Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

<< < (61/72) > >>

pho201:

Kaikki suomenruotsalaiset eivät puhu. Pohjanmaalla on kuntia jossa ihmiset eivät pysty hoitamaan päivittäisiä asioitaa muuten kuin ruotsiksi. Heitä löytyy myös helsingistä. Ja entäs Ahvenanmaalaiset ? Kuinka suuri prosentti heistä pystyy asioimaan suomeksi ? Niimpä.
...

Niin käytännössä. Teoriassa kaikkien pitäisi, koska opiskelevat? koulussa "pakkosuomea". Entäs toisin päin? Tiedän tämän ihan ruohonjuuritasolta entisestä työelämästäni (olen eläkkeellä opettajan virasta). Ehkä yhtä suuri suhteellinen (luulen kuitenkin, että paljon suurempi) osa suomalaisista ei puhu eikä ymmärrä ruotsia, vaikka teoriassa heidän pitäisi. Miksi heitä (ja opettajaparkoja) pitäisi kiusata näiden pakko-opettamisella, kun usein jo pelkkä asenne ruotsin opiskeluun on sieltä, minne ei päivä paista? Resurssien haaskausta sanon minä. Käytännössä ruotsia osaamattomilla ei kuitenkaan ole manner-Suomessa mitään ongelmaa.

Ne suomenkieliset, jotka katsovat tarvitsevansa ja haluavat oppia ruotsia oppivat sitä ilman pakkoakin. Uskoisin kuitenkin, että noilla "ummikkoruotsalaisten" asuinseuduilla on aivan riittävästi Ruotsin kielen taitoisia palveluammateissakin, joten käytännössä ummikkoruotsalaisuus ei ole sielläkään ongelma.

Ahvenanmaa on kokonaan oma lukunsa, sillä siellä väestön reilun enemmistön äidinkieli on ruotsi. Ahvenanmaalle voitaisiin ihan hyvin säätää pakollinen ruotsi edelleen pakolliseksi. Minun puolestani koko maakunnan voisi yhtä hyvin vaikka myydä Ruotsille.

pho201:
Monissa muissa kaksi- tai useampikielisissä maissa näyttäisi olevan paljon Suomea järkevämpi aluekohtainen mahdollisuus valita pakolliset kielet:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Virallisten_kielten_opetus_eri_maissa