Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

<< < (53/72) > >>

odo:
Jooooo...vihdoin korjasin tuon reilun 3v vanhan evotuksen tuon otsikon suhteen. Nyt pitäisi pilkunnussijoitakin mielyttää enemmän.

osmoj:
Olen täysin varma siitä. että tehty korjaus ei vielä miellytä pilkuntarkkoja lukijoita, kun näin tavallisenkin suomenkäyttäjän silmää jäi häiritsemään vain puolitiehen saatettu toimenpide! 

fishu:

Kun on seurannut palstalaisten voimakkaita mielipiteitä "pakkoruotsiin" hukatuista tunneista, niin olisi mielenkiintoista kuulla yksityiskohtaisesti, mihin he säästyneen aikansa käyttäisivät. Vielä mielenkiintoisempaa olisi, jos joku esittäisi työpäiväkirjan muodossa toteutetut hyödylliset opiskelutunnit, jotka tulivat käyttöön, kun asianomainen välttyi ruotsinkielen opiskelulta.
Nuori ihminen ei voi sanoa mistään asiasta, että hän ei tule sitä koskaan tarvitsemaan elämässään. Juuri nk tarpeettomat tiedot ja taidot saattavat koitua yllättävän ratkaiseviksi ja tarpeellisiksikin jossakin elämän vaiheessa. Itse olen jo sen verran varttuneessa iässä, että voin luetella useampiakin asioita, joiden opiskelun laiminlöin tai hoidin huonosti silloin, kun ne olivat ajankohtaisia. Kun niitä sitten yllättäen keskeisesti työssäni tarvitsin, jouduin paikkaamaan aikaisemmat laiminlyöntini tilanteissa, joissa aika oli paljon tiukemmalla.

Opetetaan saman tien kaikki asiat nuorelle, koska eihän sitä tiedä....
Ainoa ongelma johon törmätään kaiken sen hauskan ja mahdollisen hyödyn kohdalla kaiken oppimiselle on juurikin se aika. Emme pysty venyttämään vuorokautta mihinkään suuntaan, vaan se on se 24h päivässä, 7 päivää viikossa, noin 30 päivää kuukaudessa ja noin 365 päivää vuodessa. Aika on toki parasta käyttää hyödyksi, mutta harkiten.

Jos minua ei olisi pakotettu viettämään aikaa ruotsintunneilla, joilta minulla ei ole mitään muistikuvia enää, niin olisin opiskellut saksaa, jolle olisi ollut sitä tarvetta. Tiesin jo nuorena, että tarvitsisin saksan kieltä; tarpeellisempaa kuin ruotsin kieli. Sen sijaan että olisin oppinut saksaa, niin en varsinaiseti oppinut ruotsiakaan. Pidemmällä tähtäimellä minulle siis jäi pelkkä luu käteen ruotsiin käytetyistä tunneista. Oliko se hyödyksi käytettyä aikaa? Ei. Oliko minulla hauskaa? Olin raivoissani. Olisiko aika voitu käyttää paremmin? Kyllä.

En oikein ymmärrä, miksi pakkoruotsia halutaan perustella sillä, että "se saattaa joskus olla hyödyksi". Sehän on kehäpäätelmä, eikä perustelu. Kyllähän se eräällä tavalla on Suomessa hyödyksi, koska lainsäädäntö on rakennettu siten. Mutta kuten olen jo todennut, huono lainsäädäntö ei ole perustelu ruotsin kielen etuoikeuksille. Ongelma siis ei ole varsinaisesti pakkoruotsissa, vaan lainsäädännössä, joka pakottaa tarvitsemaan ruotsin kieltä Suomessa vastoin mitään perusteltua järkisyytä. Ainoa järkevä perustelu, mikä nykyiselle systeemille on annettu, on ruotsinkielisten etulyöntiaseman ylläpitäminen - Näin on jopa RKP:ssa niin sanotusti ääneen todettu peruskoulu-uudistuksen aikoihin.

Esa:
Näinhän se on, että argumentointi vallitsevien käytäntöjen puolesta tuppaa olemaan syiden keksimistä käytännön jatkamiselle sen sijaan, että pohdittaisiin, millainen toimintatapa olisi järkevä. Tämä kommentti sopisi yhtä hyvin varsusmiespalvelusketjuun kuin tännekin. Kyllä minkä tahansa opettamista voi perustella sillä, että sitä taitoa voi tarvita. Hyvin voidaan vaatia gynekologian ja seismologian lisäämistä peruskoulun opetusohjelmaan, koska jotkut tarvitsevat niitä taitoja aikuisena. Mutta kyse onkin siitä, että on rajallinen määrä oppitunteja, ja ne pitäisi käyttää sellaisen yleissivistyksen antamiseen, joka on useimmille tarpeen. Kyllä minä näkisin, että ruotsin kieli on uskonnon jälkeen toiseksi hyödyttömin oppiaine ja molempia opetetaan vain historian painolastin takia. Säästyneen ajan voisi käyttää vaikka maailman eri kulttuurien parempaan tuntemiseen ja tiedon hakemisen ja lähdekritiikin harjoittelemiseen.

bemari:

Kun on seurannut palstalaisten voimakkaita mielipiteitä "pakkoruotsiin" hukatuista tunneista, niin olisi mielenkiintoista kuulla yksityiskohtaisesti, mihin he säästyneen aikansa käyttäisivät. Vielä mielenkiintoisempaa olisi, jos joku esittäisi työpäiväkirjan muodossa toteutetut hyödylliset opiskelutunnit, jotka tulivat käyttöön, kun asianomainen välttyi ruotsinkielen opiskelulta.

Ei se aina ole ajan säästöstä kiinni, kaikilla vain ei ole kieli-päätä. Toiset osaavat todella hyvin matematiikkaa, toisille pelkissä kertotauluissakin on haastetta. Toiset oppivat helposti eri kieliä, ja toisille pelkän englannin opiskelu tuottaa vaikeuksia.

Jos pakkoruotsi poistettaisiin, niin monet oppisivat englantia paremmin. Henkilökohtaisesti opiskelisin ruotsin tilalla varmasti saksaa. Sitten alkaisi olla ihan hyvin jotain kielitaidon rippeitä minullakin, vielä sitten venäjää täytyisi opiskella.

nimim. 3 tuntia viikossa englantia, 3 tuntia viikossa ranskaa, 3 tuntia viikossa espanjaa, 2 tuntia viikossa ruotsia

Navigation

Up one level

Next page

Previous page