Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

<< < (41/72) > >>

finnpilot86:
Ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtaja, ympäristöministeri Jan-Erik Enestam kritisoi rakennekokeilun vakinaistamista.

Hänen mukaansa kyse ei ole pelkästään ruotsin kielen asemasta, vaan ylioppilaskoe on kypsyyskoe, jonka tulee mitata lukion aikana saatua yleissivistyksen tasoa.

- Toisen kotimaisen kielen osaaminen kuuluu maamme yleissivistykseen, Enestam huomauttaa.

- Jos haluamme lukion, joka ei ole yleissivistävä ja jossa opiskelijat varhaisessa vaiheessa erikoistuvat jättäen pois aineita, jotka silloin saattavat tuntua mielenkiinnottomilta, on rakennekokeilumalli oikea, Enestam totesi tiedotteessaan.

sasu:
Keksin vielä yhden konstin luopua ruotsinkielen pakko-opetuksesta.

Lopetetaan ruotsinkielen koulupakko, mutta samalla muutetaan kaikki tv- ja radio-ohjelmat ja sanoma- ja aikakauslehdet ruotsinkielisiksi. Silloin jokainen suomalainen oppii väkisinkin ruotsia.

Jos tämä kuulostaa liian radikaalilta niin voisi alkajaisiksi esim. kaikki ulkomaiset tv-ohjelmat dubata ruotsiksi ja tekstittää suomeksi. Silloin ruotsinkieli tarttuisi päähän ihan itsestään, kun sitä kuulisi lähes päivittäin.

Vaikka tämä meneekin ironian puolelle, niin siinä olen ihan vakavissani, että kielten oppiminen on hieno asia ja parhaiten niitä oppii kun niille altistuu arkielämässään. Minulle on jäänyt pahanmakuiset muistot pakkoruotsista koulussa, mutta en yhtään pistäisi vastaan jos esim. televisiota töllöttämällä oppisin uuden kielen.

Portugalin kieltä esimerkiksi opin parin kuukauden työkomennuksella sen verran, että pystyin auttavasti lukemaan sanomalehtiä ja keskustelemaan paikallisten kanssa. En opiskellut kieltä yhtään, vaan käytin sitä Portugalissa aina kun pystyin ja välillä kurkkasin sanakirjasta apuja. Kummasti kieli tarttuu kun sitä voi oikeasti käyttää.

Ruotsia olen opiskellut pakolliset peruskoulu- ja lukioannokset ja kirjoitin jopa Magnan edestä, mutta käytännössä en ole käyttänyt sitä koskaan (35 vuoden ikään mennessä). Ei ihme että sen opiskelu nyppii kun se on täysin teoreettista!

sasu

motojuzzi:

Vaikka tämä meneekin ironian puolelle

Eipä sitä täällä osata hyvin suomeakaan.. Eikös se ole sarkasmia tuo tommonen..?  

Ei millään pahalla ja korjata saa, jos siltä tuntuu. Mietin vaan, että joko minä tai Sasu ei osata edes suomea tarpeeksi hyvin, ja kuitenkin pitäis ruotsia opiskella.

Otto-Ville:
Joko se on päätetty

Flegu:

Joko se on päätetty

Se on päätetty että toista kotimaista kieltä ei ole pakko kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page