Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

<< < (25/72) > >>

mmniemi:

Kompromissi siihen suuntaan että kummatkin kotimaiset säilyis pakollisisna olis hyvä..

Paras ratkaisu olisi se, että oppilaat saisivat valita englannin lisäksi toisen vieraan kielen. Vaihtoehdoiksi sitten vaikka ruotsi, saksa, venäjä jne. Eli että vieraiden kielien määrä pysyisi samana, mutta että mitään muuta kuin englantia ei "pakotettaisi" lukemaan...

Ja tuo kieliuudistushan tarkoittaa ainoastaan yo-kirjoituksia. Ei se pakkoruotsi aineena mihinkään katoa..

Ei välttämättä tule katoamaan kokonaan, mutta kyllä se tulee eurooppalaistuvassa nykymaailmassa vähenemään. Tilalle tulee sellaisia kieliä, joista ihmisille on oikeasti hyötyä. Sano mun sanoneen...

MD:

mutta entäs sitten kun menet pohjoismaihin??? Ja miksi te sitten sinne lukioon menette jos ette halua lukea ja rakentaa lukemisen kautta pohjaa ammatiin.

Jos mennään pohjoismaihin? Mikä tekosyy se on opetella puhumaan ruotsia? Ja työpaikoista sen verta, että hyvin monet monikansalliset firmat pitävät englantia pääkielenään. Tästä esimerkkinä esim. pohjoismainen (kiskuri) pankki Nordea. Pääkielenä on englanti.

Taitaa tämä sulla olla vaan asennekysymys... Aattelin vaa
Ja että miksi virallinen kieli. Mietipä vähän historiassa taaksepäin ja tuleeko mieleen ketkä täällä Suomessa asus ennen näitä suomalaisia ja ovat tähän päivään saakka täällä pysyneet

Eikös se ole kaikilla vähän asennekysymys/periaatekysymys?? Ruotsi on vaan niin perseestä kielenä ja piste. Siinä minun mielipiteeni asiasta.

hannu87:

Meillä on ainakin aina ollut ruotsin opettajina asiansa osaavat ihmiset. Homma ei ole niistä opettajista kiinni alkuunkaan, vaan siitä, että ruotsia on niin turhauttava lukea, koska tavallinen suomalainen sitä tarvitsee niin vähän. Saksaa, venäjää tai muuta vastaavaa tarvitsisi huomattavasti useammin...

Kyllä se on monessa paikassa kiinni opettajista, ainakin mitä serkuilta on kuullut ja itse kokenut. Ainakin täällä yläasteella oli aivan sama vastata kysymykseen vaikka pulla, kun se opettaja ei sitä kuullut, kun ei ylpeys antanut periksi käyttää kuulolaitetta.

Hannu

Esa:
Jos tuohon työssä hyödyllisyyteen palataan, niin kuten sanottu, asiakaspalvelu- ja hallintohommissa tietyillä alueilla ruotsinkielen taito on eduksi. Mutta niissä hommissa mitä minä olen tehnyt, ei ole mitään hyötyä osata ruotsia jotenkuten. Ja juuri siksi, että Suomessa on niin paljon ihmisiä, jotka osaavat sitä täydellisesti. Ruotsinkielisiin asiakasyrityksiin päin yhteyttä pitämään valitaan tietenkin semmoinen henkilö. Sen sijaan vaikkapa ranskan, venäjän tai saksan taito on valttikortti sellaisiin töihin hakiessa. Siksi minusta olisi viksua, että ruotsin tilalle saisi halutessaan valita jonkin muun kolmannen kielen (englantiahan kuitenkin jokainen tarvitsee). Monipuolisuutta, nääs. Ei monikaan enää neljättä kieltä kunnolla opi. Minäkin saksaa koitin lukea, mutta ei siitä paljon päähän jäänyt (Tosin saksan kielioppi on semmoista, ettei ehkä mulle uppoaisi ensimmäisenä kielenäkään )

Edit: Jaaha, Mikko veikin jo kokolailla jalat suustani sillä aikaa kun tuota näpyttelin

finnpilot86:
Sitä en väitä että mistä olisi eniten hyötyä kun jostain toisesta. Sehän riippuu aivan miten tuon ajattelee.. Mutta kyllähän nyttenkin voi lukea saksaa ja ruotsia.. Joten ei siinä ne saksanopiskelut pilalle mee.. Noh jokainen tykkää mitä tykkää turha tästä koko foorumia on täyteen pistää.. Mutta pidän mielipiteeni siitä että tuo ruotsi/suomi on pidettävänä pakollisena. Siitä ei ainakaan ole mitään haittaa ja ylivoimaisen raskastakaan se ei ole.. Ja kuten Olli sanoi, taas mun mielestä askel väärään suuntaan.. Mutta aika näyttää mitä tulevan pitää.. Ja toivon ettei tällaisesta pienestä kirjoittelusta kukaan vedä herneitä nenään. Mielipiteitähän nuo. Ja olen aika selvästi osoittanut kantani.. Vastailen kysymyksiin jos vielä niitä ajan aikana ilmaantuu  

Navigation

Up one level

Next page

Previous page