FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.10.19, 09:13

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 Reply Print
Author Topic: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla  (Read 57338 times)
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #260 on: 09.12.05, 21:45 »

Olet siis ajanut kuorma-autoa ja yhdistelmää. Tapahtuiko tämä muuallakin kuin intissä, koska en ole ikinä ennen kuullut ammattikuljettajan puhuvan kollegastaan ja hänen onnettomuudestaan vastaavalla tavalla, varsinkaan kun suurin osa heistä ymmärtää, että sama voi  tapahtua omalle kohdalle milloin tahansa.

Ei tapahtunut intissä, enkä väittänyt itseäni missään vaiheessa ammattikuljettajaksi. Nykyään teen aivan muita hommia.

Tottakai sympatiani ovat kyseisen kuskin puolella. Raskas kokemus ja varmasti kurjaa. Se mitä tässä olen yrittänyt sanoa on se, että ei se tienpitäjä sitä autoa sinne ojaan heitä, kuski sen auton siihen tilanteeseen ajaa ja kuskista se johtuu jos auto menee pellolle. Tietysti tekniset viat ovat erikseen samoin hirvikolarit ja sensuuntaiset jutut.
Jos auto on ojassa ilman teknistä vikaa, niin suurella todennäköisyydellä vika on ratin ja penkin välissä. Itse olen ollut kaksi kertaa ojassa. Toinen oli oma moka ja toinen ainakin osittain toisen auton syytä, mutta oli siinä ainakin jonkin verran omaakin mokaa.

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6459
Date Registered: 27.10.01

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #261 on: 09.12.05, 23:48 »

Eï kukaan robotteja kaipaa. Itse juuri tässä myönnät että kuski jopa saattoi tehdä virheen. Äsken syy oli vielä kelissä ja tienpidossa.

Syy oli kelissä ja tienpidossa, ja kyllä kuski varmastikin teki virheen. Kaikki muutkin tekevät virheitä. Siihen juuri viittasin robottikommentillani. Ihminen tekee virheitä. Myös vahingossa. On vain turha lähteä tällaisessa tilanteessa syyttämään kuolemantuottamuksesta.

Quote
Ja aikataulu on tärkeämpää kuin ihmishenki. Pelottavia paikkoja ovat. Ei niissä paikoissa sitten varmaan ole muutkaan asiat kunnossa jos asenne on tuota tasoa.

Kuljetusalan arkea. Aikataulu todellakin on ihmishenkeä tärkeämpi.


Quote
Jos nyt luet tuon tekstin uudestaan ja unohdat paatoksen, niin varmaan huomaat että en missään vaiheessa sanonut että olisin selviytynyt paremmin. Sanoin, että ei se auto itsekseen sinne ojaan hypännyt, kyllä sillä kuskillakin oli osansa asiassa.

Hermostuin kommentistasi, että kuski osoitti välinpitämättömyyttä kun aiheutti vaaraa muille.

Quote
Tässäpä tämä asenne tuleekin hyvin esille. Jos tienpitäjää ei syytetä tai keliä ja ammattikuskista löytyykin vikaa niin raportti on automaattisesti paskaa?

Ei, vaan ajattelepa nyt hieman itsekin. Tilannetta voidaan yrittää mallintaa mahdollisimman tarkasti ajamalla sama tienpätkä samanlaisella autolla. Voidaan laittaa antureita joka puolelle ja mittailla tärähtelyjä mm. perävaunun vasemman etupyörän laakereissa ja vertailla sitä mm. metallin kirskuntaan vetoauton vetokytkimessä. Mutta, yksi pidempi aivastus pahassa kohdassa saattaa heilauttaa käsiä sen verta että auto menettää pidon. En väitä että tässä tapauksessa aivastuksen seurauksena kävi näin, vaan pointti on se että ei voida tarpeeksi hyvin mallintaa kyseistä tilannetta. Toisekseen, kitkat voidaan mitata kyllä etukäteen ja ne voidaan mitata jälkikäteen. Niinhän raportissakin väitettiin, että jos kitka on riittänyt auttamaan mäen ylös, olisi sen pitänyt myös riittää pitämään auto hallinnassa myöhemminkin. Tiessä on saattanut olla vaikkapa yksi erittäin liukas kohta johon on osunut ja saman tien lähti auto heilumaan. Mahdollisuuksia on monia.

Siksi en itse lähtisi ihan heti kehumaan tuotakaan raporttia. Ikinä ei voida tietää täysin onnettomuushetken olosuhteita. Eikä mitenkään ole varmaa, että kukaan olisi pystynyt pitämään yhdistelmää hallinnassa, vaikka raportti tekeekin selväksi että siihen olisi pystynyt melkein kuka tahansa.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #262 on: 10.12.05, 07:48 »

Syy oli kelissä ja tienpidossa, ja kyllä kuski varmastikin teki virheen. Kaikki muutkin tekevät virheitä. Siihen juuri viittasin robottikommentillani. Ihminen tekee virheitä. Myös vahingossa. On vain turha lähteä tällaisessa tilanteessa syyttämään kuolemantuottamuksesta.

Siihen en halua ottaa kantaa mistä pitää syyttää tai jättää syyttämättä. Se on viranomaisten asia.

Pystyn hyvin myöntämään, että tie ei ollut parhaassa mahdollisessa kunnossa mutta sellaista elämä vain on suomessa. Talvella saattaa olla liukasta. Siihen pitää pystyä varautumaan, varsinkin jos ajaa työkseen. Muutenhan työ ei ole turvallista itselle eikä muille.

Mutta mihin vedetään raja siihen, että missä vaiheessa vanhinko muuttuu huolimattomuudeksi? Sitä en väitä, että se kuski olisi tahallaa ajanut bussin nokkaan vaan merkityksellinen asia tässä on se, että onko se tapahtunut huolimattomuudesta. Siksihän mies saa syytteet kuolemantuottamuksesta ei murhasta. Ja siinä on suuri ero.

Quote
Kuljetusalan arkea. Aikataulu todellakin on ihmishenkeä tärkeämpi.

Tämä tässä asiassa onkin se pelottavin asia. Tällä menolla seuraava tapaus vain odottaa tulemistaan.

Quote
Hermostuin kommentistasi, että kuski osoitti välinpitämättömyyttä kun aiheutti vaaraa muille.

Eikös se ole välinpitämättömyyttä jos aiheuttaa vaaraa muille? En minä ole koko ammattikuntaa leimaamassa välinpitämättömiksi idiooteiksi. Tunne monia rekkakuskeja jotka ovat oikein mukavia ihmisiä ja hyviä ammattilaisia.

Quote
Siksi en itse lähtisi ihan heti kehumaan tuotakaan raporttia. Ikinä ei voida tietää täysin onnettomuushetken olosuhteita. Eikä mitenkään ole varmaa, että kukaan olisi pystynyt pitämään yhdistelmää hallinnassa, vaikka raportti tekeekin selväksi että siihen olisi pystynyt melkein kuka tahansa.

Niin, helppo sitä on jälkeenpäin sanoa että kyllähän tuosta olisi selvinnyt kuka tahansa ja vielä ihan helposti. Kun tilanne tulee yllättäen niin reaktiot ovat yleensä myöhässä. Täydeksi paskaksi en menisi kuitenkaan sanomaan. Kyllä siinä on tehty työtä niin hyvin kuin on osattu ja pystytty.

-JukSii-
Juha
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #263 on: 10.12.05, 07:55 »

Olet siis ajanut kuorma-autoa ja yhdistelmää. Tapahtuiko tämä muuallakin kuin intissä, koska en ole ikinä ennen kuullut ammattikuljettajan puhuvan kollegastaan ja hänen onnettomuudestaan vastaavalla tavalla, varsinkaan kun suurin osa heistä ymmärtää, että sama voi  tapahtua omalle kohdalle milloin tahansa.
Aivan näin! Sen verran on ammattisolidaarisuutta että kollegaa ei haukuta/moitita onnettomuuksista. Se kun voi koska tahansa sattua omalle kohdalle...
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #264 on: 10.12.05, 08:28 »

Aivan näin! Sen verran on ammattisolidaarisuutta että kollegaa ei haukuta/moitita onnettomuuksista. Se kun voi koska tahansa sattua omalle kohdalle...

Ööh... Eli yrität sanoa että jos kollega aiheuttaa tahallaan vaaraa muille niin siitä ei puhuta koska kuka tahansa ammattikuski saattaa koska tahansa tehdä niin? Nyt alkaa ihan oikeasti pelottamaan tien päällä.

Minun mielestäni edelleen jos ammattikuljettaja aiheuttaa TAHALLAAN vaaraa muille on se pahimmanlaatuista välinpitämättömyyttä, koska ammattikuljettajan kuuluu tietää paremmin. Onhan hän AMMATTILAINEN. (Ei tämä kommentti ei koske kyseisen onnettomuuden kuljettajaa) Alunperin yritin saada tällä kommentilla aikaan pieniä tapahtumia synapseissa pään sisällä, jotta myös ammattisolidaariset ehjä pienen hetken ajattelisivat asiaa objektiivisesti ilman "rahtarit" asennetta. Kyllä maailmassa tapahtuu onnettomuuksia joissa se rekkakuski on syyllinen, onko se vaikea asia hyväksyä? (Taaskaan ei koske yksin tätä tapausta)

-JukSii-
Juha
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #265 on: 10.12.05, 08:46 »

Ööh... Eli yrität sanoa että jos kollega aiheuttaa tahallaan vaaraa muille niin siitä ei puhuta koska kuka tahansa ammattikuski saattaa koska tahansa tehdä niin? Nyt alkaa ihan oikeasti pelottamaan tien päällä.

Luuletko tosiaankin että kukaan tahallaan haluaa aiheuttaa vaaraa muille!??!?!Ei pahalla, mutta tämä keskustelu alkaa muistuttamaan  liikaa suomi24&jippii keskustelua. Siellä näitä piisaa... Olen edelleenkin sitä mieltä että jos ei koskaan ole ajanut työkseen niin voisi pitää turvan tukossa!
« Last Edit: 10.12.05, 08:58 by Juha Kalli »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6459
Date Registered: 27.10.01

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #266 on: 10.12.05, 08:49 »

Ööh... Eli yrität sanoa että jos kollega aiheuttaa tahallaan vaaraa muille niin siitä ei puhuta koska kuka tahansa ammattikuski saattaa koska tahansa tehdä niin? Nyt alkaa ihan oikeasti pelottamaan tien päällä.

Mistä helvetistä oikein revit tuon tahallaan? Juha kirjoitti "kollegaa ei haukuta/moitita onnettomuuksista". Eli kuljettaja ei hauku tai moiti toista erilaisista onnettomuuksista. Itse koko ajan kuvittelet että tässä nyt aiheutetaan / on aiheutettu tahallaan onnettomuuksia ja kirjoitat kaikki viestisi siihen tyyliin.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #267 on: 10.12.05, 08:59 »

Mistä helvetistä oikein revit tuon tahallaan? Juha kirjoitti "kollegaa ei haukuta/moitita onnettomuuksista". Eli kuljettaja ei hauku tai moiti toista erilaisista onnettomuuksista. Itse koko ajan kuvittelet että tässä nyt aiheutetaan / on aiheutettu tahallaan onnettomuuksia ja kirjoitat kaikki viestisi siihen tyyliin.

Aikaisemmasta viestistän johon Santeri kommentoi ja sen jälkeen Juha tuli tukemaan Santerin kommenttia.

En ole missään vaiheessa sanonut että tässä on aiheutettu mitään tahallaan. Sehän selviää jo syytteistä. Puhutaan kuolemantuottamuksesta ei murhasta.

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #268 on: 10.12.05, 09:04 »

Luuletko tosiaankin että kukaan tahallaan haluaa aiheuttaa vaaraa muille!??!?!Ei pahalla, mutta tämä keskustelu alkaa muistuttamaan  liikaa suomi24&jippii keskustelua. Siellä näitä piisaa... Olen edelleenkin sitä mieltä että jos ei koskaan ole ajanut työkseen niin voisi pitää turvan tukossa!

Onhan noitakin nähty myös ammattikuljettajien piirissä. On niistä joskus onnettomuuksiakin tapahtunut. Eräs säiliörekka meni pellolle (onneksi ei käynyt kenellekään mitenkään) koska kuski oli päättänyt ruveta ottamaan paitaa pois ratissa kesken ajamisen. (jokunen vuosi sitten) Toinen tapaus tulee mieleen kun kuski oli näpytellyt tekstiviestiä ajaessa ja auto lipsahti ojaan. (en muista miten tässä kävi) Kyllä noi ainakin minun mielestäni ovat hyvinkin tahallisia vai onko se vain vahinko, että paita päättää lähtee pois päältä kesken ajon?

Olet oikeassa Suomi24 tulee selvästi mieleen kun ei viitsitä lukea niitä viestejä kunnolla, eikä tunnu edes pikkuisen kiinnostavan se, että mitähän tuossa nyt on tarkoitettu.

Jos se, että ajamisesta on saanut rahaa, on työkseen ajamista, niin minulla on kommentointioikeus näköjään.

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6459
Date Registered: 27.10.01

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #269 on: 10.12.05, 09:05 »

Totta kai jos joku aiheuttaa vaaraa tahallaan, on se välinpitämättömyyttä. Mutta tässä tuskin kukaan on aiheuttanut tahallaan yhtään mitään, joten pitääkö sitten tuoda keskusteluun jotain pirun tahallaan-väitteitä mitkä eivät nyt asiaan edes liity.
Juha
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #270 on: 10.12.05, 10:54 »

Nyt alkaa ihan oikeasti pelottamaan tien päällä.


Ja vinkkinä, jos liikenteessä pelottaa niin voi vallan hyvin jäädä kotiin. Ei se ole sen yksinkertaisempaa...
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #271 on: 10.12.05, 11:18 »

Miksei? Eli jos ei ole koskaan ajanut työkseen, niin ei voi tietää millaista on ajaa isoa autoa tienpäällä? 
Ehkä on ajanut isolla autolla, mutta ei 60 000kg lasti ja kiire päällä! Tongue

tornadof36
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #272 on: 10.12.05, 11:55 »

 Tere kuljettajat ja muut!

Itse ajelen(valitettavasti) täysperäyhdistelmää työkseni,jo 6 vuotta ja olen sitä mieltä että kuljettaja ei tietenkään aiheuttanut onnettomuutta tahallaan,mutta kyllä tosiasia on se että 80 km/t on se kuorma-autojen maksimi nopeus edelleenkin,eikä varsinkaan talvikeleillä sitä ole syytä ylittää.Ehkä ainoa poikkeus on johonkin jumalattoman suureen ylämäkeen kiihdyttäminen,jotta pääsisi sinne mäen päälle saakka.

Moni ajaa,varsinkin irtoperäkuskit jatkuvasti talla pohjassa ja silloin ei sitä pelivaraa jää kiihdytyksenkään muodossa,puhumattakaan nyt pysäytysmatkoista yms,ja varsinkin kun vielä pusketaan jonkun henkilöauton takapuskurissa kiinni yms.

Meidänkin firmassa,olkoonkin että kpl tavara puolella ajelen,löytyy kuljettajia,useitakin joiden mielestä tuntuu olevan aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa sen yhdenkin sidontaliinan kiinnittäminen sinne kuormatilaan.En tiedä mikä siinäkin on niin vaikeaa.

No meillä ei isäntä maksa sellisia omasta huolimattomuudesta koituvia turhia sakkosanktioita.ONNEKSI!!!!!!

Ylikuormista sen verran että esim.joissakin tukkiautoja omaavissa firmoissa on tapana maksaa ylikuormamaksut,olkoonkin että kuski on ne itse aiheuttanut.

Ajelevat jatkuvasti 75 tonnin ja olenpa kuullut jopa 100 tonnin kuormista....

Täytyy sanoa että siinä ei paljon taida järki enää kuskinkaan päätä pakottaa...jokainen voi kuvitella millainen tuollaisessa kuormassa ajava yhdistelmä on hallita.Se on täysin arvaamaton....


Kuulin juuri tosiaan että hinta tuollaisesta 15 tonnin ylikuormasta oli viime viikolla ollut 3800 euroa, mutta isäntä maksoi kun niin monta isoa kuormaa kuitenkin menee ilman sakkosanktioita valvonnan ohitse. Angry

Kuten kirjoituksestani voi huomata,kyllä,olen jokseenkin kyllästynyt siihen miten kautta linjan liikennekuri on löystynyt Suomessa,kun sitten näkee joka päivä niitä turhia uutisia lehdistä.Aivan turhia liikennekuolemia,joista me kaikki vielä pirun kalliisti loppupeleissä ropomme likoon laitamme.

Ja eihän sitä ikinä tiedä milloin osuu itsemurhakandidaatti tai huume yms kuski kohdalle. Cry

Puutuin nyt tässä romskussani raskaaseen liikenteeseen,koska olen nähnyt ja kuullut sen verran paljon niitä asioita sinä aikana kun olen ison auton ratissa ollut,,,,,mutta,,,

Kyllä liikenteessä on paljon hyviä,reiluja kuskeja joilta löytyy joustoa yms ja noudatetaan jopa liikennesääntöjä. Shocked

Ei muuta kuin turvallisia kilometrejä kaikille ja olkaahan varovaisia ja ottakaa muut kin huomioon.. Wink


T.Jukka
HN
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #273 on: 10.12.05, 14:10 »

Tere kuljettajat ja muut!


Ylikuormista sen verran että esim.joissakin tukkiautoja omaavissa firmoissa on tapana maksaa ylikuormamaksut,olkoonkin että kuski on ne itse aiheuttanut.

Ajelevat jatkuvasti 75 tonnin ja olenpa kuullut jopa 100 tonnin kuormista....

Täytyy sanoa että siinä ei paljon taida järki enää kuskinkaan päätä pakottaa...jokainen voi kuvitella millainen tuollaisessa kuormassa ajava yhdistelmä on hallita.Se on täysin arvaamaton....


T.Jukka
Valitettava homma pöllilhommissa on se, että puun paino elää hyvinkin paljon.
On kuivaa puuta ja märkää joka saattaa kerätä tienposkessa seisoessaan lisää painoa josta kuljettaja ei yksinkertaisesti ole tietoinen.
Pöllit kun vieläkin lastataan silmämääräisesti kyytiin ja kuljettaja itse arvioi kuorman painoa.
tornadof36
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #274 on: 10.12.05, 15:04 »

Terve Antti!

Kyllä valitettava tosiasia on se että kuljettaja joka ajaa päivittäin pöllejä,niin hän kyllä osaa aika hyvin kuormansa painon arvioida,ja jos ei osaa niin muutaman kerran sahan vaa;alla käytyään asian kyllä oivaltaa...Hei 15000 kiloa ylipainoa,kyllä sen näkee jo autoa lastatessaan.Ei millään pahalla,mutta kyllä se yleensä on asenteissa tuo homma. Undecided

Ja vielä sen verran että kyllä urakkatyö pitäisi kriminalisoida maantiehommissa kuten on jo länsinaapurissa tehty,ja kyllä kaikkien AMMATTIkuljettajien pitäisi enemmänkin olla tuolla tienpäällä esimerkkinä muille kuin aiheuttaa nnoita turhia lehtijuttuja.

Kyllähän kuljetusala ihan oikeasti hiukan kasvojen pesua kaipaa,jos nyt rehellisiä ollaan...

T.Jukka Roll Eyes
Juha
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #275 on: 10.12.05, 15:30 »



Kyllähän kuljetusala ihan oikeasti hiukan kasvojen pesua kaipaa,jos nyt rehellisiä ollaan...

T.Jukka Roll Eyes
[avautuminen]Jos ihan ensimmäisenä saataisiin juitsareille, asiakkaille yms osa vastuusta. Tirrikärryistähän kuljettaja ei voi itse edes tarkistaa sidontaa ja kuormaa. Shocked. Ja silti on kaikki vastuu vaikka ei itse edes saa puuttua  lastaukseen. Ainakin erään nimeltämainitsemattoman elintarvikefirman
huolintaliikkeen aikataulut ovat sitä luokkaa että turha haaveilla ruokatauosta. Jos jossakin joutuu odottelemaan niin saa unohtaa kahvitauotki, sämpyläkin on nielaistava kokonaisena että kerkiää. Ja sitten ajetaan lätkä tiskis ja tuijotetaan hermostuneena kelloa ettei vaan myöhästytä. Jos ajetaan rauhallisesti saadaan haukut et miks ollaan taas 3 varttia myöhäs, jos ajetaan talla pohjas niin saadaan haukut että aiheutetaan vaaraa muille tielläliikkujille. Ikänä ei ole mikään hyvin... [/avautuminen]
tornadof36
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #276 on: 10.12.05, 15:43 »

Totta töriset,haukkuja piisaa.Vähän sama kuin tuolla ajojärjestelyssäkin.Kahden tulen välissä ollaan...
mutta onneksi on jatkossa lastauspuolelle yms tulossa rikkeistä sanktioita...

Eihän nuo schenkerin kärrien vetäjätkään/kuljettajat saa ADR:stä tietoa kuulemma ennen kuin laivassa.
tyyliin että niin sinullahan on sitten ADR:ää kyydissä.

Mutta nyt reissuun...

Jukka
HN
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #277 on: 10.12.05, 15:49 »

Terve Antti!

Kyllä valitettava tosiasia on se että kuljettaja joka ajaa päivittäin pöllejä,niin hän kyllä osaa aika hyvin kuormansa painon arvioida,ja jos ei osaa niin muutaman kerran sahan vaa;alla käytyään asian kyllä oivaltaa...Hei 15000 kiloa ylipainoa,kyllä sen näkee jo autoa lastatessaan.Ei millään pahalla,mutta kyllä se yleensä on asenteissa tuo homma. Undecided

Ja vielä sen verran että kyllä urakkatyö pitäisi kriminalisoida maantiehommissa kuten on jo länsinaapurissa tehty,ja kyllä kaikkien AMMATTIkuljettajien pitäisi enemmänkin olla tuolla tienpäällä esimerkkinä muille kuin aiheuttaa nnoita turhia lehtijuttuja.

Kyllähän kuljetusala ihan oikeasti hiukan kasvojen pesua kaipaa,jos nyt rehellisiä ollaan...

T.Jukka Roll Eyes
Kyllä nyt 15tn ylipainon näkee, mutta lähinnä tarkoitin lieviä ylipainoja 1-5tn ylipainoa.
Ite on tullu lastattua pyöräkoneella vähän liikaa painoa kyytiin, kun ei ollut koneessa vaakaa ja lapoin vain silmämääräisesti kuormaa.
kille
Former member
Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #278 on: 10.12.05, 17:52 »

Miksi? 8-10h/yö töissä, palkka bruttona n. 2500-3000e/kk. Keskimäärin 1000e/2vko nettona. Tarvittaessa voin ottaa kuvia palkkanauhoista. Keuseltuntiansio tällä hetkellä 16,68e. TES mukaisella tuntipalkalla 2vko jaksossa saisin ehkä sen 1000e bruttona. Kyllä urakka on se mikä kannattaa, jos on vain hinnoittelu kohdallaan.

Miksikö? Eihän tässä topiikissa ollut kyse ansioista vaan liikenneturvallisuudesta, eikö? Sulla on varmasti ihan kiva urakka kun noita työtunteja katsoo mutta katsopa näitä klassisia tapauksia joissa irtoperä/konttikuski ei saa pennin latia esim. lastauksista vaan palkkaus perustuu puhtaasti kilometreihin. Kyllä silloin on suuri houkutus rikkoa sekä työaikalakia että ajo- ja lepoaikalakia.

Joskus asiaa penkoessani tuli eteen että itse asiassa Suomessa on jo voimassa lakipykälä jonka mukaan pelkästään ajosuoritteeseen perustuva palkkaus on kielletty. Saattoi olla EU-direktiivikin, joka ei käytännössä ole vielä pakottava. En todellakaan jaksa kaivelemaan. Huomioitava oli että kyse on siis pelkästään suoritteeseen perustuva palkka, pienessä kannustimessa palkan päällehän ei ole mitään ongelmaa. Jos suoriteosuuden maksimimäärää ei säädetä tarkasti, voi käydä niinkin että peruspalkan osuus on olematon suoritepalkan osuuteen verrattuna.

ps. en suosittele ansioilla löyhyttelyä julkisella palstalla varsinkin kun nimen perusteella on ehkä liiankin helppoa saada duunipaikka selville  Wink  jos olisin työnantaja, en välttämättä olis kauheen tyytyväinen..
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla
« Reply #279 on: 12.12.05, 23:33 »

Ylikuormista sen verran että esim.joissakin tukkiautoja omaavissa firmoissa on tapana maksaa ylikuormamaksut,olkoonkin että kuski on ne itse aiheuttanut.

Kemijärven sellu on yksi hyvä esimerkki, koska siellä ei makseta ylikuormista ylimääräistä ja harvoinpa tuntuvat sinne menevät autot olevan ylikuormattuja. Hieno homma.
Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1