Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

<< < (65/72) > >>

leppäkeihäs:
Ruotsihan on helppo kieli. Kirjoitin lukiossa laudaturin ruotsista muutaman illan kertaamisella, joten ainakin minulla meni pakkoruotsi hyvin kevyesti muiden tärkeämpien aineiden rinnalla. Olisin kuitenkin mieluummin opiskellut venäjää, mutta sitä ei taidettu edes lukiossani tarjota. Noh, ei kai se hukkaankaan mennyt se ruotsinopiskelu.

Miksu:

Pakko vetää ikäkortti esiin: kokemus tuo sitä näkemystä ja varmuutta; oli kyse sitten pakkoruotsin vastustajien ymmärtämisestä tai kännykällä pelleilystä autolla ajon aikana.

Eniten tässä mua mietityttää se, että päätöksen tekevät nämä ihmiset jotka ovat viimeksi perseensä peruskoulunpenkkiin istuttaneet 15 vuotta sitten. Eli eivät ne ketkä sitä opiskelevat... Pakkoruotsen poistaminen ei ainakaan teidän elämässänne muuta mitään, vai? Ja turha tulla saarnaamaan rahasta, pienessäkin lukiossa pystyy opiskelemaan 4-5 eri kieltä. Ei ehkä kiinaa tai japania, mutta niitä voi sitten opiskella koulun ulkopuolellakin jos kiinnostaa...

Teemuxs:

Eniten tässä mua mietityttää se, että päätöksen tekevät nämä ihmiset jotka ovat viimeksi perseensä peruskoulunpenkkiin istuttaneet 15 vuotta sitten. Eli eivät ne ketkä sitä opiskelevat... Pakkoruotsen poistaminen ei ainakaan teidän elämässänne muuta mitään, vai? Ja turha tulla saarnaamaan rahasta, pienessäkin lukiossa pystyy opiskelemaan 4-5 eri kieltä. Ei ehkä kiinaa tai japania, mutta niitä voi sitten opiskella koulun ulkopuolellakin jos kiinnostaa...

Raha on tässä juuri se pääpointti.

Joona:

Eniten tässä mua mietityttää se, että päätöksen tekevät nämä ihmiset jotka ovat viimeksi perseensä peruskoulunpenkkiin istuttaneet 15 vuotta sitten. Eli eivät ne ketkä sitä opiskelevat...

Olisin poistanut sen 15v sitten, jos olisin voinut. Tilanne ei ole siitä muuttunut mihinkään. Päinvastoin, nykyisin taidetaan opiskella sitä paljon enemmän tai ainakin on suunniteltu moista. Miten siis perustelet sen, että opiskeluajankohta vaikuttaa asiaan?

Tämä on vähän kun suurin osa kansasta oli sitä mieltä, että rakenteelliset uudistukset ovat paikallaan, kunhan ne koskettaa jotain muuta kuin itseä..

Tohe:

Olisin poistanut sen 15v sitten, jos olisin voinut.

Mielestäni tässä kiteytyy nyt tämä pointti. Itselläni ei luonnolisesti ole mitään muistikuvaa 15 vuoden takaa, mutta jos tosiaan tilanne ruotsinkielen kanssa on ollut sama viimeiset 15 vuotta, mistä tämä haloo 2013 ? Siihen ei minulla ole mitään vastausta. Kertokaa te.

-T

Navigation

Up one level

Next page

Previous page