FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.19, 14:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 18 Reply Print
Author Topic: Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?  (Read 34685 times)
Staok
Former member
Re:Pakko-ruotsi vapaehtoiseksi?
« Reply #20 on: 24.03.04, 20:32 »

Svärje Svärje Suami Huano!! Ei nyt sentään, pakko-ruotsi pois!! Mielummin osaan yhen kielen kunnolla(siis ulkomaisen) eli englannin ja keskityn siihen. Nimimerk. 3 vuotta ruottia lukenut, enkä osaa vieläkään aakkosia tai numeroita ruotsiksi.
mazze
Former member
« Reply #21 on: 24.03.04, 20:46 »

LOL Grin, miten olisi mielinosoitus Ruotsin puolesta, kadulle heilumaan ruotsinlippu kädessä ja huutamaan iskulauseita Ruotsiksi Grin Ohikulkijoiden ilme olisi varmaan  Shocked

En ihan niin äärilaitaan viitsi mennä sentään Smiley. En vain ymmärrä mitä ihmisillä on ruotsinkieltä vastaan...

Nimim. Ruotsinkielisen tarhan käynyt
niko
Former member
« Reply #22 on: 24.03.04, 20:49 »

En vain ymmärrä mitä ihmisillä on ruotsinkieltä vastaan...
Tämmönen itäsuomalainen juntti vaan ei keksi sille ainuttakaan järjellistä käyttötarkoitusta.
laukkanenmarko
Former member
« Reply #23 on: 25.03.04, 08:19 »

Kyllä mua ainakin ketuttaa, jos tuo toteutuu, kun nyt itse olen huomenna kirjoittelemassa tuota ********* pakko ruotsia..  Tongue
tepatestaaja
Former member
« Reply #24 on: 25.03.04, 08:30 »

Kyllä mua ainakin ketuttaa, jos tuo toteutuu, kun nyt itse olen huomenna kirjoittelemassa tuota ********* pakko ruotsia..  Tongue

Älä nyt hyvä mies hermostu! Ihmisten kohtalot ja uravalinnat ovat mitä ihmeellisimpiä. Sustahan voi tulla vaikka Ruåtsin kielen lehtori paikalliselle yläasteelle!  Grin  Cool

* Valmistautuu suojäväistöön paikalliseen sirpalesuojaan *
laukkanenmarko
Former member
« Reply #25 on: 25.03.04, 11:10 »

Sustahan voi tulla vaikka Ruåtsin kielen lehtori paikalliselle yläasteelle!  Grin  Cool
Tahi sitten ei Wink Vois olla ettei pää kestäisi jos joutuisi puhumaan ruåttia
botnia
Former member
« Reply #26 on: 25.03.04, 11:18 »

No kyllähän suomalaisten pitäis ruotsia osata kun kerta Tukholmassa spurgutkin puhuu sujuvasti suomea Grin Wink
ILmoKKA
Former member
« Reply #27 on: 25.03.04, 12:35 »

Otan osaa...  Smiley Onneksi kirjotin jo syksyllä alta pois, niin ei tarvinnu mitään kuuntelutiivistelmiä värkätä...  Grin
SeppoHamalainen
Former member
« Reply #28 on: 25.03.04, 13:40 »

Suomi ja englanti ovat ainoat joita itse katson erityisemmin tarvitsevan. Ruotsissa istuttu jo melkein 6 vuotta, ihan hyvin siinä on perusasiat oppinut.

Saksannumeroani voinee pitää hyvänä esimerkkinä siitä että kieli ei mene päähän jos ei niin halua. Mutta entäs sitten alkoholì?

Jos joku nyt tietä kysyy ruotsiksi, kyllä siihen osaa vastata että "Gå där och sen vända dig dit åt" mutta en nyt rupeaisi kenenkään kanssa ruotsiksi isompaan väittelyyn. Oikeastaan sama asia englannissakin, paperilla menee täydellisesti mutta kun pitäisi jotain sanoa niin tulee "ööö.... Jees... Ai donnou..."

Ja venäläisille kusetusyritykselle pitää aina osata sanoa Idzi na hui. (Oma tulkintani lauseen ääntämisestä) En katso tarpeelliseksi kertoa lauseen merkitystä, sillä ei se täällä kauaa viihtyisi kuitenkaan. Ottakoon selvää kuka haluaa. Lisäksi kaikkeen voi aina sanoa suomalaisittain erään p-alkuisen sanan jossa on mukavan paljon konsanantteja, ja erityisesti R-kirjain jota on mukava venyttää hampaillaan.
« Last Edit: 26.03.04, 12:55 by Seppo Hämäläinen »
laukkanenmarko
Former member
« Reply #29 on: 25.03.04, 13:50 »

Heetkinen ootko sä jollain ruåttinkielisellä ala-asteella vai miten sä oot 6v opiskellu ruåttia?

Ja miten tämä:
Saksannumeroani (7) voinee pitää hyvänä esimerkkinä siitä että kieli ei mene päähän jos ei niin halua. Mutta entäs sitten alkoholì?
liittyy pakko ruotsiin? Ja eikös sinun ikäisesi pitäisi vielä juoda muumi limpparia?
mitch83
Former member
« Reply #30 on: 25.03.04, 16:20 »

"Nimeni on Pekka Töpöhäntä ja en pidä pojista."  Grin Grin

Ai ei menny senkään vertaa oikein Grin Grin Grin
ekielo
Former member
« Reply #31 on: 25.03.04, 16:46 »

Siinä meni se viimeinenkin ilo... Ei riittänyt yksinäinen protesti lakkoa vastaan Grin. (ts. piti jäädä luokkaan yksinään kun muut menivät lakkoilemaan)

Niin minäkin jäin luokkaan enkä lähtenyt kapinoimaan. Meitä jäi sentään yli viisi plus matikan ope. (Suurinpiirtein kaikki muut opettajat lähtivät mukaan protestiin, vaikka heidän olisi kuulunut jäädä jatkamaan opetusta).
On se vaan niin, että paljon hankalampaa on hyvää työtä tässä maassa ilman ruotsin kielitaitoa saada.
Eniten vastustan tuota yo-kirjoitusten uusimista. Nyt kun  vuonna 2006 tulee uusimuotoinen reaalikoe, niin se tarkottaisi sitä, että voisi kirjoittaa ylioppilaaksi vaikka aineilla äidinkieli, uskonto, filosofia, psykologia. Mitenkään noita aineita aliarvostamatta, mutta onko se ylioppilas joka noin kirjoittaisi? Ei osaa matikkaa, mitään luonnontieteellisiä aineita, historiaa tai vieraita kieliä. (Tai tietenkin voi osata mutta tyhmä jos ei kirjoita). Muutenkin tuo uusi reaali on hankala ja systeemi aivan pers***tä. (Onneksi itse saan kirjoittaa vielä vanhan reaalin).
« Last Edit: 25.03.04, 20:04 by Eetu Kielo »
BlueStar
Former member
« Reply #32 on: 25.03.04, 19:28 »

Niin virallisen kielen statushan tarkoittaa, että on oikeus asioida virallisissa yhteyksissä omalla kielellään. Tuskin sveitsiläisetkään kaikkia virallisia kieliään joutuvat opettelemaan, vaikka on paljon pienempi maa (alueena). Ja suomihan on EU:n virallinen kieli... Wink

Ja Saame kun muuten kanssa on virallinen kieli Suomessa.

Ma pysyn Englannissa, ei tarvi Ruottia. Wink
motojuzzi
Former member
« Reply #33 on: 25.03.04, 20:28 »

Nyt kun  vuonna 2006 tulee uusimuotoinen reaalikoe, niin se tarkottaisi sitä, että voisi kirjoittaa ylioppilaaksi vaikka aineilla äidinkieli, uskonto, filosofia, psykologia.
Eihän tarkota. Äidinkieli pakollinen, ja sen lisäksi valitaan kolme muuta pakollista matikan, vieraan kielen, toisen kotimaisen ja reaalin välillä. Reaalissa ei vaan voi vastata kuin yhden aineen kysymyksiin (eli hyvästi tärpit...  Cry ) Eikö...?

Meidän lukio kuuluu jo nyt rakennekokeilun piiriin, mutta myötätunnosta lähdin luokasta minäkin. Mulla ei ole riittänyt motivaatiota lukea kolmea kieltä, eli ruotsin takia en oo lukenut paljon tärkeämpää, saksaa.. Piru vie.. No, kirjotan siltikin ruotsin, mutta vapaaehtosena, jollon ei haittaa vaikka menis penkin alle.
arzzi
Former member
« Reply #34 on: 25.03.04, 21:17 »

Kyllä se oli ennen ku kirjoitettiin kaikki viis ainetta muutamien viikkojen sisällä. Oli siinä sellaista kevään playoffs henkeä ja kovaa lukemista, pänttäämistä ja hermokontrollia.

Nykyään se onkin helppoa ku voi kirjoittaa syksyllä ja keväällä, ja jopa kahtena peräkkäisenä keväänä.
ekielo
Former member
« Reply #35 on: 26.03.04, 09:52 »

Eihän tarkota. Äidinkieli pakollinen, ja sen lisäksi valitaan kolme muuta pakollista matikan, vieraan kielen, toisen kotimaisen ja reaalin välillä. Reaalissa ei vaan voi vastata kuin yhden aineen kysymyksiin (eli hyvästi tärpit...  Cry ) Eikö...?

Minä ymmärsin äitini kertomuksen mukaan niin, että jos neljä ainetta on pakollista ja jokainen reaaliaine on erikseen oma koe, niin kolme reaalia riittäisi äidinkielen lisäksi.
Hannu Tolonen

Date Registered: 13.12.02

« Reply #36 on: 26.03.04, 12:26 »

Minä ymmärsin äitini kertomuksen mukaan niin, että jos neljä ainetta on pakollista ja jokainen reaaliaine on erikseen oma koe, niin kolme reaalia riittäisi äidinkielen lisäksi.
Mutta eihän sitä voi kirjoittaa kuin sen kaksi ainetta ja vain ja ainostaan kaksi.

Hannu

SeppoHamalainen
Former member
« Reply #37 on: 26.03.04, 12:58 »

Heetkinen ootko sä jollain ruåttinkielisellä ala-asteella vai miten sä oot 6v opiskellu ruåttia?
Ei kun råttinkieliluokalla.

Ja miten tämä...  liittyy pakko ruotsiin?
Se liittyy kielen, jota ei halua oppia, opetuksen hyödyllisyyteen.

Ja eikös sinun ikäisesi pitäisi vielä juoda muumi limpparia?
Valvojasetä ei pitäisi vastauksesta. Mutta kyllä, muumilimppari on huomattavasti paremman makuista kuin väkijuomat.
Olli Vainio

Date Registered: 05.07.01

« Reply #38 on: 26.03.04, 13:14 »

Nykyään se onkin helppoa ku voi kirjoittaa syksyllä ja keväällä, ja jopa kahtena peräkkäisenä keväänä.
No en kyllä menis väittämään YO-kirjoituksia helpoiksi vaikka niitä voikin jakaa max. 3:een osaan.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Mikael Paulinow

Date Registered: 03.09.03

« Reply #39 on: 29.03.04, 16:02 »

Ai ettei ruotsia tarvita missään??? Joo ruotsia kyllä tarvii muuallakin kun jos katsoo fst:n ohjelmia tai lukee fsn ruotsinkielistä osiota.. Olen itse palvelualalla väliaikaisesti viikonlopputöissä, ja päivittäin tulee suomenruotsalaisia asiakkaita, joita palvelen ehdottomasti ruotsinkielellä, sillä heillä on oikeus tulla palvelluksi omalla äidinkielellään. Vaikka ymmärtäisivätkin suomea. Olen täysin Enestamin kannalla tuossa aivan turhasta "uudesta" yo-kokeen muodosta. Yo- koe on eräänlainen kypsyyskoe, ja jos ylioppilas ei "halua" kirjoittaa tältä vaadittua kieltä, on se minun mielestäni täysin naurettavaa.. Ja miten ihmiset asennoituvat tuohon kieleen, johtuu täysin siitä että on liikuttava joukon mukana ja heti alusta lähtien arvostella kieltä ja tehdä siitä täysin kyseenalainen. Ruotsin kieli itsessään on paljon helpompi oppia kun suomi, joten ei pitäisi suuria ongelmia olla tuossa oppimisessa. Mutta kuitenkin näin vaikuttaisi olevan. Se että halutaan päästä mahdollisemman helpolla yo-kokeista on ymmärrettävää. Mutta miksi on tällöin valinnut lukion? Jos ei kykene tekemään asioita jotka ei aina miellytä. Pitäisikö myös lanseerata askartelu valinnaiseksi yo-aineeksi? Tuskinpa sitä työelämässä saa valita mitä tekee ja mitä jättää tekemättä.. On niin tuskallista katsoa kun jokin ruotsinkielinen asiakas tulee kysymään omalla äidinkielellään jotain tuotetta. Tällöin palvelun tarjoaja ei osaa lainkaan ruotsia ja seisoo siinä ymmällään ja pyörittelee sormiaan.. Minkäs teet? Olisiko sittenkin kannattanut lukea ruotsia joskus, eipä tietenkään, kyllä se ristinolla oli paljon hyödyttävämpää.. Tässä tapauksessa voisi harkita alan vaihtoa ja suunnata vaikka siivousalalle, tai nykyään, laitoshoitajaksi. En nyt hauku heitä, mutta he eivät välttämättä tarvitse ruotsinkieltä ammatissaan jos ovat esimerkiksi töissä suomenkielisellä ala-asteella esimerkiksi.. Missä on siis yleissivistys? Vai tarvitaanko sellaista nykypäivänä, eipä siltä vaikuta.. Vaan saadaan itse valita mitä halutaan tehdä ja mitä emme halua.. Jos pystymme kutsumaan itseämme sivistysvaltioksi, on meidän pystyttävä olemaan sitä kaikilla osa- alueilla. Tähän kuuluu myös maassa puhuttavien kielien osaaminen!!

-flying finn-
Pages: 1 [2] 3 4 ... 18 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1