FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.08.18, 03:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  IFR-lento
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: IFR-lento  (Read 2048 times)
pilot22
Former member
IFR-lento
« on: 27.03.04, 20:12 »

Lensin tuossa äskettäin Turusta Maarianhaminaan Learjetillä (koska mitään hyvää potkurikonetta ei ole tällä hetkellä ole:()
Ifr lennonjohto ohjasi minut pohjoisesta laskeutumaan ILS rw 21, mutta kartoissani on sellainen piirros, että pitäisi tulla tonne Maarianhaminan alueelle lännestä tai idästä... Vai onko se vain vfr lennot? No lasku onnistui kuitenkin hyvin Grin!

- Toinen ongelma on: Antaako lennonjohtajat vatsimissä niin pitkiä ohjeistuksia kuin pelissä?

- Ilja
ToniH22
Former member
Re:IFR-lento
« Reply #1 on: 27.03.04, 20:14 »

En ole täysin varma, mutta laskussa tullaan aina joko myötä tuuleen/vastatuuleen...  Huh Se sitten ohjautuu sitä mukaan se, mille kiitoradalle laskeutuu.
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:IFR-lento
« Reply #2 on: 27.03.04, 20:16 »

En ole täysin varma, mutta laskussa tullaan aina joko myötä tuuleen/vastatuuleen...  Huh Se sitten ohjautuu sitä mukaan se, mille kiitoradalle laskeutuu.

Ei kylläkään myötätuuleen mielellään jos se on enempää kuin "tyyni".
ToniH22
Former member
Re:IFR-lento
« Reply #3 on: 27.03.04, 20:17 »

Kuten jo totesin aikaisemmassa viestissäni "EN OLE VARMA" Wink
Joel Ahonen
Offline Offline

Posts: 1397
Date Registered: 02.03.03

Re:IFR-lento
« Reply #4 on: 27.03.04, 20:17 »

mutta laskussa tullaan aina joko myötä tuuleen/vastatuuleen...  Huh
Ei myötä- vaan vasta tuuleen.
EDIT: Vähän myöhässä. Grin
« Last Edit: 27.03.04, 20:18 by Joel Ahonen »
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:IFR-lento
« Reply #5 on: 27.03.04, 20:51 »

Eikä meitäkään. Jätetään ne turhat viestit pois, kiitos Smiley

Ja jotta tämä omani ei olisi ihan turha, pistän offtopiccina ihmisten iloksi kuvan jonka otin tänään:



Siinä ei tosin ole yhtään lentokonetta.

//Tuomas

Jani Aalto
Offline Offline

Posts: 895
Date Registered: 07.11.03

Re:IFR-lento
« Reply #6 on: 27.03.04, 22:02 »

Niin olikos se niin, että se tuulen suunta suhteessa koneen lasku/noususuuntaan riippuu siitä, että vastatuulessa voi käyttää pienempää nopeutta laskussa/nousussa kuin laskeuduttaessa tyynellä?
Myötätuuleen laskiessa tietysti jouduttaisiin käyttämään silloin suurempaa maanopeutta. Tai jotain. Fiksummat korjatkoon.
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:IFR-lento
« Reply #7 on: 27.03.04, 22:07 »

Niin olikos se niin, että se tuulen suunta suhteessa koneen lasku/noususuuntaan riippuu siitä, että vastatuulessa voi käyttää pienempää nopeutta laskussa/nousussa kuin laskeuduttaessa tyynellä?
Myötätuuleen laskiessa tietysti jouduttaisiin käyttämään silloin suurempaa maanopeutta. Tai jotain. Fiksummat korjatkoon.

Juu niinhän se. Maanopeus on pienempi vastatuuleen mennessä joten laskukiito on lyhyempi.
Fuuga
Former member
Re:IFR-lento
« Reply #8 on: 28.03.04, 00:07 »

mutta jos tuulet on vain alle 5 solmua niin voi liikenteen/johdon salliessa laskea myötätuuleen jos ei halua/jaksa kiertää kenttää

Täsmennetään ihan hieman. Käsittääkseni puhutaan myötätuulikomponentista. Eli tuulet voi hyvinkin olla yli 5 solmua, mutta sellaisesta suunnasta, että em. komponentti jää riittävän pieneksi.

/m
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:IFR-lento
« Reply #9 on: 28.03.04, 01:24 »

mutta jos tuulet on vain alle 5 solmua niin voi liikenteen/johdon salliessa laskea myötätuuleen jos ei halua/jaksa kiertää kenttää

Ethän vain sekoita EFHK:n rajoituksiin? Wink
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re:IFR-lento
« Reply #10 on: 28.03.04, 05:46 »

Eipä tuo myötätuuleen laskeminen suurempia ongelmia tuota jos on baanaa. Olettaen että on joku 2500m baana ja tuuli ei ole kovin puuskittaista niin sanoisin että ainakin 757:lla semmoiset 10kt on se "maaginen" raja. Sitä isommalla myötätuulella ei oikein kehtaa laskea, mutta tuo alle 10 kyllä menee ellei sitten oo mikään über lyhyt baana.

EDIT: lisättäköön että tuo on "voi tehdä"-kategorian juttuja. Myötätuuleenhan ei missään nimessä pyritä laskeutumaan ellei sitä pidä tehdä. Tuo nyt on lähinnä että jos on huonompi keli ja ILS on vaikka vaan toiseen suuntaa jne.
« Last Edit: 28.03.04, 05:53 by Olli Vainio »

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Ismo Nurmi
Offline Offline

Posts: 3392
Date Registered: 23.10.03

Re:IFR-lento
« Reply #11 on: 28.03.04, 08:42 »

Lensin Learjetillä (koska mitään hyvää potkurikonetta ei ole tällä hetkellä ole:()
Anteeksi jos puutun tuohon lausuntoon, mutta oletko kokeillut NAMC YS-11:ta tai Castanerin ATR:ää ja jos itäallergia ei ole kovin paha myös An-24 on aika hieno.
Jos näistä ei joku kelpaa niin suosittellen oikeisiin siirtymistä.
Jari Varje
Offline Offline

Posts: 2598
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:IFR-lento
« Reply #12 on: 28.03.04, 09:56 »

Anteeksi jos puutun tuohon lausuntoon, mutta oletko kokeillut NAMC YS-11:ta tai Castanerin ATR:ää ja jos itäallergia ei ole kovin paha myös An-24 on aika hieno.

Kannattaa muistaa myös Espen Oijordisbakkenin Fokker 50, Milton Shupen Commanderit ja Dash 7 sekä Oleksiy Frolovin Dash 8. Kyllä niitä asiallisia ropelikoneita freewarenakin löytyy, kun vähän vaivautuu etsimään, vaikka ihan täältä FSN:stä. Wink

- Toinen ongelma on: Antaako lennonjohtajat vatsimissä niin pitkiä ohjeistuksia kuin pelissä?

Esim. reitti- ja lähestymisselvitykset saattavat olla pidemmänpuoleisia, joten kannattaa opetella kirjoittamaan selvitys (tai olennaisimmat osat) paperille. Lisäksi voi aina pyytää toistamaan, jos kaikkea ei ehtinyt kopioida. Kokemuksen vähän karttuessa tuo alkaa sujua jo luonnostaan, ei kannata sen takia VATSIMia ujostella. Smiley
« Last Edit: 28.03.04, 09:57 by Jari Varje »

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:IFR-lento
« Reply #13 on: 28.03.04, 10:08 »

Eipä tuo myötätuuleen laskeminen suurempia ongelmia tuota jos on baanaa. Olettaen että on joku 2500m baana ja tuuli ei ole kovin puuskittaista niin sanoisin että ainakin 757:lla semmoiset 10kt on se "maaginen" raja. Sitä isommalla myötätuulella ei oikein kehtaa laskea, mutta tuo alle 10 kyllä menee ellei sitten oo mikään über lyhyt baana.

EDIT: lisättäköön että tuo on "voi tehdä"-kategorian juttuja. Myötätuuleenhan ei missään nimessä pyritä laskeutumaan ellei sitä pidä tehdä. Tuo nyt on lähinnä että jos on huonompi keli ja ILS on vaikka vaan toiseen suuntaa jne.

Tietysti tuo riippuu paljon myös koneesta. Esim. Joensuussa ATR:t tulee monesti laskuun kovassakin myötätuulessa 28:lle, kun kaikki muut koneet (MD:t ja Saabit) tulee samassa kelissä laskuun 10:lle...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
seaandtr
Former member


Email
Re:IFR-lento
« Reply #14 on: 28.03.04, 12:30 »

Tietysti tuo riippuu paljon myös koneesta. Esim. Joensuussa ATR:t tulee monesti laskuun kovassakin myötätuulessa 28:lle, kun kaikki muut koneet (MD:t ja Saabit) tulee samassa kelissä laskuun 10:lle...

Terve Mikko.

Tuo saataa johtua atraimen hyvistä lento-ominaisuuksista, niin tai siis johtuu.  Grin  Juttelin kerran erään IRL atr pilotin kanssa ja vahvisti että ko tyypillä on "helppo" lentää.   (tulipas epäselvästi ilmaistua)
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15347
Date Registered: 03.07.01

Re:IFR-lento
« Reply #15 on: 28.03.04, 12:34 »

Saabista en tiedä, mutta ATR:n max. myötätuulikomponentti on 15 kts pääosassa Finnairin koneita. Niissä kolmessa uusimmassa (taiwanilaiset) se on 10 kts vain...


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:IFR-lento
« Reply #16 on: 28.03.04, 12:46 »

Terve Mikko.

Tuo saataa johtua atraimen hyvistä lento-ominaisuuksista, niin tai siis johtuu.  Grin  Juttelin kerran erään IRL atr pilotin kanssa ja vahvisti että ko tyypillä on "helppo" lentää.   (tulipas epäselvästi ilmaistua)

Moro!

Mutta miten se ATR helppo lennettävyys vaikuttaa siihen, että sillä voi laskea kovempaan myötätuuleen/sivu/sivumyötäiseen, kuin vaikka MD-83:lla? Mun mielestä sillä on enemmän tekemistä esimerkiksi peräsintehon määrään koneen kokoon nähden ja varmasti myös sillä, että ATR on ns. ylätaso, kun MD vastaavasti alataso (Ei ota siiven niin helposti maahan, vaikka vähän tulisikin enempi "kallellaan" maahan). Mutta tää on vaan mun arvailua...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
pilot22
Former member
Re:IFR-lento
« Reply #17 on: 28.03.04, 15:18 »

no niin.. asiasta kukkaruukkuun Wink!  Miten on noitten karttojen laita, kun esim. Tampereen kartat eivät oikein sovi lennonjohdon ohjeistukseen... Tekeekö noilla kartoilla pahemmin mitään? - Paitsi, että niistä näkee korkudet ja reittipisteet ja sillai.. Mutta ne ei ihan toimi joka kohdassa.   Roll Eyes

- Ilja
Toni Tihleman
Toni13
Offline Offline

Posts: 2792
Date Registered: 02.06.03

Re:IFR-lento
« Reply #18 on: 28.03.04, 16:12 »

No ei ne kunnon kartat minkään FSän ATCn kanssa täsmääkkään  Wink
Nekke
Former member
Re:IFR-lento
« Reply #19 on: 29.03.04, 12:46 »

Nyrkki sääntönä " lentäjät tekee kaiken vastatuuleen".
Kyllä myötä tuuleen voi laskeutua mutta suurilla nopeuksilla osat "mm laskutelineet" kuluvat enemmän.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1