FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
14.08.18, 11:04

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Hätälentoa!
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Hätälentoa!  (Read 1929 times)
pilot22
Former member
Hätälentoa!
« on: 09.04.04, 17:06 »

Harjoittelin tossa äsken tuollaisia paniikki tilanteita ja simuloin sitten yhdellä moottorilla lentämisen. King Airilla onnistuu laskeutuminenkin, mutta kun päästään jetteihin ei ne meinaa pysyä edes ilmassa enää.  Polttoainetta on melko väheän mutta korkeus tippuu hurjaa tahtia ja lopulta osutaan maahan...

Kuitenkin noilla kaksimoottorisilla pitäisi pystyä laskeutumaan yhdellä moottorilla, mutta ei vain näytä onnistuvan... Osaako joku teistä?

- Ilja

Juha Ikonen
Offline Offline

Posts: 731
Date Registered: 22.10.03

Re:Hätälentoa!
« Reply #1 on: 09.04.04, 18:03 »

Eipä ole tullut kokeiltua, mutta eiköhän siinä ideana ole että jotain tiettyä korkeutta ei kannata yrittää pitää yhdellä moottorilla.. Eli kai sitä korkeutta pitää tiputtaa kokoajan sen verran ettei kone sakkaa.

Ja jos vain toisen puolen moottori työntää niin sillähän on kääntävä vaikutus  Tongue Elikkäs laskussa saatta tulla silläkin osin vaikeuksia..

Tiedä sitten oliko yksikään totta noista minun teorioista, mutta viisaammat korjatkoon, niin kuin yleensä..
pilot22
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #2 on: 09.04.04, 18:39 »

Kiitti vaan!

Sitten on toisenlainen ongelma. - En osaa pysya aikataulussa kunnolla tänään, helsinki- Maarianhamina reitti kesti n 1h....  Toisaalta tein kaksi go-aroundia, mutta 737:lla pitäisi päästä nopeammin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Miten?  fl 120 kts 320 oli "cruise"!!!!!!! ja lähestymiset alle 10000 jalkaa 250 kts....

- MITEN?Huh?

- "ongelmapesä"    Ilja
Sami Vainionpää
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 30.10.01

Re:Hätälentoa!
« Reply #3 on: 09.04.04, 20:28 »

Kuten jo toisessa threadissa sanoin, mene korkeammalle.
Kalashnikov
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #4 on: 09.04.04, 20:46 »

Kyllä sitä ainakin Ciation-Xllä pysyttiin ilmassa yhellämoottorillakin.. Grin
ja lennettiin vielä lento loppuun..
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re:Hätälentoa!
« Reply #5 on: 10.04.04, 00:49 »

En oo jetillä kokeillut, mutta tottahan kaksimoottorisen pitää yhdellä moottorilla lentää ja jopa nousta. Siinä tulee kaksi uutta nopeutta lisää: nopeus jolla kone nousee parhaiten yhdellä moottorilla, ja nopeus jolla ei enää pysty pitämään konetta suorassa peräsimellä.

Olihan pyörät sisällä ja laipat siinä asennossa kuin pitää (riippuu koneesta)? Olihan automaattikaasu ja autopilotti pois päältä?

arttula
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #6 on: 10.04.04, 05:16 »

Terve

Kannattaa noissa nopeuksissa yleensä huomioida se, että kyseessä on ilmanopeus, ei maanopeus. Eli jos vastatuuli on vaikka 100 solmua, hidastaa se jo huomattavasti menoa. Ehkei vaikutus kuitenkaan lyhyillä reiteillä hirveän suuri ole.

Arttu

p.s. Ilja, hieman vähäisempi huuto- ja kysymysmerkkien käyttö riittää. Kyllä asia selväksi tulee Smiley
pilot22
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #7 on: 10.04.04, 10:38 »

Kiitti vaan vinkeistä!

- Yritetään jatkossa

SeppoHamalainen
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #8 on: 11.04.04, 14:17 »

Jos pääsee heti hätälaskuun ja vain yksi moottori käytössä, sanoisin että kannattaa sammuttaa se toinenkin moottori tai ainakin laittaa pienemmälle teholle. Pysyy kone paremmin tasaisena jos molemmat poissa/molemmat päällä.

Tämähän on siis ihan konekohtaista, joillakin pystyy hyvin lentämään yhdellä, joillain ei pysty lentämään ollenkaan ilman, joillain pystyy lentämään ilman moottoria, ja joillain ei voi lentää edes moottorien kanssa.
mazze
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #9 on: 13.04.04, 03:49 »

Jos pääsee heti hätälaskuun ja vain yksi moottori käytössä, sanoisin että kannattaa sammuttaa se toinenkin moottori tai ainakin laittaa pienemmälle teholle. Pysyy kone paremmin tasaisena jos molemmat poissa/molemmat päällä.

Tämähän on siis ihan konekohtaista, joillakin pystyy hyvin lentämään yhdellä, joillain ei pysty lentämään ollenkaan ilman, joillain pystyy lentämään ilman moottoria, ja joillain ei voi lentää edes moottorien kanssa.

Väittäisinpä melkein ettei missään nimessä saa sammuttaa sitä ehjää moottoria...

Kaikkien nykyaikaisten kaksimoottoristenhan olisi pystyttävä lentämään yhdellä moottorilla (muistaakseni dc-3 oli ensimmäinen joka tähän kykeni?)
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15347
Date Registered: 03.07.01

Re:Hätälentoa!
« Reply #10 on: 13.04.04, 08:36 »

Jos pääsee heti hätälaskuun ja vain yksi moottori käytössä, sanoisin että kannattaa sammuttaa se toinenkin moottori tai ainakin laittaa pienemmälle teholle. Pysyy kone paremmin tasaisena jos molemmat poissa/molemmat päällä.

On kyllä vähän niin että ei omasta mielestä tuollaisia täysin mututietoja kannata tuolla tyylillä "varmoina vinkkeinä" alkaa heittelemään... Siitähän taidetaan puhua tuolla ohjeistuksessakin.  Koska asia on tosiaankin aivan tosinpäin..
« Last Edit: 13.04.04, 08:36 by Sami Puro »


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Harri Lonnqvist
Offline Offline

Posts: 7387
Date Registered: 15.11.01

Re:Hätälentoa!
« Reply #11 on: 13.04.04, 09:25 »

Väittäisinpä melkein ettei missään nimessä saa sammuttaa sitä ehjää moottoria...

Kaikkien nykyaikaisten kaksimoottoristenhan olisi pystyttävä lentämään yhdellä moottorilla (muistaakseni dc-3 oli ensimmäinen joka tähän kykeni?)

LOL!Niin,taitaapi olla esim. dösällä hieman huono liitosuhde(tmsno) Grin.

T:Harri



[center]"It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"[/cente
Petri
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #12 on: 13.04.04, 21:17 »

Harjoittelin tossa äsken tuollaisia paniikki tilanteita ja simuloin sitten yhdellä moottorilla lentämisen. King Airilla onnistuu laskeutuminenkin, mutta kun päästään jetteihin ei ne meinaa pysyä edes ilmassa enää.  Polttoainetta on melko väheän mutta korkeus tippuu hurjaa tahtia ja lopulta osutaan maahan...

Kuitenkin noilla kaksimoottorisilla pitäisi pystyä laskeutumaan yhdellä moottorilla, mutta ei vain näytä onnistuvan... Osaako joku teistä?

- Ilja



Kyllä nuo mulla ainakin ihan mainiosti ilmassa pysyivät. Laskeutumisessa kampesivat aika hyvin ja teki siitä aika kinkkistä, mutta kyllä nuo kiitotielle sai vieläpä yhtenä kappaleena. Tiedä sitten mikä sulla mahtaa olla onkelmana jos ne eivät meinaa edes ilmassa pysyä.  Sad
Shpongle
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #13 on: 14.04.04, 04:10 »

Tiedä sitten mikä sulla mahtaa olla onkelmana jos ne eivät meinaa edes ilmassa pysyä.  Sad

Kämä(t) lentomalli(t), kannattaa kokeilla jollain paremmalla.
pilot22
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #14 on: 14.04.04, 12:55 »

Nyt kun olen noita vaikeita tilanteita jonkun verran harjoitellut, niin huomasin että tosi vaikea paikka tulee vastaan kun laskeudutaan 400m näkevyys ja 16kts tuuli hieman sivusta sekä raskasta sadetta. Osaisiko joku neuvoa millä asetuksilla (tarkoitan lähennä penkkejä) kannattaa tulla ja minkälaisesti te itse lennette nämä laskeutumiset. Mulla ei ainakaan tullut kiitoradan keskelle noi laskut vaan vähän sivuun Angry!

- Mitä pitäisi tehdä ja miten oikeat pilotit hoitaa homman?


- Ilja
Petri
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #15 on: 16.04.04, 17:59 »

Nyt kun olen noita vaikeita tilanteita jonkun verran harjoitellut, niin huomasin että tosi vaikea paikka tulee vastaan kun laskeudutaan 400m näkevyys ja 16kts tuuli hieman sivusta sekä raskasta sadetta. Osaisiko joku neuvoa millä asetuksilla (tarkoitan lähennä penkkejä) kannattaa tulla ja minkälaisesti te itse lennette nämä laskeutumiset. Mulla ei ainakaan tullut kiitoradan keskelle noi laskut vaan vähän sivuun Angry!

- Mitä pitäisi tehdä ja miten oikeat pilotit hoitaa homman?


- Ilja

Penkki asetukset? Autopilotillahan tuo helpoiten onnistuu  Smiley
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re:Hätälentoa!
« Reply #16 on: 16.04.04, 18:08 »

No rankassa sivutuulessa ei kyllä autopilotin kannata antaa lähestymistä ohjata, ei se raukka siitä kunnialla selviä. Sivutuulilaskuunhan on kaksi tekniikkaa: joko tullaan vinottain, nokka tuulen suuntaan ja oikaistaan juuri ennen kosketusta, tai sitten tullaan siipi alhaalla, sivuttain liukuen ja oikaistaan juuri ennen kosketusta. Sumu ja sade ei siihen mitään muuta lisää kuin mittareihin luottamisen alkulähestymisessä.

harza
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #17 on: 16.04.04, 19:08 »

Nyt kun olen noita vaikeita tilanteita jonkun verran harjoitellut, niin huomasin että tosi vaikea paikka tulee vastaan kun laskeudutaan 400m näkevyys ja 16kts tuuli hieman sivusta sekä raskasta sadetta. Osaisiko joku neuvoa millä asetuksilla (tarkoitan lähennä penkkejä) kannattaa tulla ja minkälaisesti te itse lennette nämä laskeutumiset. Mulla ei ainakaan tullut kiitoradan keskelle noi laskut vaan vähän sivuun Angry!

- Mitä pitäisi tehdä ja miten oikeat pilotit hoitaa homman?


- Ilja
Jos sivutuulen takia ei kone osu just radan keskilinjalle ei kannata hermostua. Ei ne oikeatkaan lentäjät konetta keskelle jokakerta saa sompailtua, varsinkaan sivutuulella.
« Last Edit: 16.04.04, 21:52 by Harri Jääskeläinen »
Petri
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #18 on: 16.04.04, 23:57 »

No rankassa sivutuulessa ei kyllä autopilotin kannata antaa lähestymistä ohjata, ei se raukka siitä kunnialla selviä. Sivutuulilaskuunhan on kaksi tekniikkaa: joko tullaan vinottain, nokka tuulen suuntaan ja oikaistaan juuri ennen kosketusta, tai sitten tullaan siipi alhaalla, sivuttain liukuen ja oikaistaan juuri ennen kosketusta. Sumu ja sade ei siihen mitään muuta lisää kuin mittareihin luottamisen alkulähestymisessä.

Kyllä 16 solmun tuulessa vielä autolandilla voi alas tulla. Vaikka puhaltaisi suoraan sivusta. B737 taisi olla 20 solmua max sivutuulikomponentti autolandille. 15 solmun luokkaa vielä jopa CATIII:lle.
 Smiley
SeppoHamalainen
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #19 on: 17.04.04, 09:46 »

On kyllä vähän niin että ei omasta mielestä tuollaisia täysin mututietoja kannata tuolla tyylillä "varmoina vinkkeinä" alkaa heittelemään... Siitähän taidetaan puhua tuolla ohjeistuksessakin.  Koska asia on tosiaankin aivan tosinpäin..

Enhän minä niitä "varmoina vinkkeinä" heittänytkään. Ja epäilempä että ei sen väliä vaikka simussa kokeilisikin. Wink

Pahoittelen kuitenkin jos joku päätti kokeilla kyseistä temppua IRL, ja maksan ilomielin korvaukset. Tällä hetkellä vakuutuksemme tosin korvaa vain karkkipaperien muodossa.
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1