Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

<< < (61/72) > >>

pho201:

Kaikki suomenruotsalaiset eivät puhu. Pohjanmaalla on kuntia jossa ihmiset eivät pysty hoitamaan päivittäisiä asioitaa muuten kuin ruotsiksi. Heitä löytyy myös helsingistä. Ja entäs Ahvenanmaalaiset ? Kuinka suuri prosentti heistä pystyy asioimaan suomeksi ? Niimpä.
...

Niin käytännössä. Teoriassa kaikkien pitäisi, koska opiskelevat? koulussa "pakkosuomea". Entäs toisin päin? Tiedän tämän ihan ruohonjuuritasolta entisestä työelämästäni (olen eläkkeellä opettajan virasta). Ehkä yhtä suuri suhteellinen (luulen kuitenkin, että paljon suurempi) osa suomalaisista ei puhu eikä ymmärrä ruotsia, vaikka teoriassa heidän pitäisi. Miksi heitä (ja opettajaparkoja) pitäisi kiusata näiden pakko-opettamisella, kun usein jo pelkkä asenne ruotsin opiskeluun on sieltä, minne ei päivä paista? Resurssien haaskausta sanon minä. Käytännössä ruotsia osaamattomilla ei kuitenkaan ole manner-Suomessa mitään ongelmaa.

Ne suomenkieliset, jotka katsovat tarvitsevansa ja haluavat oppia ruotsia oppivat sitä ilman pakkoakin. Uskoisin kuitenkin, että noilla "ummikkoruotsalaisten" asuinseuduilla on aivan riittävästi Ruotsin kielen taitoisia palveluammateissakin, joten käytännössä ummikkoruotsalaisuus ei ole sielläkään ongelma.

Ahvenanmaa on kokonaan oma lukunsa, sillä siellä väestön reilun enemmistön äidinkieli on ruotsi. Ahvenanmaalle voitaisiin ihan hyvin säätää pakollinen ruotsi edelleen pakolliseksi. Minun puolestani koko maakunnan voisi yhtä hyvin vaikka myydä Ruotsille.

pho201:
Monissa muissa kaksi- tai useampikielisissä maissa näyttäisi olevan paljon Suomea järkevämpi aluekohtainen mahdollisuus valita pakolliset kielet:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Virallisten_kielten_opetus_eri_maissa

Minullekin sopisi hyvin, jos esimerkiksi Suomen ruotsinkielisillä alueilla (missään ruotsinkieliset Ahvenanmaata lukuun ottamatta eivät kuitenkaan enää ole enemmistönä) ruotsi pysyisi edelleen pakollisena, mutta esimerkiksi me Itä-Suomessa voisimme valita sen tilalle jotain muuta. Esimerkiksi Tohmajärven kunta rajan pinnassa on jo pidemmän aikaa anonut lupaa vaihtaa ruotsin pakollinen opetus venäjän opetukseen. Aina anomus on tullut bumerangina takaisin. Tohmajärven alueella on vilkas rajaylityspaikka ja kunnan väestöstäkin venäjää äidinkielenään puhuvia on (suhteellisesti) enemmän kuin Suomessa ruotsia äidinkielenään puhuvia. Tohmajärvellä ruotsinkielisiä lienee 0% kuten monessa muussakin Itä-Suomen kunnassa. Järkeä peliin kuten muuallakin maailmassa monikielisissä maissa.

Haluan korostaa sitä, että missään tapauksessa minulla ei ole mitään ruotsalaisia tai suomenruotsalaisia vastaan ja tunnustan täysin sen, että jälkimmäiset ovat yhtä suomalaisia kuin me suomea äidinkilenään puhuvatkin. Minulla ei myös ole mitään kielten opiskelua vastaan. Jag talar också svenska, men behöver det mycket sellan.

Per

tslowman:

Meinaat, että venäläiset tulisivat ennemmin Suomeen englannin sanakirjan kanssa kuin menisivät vaikkapa lahden eteläpuolelle, missä venäjän puhujia riittää?

Se riippuu siitä mitä hakee. Jos lahden eteläpuolella on tarjota jotain parempaa kuin meillä täällä, en pistä yhtään pahaksi vaikka menisivät sinne. Elämä on täynnä valintoja.

karantan:

Se riippuu siitä mitä hakee. Jos lahden eteläpuolella on tarjota jotain parempaa kuin meillä täällä, en pistä yhtään pahaksi vaikka menisivät sinne. Elämä on täynnä valintoja.

Ja minä valitsen ennemmin venäläisten turistien tuomat rahat vaikka sitten pitäisikin tarjota venäjänkielistä palvelua.

tslowman:

Ja minä valitsen ennemmin venäläisten turistien tuomat rahat vaikka sitten pitäisikin tarjota venäjänkielistä palvelua.

Ja sen tietävät myös venäläiset. Suomalainen on heikko, ja kun on kyse rahasta, mitä vain tehdään. Oma perse paras perse. 

Minä jätän nyt nämä venäläiset rauhaan, kyse oli pakkoruotisista.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page