FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.09.17, 11:13

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 18 Reply Print
Author Topic: Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?  (Read 32466 times)
Otto-Ville
Former member
Re:Pakko-ruotsi vapaehtoiseksi?
« Reply #140 on: 30.03.04, 10:12 »

Noniin tässähän saa taas kirjoitella. Siis tuohon artun kysymykseen. Minusta ruotsinkieli tulisi pitää pakollisena joka tapauksessa, ei se ruotsinkielisten osuus niin vahvassa laskussa ole. Nämä prosentit sitten päättävät nuo isommat hemmot. Mutta mielestäni tämänhetkinen suomenruotsalasiten lukumäärä on riittävä tuohon kaksikielisyyteen maassamme. Ja sitten pekka, joutuuhan täällä jankkaamaan kun jotkut eivät näytä lukevan noita kirjotuksia aivan huolella, moni asia joka väitetään lukee jo aiemmin kirjoitetuissa asioissani, kuten olenkin niissä maininnut. Ja haluaisin myös sinulle tästä huomauttaa, kuten jo aiemmin olen sanonut, olemme me suomenruotsalaiset täysin suomalaisia, emme todellakaan ruotsalaisia. Kyllä me suomea tuetaan lätkässä, käymme armeijan ja puolustamme suomea sillä samalla tarmolla kun sinäkin. Ja tuohon suomalaiseen perinnekulttuuriin kuuluu myös suomenruotsalainen osio. Ja sitten jarille. Tuosta ruotsinkielestä, sen käyttämisestä ei ole haittaa. Kylä tuon englannin osaa melkeinpä missä tahansa, mutta kyse on lähinnä sen soveltamista sellaisissa tilanteissa kun sitä voisi olla hyötyä. Esim kun menet bomarsundiin. En odota saavani palvelua ruotsiksi jossain imatran snägärillä. Tällöin voin puhua englantia, mutta voin myös puhua suomea kun tämä imatralaisen snägärin pitäjä varmaan osaa sitä paremmin.

Nonni, tulihan se sieltä, ajattelinkin jo että oletkohan hu.. suomenruotsalainen. Kerroppa minulle miksi 95% väestöstä on pakko opiskella Ruotsia mutta näiden 5% ei ole pakko opiskella Suomea Ahvenanmaalla? Eikö olisi helpompa että hur.. suomenruotsalaiset opettelisi puhumaan kunnolla Suomea eikä niin että 95% Suomalaisista opettelee puhumaan Ruotsia, minun kaaliini ei mahdu miksi paasaat meille että pakkoruotsi on meille mahdollisuus, mutta teidän ei edes tarvitse opetella Suomea.
« Last Edit: 30.03.04, 10:16 by Otto-Ville Lamminpää »
Otto-Ville
Former member
« Reply #141 on: 30.03.04, 10:46 »

Kyllä tarvitsee...

Jaah, minulla oli mutuTM käsitys että affenanmaalaisten ei tarvitse opetella Suomea.
Tomi Uutela

Date Registered: 15.03.03

« Reply #142 on: 30.03.04, 11:26 »

Jaah, minä taasen luulin että tarkoitit suomenruotsalaisia. Affenanmaalaisista en kyllä tiedä, mutta voisin MutuTM käsityksellä heittää että kyllä varmaan niidenkin... Smiley

Ei niiden kyllä käsittääkseni tarvitse...
ekielo
Former member
« Reply #143 on: 30.03.04, 11:44 »

Mutta eihän sitä voi kirjoittaa kuin sen kaksi ainetta ja vain ja ainostaan kaksi.

Hannu

Tuon uudistuksen myötä ei voi kerralla kirjoittaa kuin kaksi, mutta kun niitä kertoja voi olla enintään kolme, eli kuusi reaalia on mahdollista kirjoittaa.
Mikael Paulinow

Date Registered: 03.09.03

« Reply #144 on: 30.03.04, 12:22 »

Nonni, tulihan se sieltä, ajattelinkin jo että oletkohan hu.. suomenruotsalainen. Kerroppa minulle miksi 95% väestöstä on pakko opiskella Ruotsia mutta näiden 5% ei ole pakko opiskella Suomea Ahvenanmaalla? Eikö olisi helpompa että hur.. suomenruotsalaiset opettelisi puhumaan kunnolla Suomea eikä niin että 95% Suomalaisista opettelee puhumaan Ruotsia, minun kaaliini ei mahdu miksi paasaat meille että pakkoruotsi on meille mahdollisuus, mutta teidän ei edes tarvitse opetella Suomea.
Ja, niinkun jo aiemmin ajattelin. Ei tässä ainakaan Oton kannalta ole muusta kiinni kun että hurrit haisee jne asenne. Se on hienoa Otto. Sinusta kasvaa vielä kunnon mies.. Ihmekös ei ruotsi maistu. Ja ennen tuota kommenttias olisit voinut vähän ottaa selvää, että tiedät mistä puhut, kyllä suomenruotsalaiset yhtälailla lukee suomea kun te ruotsia.

-flying finn-
Mikael Paulinow

« Reply #145 on: 30.03.04, 12:25 »

Jaah, minulla oli mutuTM käsitys että affenanmaalaisten ei tarvitse opetella Suomea.
Ja Otto jos et osaa asiallisesti keskustella, niin opettele siihen. Vaikka vihaatkin suomenruotsalaisia ja kutsut heitä mutuiksi niin pidä se omana hyvänäs. Varmaan löydät foorumin tuolle mutu keskustelulle jostain muualta. En näe mitään syytä tähän haukkumiseen foorumissa.. Täysin turhaa..

-flying finn-
mkuusela
Former member
« Reply #146 on: 30.03.04, 12:26 »

Ja Otto jos et osaa asiallisesti keskustella, niin opettele siihen. Vaikka vihaatkin suomenruotsalaisia ja kutsut heitä mutuiksi niin pidä se omana hyvänäs. Varmaan löydät foorumin tuolle mutu keskustelulle jostain muualta. En näe mitään syytä tähän haukkumiseen foorumissa.. Täysin turhaa..

Öööh... Mutukäsitys viittaa "musta tuntuu" käsitykseen. Wink
Mikael Paulinow

« Reply #147 on: 30.03.04, 12:28 »

Öööh... Mutukäsitys viittaa "musta tuntuu" käsitykseen. Wink
Ok.. selvä.. mutu on tiedettävästi myös tunnettu muuna käsitteenä.. Mutta tuo hur... on aika selvä viittaus ja toivon että voidaan pitä nämä haukkumiset muualla, kiitos.

-flying finn-
Olli Vainio

Date Registered: 05.07.01

« Reply #148 on: 30.03.04, 12:45 »

Mitä siinä on hakkumista, hurri on ihan normaali käsite suomenruotsalaisesta. En minä ainakaan pidä sitä mitenkään "haukkumanimenä". Itseasiassa monissa vakavamielisissa kirjoissakin viitataan ihan suoraan hurreihin. Jos ei tykkää ko. nimityksestä niin se on sen henkilön ongelma.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
sasu
Former member
« Reply #149 on: 30.03.04, 12:46 »

Minä olen ollut työelämässä IT-alalla kohta kaksikymmentä vuotta - tuotekehitys-, myynti- ja johtotehtävissä. Kertaakaan en ole tarvinnut ruotsinkieltä, en edes ruotsalaisten kanssa enkä Vaasassa. Muutaman kerran olisi ollut kohteliasta, jos olisin voinut puhua Ruotsia.

Mielestäni näihin tarpeisiin nähden ruotsinkielen opiskeluni peruskoulussa ja lukiossa on mennyt hukkaan. Olisin samalla ajalla voinut opiskella esim. Saksaa, jota olisin tähän mennessä tarvinnut paljon enemmän. Englantia ja venäjää osaan käytännön syistä, en ole siis kielien osaamista vastaan.

Yliopistoajoilta muistan miten minä ja opiskelukaverit yhdessä kirosimme pakollista "virkamiesruotsin" suorittamista. Monella se oli lähestulkoon viimeinen opintosuorite ennen valmistumista. Minä en ole valmistunut, joten olen siltä säästynyt. Grin

Tunnen suomenruotsalaisia ja puhun heidän kanssaa suomea. (Ja vähän kadehdin heidän ruotsinkielen taitoaan.)

Omien kokemusteni pohjalta voisin siis kannattaa ruotsinkielen opetuksen vapaaehtoistamista, mutta valitettavasti en osaa ottaa kantaa siihen, minkälaisesta kulttuuriasiasta siinä on kysymys. Jätän asian siten muiden ratkaistavaksi.

sasu
« Last Edit: 30.03.04, 12:47 by Sasu Mattila »
Mikael Paulinow

« Reply #150 on: 30.03.04, 12:53 »

Mitä siinä on hakkumista, hurri on ihan normaali käsite suomenruotsalaisesta. En minä ainakaan pidä sitä mitenkään "haukkumanimenä". Itseasiassa monissa vakavamielisissa kirjoissakin viitataan ihan suoraan hurreihin. Jos ei tykkää ko. nimityksestä niin se on sen henkilön ongelma.
Niin tuo hurri on yleinen käsite sillä kaikkihan sitä käyttää, mutta se lasketaan kyllä haukkumanimeksi, aivan kuten romaneista ja tummaihoisista käytettävät nimet.

-flying finn-
ekielo
Former member
« Reply #151 on: 30.03.04, 13:25 »

Niin tuo hurri on yleinen käsite sillä kaikkihan sitä käyttää, mutta se lasketaan kyllä haukkumanimeksi, aivan kuten romaneista ja tummaihoisista käytettävät nimet.

Ennemmin hurri on mielestäni lempinimi kuin haukkumanimi. Yhdessä lukion ruotsinkirjassa oli sellanen kappale kuin en riktig hurri, jossa sellanen hurri sitten kertoi elämästään...
Mikael Paulinow

« Reply #152 on: 30.03.04, 13:34 »

Selvä, ainakin hesarissa oli juttua tuosta että se kyllä virallisesti on haukkumasana. Myös uusimmassa sanakirjassa mainitaan hurri halveksivana nimenä. Mutta tämähän ei nyt ollut asian ydin. Eiköhän me olla saatu tämä keskustelu päätökseen pikkuhiljaa. Mitään lopputulostahan ei ole tullut, kaikki pitää mielipiteensä niinkun tietenkin ymmärrettävää on. Nyt nauttimaan hienosta ilmasta, sensijaan että tehdään väitöskirjaa foorumiin  Grin

-flying finn-
mazze
Former member
« Reply #153 on: 30.03.04, 13:35 »

O-V olet siis sitä mieltä että suomenruotsalaiset eivät osaa suomea? Tervetuloa tänne käymään, olen varmaan ainoa meidän pihallamme joka ei osaa kunnolla ruotsia(tosin kyllä minäkin joskus tarhaikäisenä, koska olin ruotsinkielisessä tarhassa), ja yli puolet ovat suomenruotsalaisia...

Ja ruotsinkielen osaamisen tarpeellisuudesta: Olen 16-vuotias ja *monta* kertaa tarvinnut ruotsia, mutta olen unohtanut sen enkä osaa sitä enää :/
Otto-Ville
Former member
« Reply #154 on: 30.03.04, 13:56 »

Nyt nauttimaan hienosta ilmasta, sensijaan että tehdään väitöskirjaa foorumiin  Grin

Ei pysty kun pitää lukea huomisen Ruotsinkokeisiin Tongue
Harri Lonnqvist

Date Registered: 15.11.01

« Reply #155 on: 30.03.04, 13:58 »

Jaah, minä taasen luulin että tarkoitit suomenruotsalaisia. Affenanmaalaisista en kyllä tiedä, mutta voisin MutuTM käsityksellä heittää että kyllä varmaan niidenkin... Smiley

Offtopic, mistä ton TM jutun saa(näppiskomento? asennettu lisämerkkejä..??)Sorry mutta sehän jo selvisikin HARRI!!

T:Harri
« Last Edit: 30.03.04, 14:00 by Harri Lonnqvist »

[center]"It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"[/cente
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator

Date Registered: 31.07.01

« Reply #156 on: 30.03.04, 14:00 »

Offtopic, mistä ton TM jutun saa(näppiskomento? asennettu lisämerkkejä..??)Sorry mutta sehän jo selvisikin HARRI!!

T:Harri

Alt+0153. Niin ja voi tuon tosiaankin tehdä käyttämällä tuota sup-koodia, kuten teit varmaan tuon oman nimesi.?
« Last Edit: 30.03.04, 14:02 by Ilkka Portti »

My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Mikael Paulinow

« Reply #157 on: 30.03.04, 14:16 »

Ei pysty kun pitää lukea huomisen Ruotsinkokeisiin Tongue
Hienoa Otto!!  Grin Onnea kokeisiin, kyllä se siitä  Cheesy

-flying finn-
Otto-Ville
Former member
« Reply #158 on: 30.03.04, 14:18 »

Ei tässä ainakaan Oton kannalta ole muusta kiinni kun että hurrit haisee jne asenne. Se on hienoa Otto.

Luuletko todellakin että tämä kaikki vastustus ruotsinkieltä kohtaan on kiinni jostain ruotsalaisten vihaamisesta? Ei ainakaan minun kohdallani. Sanoisin että syy ja seuraus suhteet ovat ainakin joidenkin kohdalla päinvastaiset, jotkut haukkuvat ruotsalaisia koska heidän kieltä on pakko opetella, eikä toisinpäin eli ruotsia ei haluta opiskella koska ruotsalaisia inhotaan.
MD
Former member

Email
« Reply #159 on: 30.03.04, 15:37 »

Selvä, ainakin hesarissa oli juttua tuosta että se kyllä virallisesti on haukkumasana.

Hesari ei ole paavi.. Roll Eyes

Ja ruotsinkielen osaamisen tarpeellisuudesta: Olen 16-vuotias ja *monta* kertaa tarvinnut ruotsia, mutta olen unohtanut sen enkä osaa sitä enää :/

Mie pistän paremmaksi, eli kohta 19-vuotias ja en ole kertaakaan elämässäni tarvinnut ruotsia. Ehkäpä tämä riippuu asuinpaikasta osittain. PK-seudulla ei kovin usein ruotsiin törmää..tai minä en ole törmännyt.
Pages: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 18 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1