Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

<< < (21/72) > >>

arttula:
Tämä olikin lähinnä spekulointia, ja tarkoituksena osoittaa pakkoruotsin perustelujen heikkous...

Arttu

Sinä päivänä kun venäjänkielisten määrä yltää viiteen prosenttiin tuskin on pakkoruotsia enää jäljellä.

finnpilot86:
Siis nyt ei ole kyse ruotsista, vaan ruotsin kielestä. Kuten jo moneen otteeseen olen sanonut, Snellmann & Co. oli suomenruotsalaisia. Ja he saivat suomen kielen siihen malliin että sitä voitiin alkaa kirjoittaa.. Ja tuosta pakkovenäjästä. Venäläisten osuus on varmaan nousussa. Ja myös heidän vaikutus suomen historiaan on merkityksellinen. Mutta venäjänkielestä ei vaan koskaan tullut virallista kieltä sillä täällä ei kuitenkaan asunut niin merkittävästi itänaapureita.  Ja hienoa että voimme valinnaisesti lukeakin tätä kieltä. Mutta se ei ole niin merkittävä kuin ruotsin kieli maassamme. Ruotsin kielellä ei ole ehkö merkitystä nykypäivän suomalaisnuorisolle. Aina kun suomalainen kuulee puhuttavan ruotsista tulee ensimmäisenä mieleen vaan negatiivista. Tällä on juurensa jo pitkälle, kun aatelisto suomessa oli ruotsinkielisiä. Ja tällöin syntyi viha ruotsia kohtaan. Eli jos verrataan nyt tuota ruotsin ja venäjän asemaa suomessa. Venäjä ei tule nousemaan samaan asemaan kun ruotsinkieli, sillä ei ole yhtä merkittäviä tekijöitä, ja suomenruotsalaiset ovat kuitenkin luvultaan moninkertaisesti suurempi kun mitä venäläisten osuus. Ja mitä ite oon kattonut teidän ruotsinopetuksesta, ei se ole häävi.. Opitte oikeastaan semmoista ruotsia mitä ei käytetä, ja yleensä kuulee kuinka huonoja teidän opet on.. Siitä annan ymmärryksen teille jotka vastustatte ruotsinkieltä. ja huomio että kyseessä on itse kieli ei ruotsi maana.. Tämä on tärkeä huomata.. Vaikka äidinkieleni onkin suomi käyn ruotsinkielistä lukiota ja olen erittäin tyytyväinen tähän. On hyvä osata 2 kieltä sujuvasti, ja tuon ruotsinkielen myötä on myös hyötyä esim, saksassa ja enkussa, sillä kielillä on paljon yhteisiä tekijöitä. Joudummehan lukemaan matikkaa ja uskontoa vaikkemme haluaisi. Joten tuo ei ole niin paha. Ja ruotsin aineen kirjoittaminen ei ole maailmanloppu.. Ja toivoisin myös ettei tuo uusi "laki" astuisi voimaan, myös niiden suomenruotsalaisten kannalta joiden ei enää tarvitsisi enää kirjoittaa suomea.. Ja nyt vastaan tuohon artun kysymykseen.. Jos nyt oletettaisiin että venäjällä olisi ollut samanlainen kielellinen vaikutus suomeen kun mitä ruotsinkielellä on ollut, lukisin ehdottomasti venäjää.. Ja venäjä on myös kiinnostava kieli joten lukisin myös sitä jos siitä tulisi pakollinen. Ottakaa tuo pakkoruotsi pikemmin tilaisuutena oppia uusi kieli kun että ajattelette sitä pakollisena..

finnpilot86:

Niin ja vielä pari sanaa näistä suomenruotsalaisista sankareista, kuten Agricolasta ja kumppaneista. Nyt kun kerran puhutaan niin kovasti, että suomenruotsalaiset ovat suomen kansalaisia, kuten he totta vie ovatkin, niin miksi näistä sankareita sitten pitää täällä puhua aivan kuin he olisivat ruotsalaisia?

Esim. Agricola oli kyllä syntyjään perin juurin suomalainen...

Kyllä, kuten me kaikki suomenruotsalaiset.. Hän oli perin juurin suomalainen.

odo:
Itsellä kyllä on saksan opiskelussa ollu ruotsista enemmän haittaa kuin hyötyä...

finnpilot86:

Itsellä kyllä on saksan opiskelussa ollu ruotsista enemmän haittaa kuin hyötyä...

Jahaa, kui?
Mulla ainakin ollu hyötyä.. Sanastohan on aika pitkälle ruotsin kaltaista.. Keskiajallahan suuri osa ruotsin väestöstä oli saksalaisia "liikemiehiä". Tällöin otettiin uusia sanoja ruotsin kieleen tuolta saksan kielestä.. Ja myös kieliopillisesti saksa on ruotsia aika lähellä. Tämä siis Hansan aikaan..   Hieman historiaa taas  

Navigation

Up one level

Next page

Previous page