Yksi syy tulla Malmille 8.5. (Kuvia 1024x768)
owenjr:
Tervehdys rakentelijat!
Elikkä tuon Malmille mukanani uusia ajatuksia taustavalaistujen paneeleiden tekemiseen. Olen tässä yhden turkulaisen yrityksen kanssa suunitellut ja tuottanut proton, joka voi olla hinta-laatu suhteeltaan isokin uutinen kotimaisille rakentelijoille.
Ajatuksena on ollut tuottaa FDS:n Nova-serieksen tasoista paneelikonseptia mutta hintojen osalta eri luokkaa. Sain eilen ekan proton käteen ja koitan työstää sen valmiiksi Malmin miitingiksi (jos elektroniikka toimivat pitävät lupauksensa). Kyseessä on B757 MCP (ei 1:1, vaan 370 mm x 70 mm)
Elikkä paneeli on alle 1 mm:stä kirkasta polykarbonaattia, johon on taustalle silkkipainatuksella tuotettu paneelin leiska. Päällipinta on hieman "rosoista" ja matta, joka antaa hieman metallisen vaikutelman ja samalla suojaa painatusta. Ohuuden ansiosta esim. neliön muotoisia reikiä voi työstää mattopuukolla tai mielummin "kirurgin" veitsellä, joita saa kaikista hyvin varustelluista askarteluliikkeistä.
Paneelin taakse kiinnitetään valoa läpäisevä valkoinen tarra ja sen jälkeen voit kiinnittää sen taustapleksiin, jota voi työstää painikkeiden osalta huomattavasti "krouvimmin" sillä etulevy piilottaa jäljet. Etu on siinä, että et tarvitse välttämättä cnc-sorvia, ellet halua 3D paneeleita.
No muutama esimerkki kuva (eivät tee oikeutusta kylläkään tuotteelle!):
"Close up #1"
Koko paneeli
"Close up #2"
Ohuus
Ja tausta....
Elikkä ihmetellään tätä lisää Malmilla. No jokaista mietityttää hinnat! En uskalla antaa mitään sitovaa vielä, kunnes saan lopullisen arvion mutta 10-20 kipaleen erissä esim. tolle MCP:lle hinnaksi muodostuisi noin. 15 €/kipale. Tuotantoversioon tulee sen verran muutoksia, että hinta nousee johonkin tuohon. Paneelin maksimi koko saa olla noin 80 x 50 cm. -> esim. overhead yhdestä palasta... ...siis hinnat täysin sitoumuksetta!
Elikkä jos tuon hinta on 15 egua, niin P.Cossin vastaava maksaa 200 taalaa. Toisaalta P.Cossin paketissa on taustapleksi jo työstettynä mukana ja muutama muukin paneeli mutta paljon jää alle tuon tällä menetelmällä tehtynä. Ja mikä parasta voimme yhdessä suunitella juuri meidän tarpeisiin soveltuvat paneelit. Vaikka yksittäissettinä mutta silloin hinta per paneeli kasvaa luonnollisesti, sillä tuon painolevyn tekeminen on suurin kustannuserä. Kuitenkin lopputulokseen nähden aika edullinen tapa tehdä hienoja paneeleita.
No kuten sanoin, koitan saada tuon MCP:n valmiiksi Malmille, niin voitte ihmetellä mistä äijä vaahtoaa. Kuvassa olevat paneelit on nähtävillä, vaikka ei valmiina olisikaan koko setti.
Kevät terveisin,
Joni
tigert:
Mainiota. Radiostack mallia "cessna" voisi olla toinen hyvä kimppasatsin malli, siitä saisi ihan kivan taustavalaistun radiosetin.. Tekisi koko härvelin missä on audiopaneeli, COMNAV x 2, DME, ADF, transponderi ja niin edelleen. Semmoisesta saisi varsin siistin radiopaketin.
//Tuomas
Zim:
Juu, samaa ehdottelin heti kun näin nuo Jonin demo-versiot Bendixin koko komeus olisi hieno... ja tietty taustavalaistuna. Pitäis vaan kartottaa kuinka moni lähtis mukaan...
ollik:
Mmm, voisitko vielä valaista sen verran, kun en oikein saanut selville, että kuinka paljon tuossa täytyy vielä tehdä itse kun tuon olisi tilannut itselleen? Nimittäin kiinnostaisi kyllä mutta ei riitä taidot eikä varustus mihinkään muuhun kuin yksinkertaiseen juottamiseen yms.
Zim:
Quote from: Olli Keijonen on 01.05.04, 06:56
Mmm, voisitko vielä valaista sen verran, kun en oikein saanut selville, että kuinka paljon tuossa täytyy vielä tehdä itse kun tuon olisi tilannut itselleen? Nimittäin kiinnostaisi kyllä mutta ei riitä taidot eikä varustus mihinkään muuhun kuin yksinkertaiseen juottamiseen yms.
Eipä tuo hirveesti taitoja vaadi, itekkin sain ilman mitään kokemusta tehtyä nuo FSBUS-levyt ja juotettua komponentit siihen. Juottamisessa on sitten vähitellen kehittynyt kun harjoitusta on tullut.
Voihan noita ostaa valmiina jos ei saa niitä itse tehtyä, hintaa vaan tulee niille. Suosittelen kuitenkin yrittämään, samalla oppii paljon hyödyllistä elektroniikasta, itse olin ihan tumpelo, mutta nyt tosta tajuu jo jotain.
Navigation