FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.10.18, 16:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Hätälentoa!
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Hätälentoa!  (Read 1946 times)
Ilkka Mäkelä
Offline Offline

Posts: 18864
Date Registered: 02.04.04

Re:Hätälentoa!
« Reply #20 on: 17.04.04, 10:50 »

Muistaisin sellaista, että kaikilta 2-moottorikoneilta, jotka eivät pysty nousemaan yhdellä moottorilla tietyn feet/sec rajan ylittäen, poistettiin lupa operoida Suomen ilmatilassa. Että kyllä pitäisi pystyä pääsemään ylöspäin yhdelläkin moottorilla.
Ilman muuta on selvää, että kone silloin kampeaa sammuneen motin puolelle joka vaiheessa, myös laskussa tai nousussa, myös oltaessa vielä baanalla jos toinen motti sammuu kesken lähdön niin myöhäisessä vaiheessa, että lähtöä ei voi enää keskeyttää. Silloin oli annettava tosi paljon vastajalkaa jotta koneen sai pysymään suorassa.Mutta tehoja siitä käyvästä moottorista ei saa vähentää, pikemminkin päinvastoin.

ME alkeiskoulutukseen kuuluu se, että jos haluaa kaartaa, niin kaarto on tehtävä ehdottomasti käyvän moottorin puolelle. Muutoin tulee sakkaus ja/tai noutaja.
Rissalassa tai itse asiassa Kallaveden päällä pudonneen DC-3:sen tapauksessa taisi ikävä kyllä käydä just niin, että kaartoivat sammuneen motin puolelle, jolloin kone putosi järveen tunnetuin surullisin seurauksin. Jotenkin olen muistavinani, että piloteille tuli pieni riita asiasta, ja kippari teki asian väärinpäin.
Jos joku tietävämpi osaa korjata, niin kommentit ovat tervetulleita.

C-172:n max sivutuulikomponentti laskussa taitaa olla 20 Knottia. Jouduin kerran sellaiseen tilanteeseen tullessani laskuun Riikaan, jossa on vain yksi baana ja tuuli suoraan sivusta tornin mukaan 20 knots. Valinnanvaraa ei silloin ollut. Kaikki mahdollinen kallistus/poikkeutus tuulen suuntaan oli pakko tehdä jotta koneen sai alas. Vielä platalla oli rullatessa pakko käyttää toista jarrua lähes pohjassa ja rullata pirun hitaasti, koska kone tahtoi väkisin kääntyä nokka tuuleen. Siitä kuitenkin selvittiin OK.

Liikennekoneiden sivutuulilaskuista en tiedä, kokeneemmat kertokoot.

Petri
Former member
Re:Hätälentoa!
« Reply #21 on: 17.04.04, 11:33 »

Muistaisin sellaista, että kaikilta 2-moottorikoneilta, jotka eivät pysty nousemaan yhdellä moottorilla tietyn feet/sec rajan ylittäen, poistettiin lupa operoida Suomen ilmatilassa. Että kyllä pitäisi pystyä pääsemään ylöspäin yhdelläkin moottorilla.
Ilman muuta on selvää, että kone silloin kampeaa sammuneen motin puolelle joka vaiheessa, myös laskussa tai nousussa, myös oltaessa vielä baanalla jos toinen motti sammuu kesken lähdön niin myöhäisessä vaiheessa, että lähtöä ei voi enää keskeyttää. Silloin oli annettava tosi paljon vastajalkaa jotta koneen sai pysymään suorassa.Mutta tehoja siitä käyvästä moottorista ei saa vähentää, pikemminkin päinvastoin.

ME alkeiskoulutukseen kuuluu se, että jos haluaa kaartaa, niin kaarto on tehtävä ehdottomasti käyvän moottorin puolelle. Muutoin tulee sakkaus ja/tai noutaja.
Rissalassa tai itse asiassa Kallaveden päällä pudonneen DC-3:sen tapauksessa taisi ikävä kyllä käydä just niin, että kaartoivat sammuneen motin puolelle, jolloin kone putosi järveen tunnetuin surullisin seurauksin. Jotenkin olen muistavinani, että piloteille tuli pieni riita asiasta, ja kippari teki asian väärinpäin.
Jos joku tietävämpi osaa korjata, niin kommentit ovat tervetulleita.

C-172:n max sivutuulikomponentti laskussa taitaa olla 20 Knottia. Jouduin kerran sellaiseen tilanteeseen tullessani laskuun Riikaan, jossa on vain yksi baana ja tuuli suoraan sivusta tornin mukaan 20 knots. Valinnanvaraa ei silloin ollut. Kaikki mahdollinen kallistus/poikkeutus tuulen suuntaan oli pakko tehdä jotta koneen sai alas. Vielä platalla oli rullatessa pakko käyttää toista jarrua lähes pohjassa ja rullata pirun hitaasti, koska kone tahtoi väkisin kääntyä nokka tuuleen. Siitä kuitenkin selvittiin OK.

Liikennekoneiden sivutuulilaskuista en tiedä, kokeneemmat kertokoot.

Jos ollaan sakkausnopeuden sekä Vmc nopeuden yläpuolella niin ei todellakaan sakkaa vaikka kääntyisi sammuneen moottorin puolelle. Kuka tuollaista on sanonut?
Max sivutuulikomponentista otettakoon huomioon että se on testattu ilman tuulikorjausta eli ilman minkäänlaisia kallistuksia ym tuulen suuntaan. Eikä se näin ollen ole myöskään rajoittava. Itse olen tuonut Piper Arrowin alas runsaan 30kt sivutuulessa. Pehmeintä kyytiä se ei ollut mutta ihan ok lasku siitä tuli.  Smiley
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1