään. Toki vastuu oli myös tienpitäjällä eli voidaankin kysyä, miksi teitä ei oltu suolattu tms. Eli toisaalta rangaistusta voisi "jakaa" myös sillekin puolelle.
Rikuuho
Former member
« Reply #238 on: 08.12.05, 19:52 »

Mä olen taas toista mieltä tuosta rangaistuksesta. Kuskihan on vastuussa koko ajoneuvosta sen lastaustilanteessa ja ajon aikana tapahtuvista toimista. Jos alueella on 80km/h rajoitus ja keli on huono, ei voi olla muuta kuin välinpitämättömyyttä ajaa ylinopeutta. Aikataulut on mitä on, mutta jokainen on vastuussa tekemisistään. Toki vastuu oli myös tienpitäjällä eli voidaankin kysyä, miksi teitä ei oltu suolattu tms. Eli toisaalta rangaistusta voisi "jakaa" myös sillekin puolelle.

Joo, en minäkään kiellä rangaistusta, mutta ei se niitä ihmisiä tarkoituksella tappanut. Rangaista toki pitää, mutta ei tarvitse pilata rekkakuskin loppuelämää, eiköhän siinä ole rangaistusta elämässä kerrakseen että sattui tapahtumaan juuri hänelle tämä vahinko.
Joel Ahonen

Date Registered: 02.03.03

« Reply #239 on: 08.12.05, 20:29 »

Kyllä pistää v*tuttamaan tämmonen. Joku pukupellevaltakunnansyyttäjä vielä selitti jostain rekkakuskin ajolinjavalinnoista ja tilannenopeuden nostamisesta. Mitä helv****ä tommonen äijä kravatti kaulassa tulee neuvomaan mitään rekalla ajosta?

Vahinkoja sattuu, ei rekkakuskitkaan mitään ihmemiehiä ole niiden yhdistelmien kanssa. Silloin kun se lähtee lapasesta niin se on morjes silloin.
Naurettavaa tommonen kun haetaan syyllistä ihan puhtaaseen vahinkoon, joka oli monien yhteen sattumien summa. Eipä taida omaisten tuskaa vähentää vaikka "syyllinen" löytyisikin.
Mun sympatiat on täysin rekkakuskin puolella, eiköhän hän joudu kärsimään muutenkin ihan tarpeeksi...
Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 16 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1